Min väns GTX 690 fungerar inte

Permalänk

Min väns GTX 690 fungerar inte

Hej,

Min vän fick hem ett GTX 690 idag, efter installation så vägrar kortet fungera ordentligt. Kortet känns inte igen. När han försöker öppna Nvidias kontrollpanel så får han meddelandet, "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Spelar ingen roll vad han gör i princip. Han har gjort allt ni kan tänka er, till och med ominstallerat Windows 7. När vi ser Device Manager så rapporterar Windows en error (code 34). Han har också sökt väldigt mycket på nätet om det här utan lycka. Är grafikkortet defekt?

Min och hans dator är identiska, alltså Sabertooth P67 B3-moderkort, överklockad i7-2600K processor och 8 GB RAM.

Mvh

Permalänk

Installerat senaste drivrutiner ?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Installerat senaste drivrutiner ?

Naturligtvis, trodde inte det skulle behöva nämnas dock. Han testade till och med 301.33 som följde med skivan. Han får bild, även på sin nativa upplösning, vilket är 1920x1080.

Permalänk
Medlem

Kan det bero på olika biosversioner? Känns som det borde funka iaf dock.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk

Testa i en annan dator?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Har du installerat om OS eller kört driversweeper?

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Kan det bero på olika biosversioner? Känns som det borde funka iaf dock.

Ja, helt oacceptabelt att ett kort för över 9000 kr vägrar fungera som det skall. I alla fall så har han kollat grafikkortet så att fläkten snurrar, och det gör den. Till och med denna Geforce GTX 690 logon på grafikkortet lyser grönt. Han har för övrigt ett GTX 690 från Gigabyte, vilket jag antar inte skall spela någon roll.

Skrivet av Geforce9500gt:

Testa i en annan dator?

Vet tyvärr inte om den möjligheten finns just nu, tveksamt i alla fall. Han har fler datorer hemma men de är väldigt gamla.

Skrivet av berra200:

Har du installerat om OS eller kört driversweeper?

Skrev ovan att han gjorde en ominstallation av Windows 7. Innan han ominstallerade Windows 7 så gjorde han en sådan avsinstallering av drivrutin, via en sådan procedur, att köra Drivesweeper, eller något annat som var rekommenderat på Nvidias forum.

Permalänk
Skrivet av Chryspyon:

Vet tyvärr inte om den möjligheten finns just nu, tveksamt i alla fall. Han har fler datorer hemma men de är väldigt gamla.

Om ni bor i samma stad så kan han väl ta sitt kort hem till din dator, eftersom dom var nästan identiska med varandra. Kanske är så att det är hans moderkort som spökar, kanske är helt fel ute. Men kanske kan vara värt ett försök

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Har ni provat i din dator?

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

Anslutit rätt kablar från agget och har han ett ok agg?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Vad har han för nätdel?

Kan va så nätdelen inte räcker till, eller kanske är gammal och utsliten.

Annars så låter det som kortet är defekt. Enda sättet att vara säker, är att prova i annan dator.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Låter som ett defekt kort eller så är nätagget för klent.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av tquist:

Har ni provat i din dator?

Tyvärr finns inte den möjligheten heller då han bor fem timmar från mig med tåg.

Skrivet av Oaky:

Anslutit rätt kablar från agget och har han ett ok agg?

Alla kablar är rätt installerade med två 8-pins PCI-e-kontakter till kortet. Nätagget är en typ av OCZ på 700W, vilket är på gränsen. Men den skall väl knappast ha med att Windows vägrar känna igen kortet eller?

Skrivet av ParasiteX:

Vad har han för nätdel?

Kan va så nätdelen inte räcker till, eller kanske är gammal och utsliten.

Annars så låter det som kortet är defekt. Enda sättet att vara säker, är att prova i annan dator.

http://www.ocztechnology.com/ocz-stealthxstream-2-700w-power-... - Detta agg har han.

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera bios för moderkortet. Det har nyligen kommit en ny bios-uppdatering för moderkortet.

Sabertooth P67 BIOS 3209
Datum: 2012.05.02 update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Alla kablar är rätt installerade med två 8-pins PCI-e-kontakter till kortet. Nätagget är en typ av OCZ på 700W, vilket är på gränsen. Men den skall väl knappast ha med att Windows vägrar känna igen kortet eller?

http://www.ocztechnology.com/ocz-stealthxstream-2-700w-power-... - Detta agg har han.

Men om det är rätt agg du länkat till (och specifikationerna stämmer) verkar det ju som om det bara har en 8-pin och sen en 6-pin PCI-E kontakt, och inte två 8-pins?

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Prova uppdatera bios för moderkortet. Det har nyligen kommit en ny bios-uppdatering för moderkortet.

Sabertooth P67 BIOS 3209
Datum: 2012.05.02 update

Det skall göras!

Skrivet av Yrch:

Men om det är rätt agg du länkat till (och specifikationerna stämmer) verkar det ju som om det bara har en 8-pin och sen en 6-pin PCI-E kontakt, och inte två 8-pins?

Han körde med en 6 till 8-pins adapter från nätagget. Går det inte att göra så? Han har i alla fall två 8-pins-kontakter inkopplade så.

Permalänk
Medlem

Känns som kortet är defekt då. Nätdelen är mer än tillräckligt för att klara ett 690, med marginal över för annat.

Om han orkar, så kan han prova installera om Windows. Men är tveksam om det lär hjälpa.

I värsta fall så kan det vara nått fel på moderkortet eller nätdelen. Men i så fall borde det ha skapat problem med tidigare grafikkort.

Min rekommendation är att han kontaktar butiken och skickar in den, så dom kan göra kontroll på kortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Känns som kortet är defekt då. Nätdelen är mer än tillräckligt för att klara ett 690, med marginal över för annat.

Om han orkar, så kan han prova installera om Windows. Men är tveksam om det lär hjälpa.

I värsta fall så kan det vara nått fel på moderkortet eller nätdelen. Men i så fall borde det ha skapat problem med tidigare grafikkort.

Min rekommendation är att han kontaktar butiken och skickar in den, så dom kan göra kontroll på kortet.

Han skall uppdatera BIOS först, hjälper inte det blir det en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Det skall göras!

Han körde med en 6 till 8-pins adapter från nätagget. Går det inte att göra så? Han har i alla fall två 8-pins-kontakter inkopplade så.

Det kan nog skapa problemet. Kopplar man inte i alla pinsen fullt. Så måste moderkortet mata mer ström till grafik-kortet. Och med ett 690, så kan det nog överbelasta moderkortet en del.

Men man tycker att den borde hitta kortet åtminstone. Även om alla pins inte är fullt matade. Inte hundra koll på hur 6-8 pins funkar med detta..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det kan nog skapa problemet. Kopplar man inte i alla pinsen fullt. Så måste moderkortet mata mer ström till grafik-kortet. Och med ett 690, så kan det nog överbelasta moderkortet en del.

Men man tycker att den borde hitta kortet åtminstone. Även om alla pins inte är fullt matade. Inte hundra koll på hur 6-8 pins funkar med detta..

Som sagt så är kortet anslutet med två 8-pins PCI-e-kontakter, dock med hjälp av en 6 till 8-pins-adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Han körde med en 6 till 8-pins adapter från nätagget. Går det inte att göra så? Han har i alla fall två 8-pins-kontakter inkopplade så.

Själv vet jag inte om det går att göra så eller ej men eftersom nåt bevisligen inte funkar och vi felsöker känns det ju som nåt man bör fundera på.

Och läser man vad Zcenicx (som alltid har bra koll) skriver här så kan man nog tro att det inte funkar så bra.

Skrivet av Bemushroomed:

Har ett gammalt Seasonic S12 S600w, märkte att på GTX580 så är det 2x 8 pin strömkontakter och på agget är det 2 x 6-pin...

Är det okej att köra med 6 till 8-pin adaptrar? Finns det några nackdelar med det?

Skrivet av Zcenicx:

Nej, det är inte OK, eftersom 6-pinskontakter inte kan leverera tillräckligt med ström.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1017276-gtx-580-...

Lite längre ned i tråden verkar ju dock en vara av en annan åsikt...

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Själv vet jag inte om det går att göra så eller ej men eftersom nåt bevisligen inte funkar och vi felsöker känns det ju som nåt man bör fundera på.

Och läser man vad Zcenicx (som alltid har bra koll) skriver här så kan man nog tro att det inte funkar så bra.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1017276-gtx-580-...

Lite längre ned i tråden verkar ju dock en vara av en annan åsikt...

Där kanske är ett svar på problemet. Då blir det nog att beställa ett nytt nätagg som är specifiserat för två native 8 pins PCI-e ut. Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Hej

Dum fråga men har han möjligen testat att starta ett spel? Jag får något liknade när jag har aktiverat virtu mvp. Datorn stänger ner det externa grafikkortet när det ej krävs
Men aktiverar det när man startar ett krävande spel eller något annat som behöver lite mer gpu kraft.

Personligen fungerar det mycket bra nu när man lärt sig hur det fungerar men i början fick jag krupp.

/Aragon

Skrivet av Chryspyon:

Hej,

Min vän fick hem ett GTX 690 idag, efter installation så vägrar kortet fungera ordentligt. Kortet känns inte igen. När han försöker öppna Nvidias kontrollpanel så får han meddelandet, "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU". Spelar ingen roll vad han gör i princip. Han har gjort allt ni kan tänka er, till och med ominstallerat Windows 7. När vi ser Device Manager så rapporterar Windows en error (code 34). Han har också sökt väldigt mycket på nätet om det här utan lycka. Är grafikkortet defekt?

Min och hans dator är identiska, alltså Sabertooth P67 B3-moderkort, överklockad i7-2600K processor och 8 GB RAM.

Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Där kanske är ett svar på problemet. Då blir det nog att beställa ett nytt nätagg som är specifiserat för två native 8 pins PCI-e ut. Tack för alla svar.

Ja har man lagt 10 000 kr på grafikkort kan det ju vara värt att lägga en tusenlapp till på ett nätagg...

Men, googlar man på "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU" får man upp en väldig massa trådar, skummade snabbt igenom några och de flesta verkar handla om drivrutinsproblem, så nätagget kanske ändå inte är orsaken till just det.

Permalänk
Medlem

Tvivlar ju starkt på att det beror på att en 6 till 8 pins adapter användes, nätagget borde mer än väl klara av grafikkortet.
Även om man tittar på nätagg med native 8 pins så är matningen densamma, dom extra 2 pins hänger löst från 6 pinnskontakten

Code 34 i enhetshanteraren betydet för övrigt

Det går inte att bestämma inställningarna för den här enheten. Läs dokumentationen som levererades med enheten och använd fliken Resurser för att konfigurera enheten. (Kod 34)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tvivlar ju starkt på att det beror på att en 6 till 8 pins adapter användes, nätagget borde mer än väl klara av grafikkortet.
Även om man tittar på nätagg med native 8 pins så är matningen densamma, dom extra 2 pins hänger löst från 6 pinnskontakten

Code 34 i enhetshanteraren betydet för övrigt

Det går inte att bestämma inställningarna för den här enheten. Läs dokumentationen som levererades med enheten och använd fliken Resurser för att konfigurera enheten. (Kod 34)

Vad pinsamt... Han fick visst Code 43, och inte 34. Antagligen läste jag för snabbt, eller så skrev min kompis fel. Hur som helst så har Windows stoppat enheten för att den rapporterat problem, enligt koden.

I alla fall så lutar det sig ändå åt ett nytt nätagg som har minst två 8 pins PCI-e ut med en styrka på minst 700W.

Permalänk
Medlem

Ehm.. Ta en 8-pins från nätaggregatet och sedan ta en molex->8-pins adapter som medföljde kortet? Iaf bara för att utesluta ev. problem med strömförsörjningen..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Han kan alltid köpa en nätdel från lokal butik på öppet köp för att testa. Han får bara vara lite försiktig när han öppnar allt.

Typ Fractal designs nätdelar vet jag att dom har inte massa embalage som måste brytas upp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Chryspyon:

Som sagt så är kortet anslutet med två 8-pins PCI-e-kontakter, dock med hjälp av en 6 till 8-pins-adapter.

Bara för att vara säker. Han har kopplat två 6 pins pci kontakter till 8 pins adaptern ? Mitt nätagg har inga 8-pins så jag använder 4 st. 6 pins till två adapters.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...