Permalänk
Medlem

GPU

Hej, jag har ett problem med min data och eftersom jag inte är så bra på datorer tänkte jag fråga om hjälp här!

Det är så här att när jag t.ex ska gå in på ett mer krävande spel som Wow så stängs bara min dator av?! jag vet inte riktigt vad problemet är men jag började kolla lite runt på internet vad problemet var. Så jag laddade ner SpeedFan för att kolla temperaturen på min data. Då upptäckte jag att något som heter GPU var väldigt högt. Det ligger ca 80 C och det kan inte vara bra. Så jag tror att det är det som överhettas och därför stängs min dator av. Då till min fråga hur sänker jag temperaturen på GPU? Jag har också kollat och det står att fläkten till GPU inte är igång`? Hur får man igång den ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn? Specifikt, nätaggregat samt grafikkort (gpu).

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Inaktiv

Grafikkorts fläkten är nog sönder! Vad har du för grafikkort?

Permalänk

Tråden är felpostad, du får nog mer hjälp om du postar i "Teknisk Support" som flrra personen så kan jag ej hjälpa dig utan mer specifika uppgifter

Permalänk
Medlem

Jag har ATI Radeon HD 2400 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gahnsby:

Hej, jag har ett problem med min data och eftersom jag inte är så bra på datorer tänkte jag fråga om hjälp här!

Det är så här att när jag t.ex ska gå in på ett mer krävande spel som Wow så stängs bara min dator av?! jag vet inte riktigt vad problemet är men jag började kolla lite runt på internet vad problemet var. Så jag laddade ner SpeedFan för att kolla temperaturen på min data. Då upptäckte jag att något som heter GPU var väldigt högt. Det ligger ca 80 C och det kan inte vara bra. Så jag tror att det är det som överhettas och därför stängs min dator av. Då till min fråga hur sänker jag temperaturen på GPU? Jag har också kollat och det står att fläkten till GPU inte är igång`? Hur får man igång den ?

Tack på förhand!

skadar inte skriva som ovan sa dina komponeter..sen prova andra program än speedfan de är kasst mer eller mindre
finns bättre så som core temp för cpu
Gpu-zför kolla temp för gpu=grafikkortet
återkom när du kollat med dessa program och skriv ner vad du har för delar
cpu
gpu
chassi
nätagrigat etc
så vi kan få oss en bra uppfattning vad du har för prylar

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gahnsby:

Jag har ATI Radeon HD 2400 Pro?

Ett sådant kort ska inte vara i närheten av 80 grader.
Trasig fläkt säkert
Dags att köpa nytt/ny dator?

"Official claims state that the Radeon HD 2600 series consumes as little as 45 W of power." - Wikipedia

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

vadå så det är antagligen bara fläkten som är sönder? för på speedfan står det att den fläkten inte snurrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gahnsby:

vadå så det är antagligen bara fläkten som är sönder? för på speedfan står det att den fläkten inte snurrar?

är väl till att öppa burken å kolla efter om fläkten snurrar eller inte

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |