Permalänk
Medlem

Löjliga temperaturer med Ivy-Bridge!

Hellu!
Förr när jag hade min Q8200 så låg tempen runt 28-30 C idle, men nu när jag bytte massa datordelar så ligger tempen runt 55-60 idle med Ivy-Bridge 3570k.
Jag mäter tempsen med RealTemp o i BOIS för andra visar helt fel.
Jag tror inte att CPU-kylaren för så jätte bra kontakt med cpu:n dock och ja jag har tryckt in den rätt så att "piggarna" sticker ut bakom moderkortet, btw jag har Cooler Master Hyper TX3.
Kan någon hjälpa mig?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Låter som du misslyckats med monteringen av din kylare, för så varm ska den inte bli i idle.
Sen undrar jag vad du baserar att just det programmet visar rätt?

Permalänk
Medlem

Låter som felmontering, eller så kanske du dränkt den i kylpasta, who knows.

Samt du har inte försökt överklocka eller liknande?

Edit: Nvm läste fel på kylaren, nåväl.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Låter som du misslyckats med monteringen av din kylare, för så varm ska den inte bli i idle.
Sen undrar jag vad du baserar att just det programmet visar rätt?

Jag vet inte riktigt men jag kollade med Everest och där kom inte ens CPU:n upp.
I Speedfan så står det att CPU:n ligger runt 60 också.
Och nej jag har inte dränkt den i kylpasta, tog ca 1 riskornsstorlek.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Tagit bort plastskyddet?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Tror bestämt att det snackades om svajiga tempsensorer i senaste fredagspanelen!(?)
Hur varmt blir det vid belastning?

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

Mät med Hwmonitor, helt klart de bästa programet för endamålet. Min processor ligger runt 57 grader i load med processorn på 4.2ghz, men då har jag iofs "riktig" vattenkylning.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

du kan ju börja med att mäta load temp istället, idle är fullständigt oväsentligt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Hellu!
Förr när jag hade min Q8200 så låg tempen runt 28-30 C idle, men nu när jag bytte massa datordelar så ligger tempen runt 55-60 idle med Ivy-Bridge 3570k.
Jag mäter tempsen med RealTemp o i BOIS för andra visar helt fel.
Jag tror inte att CPU-kylaren för så jätte bra kontakt med cpu:n dock och ja jag har tryckt in den rätt så att "piggarna" sticker ut bakom moderkortet, btw jag har Cooler Master Hyper TX3.
Kan någon hjälpa mig?

Skrivet av Inveramsay:

du kan ju börja med att mäta load temp istället, idle är fullständigt oväsentligt

Inveramsay har rätt, det är load temp som är viktigt att veta om processorn tar skada eller ej, din fläktprofil kan vi ju inte veta.. ;/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Load med BF3 ligger på ca 75-80C

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Load med BF3 ligger på ca 75-80C

Mätt med realtemp då eller? Testa HWmonitor istället!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Mätt med realtemp då eller? Testa HWmonitor istället!

Jag ska testa stress test med Prime95, men jag mätte med realtemp.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag kom till 85C efter 2 min, jag stoppade den för jag vill inte att den ska bli för varm.
Tog nyss på ny kylpasta och såklart moterade "rätt" kylaren.
Nu ligger den också ca 35-40 C vid Idle.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

MEN alla temperaturer är helt tagna i luften om du mäter med realtemp, de programmet är bara skräp! Ladda ner HWmonitor och se va de visar.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt det där. Min 3770K ligger på 30c i idle och 60c i load. Så något är helt klart fel.

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt moderkort har en firmware/bios/uefi uppdatering.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

MEN alla temperaturer är helt tagna i luften om du mäter med realtemp, de programmet är bara skräp! Ladda ner HWmonitor och se va de visar.

Jag skrev fel, jag mätte med HWmonitor :).

Skrivet av m0rfin:

Låter väldigt konstigt det där. Min 3770K ligger på 30c i idle och 60c i load. Så något är helt klart fel.

Min kylare e ju inte den bästa men borde den bli såhär varm?

Skrivet av Devil May Cry:

Kolla om ditt moderkort har en firmware/bios/uefi uppdatering.

Dom på Inet uppdaterade den när jag lämnade in mb till dom till den senaste.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Min kylare e ju inte den bästa men borde den bli såhär varm?

Skrivet av Galarix:

Jag kom till 85C efter 2 min, jag stoppade den för jag vill inte att den ska bli för varm.
Tog nyss på ny kylpasta och såklart moterade "rätt" kylaren.
Nu ligger den också ca 35-40 C vid Idle.

Ser inte längre problemet? 35-40 på idle med den kylaren är normalt.

Du kan alltid hoppa in i Bios och slå av Turbo Boost och undervolta om du vill ha längre temp. Dock inget jag rekommenderar om du inte har kunskaper om det.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz