Permalänk
Medlem

i5 2500k vs 3750k med ~600kr kylare

Och jag helt enkelt undrar hur mycket man kan överklocka i5 2500k respekive i5 3750k om man sätter dit en CPU-kylare som ligger runt 600 kronor.... Det ska ju vara stabilt så klart...

Anledningen till att jag säger "en kylare runt 600 kronor" är för jag inte vet vilken kylare jag ska köpa... Jag vet inte ens om jag ska ha vattenkylning eller lufkylning.... Så skulle gärna vilja ha tips på vad som är bäst...

Om det är vattenkylning, så vill jag inte att det ska låta från pumpen, som jag har hört det kan göra från vissa....

Om det är lufkylning, så måste ju så klart mina ram-minnen få plats... Jag ska köpa "CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE 1600MHz"....

Priset är som sagt runt 600 kronor.....

Permalänk
Medlem

Om jag var oklar, så är min första fråga, vilken av i5 2500K eller i5 3750K som är bäst att köpa om man ska sätta dit en ~600 kronors kylare på den.... Har ju hört mycket om att Ivy-bridge inte är så bra på att överklocka över en viss hastighet... Så om jag köper till en ny kylare kanske jag inte kan utnyttja den så bra på en Ivy-bridge processor ?

Permalänk
Medlem

Beror ju snarare ganska mycket på hur högt du vill klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Beror ju snarare ganska mycket på hur högt du vill klocka.

Jag vet ju inte hur högt jag skulle kunna gå upp till... men om jag skulle vilja ha.... låt säga 4.8 GHz... Går det ens att ligga på det stabilt ? och kommer Ivy-bridge att bli för varm ?

Vet du något om vilken kylare som är bra också ? Och vilka som inte är i vägen för ram-minnena ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jag vet ju inte hur högt jag skulle kunna gå upp till... men om jag skulle vilja ha.... låt säga 4.8 GHz... Går det ens att ligga på det stabilt ? och kommer Ivy-bridge att bli för varm ?

Vet du något om vilken kylare som är bra också ? Och vilka som inte är i vägen för ram-minnena ?

Processorer är individuella, det är omöjligt att säga hur högt du kommer att kunna gå med just den processorn som du får hem. Vad det gäller kombinationer av chassin, kylare och minnen så är i princip google din vän.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jag vet ju inte hur högt jag skulle kunna gå upp till... men om jag skulle vilja ha.... låt säga 4.8 GHz... Går det ens att ligga på det stabilt ? och kommer Ivy-bridge att bli för varm ?

Vet du något om vilken kylare som är bra också ? Och vilka som inte är i vägen för ram-minnena ?

Skrivet av DrDuke:

Processorer är individuella, det är omöjligt att säga hur högt du kommer att kunna gå med just den processorn som du får hem. Vad det gäller kombinationer av chassin, kylare och minnen så är i princip google din vän.

Ska du klocka så är det 2500K som gäller. (Pga ändringar i design osv så ligger Ivy mycket högre i temp, även om den drar något mindre ström).

Så 2500K + Antec Kühler 620 tillsammans med 2st Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM så blire tyst också

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska du klocka så är det 2500K som gäller. (Pga ändringar i design osv så ligger Ivy mycket högre i temp, även om den drar något mindre ström).

Så 2500K + Antec Kühler 620 tillsammans med 2st Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM så blire tyst också

Tack för tipset !

Vet du däremot om man hör pumpen på den ? eller är det lite överdrivet det vissa säger ? Har hört många som klagar på att pumpen låter för mycket....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Tack för tipset !

Vet du däremot om man hör pumpen på den ? eller är det lite överdrivet det vissa säger ? Har hört många som klagar på att pumpen låter för mycket....

Är väldigt nöjd med min 620 Att pumpen låter handlar oftast med att man inte kört pumpen fullt (3-pin till pumpen skall alltid ha 12V, då den även är tystat då ). Finns såklart chans att du får ett måndags-ex som med alla produkter, men Antec's kylare är precis lika med Corsairs H..60 tror jag är deras nuvarande, men kostar någon/några hundralappar mindre

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är väldigt nöjd med min 620 Att pumpen låter handlar oftast med att man inte kört pumpen fullt (3-pin till pumpen skall alltid ha 12V, då den även är tystat då ). Finns såklart chans att du får ett måndags-ex som med alla produkter, men Antec's kylare är precis lika med Corsairs H..60 tror jag är deras nuvarande, men kostar någon/några hundralappar mindre

Okej... Tack igen

Permalänk
Medlem

Inte alls sant det vissa skriver i tråden. Om du vill överklocka riktigt mycket så kan du inte använda dig av 3750k pga. den koncentrerade värmen som den lilla processorn får. Ska du däremot överklocka lite mildare så ska det nog inte vara några problem att använda 3750k.