Permalänk
Medlem

Läckte mellan backplate och grafikkortet

Som titeln säger så började vattenkylningen läcka mellan backplaten och grafikkortet när jag väl drog igång allting.. Märkteinget under läcktestet såklart så startade datorn, fick blåskärmen efter Windows-loggan, startade om och fick ingen bild alls... Kan ju i värsta fall ha dödat grafikkortet, men om jag nu inte har det, vad ska jag göra för att inte upprepa samma sak igen?

Aquagratix 6970 V2
Backplate:alphacool nexxxos ATxp 6970 v2
Xfx 6970

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Testade du loopen för läckor innan du stoppade in den? Om inte så kan det vara en bra grej att göra om du inte vill få samma problem igen..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Testade du loopen för läckor innan du stoppade in den? Om inte så kan det vara en bra grej att göra om du inte vill få samma problem igen..

Nej, jag testade bara för läckor genom att starta nätagget utan att starta resten så att säga. Kanske var osmart såhär i efterhand, så nu är det lika bra att göra rätt från början.. Men kändes som att det läckte genom skruvhålen typ, är det ens möjligt?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Nej, jag testade bara för läckor genom att starta nätagget utan att starta resten så att säga. Kanske var osmart såhär i efterhand, så nu är det lika bra att göra rätt från början.. Men kändes som att det läckte genom skruvhålen typ, är det ens möjligt?

Skruvhålen på vadå, vattenblocket? Om du tänker på nipplarna så är det väl möjligt antar jag. Vad har du för delar?

Ta ut loopen och testa utanför så ser du vart det läcker nu i efterhand och så att det inte läcker någon annanstans så att inget mer går sönder.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Skruvhålen på vadå, vattenblocket? Om du tänker på nipplarna så är det väl möjligt antar jag. Vad har du för delar?

Ta ut loopen och testa utanför så ser du vart det läcker nu i efterhand och så att det inte läcker någon annanstans så att inget mer går sönder.

Läckte inte genom nipplarna, utan det såg ut som att vattnet kom genom skruvhålen på vattenblocket, alltså där du skruvar fast det i grafikkortet.. Kan ju vara att jag har sett fel bara, men det såg ut så iaf.

Aquagratix 6970 V2
Backplate:alphacool nexxxos ATxp 6970 v2
Xfx 6970

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Läckte inte genom nipplarna, utan det såg ut som att vattnet kom genom skruvhålen på vattenblocket, alltså där du skruvar fast det i grafikkortet.. Kan ju vara att jag har sett fel bara, men det såg ut så iaf.

Aquagratix 6970 V2
Backplate:alphacool nexxxos ATxp 6970 v2
Xfx 6970

Hmm... låter nästan som om vattenblocket läcker:S Avmontera och läck-testa blocket tycker jag:)
Hoppas att kortet klarade sig:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

plocka bort vattenblocket från kortet och bygg ihop en lite loop o kolla! låter skummt!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Will do, återkommer med svaret när jag har testat.. Dock är ju frågan om det kan ha varit backplaten som felade också.. Ska inte sätta på den denna gången så får vi se hur det går

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Will do, återkommer med svaret när jag har testat.. Dock är ju frågan om det kan ha varit backplaten som felade också.. Ska inte sätta på den denna gången så får vi se hur det går

Ett tips är att täta allting, det här använder jag till mitt CPU-block och det funkar kanon. http://www.jula.se/bilspackel-001142

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Ett tips är att täta allting, det här använder jag till mitt CPU-block och det funkar kanon. http://www.jula.se/bilspackel-001142

Åhfan, det ska jag använda, åker direkt och köper sån, herr Jonathan...

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Ett tips är att täta allting, det här använder jag till mitt CPU-block och det funkar kanon. http://www.jula.se/bilspackel-001142

Ett vattenblock ska vara helt tätt från början om de inte är feltillverkade, om det läcker ska man byta ut det på garanti. Onödigt att bryta garantin med en "ghettomod".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Åhfan, det ska jag använda, åker direkt och köper sån, herr Jonathan...

Nemas problemas, om du vill slippa skruvar så funkar även dubbelhäftande tejp på grafikkortet. Se till att du sätter på ganska mycket tejp, det ska täcka hela PCBn inklusive själva kärnan, sen trycker du bara fast blocket

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ett vattenblock ska vara helt tätt från början om de inte är feltillverkade, om det läcker ska man byta ut det på garanti. Onödigt att bryta garantin med en "ghettomod".

Han trollar bara, men eftersom det är en IRL-polare så får jag försöka vara snäll mot honom

Åh att jag inte tänkte på det Svahn, värmeöverföringskapaciteten i biltemas dubbelhäftande tejp måste ju slå arctic silver med hästlängder Kommer du upp med rullen så sätter vi ihop allt direkt?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Han trollar bara, men eftersom det är en IRL-polare så får jag försöka vara snäll mot honom

Åh att jag inte tänkte på det Svahn, värmeöverföringskapaciteten i biltemas dubbelhäftande tejp måste ju slå arctic silver med hästlängder Kommer du upp med rullen så sätter vi ihop allt direkt?

Aaaah Me gusta to trolla

Haha sure (Y) Ska jag ta med bottenfärgen för båten också? Kan vara en bra idé att lägga ett lager på CPU, GPU samt båda blocken så slipper du beväxningen på dem

Vi förlorade 5knop i maxfart för att det hade vuxit snäckor på skrovet

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Är du säker på att det inte läckte från cpu blocket? Brukar hamna på grafikkortet om det är så.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Är du säker på att det inte läckte från cpu blocket? Brukar hamna på grafikkortet om det är så.

Nästan 100% eftersom det hamnade mellan grafikkortet och backplaten men inget på toppen av backplaten, den var snustorr.. Ska testa allt imorgon, men idag har jag inte tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Testade det någon timme igår, visar sig att det inte läckte då. Kan ha varit en nipple som var dåligt åtskruvad så vattnet rann utefter slangen och ner dit jag upptäckte det.. Jag har dock en annan fråga också.

När jag stänger av läcktestet så åker det tillbaka massa vatten i reservoaren, alltså det kommer underifrån.. Är det meningen?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Idumhet:

Testade det någon timme igår, visar sig att det inte läckte då. Kan ha varit en nipple som var dåligt åtskruvad så vattnet rann utefter slangen och ner dit jag upptäckte det.. Jag har dock en annan fråga också.

När jag stänger av läcktestet så åker det tillbaka massa vatten i reservoaren, alltså det kommer underifrån.. Är det meningen?

Ja, så ska det vara

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Om någon annan än Svahn vill svara så fritt fram, har lärt mig att inte lita fullt på honom

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9