Permalänk
Inaktiv

Sabertooth P67 + Xeon?

Hej på er,

Någon som kan med säkerhet säga om en Xeon-processor går att använda på ett Sabertooth P67? Hade i tankarna att köra E3-1275 eller E3-1280, men informationen på Asus hemsida om Saberooth P67 är tunn.

Edit: Att ringa Asus är ju värdelöst...värdelös support på "komponenter", då måste man maila och vänta ett antal dagar innan man får svar. Lustigt när Asus just har så mycket "komponenter"....

Permalänk
Medlem

Enligt cpu kompatibilitets listan går de inte så det är ett wild bet att försöka skulle jag säga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

Precis..och google bjuder inte på många bra träffar heller.

Permalänk
Medlem

Har läst på lite och så är det med dom flesta konsument moderkort att inte xeon stöds eller att det iallafall inte framgår, vill du köra en xeon cpu ska du helst köpa något intel "server" mobo som e speccat för o köra de annars ser jag ingen direkt anledning till varför du inte köper någon annan cpu ur sandybridge serien.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det lär nog inte fungera särskilt bra, tyvärr

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Nåja, jag får väl lägga ner det projektet då. tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Segas:

Edit: Att ringa Asus är ju värdelöst...värdelös support på "komponenter", då måste man maila och vänta ett antal dagar innan man får svar. Lustigt när Asus just har så mycket "komponenter"....

Skrivet av Segas:

Precis..och google bjuder inte på många bra träffar heller.

Ja, så värdelös support dom har: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/SABERTOOTH...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Läs i vilket sammanhang jag nämner det: T-E-L-E-F-O-N

Men om man kvarstår i vad du länkar till, kika samtidigt på deras drivrutiner, ta nätverkskortet som ett exempel och jämför med Intel's supportsida.

Ta da...långt ifrån uppdaterat - lika så lägger jag ingen vikt i deras CPU SUPPORT listor heller.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Läs i vilket sammanhang jag nämner det: T-E-L-E-F-O-N

Men om man kvarstår i vad du länkar till, kika samtidigt på deras drivrutiner, ta nätverkskortet som ett exempel och jämför med Intel's supportsida.

Ta da...långt ifrån uppdaterat - lika så lägger jag ingen vikt i deras CPU SUPPORT listor heller.

Ja, fast jag undrar mest varför du bemödar dig med att ringa till ett företag som ligger en halv planet bort för att få reda på nnåting dom skyltar tydligt med på sin hemsida

Listan är uppdaterad med Intels senaste processorer, så att den inte skulle vara uppdaterad förstår jag inte vart du får ifrån.

Samma sak med nätverksdrivrutinen. Det som skiljer Intels nyare version är att den drivrutinen även gäller för nyare enheter, vilket är totalt onödigt då man har samma gamla nätverkschip på sitt moderkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr skyltas det inte alltid med hurivida Xeon-processorer stöds.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Hej på er,

Någon som kan med säkerhet säga om en Xeon-processor går att använda på ett Sabertooth P67? Hade i tankarna att köra E3-1275 eller E3-1280, men informationen på Asus hemsida om Saberooth P67 är tunn.

Edit: Att ringa Asus är ju värdelöst...värdelös support på "komponenter", då måste man maila och vänta ett antal dagar innan man får svar. Lustigt när Asus just har så mycket "komponenter"....

Sorry för sent svar, men ändå!
De funkar, och de finns en del här inne som också kan bekräfta de. Förstår dock inte varfö dom inte sett denna tråd.
Hur som, jag har en E3-1220 och ett P67 Sabertooth. De funkar klockrent!

Skrivet av Mowge:

Det lär nog inte fungera särskilt bra, tyvärr

Fel, de funkar bra. Jag tror dock att ASUS och andra tilverkare inte räknar med att folk köper Xeon till vanliga kretsar. Hur som helst så funkar de. Jag har haft några datorer byggda med Xeon processorer tilsammans med vanliga kretsar. Själva processorn är samma som dom vanliga. De som skiljer dom åt är mestadels bara småsaker som vi vanliga dödliga inte kommer å då dom är låste på ett eller annat sättt. Men en Xeon 1220 som jag har till exempel har och är precis samma iskrot och korn som en i5-2400.

Jag hoppas detta svar ger något även om de är sent ute med svar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raghor:

Sorry för sent svar, men ändå!
De funkar, och de finns en del här inne som också kan bekräfta de. Förstår dock inte varfö dom inte sett denna tråd.
Hur som, jag har en E3-1220 och ett P67 Sabertooth. De funkar klockrent!

Fel, de funkar bra. Jag tror dock att ASUS och andra tilverkare inte räknar med att folk köper Xeon till vanliga kretsar. Hur som helst så funkar de. Jag har haft några datorer byggda med Xeon processorer tilsammans med vanliga kretsar. Själva processorn är samma som dom vanliga. De som skiljer dom åt är mestadels bara småsaker som vi vanliga dödliga inte kommer å då dom är låste på ett eller annat sättt. Men en Xeon 1220 som jag har till exempel har och är precis samma iskrot och korn som en i5-2400.

Jag hoppas detta svar ger något även om de är sent ute med svar.

Tusen tack för ditt svar! Vet du kanske om det samtidigt öppnar upp för att kunna använda ECC?

Återigen, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Tusen tack för ditt svar! Vet du kanske om det samtidigt öppnar upp för att kunna använda ECC?

Återigen, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

De var så lite.
Nej, ECC minnen funkar inte på P67 kretsen.
Vill du kunna använda alla funktioner hos en Xeon E3 så är C206 eller C216 kretsarna de givna valet.

ASUS har några stycken. Dom två jag rekar är antingen P8B WS eller P8C WS.

P8B WS: C206 med fullt stöd för 1200 serien.

P8C WS: C216 med fullt stöd för både 1200 och 1200v2 serierna.

De som dock saknas hos båda moderkorten är möjligheterna för SLI. Dock har båda moderkorten stöd för CrossFireX.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.