Permalänk
Medlem

ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 problem!

Hej sweclockare

Jag har beställt hem lite data delar som jag har plockat ihop till min kompis men när vi va klara med allt och startar upp den så ger den fel på lilla skärmen på modekortet "10 15 19 55" 10 står för PEI Core is started 15 står för Pre-Memory North bridge is started 19 står för Pre-memory South Bridge initalization och 55 står för memory not installed.
Är det minnes platserna det är fel på då?
Och jag har bytt och haft minnerna på olika platser men det ger fortfarande samma fel.
Vad är problemet?

Tacksam för svar

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

har precis samma fel, får ingen bild på skärmarna, bara felkod 55 på dr debug. Har du en sandy eller ivy bridge?

Visa signatur

A står för ägd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp4:

har precis samma fel, får ingen bild på skärmarna, bara felkod 55 på dr debug. Har du en sandy eller ivy bridge?

Hej Kripp4
jag har Ivy bridge och jag har löst problemet.
det var så att mitt moderkort inte var uppdaterad till det senaste bios uppdaten som du måste ha för att kunna köra din ivy bridge processor så jag stoppade in min 2600k och starta upp datorn och la över bios/flash datan in på ett USB sen så starta jag om datorn och sedan håller du in F2 men du kan också göra så att du lägger över det på USB på en annan dator och när du startar upp den så håller du bara in F2 och flashar moderkortet

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Vet ej om man kan ändra trådnamnet men om man kan så skulle jag och antagligen ett hundra tal andra individer i vårt svenska samhälle bli förträffade om du lade till [LÖST] eller [SOLVED] i rubriken!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen annan cpu i 1155 socketen, finns det någonting annat man kan göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aedelz:

Jag har ingen annan cpu i 1155 socketen, finns det någonting annat man kan göra då?

Du kan gå in på en annan dator och lägga över drivrutinerna till moderkortet på ett usb och bara stoppa in det i datorn och boota upp det med usb minnet.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vet ej om man kan ändra trådnamnet men om man kan så skulle jag och antagligen ett hundra tal andra individer i vårt svenska samhälle bli förträffade om du lade till [LÖST] eller [SOLVED] i rubriken!

Bra förslag, men det är bara Moderatorer som kan ändra i rubriker, flytta trådar med mera.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

Du kan gå in på en annan dator och lägga över drivrutinerna till moderkortet på ett usb och bara stoppa in det i datorn och boota upp det med usb minnet.

Testar att göra det nu, fungerar det av sig självt eller fungerar det att starta datorn utan cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aedelz:

Testar att göra det nu, fungerar det av sig självt eller fungerar det att starta datorn utan cpu?

Såklart måste du starta datorn med en CPU!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|