FTP server utan att öppna portar i routern?

Permalänk
Medlem

FTP server utan att öppna portar i routern?

Hejsan, jag har en data som jag inte använder så mycket och undrar ifall det går att göra en ftp server på den som man har extern åtkomst till utan att öppna portar i routern?

Jag har testat att öppna portar förut men utan resultat, har även tagit hjälp av vänner som har likadan router som mig utan att det funkar. Det har funkat för mina vänner.

så finns det nåt sätt att göra någon form av FTP-server utan att öppna portar i routern?

Tror jag la tråden i rätt kategori annars så får någon mod flytta den.

Mvh noordan

Permalänk
Medlem

Vill du att den ska vara tillgänglig från utsidan och du sitter bakom en brandvägg så måste du göra en forwarding på portar. Alternativt om du får mer än en publik IP-adress av din ISP så kan du sätta en switch före routern och köra via den.

Port forwarding är dock inte vidare svårt. Sätt en fast (intern) IP på datorn, ändra DHCP-scoopet så att det IP du satt på datorn är utanför, och sedan "forwardar" du bara portarna till det IP't.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vill du att den ska vara tillgänglig från utsidan och du sitter bakom en brandvägg så måste du göra en forwarding på portar. Alternativt om du får mer än en publik IP-adress av din ISP så kan du sätta en switch före routern och köra via den.

Port forwarding är dock inte vidare svårt. Sätt en fast (intern) IP på datorn, ändra DHCP-scoopet så att det IP du satt på datorn är utanför, och sedan "forwardar" du bara portarna till det IP't.

//Gorian

Joo det är ju den externa åtkomsten jag vill åt. Men när jag ska göra portforwarding så får jag det inte att funka, jag har en D-link dir-615 router. Vet du hur man gör på den?

Mvh noordan

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

Joo det är ju den externa åtkomsten jag vill åt. Men när jag ska göra portforwarding så får jag det inte att funka, jag har en D-link dir-615 router. Vet du hur man gör på den?

Mvh noordan

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

har gjort så men det funkar ändå inte..

Permalänk
Medlem

Själva filöverföringen kommer oftast gå via andra (jag brukar köra högre portar) är serviceporten 21 (eller vad du nu vill köra för serviceport). Kolla din FTP-server vilka du kör. Öppna samtliga portar du behöver, inte bara 21:an. Tänk också på att du kan behöva byta passive/active i din klient beroende på hur du kör.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Själva filöverföringen kommer oftast gå via andra (jag brukar köra högre portar) är serviceporten 21 (eller vad du nu vill köra för serviceport). Kolla din FTP-server vilka du kör. Öppna samtliga portar du behöver, inte bara 21:an. Tänk också på att du kan behöva byta passive/active i din klient beroende på hur du kör.

Vad menar du med passive och active? är inte så duktig på sånt här men skulle vara kul att lära sig då jag är väldigt intresserad. Och så skulle det vara smidigt att ha en ftp så man har extern åtkomst till bilder och dokument.

Mvh noordan

Permalänk
Medlem

Har du dynamisk IP eller fast IP på din internetanslutning?
Måste gå mot rätt adress/port förstås.

Vad säger FTP-klienten när du försöker ansluta din server utifrån?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

Vad menar du med passive och active? är inte så duktig på sånt här men skulle vara kul att lära sig då jag är väldigt intresserad. Och så skulle det vara smidigt att ha en ftp så man har extern åtkomst till bilder och dokument.

Mvh noordan

http://www.canyouseeme.org/ är ett program som kollar om portar är öppna. Eller för att vara mer exakt så kollar den om det finns en tjänst som svarar bakom porten. Så ett negativt svar betyder antingen att porten inte är öppnad eller att tjänsten som lyssnar hos dig inte är konfigurerad rätt.

Kolla även i ftp-servern du kör om där finns passivportar att öppna.

Permalänk
Medlem

Har du brandvägg i datorn med ftpservern på?

isf öppna även portarna i den.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Har du brandvägg i datorn med ftpservern på?

isf öppna även portarna i den.

Eller enklast stäng av den när du testar för att när det fungerar öppna portarna.

Permalänk
Sötast

1. Starta om routern och se om porten nu är öppen.

Funkar det ej så:

2. Spara dina inställningar och gör en fabriksåterställning på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Har du dynamisk IP eller fast IP på din internetanslutning?
Måste gå mot rätt adress/port förstås.

Vad säger FTP-klienten när du försöker ansluta din server utifrån?

Jag har fast ip. Den säger att den inte kan ansluta för den inte hittar nån server tror jag, har inte tillgång till att kolla det just nu.

Skrivet av jocke92:

http://www.canyouseeme.org/ är ett program som kollar om portar är öppna. Eller för att vara mer exakt så kollar den om det finns en tjänst som svarar bakom porten. Så ett negativt svar betyder antingen att porten inte är öppnad eller att tjänsten som lyssnar hos dig inte är konfigurerad rätt.

Kolla även i ftp-servern du kör om där finns passivportar att öppna.

Okej det ska jag testa!

Skrivet av xfade:

Har du brandvägg i datorn med ftpservern på?

isf öppna även portarna i den.

Jag har öppnat i brandväggen också.

Skrivet av jocke92:

Eller enklast stäng av den när du testar för att när det fungerar öppna portarna.

jag har inte testat att stänga av brandväggen men har öppnat portarna i den.

Skrivet av Allexz:

1. Starta om routern och se om porten nu är öppen.

Funkar det ej så:

2. Spara dina inställningar och gör en fabriksåterställning på routern.

Har testat att starta om routern men dock inte att fabriksåterställa den.

Permalänk
Medlem

Även jag hade problem sist jag skulle köra en ftp server här hemma, använder mig utav en dlink dir-655 och märkte då att det kan ta flertalet timmar innan den "uppdateras". Från att jag öppnat portarna kunde det ta en säkert 4-5 timmar tills att dom verkligen var öppna, oavsett hur många gånger jag startade om den med mera.

Permalänk
Rekordmedlem

Ftp servern kontrolleras via en fast port, men själva datatrafiken sker via slumpvisa "höga" portnummer de måste också vara öppna, om du inte kan öppna portar fritt så får du försöka styra ftp programmet så att det använder redan öppna portar.
Vad är det mera för prylar i nätverket förutom dir 615 ? och vad är det för uppkopplingstyp ? och vad är det för programvara du använder ? och fungerar ftpn internt i det egna nätverket? Det kanske blir lättare att lösa om man vet det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

Vad menar du med passive och active? är inte så duktig på sånt här men skulle vara kul att lära sig då jag är väldigt intresserad. Och så skulle det vara smidigt att ha en ftp så man har extern åtkomst till bilder och dokument.

Mvh noordan

Aktiv = servern öppnar dataförbindelsen
Passiv = klienten öppnar dataförbindelsen (och service/kommandoförbindelsen)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Även jag hade problem sist jag skulle köra en ftp server här hemma, använder mig utav en dlink dir-655 och märkte då att det kan ta flertalet timmar innan den "uppdateras". Från att jag öppnat portarna kunde det ta en säkert 4-5 timmar tills att dom verkligen var öppna, oavsett hur många gånger jag startade om den med mera.

hm.. så det är bara testa öppna portarna och sedan testa efter typ 5 timmar ?

Skrivet av mrqaffe:

Ftp servern kontrolleras via en fast port, men själva datatrafiken sker via slumpvisa "höga" portnummer de måste också vara öppna, om du inte kan öppna portar fritt så får du försöka styra ftp programmet så att det använder redan öppna portar.
Vad är det mera för prylar i nätverket förutom dir 615 ? och vad är det för uppkopplingstyp ? och vad är det för programvara du använder ? och fungerar ftpn internt i det egna nätverket? Det kanske blir lättare att lösa om man vet det också.

I nätverket har vi ett modem också, vet tyvärr inte vad för modell eller märke då vi fått det av tele2 som vi har som internet leverantör. Vi har internet via bredbandsuttaget. hastighet: 100/10

Jag har testat filezilla och ett till men kommer ej ihåg vad det heter (heter typ buller proof ftp server), och filezilla har jag inte fått att funka, men det jag inte minns vad det heter använde jag för nått år sedan och då funkade det internt.

Skrivet av Pappy:

Aktiv = servern öppnar dataförbindelsen
Passiv = klienten öppnar dataförbindelsen (och service/kommandoförbindelsen)

okej

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte ett även öppna port 20, den används även när man nyttjar port 21, även DATA-port 1401-1405 (tcp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Glöm inte ett även öppna port 20, den används även när man nyttjar port 21, även DATA-port 1401-1405 (tcp).

ska port 21 och 20 öppnas tcp och udp?

Permalänk
Inaktiv

Lika bra, tror dock det räcker med UDP på port 20 och DATA-range (1401-1405).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

hm.. så det är bara testa öppna portarna och sedan testa efter typ 5 timmar ?

I nätverket har vi ett modem också, vet tyvärr inte vad för modell eller märke då vi fått det av tele2 som vi har som internet leverantör. Vi har internet via bredbandsuttaget. hastighet: 100/10

Jag har testat filezilla och ett till men kommer ej ihåg vad det heter (heter typ buller proof ftp server), och filezilla har jag inte fått att funka, men det jag inte minns vad det heter använde jag för nått år sedan och då funkade det internt.

okej

Modem säger du. Kolla efter modell och googla så det inte är en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lika bra, tror dock det räcker med UDP på port 20 och DATA-range (1401-1405).

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men DATA-range hur öppnar man det?

Skrivet av jocke92:

Modem säger du. Kolla efter modell och googla så det inte är en router.

den här är det, jag tror det är ett modem:
http://www.megaphone.se/html/produkt322.asp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noordan:

Okej, men DATA-range hur öppnar man det?

den här är det, jag tror det är ett modem:
http://www.megaphone.se/html/produkt322.asp

Skickades från m.sweclockers.com

Samma kategori där du öppnar enskilda portar, fast man väljer en längd med portar istället. Det heter olika på olika routers, men när du väl klickar på rätt så blir det uppenbart.

Ett tips är att leta upp manualen, allt du har frågat finns förklarat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noordan:

Okej, men DATA-range hur öppnar man det?

den här är det, jag tror det är ett modem:
http://www.megaphone.se/html/produkt322.asp

Du måste konfigurera den också då det står att den innehåller en brandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skickades från m.sweclockers.com

Samma kategori där du öppnar enskilda portar, fast man väljer en längd med portar istället. Det heter olika på olika routers, men när du väl klickar på rätt så blir det uppenbart.

Ett tips är att leta upp manualen, allt du har frågat finns förklarat där.

Joo jag tror jag förstår vad du menar.

Tyvärr så vet jag inte vart manualen är..

Skrivet av Xerbee:

Du måste konfigurera den också då det står att den innehåller en brandvägg.

Jag vet tyvärr inte lösenordet.. det går inte att göra på nått annat sätt?

Permalänk

Nej, då den har en inbyggd brandvägg måste du även öppna portarna inuti den. Lösenordet brukar stå på etiketten på enheten. Annars borde du kunna ringa din ISP, de borde kunna hjälpa dig.

Edit: För att kunna konfigurera den så kan du behöva koppla dig direkt på enheten istället för att gå genom routern först.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noordan:

Joo jag tror jag förstår vad du menar.

Tyvärr så vet jag inte vart manualen är..

Jag vet tyvärr inte lösenordet.. det går inte att göra på nått annat sätt?

Men du vet vad det är för märke och modell? Finns manual att hämta på tillverkarens hemsida.

Ta det inte på fel sätt, men det är grymt irriterande att hjälpa någon som inte det minsta försöker själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Nej, då den har en inbyggd brandvägg måste du även öppna portarna inuti den. Lösenordet brukar stå på etiketten på enheten. Annars borde du kunna ringa din ISP, de borde kunna hjälpa dig.

Edit: För att kunna konfigurera den så kan du behöva koppla dig direkt på enheten istället för att gå genom routern först.

Okej då får jag kolla där annars ringa till tele2.

Skrivet av Segas:

Men du vet vad det är för märke och modell? Finns manual att hämta på tillverkarens hemsida.

Ta det inte på fel sätt, men det är grymt irriterande att hjälpa någon som inte det minsta försöker själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Manuallen till router finns ej att hämta på deras hemsida vad jag har kunnat hitta.

Tror du inte att jag försöker själv också?

Permalänk
Medlem

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Välj den modell du har, gå ner till rubriken ytterligare hjälp så finns manualen där att ladda ned.
(Inte helt enkelt att hitta dit får jag hålla med om )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Välj den modell du har, gå ner till rubriken ytterligare hjälp så finns manualen där att ladda ned.
(Inte helt enkelt att hitta dit får jag hålla med om )

Jaa då ska jag kolla upp vilken modell jag har och kolla lite i manualen!