Permalänk
Medlem

Moderkort med 2st pci-e x16 ?

Hej!
Jag undrar vad skillnaden är om man kör 2st x16 "uttag?" istället för 1st x16 + 1st x8 pci-e om man kör sli/cf ?
Jag hoppas ni förstår vad jag menar nu. Det är lite krångligt att uttrycka sig själv när det gäller "dator språk"
Undrar ni över vad jag menar kan jag försöka berätta mer utförligt

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Långsammare hastighet för dataöverföringen till och från kortet. (16 gångers hastighet respektive 8 gångers hastighet). Skillnaden mellan 16x och 8x är dock fortfarande minimal, då grafikkorten helt enkelt inte behöver mer i dagsläget.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Här ser du prestandatest där Linus går igenom detta:
https://www.youtube.com/watch?v=NFMzRZqFh-w

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Knappt något om du inte kör med monsterkort. x8 har hälften bandbredd som x16 har, men det gör ändå sällan någon skillnad, bara när du börjar köra med dual GPU-kort (t.ex. 690) så kan det börja flaska endel och då bör du köra med x16.

Permalänk
Medlem

Okej, men om jag köper ett moderkort med x16+x8 och kör till exempel 7950/kommande 670, kommer det flaska om jag kör sli/cf på det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoXi:

Okej, men om jag köper ett moderkort med x16+x8 och kör till exempel 7950/kommande 670, kommer det flaska om jag kör sli/cf på det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte mer än någon procent möjligtvis, nej. Det är främst vid tre kort, eller om ena porten blir x4, som du tappar prestanda på riktigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Asus Maxmus 4 Extreme har det, men t.om asus rekomenderar att man använder 2x8 istället för 2x16 då NF200 som klarar av detta inte riktigt ger den prestandan som den gör via intel chippet med 2x8..

Det är när man kör 3 kort som det gör skillnad dock.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Så ni menar att jag lika väl kan köra på moderkortet med x16+x8 utan att förlora massor av prestanda i sli/cf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Så ni menar att jag lika väl kan köra på moderkortet med x16+x8 utan att förlora massor av prestanda i sli/cf?

Skickades från m.sweclockers.com

670 eller 7950 kommer inte flaskas något märkvärt, kanske upp till en FPS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoXi:

Så ni menar att jag lika väl kan köra på moderkortet med x16+x8 utan att förlora massor av prestanda i sli/cf?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det menar vi!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av GoXi:

Så ni menar att jag lika väl kan köra på moderkortet med x16+x8 utan att förlora massor av prestanda i sli/cf?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör dubbla 680'or på x8/x8 utan att det flaskar märkbart (1-2 FPS kanske), så nej, du märker inget med ett 670.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync