Permalänk
Entusiast

Asus Sabertooth-fläktarna

Jag installerade min dator i förrgår och då så brydde jag mig inte om att installera fläktarna och tänkte att jag gör det en annan gång men borde jag installera dom på direkten istället?
Tänkte om dom kanske kyler ner CPUn också?
Jag stresstestade CPUn igår i OCCT (2700K) och max temperaturen blev 50-55,det är väl acceptabelt?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jag installerade min dator i förrgår och då så brydde jag mig inte om att installera fläktarna och tänkte att jag gör det en annan gång men borde jag installera dom på direkten istället?
Tänkte om dom kanske kyler ner CPUn också?
Jag stresstestade CPUn igår i OCCT (2700K) och max temperaturen blev 50-55,det är väl acceptabelt?

Nu vet jag inte om det är likadant på hela sabertooth-serien för intel.
Men jag kan iallafall tala för P67, och där påverkar inte fläkten processortemperaturen.
Den används bara för att kyla moderkortet, om det behövs, och den är framför allt tänkt att användas om du inte har en CPU-fläkt som blåser ner i kortet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Antar att du menar Z77 kortet här, den som en ända stor slags kåpa samt 1 eller 2 små fläktar, dessa är ju för att kyla moderkortet men inte CPU
Rent generellt undviker jag moderkort som har småfäktar på det viset, dom låter och går förr eller senare sönder.

Du kan säker se med Asus PC probe div temperaturer på moderkortet och se här om dom är ok eller höga,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Antar att du menar Z77 kortet här, den som en ända stor slags kåpa samt 1 eller 2 små fläktar, dessa är ju för att kyla moderkortet men inte CPU
Rent generellt undviker jag moderkort som har småfäktar på det viset, dom låter och går förr eller senare sönder.

Du kan säker se med Asus PC probe div temperaturer på moderkortet och se här om dom är ok eller höga,

Ok! Ska testa det sen och ja-det är ett Z77, glömde det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag installerade min dator i förrgår och då så brydde jag mig inte om att installera fläktarna och tänkte att jag gör det en annan gång men borde jag installera dom på direkten istället?
Tänkte om dom kanske kyler ner CPUn också?
Jag stresstestade CPUn igår i OCCT (2700K) och max temperaturen blev 50-55,det är väl acceptabelt?

Vad jag förstod av kortet så var fläkten främst till som någon skrev, att användas om du inte har någon fläkt som blåser bort luften runt om, t.ex vattenkylning. Annars skulle den egentligen inte behövas. De brukar ha en tendens att vara väldigt högljudda också så vill du kan du ju prova montera den och lyssna om den tjuter väldigt mycket, jag brukar försöka hålla mig borta från de små rackarna.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant moderkort med fläktarna installerade, och såvida man inte ställer in dem manuellt via bios(som jag gjort) så låter det en hel del när datorn sätts i load. Jag har mina på strax över 4000rpm just nu, och jag kan inte säga att de går att urskilja ur resten av ljudet, men jag vet inte hur mycket det faktiskt ger i slutändan. Via Asus Thermal Radar kan du se temperaturerna på moderkortet, jag bifogar ett screenshot hur mitt ser ut med fläktarna så kan du förhoppningsvis se om det är någon större skillnad.