Permalänk

Skyrim fryser, för lite ram?

Hej, sitter här och lirar Skyrim. Det flyter på bra men sedan kan bilden helt plötsligt frysa oftast när jag går in i menyn i större strider. Då får jag köra ctrl+alt+del och sedan trycka avbryt(på vista) så funkar det igen. Spelet flyter annars på väldigt bra med 60 fps på ultra. Jag är inte någon expert på datorer men undrar om det inte kan vara mina 2gb i ram som förstör för mig?

tacksam för svar

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Medans du spelar tryck ctrl+alt-del och sedan kolla under fliken prestanda sedan resursövervakaren, och kolla hur mycket ledigt ram som finnes men skulle gissa på för lite ram, du kan också uppdatera grafikdrivrutiner till de senaste.

Mvh.

Permalänk

Jag kollade och den låg runt 1,6 av 2gb. Tror inte att det är på grund av grafikkortet eftersom den är cirka 5 dagar gammal och då laddade jag ner de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Tycker du borde ha minst 4GB RAM med Vista.

Permalänk

Just nu så kan jag max ha 4 eftersom jag har 32-bit men kommer nog skaffa windows 7 eller 8 med åtminstone 8gb

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Just nu så kan jag max ha 4 eftersom jag har 32-bit men kommer nog skaffa windows 7 eller 8 med åtminstone 8gb

Vista tuggar tok för mycket minne. Köp så att du får 3.8GB eller hur det nu blir med 32-bit. Är ju rätt så billigt med RAM nu för tiden Om det löser ditt frys-problem vet jag inte. Förmodligen.

Edit:

Vad har du för CPU? Hurdan är din hårddisk?

Permalänk

Jag har athlon II x3 435 processorn och hårdisken vet jag inte mycket mer än att det är en 250 gb hdd. Jag har en ssd på 120 gb som jag ska lägga in skyrim på så fort jag har skaffat en 2.5 till 3.5 adapter

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jag har athlon II x3 435 processorn och hårdisken vet jag inte mycket mer än att det är en 250 gb hdd. Jag har en ssd på 120 gb som jag ska lägga in skyrim på så fort jag har skaffat en 2.5 till 3.5 adapter

Ok. Jag är inte så insatt i AMD processorer så jag vet inte hurdan prestandan är på din prolle. Skyrim är CPU-orienterat spel. Men jag tror inte det är där problemet ligger för dig. Det kan mycket väl vara minnet som tar slut. Köp en 2GB sticka eller 1+1 beroende på din uppsättning. Det är en Win-Win situation eftersom minnen är så billiga.

Permalänk

Annars så kan jag väll köpa 8gb direkt så har jag till senare när jag skaffar 64-bit eller är det någon nackdel att ha 4gb för mycket?:)

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Annars så kan jag väll köpa 8gb direkt så har jag till senare när jag skaffar 64-bit eller är det någon nackdel att ha 4gb för mycket?:)

Nej nej det finns ingen nackdel. Jag trodde du ville fixa problemet snabbt och rekommenderade därför 2GB till för Vista. Köp 8GB du eller varför inte 16GB eller 32GB??!!! Det är så jävla billigt med minnen nu för tiden! (Jag köpte 6GB minne för 2000 kr innan prisdumpen. Därav min överdramatik.)

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Nej nej det finns ingen nackdel. Jag trodde du ville fixa problemet snabbt och rekommenderade därför 2GB till för Vista. Köp 8GB du eller varför inte 16GB eller 32GB??!!! Det är så jävla billigt med minnen nu för tiden! (Jag köpte 6GB minne för 2000 kr innan prisdumpen. Därav min överdramatik.)

Minns när jag köpte 1Gb ram för 2000kr, good times!!

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

oj ja det har blivit lite billigare nu.;)
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Ungdomar... Jag minns när jag köpte 4MB 30-pin SIMMar för 1200 kr begagnat av nån snubbe. Sen kunde jag lira Star Wars Dark Forces på min 486:a för då hade jag 8MB totalt. Det var tider det.

Håller i övrigt med övriga i tråden, sätt i 8GB eller mer i datorn, installera Windows7 64-bit på din SSD och upplev vilket lyft det blir, kanske inte så mycket i spel men på nästan alla andra områden.

Permalänk
Skrivet av tony_fjellborg:

Minns när jag köpte 1Gb ram för 2000kr, good times!!

Minns när jag åkte t-bana, buss och gick en halvtimma i olen terräng för att få köpa ett begagnat 8mb (mega-byte) ram-minne för 2000:-

Permalänk

Ungdommar.... så här såg min första hårddisk på 200 MB ut och vägde 20 KG

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Ungdommar.... så här såg min första hårddisk på 200 MB ut och vägde 20 KG

Permalänk
Medlem

Tråden gick från problem med skyrim till en epenis tävling om vem som köpt dyraste ramminnet

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

200mb, fi fan det är ju mejtrix i jämförelse med min på 40mb.

Permalänk

Började läsa tråden och trodde att den skulle bli seriös men sen spårade det ur fullständigt XD

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Bara jag som köpte en 500gb hårddisk för 350kr för lite mer än ett år sedan? Det går inte bara frammåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Bara jag som köpte en 500gb hårddisk för 350kr för lite mer än ett år sedan? Det går inte bara frammåt

Köpte en 1 tb HDD för 500 spänn för drygt ett halvår sen, inte illa det heller
Känns som om vi tagit steg tillbaka inom HDDs på senaste tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Bara jag som köpte en 500gb hårddisk för 350kr för lite mer än ett år sedan? Det går inte bara frammåt

Skickades från m.sweclockers.com

Känner en kompis som nyss köpte en på 1TB för 299kr dock så var det demo och extern. Men den var ändå rätt så snabb ändå tror jag.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Känner en kompis som nyss köpte en på 1TB för 299kr dock så var det demo och extern. Men den var ändå rätt så snabb ändå tror jag.

Japp, Olle den har 120 MB/s i read och write!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda