Duger detta mobo för en 2500k/3570k? (Asus P8Z77-V LX)

Permalänk
Inaktiv

Duger detta mobo för en 2500k/3570k? (Asus P8Z77-V LX)

Ska bygga en SB/IB burk och har bara tänkt klocka till säg 4GHz så att man fortfarande kan hålla datorn tyst och sval (ska kyla med en Thermalright MUX 120). Undrar bara om någon har testat Asus P8Z77-V LX? Kan inte hitta några reviews på det.
Har inte överklockat med Intel sen C2D så jag undrar om detta mobo duger för mina planer? Jag har inget behov av att få ut de där sista 100MHz över 4,4-4,5GHz

Permalänk
Medlem

Gå borde det jag vet inte om det är någon oroa sig för men att det inte är någon kylning kring cpun på mosfet osv känns lite oroande om man ska överklocka kanske, men kanske kommer någon som har en bättre åsikt om det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BaZZe:

Gå borde det jag vet inte om det är någon oroa sig för men att det inte är någon kylning kring cpun på mosfet osv känns lite oroande om man ska överklocka kanske, men kanske kommer någon som har en bättre åsikt om det.

Eftersom jag kör med luftkylning så är jag inte ett dugg orolig över att mosfet saknar kylare, jag kommer ändå inte komma upp i såna frekvenser att en kylare eller ej gör någon skillnad. Har i stort sett alltid överklockat med moderkort som saknar mosfet-kylare och det har gått finfint. Undrade bara om detta mobo duger till en hygglig 24/7 klock. Men jag har sökt runt lite på nätet och hittade ett uttalande från någon ASUS representant som sa att det är väldigt små skillnader i överklockning mellan deras Z77 moderkort, så det är väl andra features man betalar för när man tar ett dyrare.

Valde detta främst för att det är ett ASUS vilket jag har haft väldigt bra erfarenheter av på sistone, sen så har det 4+1+1 phase design vilket är aningen bättre än motsvarande Gigabyte/MSI/ASRock mobon, i övrigt så ville jag hålla kostnaderna nere så det skadar ju inte att det ligger under 1000-lappen.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också köpa en 3570k som skall kylas med en MUX 120 (och förhoppningsvis överklockas lite lätt). Och precis som du letar jag efter ett lite billigare moderkort. Så det vore kul om du kunde skriva lite kort om dina intryck och resultat om du nu köper nämnda moderkort eller något annat budgetalternativ.

Permalänk
Inaktiv

Köpte ASUS P8Z77-V LX och är jäkligt nöjd med det, verkar klocka precis lika bra som värstingmoderkorten och har ett underbart UEFI som vanligt när det gäller ASUS.

Uppe i 4,5GHz på min 3570k med bara 1,17V, helnöjd hittills.