G.Skill Ripjaws Z bättre än Corsair Vengeance?????

Permalänk
Medlem

G.Skill Ripjaws Z bättre än Corsair Vengeance?????

Ja frågan här är ju som rubriken lyder tänkte köpa nya minnen till mitt Asus Rampage IV Formula och väljer då mellan dessa minnen. Har läst lite om båda men erfarenhet är ju bättre referens. Så någon som har erfarenhet av dessa minnen och kan hjälpa mig lite i valet?

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Medlem

Bästa sättet för att få snabb hjälp är att länka. de flesta hjälper dig nog gärna men jobbigt att själv behöva googla runt. lägg till länkar så blir de bätre

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doom79:

Ja frågan här är ju som rubriken lyder tänkte köpa nya minnen till mitt Asus Rampage IV Formula och väljer då mellan dessa minnen. Har läst lite om båda men erfarenhet är ju bättre referens. Så någon som har erfarenhet av dessa minnen och kan hjälpa mig lite i valet?

Har du kollat att bägge passar ditt moderkort?
i så fall är det så små skillnader på minnen i dag så det är inget du kommer märka, varken prestanda eller kvalité mässigt...
Bara att handla dom du tycker funkar för dig.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Har du kollat att bägge passar ditt moderkort?
i så fall är det så små skillnader på minnen i dag så det är inget du kommer märka, varken prestanda eller kvalité mässigt...
Bara att handla dom du tycker funkar för dig.

Fast de är ju verkligen inte sant! Hitta inte på något nu.
Corsair Vengence finns i flera olika hastigheter och i flera olika latenser. samma med ripjaw. så jag säger igen. Länka de minnena du varit inne på då du kan få en riktigt bedömning. vet att båda märkena har CL11 minnen och vill verkligen inte att du ska råka köpa några sådana bara för någon säger att de inte är någon skillnad.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk

Ta det som ser snyggast ut.

Har själv Vengeance av en ren slump. Inga problem med dem hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Fast de är ju verkligen inte sant! Hitta inte på något nu.
Corsair Vengence finns i flera olika hastigheter och i flera olika latenser. samma med ripjaw. så jag säger igen. Länka de minnena du varit inne på då du kan få en riktigt bedömning. vet att båda märkena har CL11 minnen och vill verkligen inte att du ska råka köpa några sådana bara för någon säger att de inte är någon skillnad.

men ååhhh....
jag antar väl att han har bestämt sig för till ex 1600 Mhz CL9 och bara ville veta vilket av dessa märken han ska välja.

Under samma premisser på Minnena skiljer det inget vill jag påstå....Förstog du nu vad jag menade?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

men ååhhh....
jag antar väl att han har bestämt sig för till ex 1600 Mhz CL9 och bara ville veta vilket av dessa märken han ska välja.

Under samma premisser på Minnena skiljer det inget vill jag påstå....Förstog du nu vad jag menade?

Är detta fallet så är de absolut ingen skillnad förstår du hur jag menar?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Bästa sättet för att få snabb hjälp är att länka. de flesta hjälper dig nog gärna men jobbigt att själv behöva googla runt. lägg till länkar så blir de bätre

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=F3-12800CL9...

Eller

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMZ16GX3M4A1600C9

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk

Jag tycker absolut att du ska ta Ripjaws Z (de är otroligt snygga).

Permalänk
Medlem

Kommer inte göra någon som helst skillnad, jag hade tagit de billigare.

Permalänk
Avstängd

Jag hade tagit ripjawsen alla dagar i veckan! dom använder också rent generellt bättre kvalité. G.skill är inriktat mot gamers och entusiaster.
corsair vengeance är inriktat för mainstream.

Men någon skillnad på prestanda kommer du inte märka, alls eftersom du står och väljer mellan 1600mhz minnen däremot kommer ripjawsen klocka bättre om du vill det, troligtvis kan du även sänka ner timingsen, det kan bli svårt att göra något av det på vengeance.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Kör du båda oklockade så kommer du att märka 0 skilnad, ta de du tycker är snyggast eller köp eventuellt med en lågprofilskylare istället för bättre kompabilitet

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Jag hade tagit ripjawsen alla dagar i veckan! dom använder också rent generellt bättre kvalité. G.skill är inriktat mot gamers och entusiaster.
corsair vengeance är inriktat för mainstream.

Men någon skillnad på prestanda kommer du inte märka, alls eftersom du står och väljer mellan 1600mhz minnen däremot kommer ripjawsen klocka bättre om du vill det, troligtvis kan du även sänka ner timingsen, det kan bli svårt att göra något av det på vengeance.

Men du, de som toppar prestanda charts är oftast Corsair och Patriot inte G.Skill? Corsair har ett stort utbud och riktar sig till alla användare. Att Ripjawsen skulle klocka bättre än Vengeance kanske är möjligt men att klocka RAM minnen ger ju absolut ingen prestanda förbättring? Max 1-3% i allt annat än syntetiska benchmarks...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av takeoninja:

Men du, de som toppar prestanda charts är oftast Corsair och Patriot inte G.Skill? Corsair har ett stort utbud och riktar sig till alla användare. Att Ripjawsen skulle klocka bättre än Vengeance kanske är möjligt men att klocka RAM minnen ger ju absolut ingen prestanda förbättring? Max 1-3% i allt annat än syntetiska benchmarks...

Nja inte direkt.... kanske dom charts just du tittat på.

Läs här: http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/sandy-bridge-...

Som du kan se så spelar hastigheten på minnet en större roll än man tror, Speciellt DX9 spel och RTS (starcraft, civ5 etc), MMO spel (WoW,Rift,Tera,SWTOR etc)
I DX11 spel som BF3 , Metro2033 etc, där grafikkortet sätter stopp långt före CPUn och minnet, där spelar det ingen roll.

Skaffar man ett par Ripjaws i 1600mhz, dom flesta klarar av att klockas till 1866, och gratis prestanda är alltid bra.
Skaffar man ett par vengeance så ska man va glad om dom ens går att klocka 50mhz över stock utan att släppa timingsen.
Med vengeance får man helt enkelt vad man betalar för. Vill du ha 1600mhz, då får du 1600mhz. Inte mer.
Med G.Skill får du betala lite mer, men du får bättre kvalité på komponenterna i gengäld.

Som du kan se så vinner man overall ca 5-10fps extra på att välja 1866 CL9 i stället för 1600 CL9.

Frågar man mig är det utan tvekan värt att tänka på, speciellt vid en spel dator där man vill ha ut bästa möjliga prestanda för billigast peng (minne är inte dyrt)

Jag själv kommer skicka tillbaka mina kingston 1600mhz minnen då jag är mycket missnöjd med prestandan hos dom (dom klockar inte alls) och har beställt mig ett par 1866mhz minnen istället.

Prestanda skillnaden mellan minnes hastigheter blir Mycket större när man överklockar CPU'n också som du kan se.

http://www.xbitlabs.com/images/memory/sandy-bridge-ddr3/civ.p... <-- kolla denna bilden (I den översta grafen är CPUn klockad till 4.7ghz, i den undre är det stock)

Så än en gång, för den som vill klocka CPU , så spelar minnet större och större roll då skalningen blir bättre ju högre hastighet man har på minnet. CPUn jobbar helt enkelt effektivare och får ut mer prestanda.

Dock måste jag fråga trådskaparen: Måste du ha 16gb ? räcker det inte med 8gb? Du kan få 8gb 1866 / 2133mhz CL9 minnen billigare
Om du bara spelar spel så kommer du ha större nytta av 8gb 1866 CL9 än 8gb 1600 CL9, Speciellt om du tänkt klocka CPUn.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

"This uncertainty together with pretty wide range of DDR3 SDRAM prices on modules with different specifications do not allow us to give specific recommendations regarding the best memory choices for Sandy Bridge platform. However, in general terms, you should keep in mind two things. Firstly, the memory frequency is of greater importance for the overall system performance than the memory timings. Secondly, the additional financial investments into faster memory may not pay back in the long run. In particular, high-speed DDR3-2133 and DDR3-1866 modules may cost 1.5-2 times more than the ordinary DDR3-1333 SDRAM.

Therefore, we believe that inexpensive DDR3-1600 SDRAM with not very aggressive timings would be the most reasonable choice for contemporary LGA1155 systems: in our opinion, memory like that offers the best price-to-performance ratio today."

Har inte mycket att tillägga, men det där verkar summera det ganska fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanLoveNilsson:

"This uncertainty together with pretty wide range of DDR3 SDRAM prices on modules with different specifications do not allow us to give specific recommendations regarding the best memory choices for Sandy Bridge platform. However, in general terms, you should keep in mind two things. Firstly, the memory frequency is of greater importance for the overall system performance than the memory timings. Secondly, the additional financial investments into faster memory may not pay back in the long run. In particular, high-speed DDR3-2133 and DDR3-1866 modules may cost 1.5-2 times more than the ordinary DDR3-1333 SDRAM.

Therefore, we believe that inexpensive DDR3-1600 SDRAM with not very aggressive timings would be the most reasonable choice for contemporary LGA1155 systems: in our opinion, memory like that offers the best price-to-performance ratio today."

Har inte mycket att tillägga, men det där verkar summera det ganska fint.

Jaha? Artikeln är skriven för 1år sen. Priserna har gått ner lilla du. Förut så va allt annat än 1600mhz väldigt dyrt, i dagens läge behöver man lägga till ca 100kr bara för att få snabbare minnen.

Bara för att dom sa för ett år sen: 1600mhz är det bästa att ta med tanke på pris/prestanda (just då) så betyder det inte att man ska ta 1600mhz idag? såg du inte grafen? isåfall ta dig en titt på den med egna ögon, det ÄR skillnad.
Om du missade -> http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/sandy-bridge-...

Ska vi sen börja jämnföra priser så:
8gb G.skill Ares 2133mhz minnen för 689kr: http://www.webhallen.com/hardvara/152006-g.skill_ares_low_pro...
8gb 1866mhz vengeance 629kr -> http://www.webhallen.com/hardvara/132042-corsair_xms3_vengean...

Om inte det är prisvärt så vettefan hur du tänker. Finns säkert billigare på andra ställen, gick bara in på första bästa sidan nu och länkade något.

I dagens läge finns ingen anledning till att välja något lägre än 1600mhz, vill man vara snål eller är på budget så är det fortfarande ett mycket bra val helt klart.

Men varför inte lägga till 100kr och få 5-15fps till ur din överklockning? rena dumheter att inte göra det. Skippa pizzan och och chipsen en helg så har man ett par riktiga prestanda minnen istället för något som "duger".

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Nja inte direkt.... kanske dom charts just du tittat på.

Läs här: http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/sandy-bridge-...

Som du kan se så spelar hastigheten på minnet en större roll än man tror, Speciellt DX9 spel och RTS (starcraft, civ5 etc), MMO spel (WoW,Rift,Tera,SWTOR etc)
I DX11 spel som BF3 , Metro2033 etc, där grafikkortet sätter stopp långt före CPUn och minnet, där spelar det ingen roll.

Skaffar man ett par Ripjaws i 1600mhz, dom flesta klarar av att klockas till 1866, och gratis prestanda är alltid bra.
Skaffar man ett par vengeance så ska man va glad om dom ens går att klocka 50mhz över stock utan att släppa timingsen.
Med vengeance får man helt enkelt vad man betalar för. Vill du ha 1600mhz, då får du 1600mhz. Inte mer.
Med G.Skill får du betala lite mer, men du får bättre kvalité på komponenterna i gengäld.

Som du kan se så vinner man overall ca 5-10fps extra på att välja 1866 CL9 i stället för 1600 CL9.

Frågar man mig är det utan tvekan värt att tänka på, speciellt vid en spel dator där man vill ha ut bästa möjliga prestanda för billigast peng (minne är inte dyrt)

Jag själv kommer skicka tillbaka mina kingston 1600mhz minnen då jag är mycket missnöjd med prestandan hos dom (dom klockar inte alls) och har beställt mig ett par 1866mhz minnen istället.

Prestanda skillnaden mellan minnes hastigheter blir Mycket större när man överklockar CPU'n också som du kan se.

http://www.xbitlabs.com/images/memory/sandy-bridge-ddr3/civ.p... <-- kolla denna bilden (I den översta grafen är CPUn klockad till 4.7ghz, i den undre är det stock)

Så än en gång, för den som vill klocka CPU , så spelar minnet större och större roll då skalningen blir bättre ju högre hastighet man har på minnet. CPUn jobbar helt enkelt effektivare och får ut mer prestanda.

Dock måste jag fråga trådskaparen: Måste du ha 16gb ? räcker det inte med 8gb? Du kan få 8gb 1866 / 2133mhz CL9 minnen billigare
Om du bara spelar spel så kommer du ha större nytta av 8gb 1866 CL9 än 8gb 1600 CL9, Speciellt om du tänkt klocka CPUn.

Ska spela en del men även en hel del videoredigering. därav mängden minne:)

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

lilla du.

Göteborgare eller?

Jag tyckte mest det var komiskt att du länkade till något som sa emot det du själv försökte förmedla. Och visst, jag såg att man kunde få nästan 10 fps vinst i t.ex. Civ 5, men var det inte du som sa att minneshastigheten inte gjorde någon skillnad i nyare spel? Kanske blandar ihop.

Sen så kostar ett 8gig kit 1600 419kr på cdon, alltså måste man lägga till mer än 200 kronor för att få de minnena du länkade, så x1.5 stämmer väl i det fall? Kanske är dålig på matte.

Men jag kan väl även påpeka att cdon har rea på sina Ripjaw 2133 minnen... http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr...

Du behöver inte vara så offensiv av dig, vi är väl alla här för att hjälpa till och/eller lära oss saker? Eller det kanske bara är jag som är förvirrad igen.

Tackar för mig.

/Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Göteborgare eller?

Jag tyckte mest det var komiskt att du länkade till något som sa emot det du själv försökte förmedla. Och visst, jag såg att man kunde få nästan 10 fps vinst i t.ex. Civ 5, men var det inte du som sa att minneshastigheten inte gjorde någon skillnad i nyare spel? Kanske blandar ihop.

Sen så kostar ett 8gig kit 1600 419kr på cdon, alltså måste man lägga till mer än 200 kronor för att få de minnena du länkade, så x1.5 stämmer väl i det fall? Kanske är dålig på matte.

Men jag kan väl även påpeka att cdon har rea på sina Ripjaw 2133 minnen... http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr...

Du behöver inte vara så offensiv av dig, vi är väl alla här för att hjälpa till och/eller lära oss saker? Eller det kanske bara är jag som är förvirrad igen.

Tackar för mig.

/Johan

Som jag sa, jag länkade bara något random från webhallen (som också brukar va bland dom dyraste)

Civ5 va bara ett exempel, men detsamma bör gälla mer eller mindre alla RTS spel på marknaden idag.
Även mer eller mindre alla MMO spel också där spelet ställer krav på beräkningsförmågan hos CPUn , och det är där minnet kommer in i bilden.

Annars är det grafikkortet där fokuset ligger. Dock är det inte så många spel än som har sådant fokus pga bristande utveckling av DX11 spel
BF3 är en av dom få tillsammans med Metro och Crysis.

Dom där ripjawsen du länka till på Cdon är väldigt billiga och jag hade absolut tagit 2st kit av såna.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Göteborgare eller?

Jag tyckte mest det var komiskt att du länkade till något som sa emot det du själv försökte förmedla. Och visst, jag såg att man kunde få nästan 10 fps vinst i t.ex. Civ 5, men var det inte du som sa att minneshastigheten inte gjorde någon skillnad i nyare spel? Kanske blandar ihop.

Sen så kostar ett 8gig kit 1600 419kr på cdon, alltså måste man lägga till mer än 200 kronor för att få de minnena du länkade, så x1.5 stämmer väl i det fall? Kanske är dålig på matte.

Men jag kan väl även påpeka att cdon har rea på sina Ripjaw 2133 minnen... http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr...

Du behöver inte vara så offensiv av dig, vi är väl alla här för att hjälpa till och/eller lära oss saker? Eller det kanske bara är jag som är förvirrad igen.

Tackar för mig.

/Johan

Ja de minnena som du länkade till verkar absolut intressant men enligt G.Skills hemsida så är inte ripjaw X kompatibla med mitt moderkort utan det är ripjaw Z som passar till X79. Men jag kan ha läst fel

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doom79:

Ja de minnena som du länkade till verkar absolut intressant men enligt G.Skills hemsida så är inte ripjaw X kompatibla med mitt moderkort utan det är ripjaw Z som passar till X79. Men jag kan ha läst fel

G.skill likt alla andra tillverkare kan/har inte möjlighet att testa sina saker på alla plattformar som finns, det skulle bli för mycket.

När jag tittar på minnen, så brukar jag kolla om dom passar en modell som är nära min egna, tex jag har ett Z68A-GD65 moderkort, men minnen som funkar till P67A-GD55 passar även mitt moderkort då specifikationerna är identiska, det enda som skiljer är UEFI.

Men jag tycker du ska kolla upp noga först vilka minnen du kan ha, och vilka du inte kan ha.

Till exempel så bör du inte ha minnen som använder högre än 1.6v, allt mellan 1.5-1.6 är Ok, 1.65 är helt uteslutet och kommer med största sannoliket skapa någon form av problem.

Sen är det viktigt också att kolla på moderkorts tillverkarens minnes lista, där kan du också bilda dig en uppfattning vilka minnen som passar.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

"The memory kind of surprised me a little bit. I wasn't expecting these 1600 MHz 4 Gb sticks to go over 1800 MHz, much less almost reach 2000 MHz! Keeping the memory at its rated 9-9-9-24 timings but upping the VDIMM from 1.5v to 1.65v we topped out at 1968 MHz. Pretty impressive for 4 Gb sticks of DDR3-1600 memory and especially considering this is CAS 9 rated memory. This memory also did pretty good at tightening up the timings while at the stock speed. It managed 7-7-7-24 at the rated speed of 1600 MHz."

"http://www.overclockersclub.com/reviews/gskill_ddr3_1600_8gb/..."

detta är dock inte X utan vanliga ripjaws, dessa har jag och funkar galet äckligt, sänkte timings till 7-7-7-24 med mina ;D fast kör standard nu då man inte äns behöver dom så överklockade("underklockade heuheuheu")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

"The memory kind of surprised me a little bit. I wasn't expecting these 1600 MHz 4 Gb sticks to go over 1800 MHz, much less almost reach 2000 MHz! Keeping the memory at its rated 9-9-9-24 timings but upping the VDIMM from 1.5v to 1.65v we topped out at 1968 MHz. Pretty impressive for 4 Gb sticks of DDR3-1600 memory and especially considering this is CAS 9 rated memory. This memory also did pretty good at tightening up the timings while at the stock speed. It managed 7-7-7-24 at the rated speed of 1600 MHz."

"http://www.overclockersclub.com/reviews/gskill_ddr3_1600_8gb/..."

detta är dock inte X utan vanliga ripjaws, dessa har jag och funkar galet äckligt, sänkte timings till 7-7-7-24 med mina ;D fast kör standard nu då man inte äns behöver dom så överklockade("underklockade heuheuheu")

Precis, det är det här jag försökt säga hela tiden, G.skill's minnen klockar bra! helt enkelt kvalité.

Varenda review jag sett så har dom lyckats klocka dom oerhört mycket. Ares 1866 CL9 till exempel använder exakt samma minnen under flänsen som Ares 2133mhz, alla reviews jag sett av ares 1866 har lyckats få upp dem till 2133mhz utan problem.

Ripjaws också verkar klocka riktigt fint, nu är det ju som alltid, alla saker klockar olika, men så fort man börjar använda kvalité komponenter så klockar dom rent generellt bättre än andra som använder billigare saker.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Nja inte direkt.... kanske dom charts just du tittat på.

Läs här: http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/sandy-bridge-...

Som du kan se så spelar hastigheten på minnet en större roll än man tror, Speciellt DX9 spel och RTS (starcraft, civ5 etc), MMO spel (WoW,Rift,Tera,SWTOR etc)
I DX11 spel som BF3 , Metro2033 etc, där grafikkortet sätter stopp långt före CPUn och minnet, där spelar det ingen roll.

Skaffar man ett par Ripjaws i 1600mhz, dom flesta klarar av att klockas till 1866, och gratis prestanda är alltid bra.
Skaffar man ett par vengeance så ska man va glad om dom ens går att klocka 50mhz över stock utan att släppa timingsen.
Med vengeance får man helt enkelt vad man betalar för. Vill du ha 1600mhz, då får du 1600mhz. Inte mer.
Med G.Skill får du betala lite mer, men du får bättre kvalité på komponenterna i gengäld.

Som du kan se så vinner man overall ca 5-10fps extra på att välja 1866 CL9 i stället för 1600 CL9.

Frågar man mig är det utan tvekan värt att tänka på, speciellt vid en spel dator där man vill ha ut bästa möjliga prestanda för billigast peng (minne är inte dyrt)

Jag själv kommer skicka tillbaka mina kingston 1600mhz minnen då jag är mycket missnöjd med prestandan hos dom (dom klockar inte alls) och har beställt mig ett par 1866mhz minnen istället.

Prestanda skillnaden mellan minnes hastigheter blir Mycket större när man överklockar CPU'n också som du kan se.

http://www.xbitlabs.com/images/memory/sandy-bridge-ddr3/civ.p... <-- kolla denna bilden (I den översta grafen är CPUn klockad till 4.7ghz, i den undre är det stock)

Så än en gång, för den som vill klocka CPU , så spelar minnet större och större roll då skalningen blir bättre ju högre hastighet man har på minnet. CPUn jobbar helt enkelt effektivare och får ut mer prestanda.

Dock måste jag fråga trådskaparen: Måste du ha 16gb ? räcker det inte med 8gb? Du kan få 8gb 1866 / 2133mhz CL9 minnen billigare
Om du bara spelar spel så kommer du ha större nytta av 8gb 1866 CL9 än 8gb 1600 CL9, Speciellt om du tänkt klocka CPUn.

Det här liknar lite argumenten för att CPU är viktigt i spel. Det är först vid lägre settings och höga framerates som det blir någon spridning i fältet. Har TS inte en 120hz skärm är det prestanda som inte bidrar till något reelt. Sen finns det såklart alltid undantag, spel som belastar CPU:n/RAM:en mycket mer än normalt men inte ens där det är störst spridning handlar det om speciellt mycket. Samma pengar på något annat ger i regel mer frames för pengarna helt enkelt.

Sen tas dock en viktig poäng upp. Att RAM blir väldigt mycket viktigare om man överklockar, dels kan svag RAM begränsa överklockningen och dels så kan svag RAM flaska en överklockad CPU (Hinner inte mata den med instruktioner snabbt nog, båda två är egentligen samma problem bara olika symptom). Så om TS ska överklocka ordentligt så ska hen definitivt investera i fetare RAM. Men ska hen spela och fixa lite videos, utan överklock, så är pengarna bättre spenderade på något annat imho.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av takeoninja:

Det här liknar lite argumenten för att CPU är viktigt i spel. Det är först vid lägre settings och höga framerates som det blir någon spridning i fältet. Har TS inte en 120hz skärm är det prestanda som inte bidrar till något reelt. Sen finns det såklart alltid undantag, spel som belastar CPU:n/RAM:en mycket mer än normalt men inte ens där det är störst spridning handlar det om speciellt mycket. Samma pengar på något annat ger i regel mer frames för pengarna helt enkelt.

Sen tas dock en viktig poäng upp. Att RAM blir väldigt mycket viktigare om man överklockar, dels kan svag RAM begränsa överklockningen och dels så kan svag RAM flaska en överklockad CPU (Hinner inte mata den med instruktioner snabbt nog, båda två är egentligen samma problem bara olika symptom). Så om TS ska överklocka ordentligt så ska hen definitivt investera i fetare RAM. Men ska hen spela och fixa lite videos, utan överklock, så är pengarna bättre spenderade på något annat imho.

Du har helt rätt.

Tack, det är många som säger emot mig på det sistnämnda argumentet.

Det är just det jag försöker poängtera hela tiden, och som graferna ovan visat så spelar ramens hastighet en ganska stor roll när man överklockar. Även på en såpass vanlig överklockning som 4.7ghz 2500k så gav det ca 10% prestanda förbättring på fpsen med snabbare minnen.

Ska man köra i stock hastighet på CPUn är det fullständigt skitsamma vad man har för ram, men vid överklockning... då tycker jag personligen man bör investera i något 1866 kit eller om man lyckas fåtag på 2133mhz kit till bra pris.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du har helt rätt.

Tack, det är många som säger emot mig på det sistnämnda argumentet.

Det är just det jag försöker poängtera hela tiden, och som graferna ovan visat så spelar ramens hastighet en ganska stor roll när man överklockar. Även på en såpass vanlig överklockning som 4.7ghz 2500k så gav det ca 10% prestanda förbättring på fpsen med snabbare minnen.

Ska man köra i stock hastighet på CPUn är det fullständigt skitsamma vad man har för ram, men vid överklockning... då tycker jag personligen man bör investera i något 1866 kit eller om man lyckas fåtag på 2133mhz kit till bra pris.

Ja, men det är tyvärr så att nästan alla här på Sweclockers föreslår komponenter som endast är nödvändiga/bättre om man tänker överklocka utan att fråga frågeställaren om dennes behov/intresse för att överklocka ^^.

T.ex. rekommenderar Z77 moderkort till folk som inte har någon som helst dator koll för 200-600kr mer än ett B75 som duger mer än väl om man inte tänker klocka. Eller rekommenderar k-serie processorer till folk utan intresse för överklockning när de kan spara en del pengar utan att tappa nämnvärd prestanda genom att välja en annan processor.

Eller nästan ännu värre, rekommenderar fetare RAM minnen till någon utan att påpeka att det moderkort hen tänkt köpa bara stöder en lägre frekvens, det är taskigt xD. Så fruktansvärt lätt miss att göra också. :/ Sen är det lite tricky med RAM speciellt eftersom inget moderkort stöder native clock över 1600 MHz (inget mainstream iaf) på RAM:en så för att få de 1866 som står på lådan måste man pilla lite i BIOS, och det är det fasen inte många som vet. Blivit bättre IOM XMP som klockar upp dem 'automatiskt' så länge man aktiverar funktionen IAF. Men men, nog rant.

Återstår att få höra vad TS har för syn på överklockning Men för den lilla prisskillnaden på 80kr som var i detta fallet finns det inte mycket att käbbla om egentligen xD Men ska hen fet överklocka borde hen investera i IAF 1866 som du säger.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett par Ripjaws atm(dom i sign). Kan inte säga annat än att jag är hur nöjd som helst. Snygga och bra kvalité. Och som någon ovan nämnde så är g.skill inriktat för speciellt entusiaster. Vilket gör att de bör tåla lite OC och stryk

Permalänk
Medlem

Det blev ett par ripjaws då de är tillräckligt låga för att passa ihop med Noctua NH-D14 som jag beställt nu:)

Visa signatur

Chassi: Antec twelvehundred v3 - PSU: Corsair HX-1050W - Moderkort: Asus Rampage IV Formula - CPU: Core i7 3820 3,6Ghz - GPU: MSI GTX 770 Gaming - RAM: 16GB G.Skill Ripjaws Z 1600mhz - SSD: Samsung 830 128GB - SSD 2: OCZ Vertex3 240GB - HDD: Samsung 2TB

Permalänk
Medlem

Köpte själv de på CDon. Verkar funka fint på ett MSI Z68A-UD55. Installerade idag så dags att sätta igång med klockningen nu

Edit:
Tryckte på OC-knappen på moderkortet och vips så var minnena inställda på 2133MHz. Stabil när jag körde OCCT med 90% minnesanvändning i en timme så det verkar ju funka fint med dessa minnen på moderkortet.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch