Permalänk
Medlem

Uppgradering!

Tjenare, dags att uppgradera processor och ram! Då jag i nuläget sitter på en processor från AMD behövs självklart ett moderkort också!

Vad tycks om http://www.inet.se/kundvagn/visa/1741267/2012-04-29 ?

Känner att jag inte vill snåla när det gäller processor, den kommer väl hålla ett bra tag den nya 3770K right? Åsikter och tankar om detta?

Minnen? 16gb overkill? hellre för mycket än lagom! Tips på bättre eller mer prisvärda minnen uppskattas!

Slutligen, moderkort. Vill helst ha ett från Asus, och den här är rätt bra har jag hört. Wi-fi kan aldrig vara helt fel heller! Åsikter och tankar om detta?

All hjälp uppskattas! Beställer detta i slutet av veckan!

Datorn arbetar huvudsakligen för spel, men kommer börja satsa på lite streaming och videoredigering också!

Tack på förhand!

P.S Vill ni ha mer information är det bara att fråga på (otrevlga kommentarer uppskattas ej)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kikke:

Tjenare, dags att uppgradera processor och ram! Då jag i nuläget sitter på en processor från AMD behövs självklart ett moderkort också!

Vad tycks om http://www.inet.se/kundvagn/visa/1741267/2012-04-29 ?

Känner att jag inte vill snåla när det gäller processor, den kommer väl hålla ett bra tag den nya 3770K right? Åsikter och tankar om detta?

Minnen? 16gb overkill? hellre för mycket än lagom! Tips på bättre eller mer prisvärda minnen uppskattas!

Slutligen, moderkort. Vill helst ha ett från Asus, och den här är rätt bra har jag hört. Wi-fi kan aldrig vara helt fel heller! Åsikter och tankar om detta?

All hjälp uppskattas! Beställer detta i slutet av veckan!

Datorn arbetar huvudsakligen för spel, men kommer börja satsa på lite streaming och videoredigering också!

Tack på förhand!

P.S Vill ni ha mer information är det bara att fråga på (otrevlga kommentarer uppskattas ej)

Jag tycker att det ser ut som ett bra paket!

Permalänk
Medlem

Köpt exakt det fast med ett Deluxe kort istället funkar kanon. Bara köra på det, hoppas du har hyffsad kylning. Har en H80 själv och CPUn ligger klockad på 4,35 vilket gör att den ligger på runt 65-70grader men jag har alla fläktar på lägsta.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Jag tycker att det ser ut som ett bra paket!

Tack för ett snabbt svar!
Ingenting du har att tillägga? kan ju vara lite segt att vänta tills den 15 på ramen dock
Inget mer prisvärt moderkort eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Köpt exakt det fast med ett Deluxe kort istället funkar kanon. Bara köra på det, hoppas du har hyffsad kylning. Har en H80 själv och CPUn ligger klockad på 4,35 vilket gör att den ligger på runt 65-70grader men jag har alla fläktar på lägsta.

Sitter på mobilen nu så vad är skillnaden på den och deluxe?
Jo funderar på att skaffa någon sådan vattenkylning i framtiden beroende på hur ekonomin ser ut och om jag kommer klocka så mycket! Kommer iaf börja på stock!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen som har några invändningar/goda råd att tillgå? Annars beställer jag idag eller imorgon!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Ingen som har några invändningar/goda råd att tillgå? Annars beställer jag idag eller imorgon!

I vanliga fall skulle jag rekommendera vanliga XMS3 över Vengeance, men prisskillnaden är så liten att det inte kan spela någon roll. För övrigt ser det bra ut, men tänk på, som tidigare nämnt, att få med en bra kylare till din 3770K.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

I vanliga fall skulle jag rekommendera vanliga XMS3 över Vengeance, men prisskillnaden är så liten att det inte kan spela någon roll. För övrigt ser det bra ut, men tänk på, som tidigare nämnt, att få med en bra kylare till din 3770K.

Tack för svar!

Vad är skillnaden mellan XMS3 och Vengeance då? XMS3 har väl högre CL?
Kommer börja med originalkylaren, men det duger ju om jag inte ska klocka inte sant?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Tack för svar!

Vad är skillnaden mellan XMS3 och Vengeance då? XMS3 har väl högre CL?
Kommer börja med originalkylaren, men det duger ju om jag inte ska klocka inte sant?

Tja, inte så värst mycket skiljer dem åt. Den största anledning är att jag är en sån som bryr sig om hur datorn ser ut, och enligt mig är XMS3 stiligare. Men kör på du!

Jo, det duger, men med en K-märkt modell lär det nog inte dröja alltför lång tid innan du blir sugen att dra nytta av detta.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Tja, inte så värst mycket skiljer dem åt. Den största anledning är att jag är en sån som bryr sig om hur datorn ser ut, och enligt mig är XMS3 stiligare. Men kör på du!

Jo, det duger, men med en K-märkt modell lär det nog inte dröja alltför lång tid innan du blir sugen att dra nytta av detta.

Aokej, en smaksak med andra ord? Jag kommer nog köra på Vengeance, har Kingston value för tillfället så... Kan ju inte direkt bli fulare om man säger så!

Nä tror inte heller det

Men moderkortet är ett bra köp tycker du då? Inte onödigt dyr eller så? för kommer nog beställa ikväll!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hallå, Här kommer en liten ändring som jag skulle köra på:

Asus Sabertooth Z77 Intel Z77 4xDDR3 Intel 1155 ATX 1699 kr
G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB DDR3 2133Mhz 550 kr
Intel Core i7-3770K 3.5GHz Socket 1155 Box 2745 kr
Totalt värde av nyttjade erbjudanden -264 kr
Nyttjade erbjudanden, Sweclockers -5% SWEC1205
Nytt steg i Bonustrappan Handla för 600 kr och få rabattkod värd 50 kr via mail
Frakt 49 kr
Total 5043 kr

Du behöver antagligen inte 16gb ram, men det är alltid trevligt med snabbare minnen när du köper ett High End paket (gör dock inte någon större skillnad i spel)
Och som en bonus så blir det 500:- billigare

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soberz:

Hallå, Här kommer en liten ändring som jag skulle köra på:

Asus Sabertooth Z77 Intel Z77 4xDDR3 Intel 1155 ATX 1699 kr
G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB DDR3 2133Mhz 550 kr
Intel Core i7-3770K 3.5GHz Socket 1155 Box 2745 kr
Totalt värde av nyttjade erbjudanden -264 kr
Nyttjade erbjudanden, Sweclockers -5% SWEC1205
Nytt steg i Bonustrappan Handla för 600 kr och få rabattkod värd 50 kr via mail
Frakt 49 kr
Total 5043 kr

Du behöver antagligen inte 16gb ram, men det är alltid trevligt med snabbare minnen när du köper ett High End paket (gör dock inte någon större skillnad i spel)
Och som en bonus så blir det 500:- billigare

Mvh Billy

Hej! Tack för ett riktigt bra tips!

Skulle du kunna länka till alla sidor där du hittat dessa erbudanden och bra pris hade det underlättat!
Vilken butik är det du kollar på?

Vilket av det borde man satsa på när det gäller streaming av spel, videoredigering och rendering? Snabba minnen eller stora minnen? Stor skillnad på 16gb med 1600mhz gentemot 8gb med 2133mhz? Nästan så jag kan köpa 2 st såna paket från G.Skill då om dom är något bra att ha. Eller?

Några som har fler tips?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kikke:

Hej! Tack för ett riktigt bra tips!

Skulle du kunna länka till alla sidor där du hittat dessa erbudanden och bra pris hade det underlättat!
Vilken butik är det du kollar på?

Vilket av det borde man satsa på när det gäller streaming av spel, videoredigering och rendering? Snabba minnen eller stora minnen? Stor skillnad på 16gb med 1600mhz gentemot 8gb med 2133mhz? Nästan så jag kan köpa 2 st såna paket från G.Skill då om dom är något bra att ha. Eller?

Några som har fler tips?

Är du som jag och har typ hundra miljoner flikar öppna i webbläsaren alltid så kör på 16GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Skulle du kunna länka till alla sidor där du hittat dessa erbudanden och bra pris hade det underlättat!
Vilken butik är det du kollar på?

Dom priserna är på CDON. Glöm inte 5% rabattkoden SWEC1205

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Dom priserna är på CDON. Glöm inte 5% rabattkoden SWEC1205

Moderkortet kostar 1789, processorn 2890 så blev lite fundersam

Om jag ska köpa alla dom 3 han skrev från CDON blir 5258 kr utan rabatt, väldigt bra då om jag ska ha dom minnena!
Det kostar 5837 kr om jag vill ha dom minnena med 16gb, är det helt ovärt att ha 16gb? För kan ju vara bra i framtiden så slipper jag uppgradera det iaf! Vad tycker ni?

Kan ett PSU på 650W klara av att driva detta också? Har ett 6950 kort, HDD och ett Asus Xonar ljudkort!

tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Är du som jag och har typ hundra miljoner flikar öppna i webbläsaren alltid så kör på 16GB ram

Nja brukar nog inte riktigt ha så jätte många flikar uppe! Men händer väl att man har en 5-10 uppe ibland beroende på vad jag gör

Också, inte fråga just till dig utan till alla, skillnaden mellan Sabertooth och det P8Z77 kortet? Förutom att P8 har trådlöst nätverkskort

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kikke:

Nja brukar nog inte riktigt ha så jätte många flikar uppe! Men händer väl att man har en 5-10 uppe ibland beroende på vad jag gör

Också, inte fråga just till dig utan till alla, skillnaden mellan Sabertooth och det P8Z77 kortet? Förutom att P8 har trådlöst nätverkskort

Och just det, lirar du minecraft så måste du typ ha 16GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Nja brukar nog inte riktigt ha så jätte många flikar uppe! Men händer väl att man har en 5-10 uppe ibland beroende på vad jag gör

Också, inte fråga just till dig utan till alla, skillnaden mellan Sabertooth och det P8Z77 kortet? Förutom att P8 har trådlöst nätverkskort

http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s... här har du också en sjukt värd kylare till socket 1155 men glöm inte kylpasta.
Sätt på den direkt istället för originalkylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Och just det, lirar du minecraft så måste du typ ha 16GB ram

Minecraft spelar jag dock inte men tänkte mer om det hjälte mycket i streaming? kommer att ha så höga inställningar som möjligt och då hjälper det väl med lite extra ram? Så vad sägs om 2 st såna ripjaw, sammanlagt 16gb i 2133mhz? Onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpan2:

http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s... här har du också en sjukt värd kylare till socket 1155 men glöm inte kylpasta.
Sätt på den direkt istället för originalkylaren

Tack för tipset! Hur mycket kallare pratar vi om om man kollar i load?

(ursäkta för alla dubbel-posts)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Då jag tänkt beställa så fort far kommer hem, hade det varit fint om någon kunde säga om det här ser bra ut!

Soberz paket:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_z77_intel_z77_4x...
http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr... 2 st för att få 16GB
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7-3770k_3.5ghz_socke...

Någon som tror att jag kommer bli missnöjd någonstans? Är det fina minnen? CL11 på dom men är 2133mhz så antar att det är bättre än de 16gb vengeance minnena?

Kostnaden blir ca 5600 med Swec rabbatkod, och det är ju 34 (om inte min matte sviker mig) kr dyrare än vad jag tidigare hade satt ihop men jag får ju snabbare(?) minnen och moderkortet vet jag inte vad det är som gör sabertooth så bra men.

Snabbt svar uppskattas grovt!
(Skillnaden på P8Z77 och Sabertooth, någon?)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken P8Z77???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Då jag tänkt beställa så fort far kommer hem, hade det varit fint om någon kunde säga om det här ser bra ut!

Soberz paket:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_z77_intel_z77_4x...
http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr... 2 st för att få 16GB
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7-3770k_3.5ghz_socke...

Någon som tror att jag kommer bli missnöjd någonstans? Är det fina minnen? CL11 på dom men är 2133mhz så antar att det är bättre än de 16gb vengeance minnena?

Kostnaden blir ca 5600 med Swec rabbatkod, och det är ju 34 (om inte min matte sviker mig) kr dyrare än vad jag tidigare hade satt ihop men jag får ju snabbare(?) minnen och moderkortet vet jag inte vad det är som gör sabertooth så bra men.

Snabbt svar uppskattas grovt!
(Skillnaden på P8Z77 och Sabertooth, någon?)

Skulle skippat Sabertooth med Thermal Armor som bara gör moderkortet varmare (om du inte tänkt köra den lilla högljudda fläkten). Hade du några andra krav på moderkortet än att det skulle vara dyrt?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Vilken P8Z77???

Ursäkta.. http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77-v_pro_intel_z77_4xddr...

Skrivet av mfm:

Skulle skippat Sabertooth med Thermal Armor som bara gör moderkortet varmare (om du inte tänkt köra den lilla högljudda fläkten). Hade du några andra krav på moderkortet än att det skulle vara dyrt?

Har du något annat förslag?
Är ju inte direkt ett krav på att det ska vara dyrt.. Helst möjlighet till SLI, eftersom jag köper en K-modell kan det ju vara någon som inte är helt o-överklocksvänlig, som klarar av minnen i 2133mhz utan OC. Tja, vad mer.. PCI slot för mitt ljudkort, sen helst ett från Asus!
Har du något tips?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Ursäkta.. http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77-v_pro_intel_z77_4xddr...

Är ju inte direkt ett krav på att det ska vara dyrt.. Helst möjlighet till SLI, eftersom jag köper en K-modell kan det ju vara någon som inte är helt o-överklocksvänlig, som klarar av minnen i 2133mhz utan OC. Tja, vad mer.. PCI slot för mitt ljudkort, sen helst ett från Asus!
Har du något tips?

ASUS betyder väl oftast dyrt... Men det andra kortet såg väl vettigare ut i alla fall. Sen är väl 2133 MHz per definition överklockning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

ASUS betyder väl oftast dyrt... Men det andra kortet såg väl vettigare ut i alla fall. Sen är väl 2133 MHz per definition överklockning.

Ah men det är som sagt inget krav, Asus betyder väl kvalité också eller? P8Z77-V Pro? Du har inget annat tips eller förslag?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dags att beställa nu. Så om följande paket ser bra ut så kör jag på det!

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77-v_pro_intel_z77_4xddr...
http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr... x2
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7-3770k_3.5ghz_socke...

invändningar? Uppskattar ännu en gång snabba svar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Ser bra ut! Om du ska överklocka köp en kylare annars er det prima ut-

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Ser bra ut! Om du ska överklocka köp en kylare annars er det prima ut-

Tack så mycket för snabbt svar! Kommer förmodligen att leta lite till efter en kylare, men kommer ju inte överklocka det första jag gör så det ska var lugnt.

Stort tack för alla tips och all hjälp ni givit!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant! Sitter och sätter ihop ett paket till mig själv just nu:

Asus Sabertooth Z77 Intel Z77 4xDDR3 Intel 1155 ATX 1699 kr 1699 kr
Fractal Design Arc Midi Tower No PSU Black ATX 745 kr 745 kr
G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB DDR3 2133Mhz 550 kr 550 kr
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box 1890 kr 1890 kr
Samsung 830 Series Desktop 128GB SSD R:520/W:320 2.5" SATA-3 1215 kr 1215 kr
Totalt värde av nyttjade erbjudanden -323 kr
Nyttjade erbjudanden, Sweclockers -5% SWEC1205
Nytt steg i Bonustrappan Handla för 600 kr och få rabattkod värd 50 kr via mail
Frakt 49 kr
Total 6148 kr

Ser detta bra ut? Är det värt med Sabertooth eller kan jag lika gärna spara lite på att köpa ett z77 v- pro?

Edit: Fick bli ett Asus P8Z77-V Pro