Vad går snett om man sätter minnerna i fel portar? (två stickor på olika färger)

Permalänk
Medlem

Vad går snett om man sätter minnerna i fel portar? (två stickor på olika färger)

Systemet visar ändå 8 Gb, har två 4Gb stickor som inte vill fungera på samma färg, datorn startar inte då. Nåt är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Systemet visar ändå 8 Gb, har två 4Gb stickor som inte vill fungera på samma färg, datorn startar inte då. Nåt är fel.

På intel-moderkort ska de sitta 1-1-2-2 och på amd 1-2-1-2, TROR JAG. Kan vara så att det bara var så förut, eller så är det tvärtom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Det ska ändå gå att boota, testa med bara 1 minnessticka i

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Du får hälften så hög teoretisk hastighet till minnena. I praktiken märker du ingen skillnad ifall du inte gör något väldigt minnesintensivt (t.ex. 3d modellerar, packar upp saker och redigerar väldigt stora bilder) och då är skillnaden ändå inte speciellt stor.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

vad jag vet så gör det inget illa, det du mister är dual channel/tripple channel mm. vilket helt enkelt får de att jobba snabbare om de placeras i "rätt" slots så dual channel fungerar. Det är självklart inget måste och jag tror inte att det är någon prestanda skillnad man känner av. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har en i7 2700k samt msi z68a-gd65.

Permalänk
Medlem

Dra fram manualen till moderkortet och slå upp hur de ska sitta. Om du sätter in de fel så går de inte sönder,(borde iaf inte) de fungerar bara inte optimalt. Tycker det e konstigt att datorn inte startar, skriv igen om du satt in enligt manual och det fortfarande inte funkar. Se även till att du tryckt ner de ordentligt. RAM-minnen kan va lite sega att få in ordentligt ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har satt in dom som dom ska men jag misstänker böjda cpu pinnar? Snurrade processorn ett par varv för den skulle passa in, var kanske inte så lyckat....kan vara det felet. Datorn verkar dock fungera som den ska. Har överklockat till 4,8ghz;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Jag har satt in dom som dom ska men jag misstänker böjda cpu pinnar? Snurrade processorn ett par varv för den skulle passa in, var kanske inte så lyckat....kan vara det felet. Datorn verkar dock fungera som den ska. Har överklockat till 4,8ghz;)

Är det stabilt då? Dvs, 5+rundor i IBT.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har satt in dom som dom ska men jag misstänker böjda cpu pinnar? Snurrade processorn ett par varv för den skulle passa in, var kanske inte så lyckat....kan vara det felet. Datorn verkar dock fungera som den ska. Har överklockat till 4,8ghz;)

Jisses......

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har kört win bench och pcmark 7 utan problem. Hm.. jävligt känsligt dom där cpu pinnarna....grabben hade problem med detta innan. Man vågar knappt andas på dom....:(

Permalänk
Medlem

Vad är ibt?