Permalänk
Medlem

GTX 680 temperaturer

Haft haft ögonen på temperaturen på mitt GPU de senaste ögonen genom SpeedFan, och nu kollat lite på denna lista

Temperaturen ska tydligen ligga runt 30C i windows (om jag förstår allt rätt) medans 77C i nyare spel.

Mitt kort ligger runt 55C (Markering: Eld; i SpeedFan)i windows och runt 84C när jag spelar BF3, kan detta vara något framtida problem? T ex om jag vill överklocka kortet lite smått?

Kan även upplösningen från Nvidia Surround ha något att göra med temperaturerna?

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se vilken kylare dessa kort kör med också. Jag kör gtx580 med directCUII kylare och kommer aldrig över 55grader, mitt första gtx580 med referenskylare som dog nydligen kom upp i 89grader.

Permalänk
Medlem

Vad har du fläkten på?
Fläkten på mitt 570 går konstant på 85% då jag vill ha det så svalt som möjligt när jag spelar. Hittils ingen som har klagat när jag drar på max

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Haft haft ögonen på temperaturen på mitt GPU de senaste ögonen genom SpeedFan, och nu kollat lite på denna lista
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2871?k=abd1ba20e499a...

Temperaturen ska tydligen ligga runt 30C i windows (om jag förstår allt rätt) medans 77C i nyare spel.

Mitt kort ligger runt 55C (Markering: Eld; i SpeedFan)i windows och runt 84C när jag spelar BF3, kan detta vara något framtida problem? T ex om jag vill överklocka kortet lite smått?

Kan även upplösningen från Nvidia Surround ha något att göra med temperaturerna?

Använd inte speedfan. Hwmonitor är nog det bästa programmet jag har använt för att kolla temperaturen.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Som sagt använd inte speedfan till nått! avinstallera och glöm bort det bara.

MSI Afterburner är lämpligare för att kolla GPU temp.
Vill du kolla CPU använder man coretemp eller realtemp
Även Hwmonitor som nämts redan är OK

Men kanske speedfan visar rätt här, 84c låter inte orimligt och är inget problem
Swe använder en öppen testrig har jag för mig och tempen blir något lägre därav

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Använd inte speedfan. Hwmonitor är nog det bästa programmet jag har använt för att kolla temperaturen.

Tack! Ska använda det mot eftermiddagen - Några temps man ska "hålla sig till"?

Skrivet av ggustavsson:

Som sagt använd inte speedfan till nått! avinstallera och glöm bort det bara.

MSI Afterburner är lämpligare för att kolla GPU temp.
Vill du kolla CPU använder man coretemp eller realtemp
Även Hwmonitor som nämts redan är OK

Men kanske speedfan visar rätt här, 84c låter inte orimligt och är inget problem
Swe använder en öppen testrig har jag för mig och tempen blir något lägre därav

Ska testa mot eftermiddagen!

Permalänk

Swec testar väl med öppen testrigg, så blir väl inte samma resultat som i ett chassi?

Sen är väl 550D inte ett speciellt välventilerat chassi i sitt standardutförande, vet inte hur många fläktar du har?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Tack! Ska använda det mot eftermiddagen - Några temps man ska "hålla sig till"?

Ska testa mot eftermiddagen!

Allt under 100 på GPU sidan och 80 på CPU sidan är godkänt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Swec testar väl med öppen testrigg, så blir väl inte samma resultat som i ett chassi?

Sen är väl 550D inte ett speciellt välventilerat chassi i sitt standardutförande, vet inte hur många fläktar du har?

Bytt ut standardfläktarna(2 front, en bak) mot Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm samt samma fläktar även i toppen som utblåss, under min radiator till H100.

Men ska nog testa att öppna alla luckor vid spelande och se hur det ändras!

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Allt under 100 på GPU sidan och 80 på CPU sidan är godkänt.

Jo, är ju ingen akut fara om GPU ligger vid 100 eller strax under, dock är det ju inte speciellt hälsosamt för den att ligga på så hög temperatur under en längre tid, så vore nog bra om TS kunde få ner tempen något för att få längre livslängd ur kortet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Beror till 100% hur snabbt din fläkt snurrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Beror även till extremt stor del hur varmt man har det i rummet. Ifall man sitter i ett rum som är 10 grader varmare än Sweclockers redaktion så är det klart att temperaturerna skiljer en hel del även på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Själv ligger jag på ca 41-43 idle och uppemot 80 i load. Fläkten har väl gått upp till 55-60% som max men den är så sjukt tyst att det inte är ett problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte ett känt fel (dock inte för mig), men jag har två olika skärmar, med olika upplösning osv. Om man har den sekundära inkopplad ligger min idle-temp på 60 grader, drar man ut DVI-kontakten till den sekundära går den ner till 40 grader. Värt att tänka på.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Själv ligger jag på ca 41-43 idle och uppemot 80 i load. Fläkten har väl gått upp till 55-60% som max men den är så sjukt tyst att det inte är ett problem.

Har du referens kylare eller annan? För min ref. kylare i 60% låter ganska bra.

Försöker hitta någon ny kylare att köpa som är tyst men kyler ganska bra, ska göra en ny tråd till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har du referens kylare eller annan? För min ref. kylare i 60% låter ganska bra.

Försöker hitta någon ny kylare att köpa som är tyst men kyler ganska bra, ska göra en ny tråd till det!

Ref kylare. Ok, överdrev kanske när jag skrev "sjukt tyst" men tycker ändå inte ljudet är såpass högt att det stör. Däremot jämför jag med 5850CF som lät riktigt högt vid den fläkthastigheten. Jag brukar spela med datorhögtalarna och tycker inte man tänker på fläkten. Dock är det kanske en annan femma när jag kör Unigine för då låter det mer men samtidigt får inga spel kortet att svettas såpass mycket som med det programmet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Haft haft ögonen på temperaturen på mitt GPU de senaste ögonen genom SpeedFan, och nu kollat lite på denna lista
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2871?k=abd1ba20e499a...

Temperaturen ska tydligen ligga runt 30C i windows (om jag förstår allt rätt) medans 77C i nyare spel.

Mitt kort ligger runt 55C (Markering: Eld; i SpeedFan)i windows och runt 84C när jag spelar BF3, kan detta vara något framtida problem? T ex om jag vill överklocka kortet lite smått?

Kan även upplösningen från Nvidia Surround ha något att göra med temperaturerna?

skillnaden är att swec kör med öppen test rigg, temperaturerna dom får ut är alltså "bästa scenario" , man ska aldrig förvänta sig samma temperaturer när man stoppar in ett kort i ett chassi.

Att ha bra luftflöde i chassit kan hjälpa till en del.

För att svara på din fråga: 84c är inga problem. Som någon tidigare sa, allt under 100 är OK. Helst ska du inte ligga över 95c vid spelande då det kan förkorta livslängden på kortet.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED