Permalänk
Medlem

Vilket Moderkort??

Håller på att plocka ihop ett dator paket och undrar vilket moderkort som behövs till det just nu har jag det här: http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx och mitt paket ser ut så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1778470/2012-05-09
Visa inget som är bättre en det som behövs tack
Vill inte spendera pengar på nått onödigt

Permalänk
Medlem

vad är fel på den du har valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergen:

vad är fel på den du har valt?

Inget vad jag vet, det var det jag undra om jag behöver byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw4g:

Håller på att plocka ihop ett dator paket och undrar vilket moderkort som behövs till det just nu har jag det här: http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx och mitt paket ser ut så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1778470/2012-05-09
Visa inget som är bättre en det som behövs tack
Vill inte spendera pengar på nått onödigt

Det beror väl lite på vad DU VILL ska finnas med på moderkortet. Är du nöjd med med expansionsplatserna, anslutningsmöjligheterna på I/O-porten och de olika "features" som finns på just detta kort, mm.? Hur mycket mer eller mindre du kan/vill spendera? Hur pass "framtidssäker" ska den vara? Därför blir det en mer personlig fråga. Annars är det en ganska fullmatad ATX kort för det priset.

Ser att du har valt ett Z77 kort som ger dig möjligheten att använda nästa generations Ivy Bridge processorer (istället för att använda utgående SB processor som du har valt).
Om man sedan tycker om eller behöver den nya (då den gamla fortfarande faktiskt står sig rätt så bra i jämförelse) är ju helt upp till dig och är kanske mer av en tech-geek fråga.
Jag kanske får hat för det här men överklockningen har visat sig inte vara lika lätt på dem nya, så ska du överklocka kanske du bör ha detta i åtanke.
Annars är det ju "the latest thing" (om du bryr dig om sånt), lägre energiförbrukning, opererar lite snabbare (out-of-the-box) på fjuttiga 100MHz både med och utan turbo.
Din för 137kr extra http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Det beror väl lite på vad DU VILL ska finnas med på moderkortet. Är du nöjd med med expansionsplatserna, anslutningsmöjligheterna på I/O-porten och de olika "features" som finns på just detta kort, mm.? Hur mycket mer eller mindre du kan/vill spendera? Hur pass "framtidssäker" ska den vara? Därför blir det en mer personlig fråga. Annars är det en ganska fullmatad ATX kort för det priset.

Ser att du har valt ett Z77 kort som ger dig möjligheten att använda nästa generations Ivy Bridge processorer (istället för att använda utgående SB processor som du har valt).
Om man sedan tycker om eller behöver den nya (då den gamla fortfarande faktiskt står sig rätt så bra i jämförelse) är ju helt upp till dig och är kanske mer av en tech-geek fråga.
Jag kanske får hat för det här men överklockningen har visat sig inte vara lika lätt på dem nya, så ska du överklocka kanske du bör ha detta i åtanke.
Annars är det ju "the latest thing" (om du bryr dig om sånt), lägre energiförbrukning, opererar lite snabbare (out-of-the-box) på fjuttiga 100MHz både med och utan turbo.
Din för 137kr extra http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...

Jag är ny inom sånt här därför frågar jag, det jag vill det är att det ska funka bra med alla komponenterna och det som jag vet minst om är moderkort men jag tänker iallafall hålla mig till Sandy bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Ser att du har valt ett Z77 kort som ger dig möjligheten att använda nästa generations Ivy Bridge processorer (istället för att använda utgående SB processor som du har valt).

Det går även med äldre kort (P67, Z68) efter en UEFI-uppdatering.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw4g:

Jag är ny inom sånt här därför frågar jag, det jag vill det är att det ska funka bra med alla komponenterna och det som jag vet minst om är moderkort men jag tänker iallafall hålla mig till Sandy bridge

Om du bara undrar om den ska fungera med dina komponenter så är svaret ett rungande ja! Om inget annat så kan du uppdatera till Ivy senare

Skrivet av mfm:

Det går även med äldre kort (P67, Z68) efter en UEFI-uppdatering.

Absolut! Gäller bara att gå in och kolla om just ditt moderkort har den BIOS uppdateringen eftersom inte ALLA kort har stödet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Om du bara undrar om den ska fungera med dina komponenter så är svaret ett rungande ja! Om inget annat så kan du uppdatera till Ivy senare

Absolut! Gäller bara att gå in och kolla om just ditt moderkort har den BIOS uppdateringen eftersom inte ALLA kort har stödet.

Ok så kortet funkar bra med alla delar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw4g:

Ok så kortet funkar bra med alla delar ?

Jepp, det ska inte vara några problem

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Jepp, det ska inte vara några problem

Ok tack

Permalänk

Men du kan ta en Ivy Bridge i5-3450 till det mobot som kostar like mycket men är 20-30% snabbare.

Notera även att du har tagit en OEM-version av windows 7, inte så bra, skippa den å passa på att köp en riktig version från CDON för 999:- just nu så du slipper köpa windows igen om du skulle byta dator eller moderkortet visar sig vara trasigt eller nåt.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

Någon hade sagt att ivy hade någon nackdel jämfört med sandy (tror det var något med att den tog mycket ström tror jag) men om den inte är det kanske jag ska köpa den istället för sandy, jag tänkte överklocka den lite senare isåfall men kommer det funka då om jag har ett nätagg på 650 W ??