Permalänk

Extrem överklocknings teori?

Om man avaktiverar 4 kärnor på en fx-8120, borde inte det innebära att man borde kunna klocka de fyra aktiva kärnorna till 5ghz plus med stock kylaren utan att behöva höja eller kanske till och med sänka spänningen och fortfarande hålla låga temps?

Permalänk

jag är ganska säker på att det är en väldigt dålig idé eftersom det inte bara är klockfrekvensen som betyder allt. du har ÅTTA kärnor som kör i typ 3,5 ghz dvs 8 * 3,5 = 28 kontra 4 * 5 = 20. sen är inte skalningen exakt så men i princip

Permalänk

Jag förstår inte riktigt meningen med det ..

Du har ju fler kärnor för att du ska kunna föra igenom informationen snabbare ? Jag vet att jag har någon gammal AMD prolle hemma hos päronen som jag slängde ett öga på för några år sedan, var helt förundrad över att den låg på 3,8ghz tills jag självklart insåg att det bara var en kärna och slog mig själv i pannan.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk

För många av spelen arbetar väl ändå bäst med fyrkärnigt, och om du stänger av fyra och satsar på de ansra, borde inte en 8150 bli en super fx4170 som redan ger samma siffror med ett 6870? Eller är jag helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

För många av spelen arbetar väl ändå bäst med fyrkärnigt, och om du stänger av fyra och satsar på de ansra, borde inte en 8150 bli en super fx4170 som redan ger samma siffror med ett 6870? Eller är jag helt ute och cyklar

En fx-4170 är ju en redan en halv fx-8150 med lite högre klock

Permalänk

Om man kan låsa en kärna per modul så borde den klocka lite bättre smatidigt som den få "bättre" IPC

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast

Vilket som är bäst, få snabba kärnor eller många långsamma beror helt på vad man ska göra med datorn. Vissa uppgifter är vältrådade och tjänar mer på att ha många kärnor. Andra uppgifter kan bara köras på en eller ett par trådar och tjänar på på få, men snabbare kärnor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har starkt för mig att de flesta (alla?) världsrekord i överklockning görs genom att stänga av alla utom en kärna, just för att den kärnan ska kunna få all kräm och pressas till högre klockfrekvenser.
Så.. jag ser inget underligt med din tanke, att bara använda 4 kärnor i spel, och klocka dom mer, borde funka bra

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm inte bort att de flesta multitaskar rejält idag, det är i princip bara spelare som ens skulle överväga att stänga av ht på en intel cpu.
Om nu ryktena stämmer om nästa konsolgeneration så blir det närmast servercpuer i dem, och kör de med 16kärniga cpuer så lär spelen väldigt fort kräva det även i pc världen, för att porta ett spel till en pc lär göra det rejält trögt om man bara får 4 kärnor och intel är inte direkt snabba på att driva på den delen amd är däremot mycket för kärnor och har mängder med kärnor i sina serverdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Om man avaktiverar 4 kärnor på en fx-8120, borde inte det innebära att man borde kunna klocka de fyra aktiva kärnorna till 5ghz plus med stock kylaren utan att behöva höja eller kanske till och med sänka spänningen och fortfarande hålla låga temps?

Bulldozer är inte åttakärnig. Den är byggd av fyra moduler, var och en av dessa moduler har en kärna som dock delar minne med sin kompis. Vilket är en kompromiss från AMD. Så om stänger av fyra "kärnor" stänger du av två moduler och inte kärnorna.

Till er som babblar om kärnor:
Tänk att du skickar en lastbil var annan timme - då har du en kärna. Om du sedan klockar din kärna så kan du skicka iväg den med mindre mellanrum, vi låt oss säga varje timme. Om du sedan har fyra kärnor så kan du skicka fyra lastbilar samtidigt - alltså fyra lastbilar varje timme.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Bulldozer är inte åttakärnig. Den är byggd av fyra moduler, var och en av dessa moduler har en kärna som dock delar minne med sin kompis. Vilket är en kompromiss från AMD. Så om stänger av fyra "kärnor" stänger du av två moduler och inte kärnorna.

Till er som babblar om kärnor:
Tänk att du skickar en lastbil var annan timme - då har du en kärna. Om du sedan klockar din kärna så kan du skicka iväg den med mindre mellanrum, vi låt oss säga varje timme. Om du sedan har fyra kärnor så kan du skicka fyra lastbilar samtidigt - alltså fyra lastbilar varje timme.

Om vägen är så smal att du bara kan kör en eller två lastbilar samtidigt(Ett program som är enkel eller två trådigt), då kommer du att tjäna på att trimma dessa två lastbilar till max som du kör med och ställa av de andra två.

TS:
du kommer nog att kunna få ut några extra MHz men troligen tjänar du mer i praktiken på att ha processorn något lägre klockad och använda alla kärnorna eftersom de kärnor som inte används till spelet/programmet kan användas av OS och andra bakgrundsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Om vägen är så smal att du bara kan kör en eller två lastbilar samtidigt(Ett program som är enkel eller två trådigt), då kommer du att tjäna på att trimma dessa två lastbilar till max som du kör med och ställa av de andra två.

TS:
du kommer nog att kunna få ut några extra MHz men troligen tjänar du mer i praktiken på att ha processorn något lägre klockad och använda alla kärnorna eftersom de kärnor som inte används till spelet/programmet kan användas av OS och andra bakgrundsprogram.

Exakt. Men problemet återstår ju att Bulldozer inte har åtta kärnor, utan fyra moduler där varje modul delar L2 cache. Varje kluster (eller kärna) i en modul är inte en självständig kärna. Så om TS vill överklocka ett par kärnor ska han stänga av en kluster i varje modul.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Rekordmedlem

I verkligheten så kan ju lastbilarna vara på väg åt olika håll och inte vara fullastade, och då är flera lastbilar totalt sett bättre även om de är lite långsamammare.
Det är inte ofta man inte multitaskar, och även med en snabb kärna så tar det tid att växla process, det är för att minska spillet intel skapade ht när prescot kom, de var mycket långsamma på att byta uppgift eftersom de hade lång kedja av funktioner i cpun, att tömma kedjan och fylla den med ny info kunde om jag inte minns helt fel ta uppåt 30 klockcykler i sämsta fall och då får ens 3Ghz cpu samma fart som en som går i 100Mhz så intel var tvungen att göra nått för att försöka utnyttja de andra bitarna av cpun bättre och så kom ht, men pentium m var snabbare på det mesta ändå än netburst, så pentium m blev grunden till core cpuerna.
Bulldozermoduler är amds version på ht, det är ett sätt att fylla upp alla funktionsdelar i cpun bättre så att det blir mindre väntetid än att ha kompletta kärnor, intel och amd har haft olika utgångspunkt, intels ht blev ett framtvingat måste för att inte få en extremt ineffektiv cpu, medans amds version tekniskt sett är mera genomtänkt men inte har mjukvara som använder det bra ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

alright,

Kan man isådanafall Dedikera kärnor till olika områden / klocka dem olika för att ha högpresterande kärnor där det behövs och lågpresterande där kärnorna ändå inte drar i taket? samma värme men högre prestanda där man önskar ha det?. Då menar jag låsa ut kärnor från en eller flera applikationer så att användningen från T.E.X random exe 1 som är ett OS program använder en kärna i 3 GHZ och låsa ut de 4 andra ''högpresterande'' kärnorna
medans random exe 2 som skulle va ett spel eller video editing program får kärnor i 4 GHZ Medans dem i 3 ghz förblir utelåsta?. då pratar jag generellt och inte bara AMD eller Intel specifikt. högre klocka där man önskar samma volt och värme. eller?. [edit] Personligen tycker jag dynamiska frekvenser är en dålig lösning gentemot dedikering utifrån eget val.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pippihunter:

Kan man isådanafall Dedikera kärnor till olika områden / klocka dem olika för att ha högpresterande kärnor där det behövs och lågpresterande där kärnorna ändå inte drar i taket? samma värme men högre prestanda där man önskar ha det?. Då menar jag låsa ut kärnor från en eller flera applikationer så att användningen från T.E.X random exe 1 som är ett OS program använder en kärna i 3 GHZ och låsa ut de 4 andra ''högpresterande'' kärnorna
medans random exe 2 som skulle va ett spel eller video editing program får kärnor i 4 GHZ Medans dem i 3 ghz förblir utelåsta?. då pratar jag generellt och inte bara AMD eller Intel specifikt. högre klocka där man önskar samma volt och värme. eller?. [edit] Personligen tycker jag dynamiska frekvenser är en dålig lösning gentemot dedikering utifrån eget val.

Man kan styra saker själv, men os et gör det rätt bra om du inte har nått speciellt krav, och att styra kärnornas klockning separat gör cpun bra själv, det kallas turbocore hos amd och jag tror inte heller det är nått man gör bättre själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej men en full dedikering känns tryggare för att döda flaskningar om det är problemet. Typ sju kärnor till säg bf3 och en till bakgrunden jag ej kör ngt i medans jag gejmar ändå. (extrem exempel)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pippihunter:

Nej men en full dedikering känns tryggare för att döda flaskningar om det är problemet. Typ sju kärnor till säg bf3 och en till bakgrunden jag ej kör ngt i medans jag gejmar ändå. (extrem exempel)

Då borde det enklaste vara att ställa om processprioriteterna manuellt, men det kan kanske vara dumt, men det kanske finns nått program som kan ta hand om sånt här utan att man riskerar att datorn blir oresponsiv, för även spelen använder ju en massa funktioner i os et, man vill ju slippa att koda in grafik, ljud, nätverk och annan I/O i spelet som man gjorde förr, man lägger över det på drivrutiner och os, för med mer hårdkodade spel knutna till hårdvaran blir det ingen dator utan då är det en spelkonsol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1ntos:

Bulldozer är inte åttakärnig. Den är byggd av fyra moduler, var och en av dessa moduler har en kärna som dock delar minne med sin kompis. Vilket är en kompromiss från AMD. Så om stänger av fyra "kärnor" stänger du av två moduler och inte kärnorna.

Till er som babblar om kärnor:
Tänk att du skickar en lastbil var annan timme - då har du en kärna. Om du sedan klockar din kärna så kan du skicka iväg den med mindre mellanrum, vi låt oss säga varje timme. Om du sedan har fyra kärnor så kan du skicka fyra lastbilar samtidigt - alltså fyra lastbilar varje timme.

En kärna och en kärna. Den har en FPU och två heltalsenheter som delar L2 och fetch. Det är alltså mer än bara en kärna utan mer som en och en halv kärna för det är fel att säga att det bara är en kärna och det är fel att säga att det är två.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag vet inte hur BIOS/UEFI på 990FX-moderkort är byggt men på Asus Z68-kort så går det att klocka turbon olika beroende på hur många kärnor som utnytjas. Min 2500K går på 4,5GHz med alla fyra utnytjade men gör 4,6GHz när bara 1-3 kärnor används. Under ett tag så körde jag 4,7GHz när bara en kärna utnytjades men fick lite random krashar i BF3 när man väntade på att nästa omgång skulle starta så jag har backat ner den till 4,6GHz.
Det borde gå att göra något liknande med TS processor och då kuna utnytja lite högre klockning när inte alla kärnor jobbar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En kärna och en kärna. Den har en FPU och två heltalsenheter som delar L2 och fetch. Det är alltså mer än bara en kärna utan mer som en och en halv kärna för det är fel att säga att det bara är en kärna och det är fel att säga att det är två.

Precis! Det är något mellanting. Försökte förklara utan att gå för djupt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Om vägen är så smal att du bara kan kör en eller två lastbilar samtidigt(Ett program som är enkel eller två trådigt), då kommer du att tjäna på att trimma dessa två lastbilar till max som du kör med och ställa av de andra två.

TS:
du kommer nog att kunna få ut några extra MHz men troligen tjänar du mer i praktiken på att ha processorn något lägre klockad och använda alla kärnorna eftersom de kärnor som inte används till spelet/programmet kan användas av OS och andra bakgrundsprogram.

Kan inte lastbilarna åka efter varandra istället för i bredd?
Man lär ju ändå hinna transportera mer mängd gods på samma tid jämfört med bara två lastbilar.
Det är väl så åkerierna gör, de kör lastbilarna i rad efter varandra på den smala landsvägen.
Men sedan när de ska på färjan då åker de i samma båt...
Fast färjan kanske sjunker om det är mer än två lastbilar på den?
Kanhända man ändå tjänar på flera lastbilar om de ställer sig i färjekön.
Kanske hinner de andra lastbilarna lasta av och ta färjan tillbaka när de nya lastbilarna anländer
och på så sätt tjänar man ändå på det totalt sett.

Påminner inte detta lite om hyperthreading?

Permalänk

nja, din beskrivning gör det perfekt. dock inte min teori @ ronnylov