Uppgraderat från 2gb till 4gb i gammal dator, endast 3 tillgängligt (64-bit Win 7)

Permalänk
Medlem

Uppgraderat från 2gb till 4gb i gammal dator, endast 3 tillgängligt (64-bit Win 7)

Jag trodde jag kunde snåla med att uppgradera en gammal PC endast med vad som behövdes, utan att kasta de gamla minnena som satt i, men icke verkar det som:

Gamla minnen är 2st 1gb Corsair XMS2 DDR2 6400 på 800mhz med latency 5-5-5-12.

Nya minnen blev jag väldigt glad över att jag hittade exakt samma, fem år senare... men när paketet kom så står det 5-5-5-18 på minnena. Typiskt att man ska bli blåst på det (sajten i fråga skrev inte ut just de siffrorna).

Nåja, trycker i dem i datorn, som har ett ASUS P5B Deluxe moderkort, och ser att den går igång direkt utan att klaga.

Plockar upp Windows 7 system översikt och vad ser jag...

Installed Memory (RAM): 4,00 GB (2,94GB Usable)
System Type: 64-bit Operating System

Vafan?

Har jag missat någon liten skit text på moderkortet att det är någon krets som endast stöder 32-bitar, trots att det finns fyra platser för minnen, eller vad är det som är fel?

Jag har ett antal x64 program som jag kör och det är inga problem med någon av dem.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS och installerade Intel Chipset drivrutiner från Asus download.

Nu står det istället:

Installed Memory (RAM): 4,00 GB (3,00 Usable).

...liten förbättring men inte riktigt vad jag ville.

Permalänk
Medlem

Usch, Google hittade två svar... två tråkiga svar:

http://www.tomshardware.com/forum/628-63-memory-remapping-fre...

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=105457

Verkar som ASUS har klantat sig? Letar vidare.

EDIT: Flera med mitt problem, utan lösning.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=140190

Permalänk
Inaktiv

Säger som första inlägget på andra länken:
"memory remapping must be enabled to access all the ram.

I suggest reinstalling windows after enabling the feature, see if that works. Windows simply may not like it being changed after the OS has been installed."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eobet:

Jag trodde jag kunde snåla med att uppgradera en gammal PC endast med vad som behövdes, utan att kasta de gamla minnena som satt i, men icke verkar det som:

Gamla minnen är 2st 1gb Corsair XMS2 DDR2 6400 på 800mhz med latency 5-5-5-12.

Nya minnen blev jag väldigt glad över att jag hittade exakt samma, fem år senare... men när paketet kom så står det 5-5-5-18 på minnena. Typiskt att man ska bli blåst på det (sajten i fråga skrev inte ut just de siffrorna).

Nåja, trycker i dem i datorn, som har ett ASUS P5B Deluxe moderkort, och ser att den går igång direkt utan att klaga.

Plockar upp Windows 7 system översikt och vad ser jag...

Installed Memory (RAM): 4,00 GB (2,94GB Usable)
System Type: 64-bit Operating System

Vafan?

Har jag missat någon liten skit text på moderkortet att det är någon krets som endast stöder 32-bitar, trots att det finns fyra platser för minnen, eller vad är det som är fel?

Jag har ett antal x64 program som jag kör och det är inga problem med någon av dem.

In i bios , du måste sätta på Enable memory remapping

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Säger som första inlägget på andra länken:
"memory remapping must be enabled to access all the ram.

I suggest reinstalling windows after enabling the feature, see if that works. Windows simply may not like it being changed after the OS has been installed."

Om du då istället tittar på första länken så ser du att killen där försöker med det, men Windows fryser ändå.

Skrivet av Blazin87:

In i bios , du måste sätta på Enable memory remapping

Och om du tittar på båda länkarna som jag postade så ser du att resultat är att Windows fryser då man gör så.

Det här ser mörkt ut.

Permalänk
Inaktiv

Har du testat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eobet:

Om du då istället tittar på första länken så ser du att killen där försöker med det, men Windows fryser ändå.

Och om du tittar på båda länkarna som jag postade så ser du att resultat är att Windows fryser då man gör så.

Det här ser mörkt ut.

Men testa ?????
Den snubben har förmodligen något fel på sitt system, jag har slagit av och på memory remapping hit och dit förut utan några problem.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Usch, Google hittade två svar... två tråkiga svar:

http://www.tomshardware.com/forum/628-63-memory-remapping-fre...

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=105457

Verkar som ASUS har klantat sig? Letar vidare.

EDIT: Flera med mitt problem, utan lösning.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=140190

3 alternativ, alla från 2009 och en som dessutom kör W7 RC1.
Gissningsvis så har ASUS släppt en hel drös BIOS'ar sen dess och W7 har som bekant släppts på riktigt

Permalänk
Medlem

Men om det fungerar varför är det ingen som sagt det någonstans?

Jag tänker inte installera om för att "chansa".

Om ingen kommer med bättre bevis, det vill säga.

EDIT: Bara för att dokumentera mitt detektivarbete i Google... fler med exakt samma problem, från i år dessutom:

http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/219042-64b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Om du då istället tittar på första länken så ser du att killen där försöker med det, men Windows fryser ändå.

Och om du tittar på båda länkarna som jag postade så ser du att resultat är att Windows fryser då man gör så.

Det här ser mörkt ut.

därav formateringen!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Men om det fungerar varför är det ingen som sagt det någonstans?

Jag tänker inte installera om för att "chansa".

Om ingen kommer med bättre bevis, det vill säga.

EDIT: Bara för att dokumentera mitt detektivarbete i Google... fler med exakt samma problem, från i år dessutom:

http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/219042-64b...

Du har ju även svaret i den konversationen:
"Unfortunately a BIOS update appears in order, as you see from the reasons for the updates, certain makes of Ram at 4gb isn't recognised."
Och svar från corsair:
""Dear Lee,
We do not recommend or support mixing memory even if it is the same specification. We can only guarantee memory modules will work as advertised if they are from the same kit. to upgrade your system to 4GB I would recommend purchasing a 4GB. Please use our online memory configurator to find a suitable 4GB kit"

Så det verkar som om dina minneskit inte vill leka snällt ihop.

Permalänk
Medlem

BIOS är uppdaterad enligt post ovan.

Jag tror tyärr inte på Corsairs standardsvar (de vill ju sälja mer), men jag har laddat ned en memtest86 iso och planerar att köra det över natten med memory mapping på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eobet:

Men om det fungerar varför är det ingen som sagt det någonstans?

Jag tänker inte installera om för att "chansa".

Om ingen kommer med bättre bevis, det vill säga.

EDIT: Bara för att dokumentera mitt detektivarbete i Google... fler med exakt samma problem, från i år dessutom:

http://www.sevenforums.com/performance-maintenance/219042-64b...

Men vad är det du inte förstår???

Om vi här på sweclockers säger åt dig att slå på memory remapping, då gör du det!!

Vill du lösa ditt problem eller inte?

Annars får du vända dig till ett annat forum om du inte vill ha vår hjälp !!!!

Du behöver INTE installera om windows bara för att du aktiverar memory remapping!!!!!!

TESTA SJÄLV! Herregud! din dator kommer INTE frysa, du kommer INTE behöva installera om windows. (om det inte är något bakom liggande kompatibilitets problem)

Det finns inget annat sätt att få igång dina 4gb minne, ska du lyssna på oss eller ska du lita på vad någon random idiot???

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha läst mina länkar alls eller förstått vad problemet handlar om.

Om jag, plus samtliga de personer som har exakt samma hårdvara som mig som jag länkat till, slår på memory remapping, så fryser Windows 7 innan det laddat färdigt.

Vänligen läs noga innan du kommenterar nästa gång, så att DU förstår.

EDIT: Läste igenom tråden igen, och om man vill så kan man väl tolka att det är memory remapping jag inte vill pröva, men så är inte fallet. Jag har redan prövat den inställningen, som synes ovan. Det är ominstallationen jag protesterade över, men efter att jag kört minnestesterna i natt så skall jag pröva att stoppa in en annan hårddisk och installera Windows 7 på den för att se om det gör skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eobet:

Du verkar inte ha läst mina länkar alls eller förstått vad problemet handlar om.

Om jag, plus samtliga de personer som har exakt samma hårdvara som mig som jag länkat till, slår på memory remapping, så fryser Windows 7 innan det laddat färdigt.

Vänligen läs noga innan du kommenterar nästa gång, så att DU förstår.

Det är skillnad visst, det betyder inte att det ska just hända på din med. T.ex. om jag har en toyota raw 4 2007 och du med och vindrute-motorn har dött efter 3 år och ska byta motorn och det inte fungerade så betyder det att din bil inte gör det heller. Det varierar!

Permalänk
Hjälpsam

Du kan testa mitt standardknep, ladda in BIOS defaultinställningar, du kanske måste slå på Memory remapping "manuellt" efteråt.
En förklaring till att Windows fryser, kan vara att minnena går på gränsen av vad de klarar av, testa att dra ned frekvensen ett steg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Tyvärr inga upplyftande resultat:

Skrivet av Ratatosk:

Du kan testa mitt standardknep, ladda in BIOS defaultinställningar, du kanske måste slå på Memory remapping "manuellt" efteråt.

Detta skedde automatiskt efter att jag uppgraderade BIOS. Ingen skillnad.

Skrivet av Ratatosk:

En förklaring till att Windows fryser, kan vara att minnena går på gränsen av vad de klarar av, testa att dra ned frekvensen ett steg.

Drog ned dem till 667, samt satte latency till 5-5-5-18, så att de slöaste fick styra. Ingen skillnad där heller.

När jag bytte timing inställningen från auto till manuell så stod där 5-6-6-15 dock. Lite lustigt. Jag glömde sätta på memtest86 igår så vi får se ikväll om det är något problem med minnena, men jag tror inte det eftersom:

  • Fler personer än mig har exakt samma problem och minst en person har redan prövat att byta minnen utan resultat.

  • Windows 7 låser sig på EXAKT samma ställe hela tiden, oavsett hur jag mekar i BIOS och har memory remapping på (vilket är ett par sekunder efter att den färgade symbolen fullt formats och börjat animera).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett par halvotrevliga inlägg som verkade bygga på en missuppfattning. Efter vad jag förstår har trådskaparen redan prövat att aktivera "memory remapping", vilket ledde till att Windows 7 frös innan det hunnit ladda klart. Däremot har trådskaparen inte prövat att installera om Windows, eftersom han verkar tycka att det skulle vara för omständligt med tanke på att allt enligt honom verkar tyda på att det inte skulle hjälpa.

För övrigt, det är bra att undvika att nämna i tråden att man anmält inlägg, eftersom sådana kommentarer brukar leda till att stämningen försämras ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara uppdatera tråden med att säga att memtest86 stod och gick över natten med memory remapping på och testade alla 4gb utan ett enda fel.

Tyvärr så är det inte värt tiden att installera om windows med alla program, uppdateringar, aktiveringar och licenser som ligger på den här datorn, bara för att se OM det skulle göra någon skillnad (eftersom ingen bekräftat det), så jag skickar tillbaka minnena istället.

Det får förbli en 2gb dator till den dagen jag säljer den och eventuell köpare vill krångla med saken.