Permalänk
Medlem

Fråga ang vattenkylning, slagdiameter

Hej

Skall vattenkyla datorn i sign.

Tänkte köra 19/13 slang, för det är snyggt. Dock tänkte jag dra en slang bakom moderkortsplåten, och tänke köra med 13/10 slang där. Kommer det försämra kylförmågan? (mer än marginellt)

Har en D5 pump med EK topp, 1 HF EK cpu block, 2x EK 7970 waterblocks och en magicool slim 35mm tripple 180mm radiator.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något problem med kylningen men trycket i loopen kommer att öka lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

Hej

Skall vattenkyla datorn i sign.

Tänkte köra 19/13 slang, för det är snyggt. Dock tänkte jag dra en slang bakom moderkortsplåten, och tänke köra med 13/10 slang där. Kommer det försämra kylförmågan? (mer än marginellt)

Har en D5 pump med EK topp, 1 HF EK cpu block, 2x EK 7970 waterblocks och en magicool slim 35mm tripple 180mm radiator.

Dålig idé.
du krypmer diametern där vattnet flödar med 3 mm som kommer resultera i mindre... ja flöde..
kör massiv slang överallt och håll loopen så KORT som möjligt.
pumpen lågt. gärna innan tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Dålig idé.
du krypmer diametern där vattnet flödar med 3 mm som kommer resultera i mindre... ja flöde..
kör massiv slang överallt och håll loopen så KORT som möjligt.
pumpen lågt. gärna innan tanken.

Samma flöde men högre hastighet.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Dålig idé.
du krypmer diametern där vattnet flödar med 3 mm som kommer resultera i mindre... ja flöde..
kör massiv slang överallt och håll loopen så KORT som möjligt.
pumpen lågt. gärna innan tanken.

Det kommer inte påverka hans system alls. Vattenflödet kommer inte ändras mätbart. Det är i princip ingen skillnad mellan storlekarna på slangar i de storlekar som finns till vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

påverkas mätbart med en flödesmätare i alla fall.
sen om det gör skillnad i temp i slutändan vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Låg hastighet över radiatorn är det som gäller.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaky:

Låg hastighet över radiatorn är det som gäller.

därför hade jag valt den fetare diametern

Permalänk
Avstängd

3/8" vs 1/2" water cooling-tube size
I'm looking to put together a closed loop water cooling system, with CPU and possibly GPU.
I've been researching tube sizes, and haven't been able to come to a clear choice. Heres what I've discovered so far

1/2"
+Generally higher performance
+overall more water flow
+more 1/2" plugs on rads/pumps etc then 3/8"
-blocks case airflow much more then 3/8"
-increased sidewards pressure on sockets/components caused by less flexibility
-larger curves, i.e. higher chance of kinking
-Physically larger

3/8"
+Easier to bend
+higher case airflow
+Ironicly higher performance on some waterblocks then 1/2" caused by higher speed water acting as a nozzle over cpu core
+less sidewards strain on components
-overall less waterflow
-less pumps/rads support 3/8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

påverkas mätbart med en flödesmätare i alla fall.
sen om det gör skillnad i temp i slutändan vet jag dock inte.

Det kommer inte påverka temperaturen på något sätt alls.

Permalänk
Avstängd

Grejen är att ju tjockare diameter ju mer vatten kan loopen flytta runt på.
Flöde. Inte hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att den smalare slangen gärna "kinkar" sig efter ett tag.

Skrivet av Cuna:

Dålig idé.
du krypmer diametern där vattnet flödar med 3 mm som kommer resultera i mindre... ja flöde..
kör massiv slang överallt och håll loopen så KORT som möjligt.
pumpen lågt. gärna innan tanken.

Tanken skall man helst ha innan pumpen inte tvärt om, för att säkerställa att pumpen alltid får vätska.

så länge han har en pump som klara av att öka trycket så kommer inte flödet att förändras

Flöde = Cq ⋅ a ⋅ sqrt(2∆p/rho)

Cq = är en konstant, vet inte vad den är för vatten.(~0,67 för olja)
rho = densiteten på vätskan.
∆p = tryckfallet över den smala slangbiten
a = arean på den smala slangen.

Dold text

Dock så ökar strömningsförlusterna eftersom de är beroende av strömningshastigheten i kvadrat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Tanken skall man helst ha innan pumpen inte tvärt om, för att säkerställa att pumpen alltid får vätska.

så länge han har en pump som klara av att öka trycket så kommer inte flödet att förändras

Flöde = Cq ⋅ a ⋅ sqrt(2∆p/rho)

Cq = är en konstant, vet inte vad den är för vatten.(~0,67 för olja)
rho = densiteten på vätskan.
∆p = tryckfallet över den smala slangbiten
a = arean på den smala slangen.

Dold text

Dock så ökar strömningsförlusterna eftersom de är beroende av strömningshastigheten i kvadrat.

Jag skrev fel, såklart ska pumpen suga direkt från tanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Hej

Skall vattenkyla datorn i sign.

Tänkte köra 19/13 slang, för det är snyggt. Dock tänkte jag dra en slang bakom moderkortsplåten, och tänke köra med 13/10 slang där. Kommer det försämra kylförmågan? (mer än marginellt)

Har en D5 pump med EK topp, 1 HF EK cpu block, 2x EK 7970 waterblocks och en magicool slim 35mm tripple 180mm radiator.

Enkelt svar: Nej, det kommer knappt att påverka kylförmågan. Påverkan av slangdiametern på kyleffektiviteten i en loop är i verkligheten oftast obefintlig. Se föjande test:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?147767-The...

Du kan lugnt köra med en 10mm ID på din slang om du vill, speciellt som du har en stark pump. Ett värre problem är att en så tunnväggig slang som 13/10 lätt veckar sig ("kinks") i böjarna. Om du får ett veck i slangen så kan det nästan stoppa upp flödet. Om du tror att det finns risk för det skulle jag hellre köra 13/8 slang bakom moderkortet. Den reella effekten på kylförmågan av den smalare slangbiten kommer i vilket fall som helst att vara obetydlig jämfört med påverkan som de block och radiatorer du väljer att koppla in.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Skillnaden i tryckfall mellan en meter Ø13mm och Ø10mm är, vid de flöden man har i vattenkylning, försumbar. Slangdiametern är på det hela taget en fråga om utseende och hanterbarhet.

Sen för att klargöra lite grejer, förvirringen verkar för vissa vara total:

Flödet [liter/sekund] beror på hur mycket vatten pumpen orkar trycka genom systemet, högre motstånd i systemet lägre flöde.
Flödeshastigheten [meter/sekund] beror på tvärsnittsarean, mindre diameter --> högre flödeshastighet.

Tryckfallet beror till stor del på flödeshastigheten, men tryckfallet i slangarna är så litet i förhållande till tryckfallet i vattenblocken att det har underordnad betydelse.

Skrivet av Oaky:

Låg hastighet över radiatorn är det som gäller.

Hastigheten i radiatorn beror på radiatorns tvärsnitt och flödet, inte hastigheten på vattnet i slangarna, och har för övrigt extremt liten betydelse för hur mycket värme radiatorn kan kyla bort. Vissa effekter kan får på grund av att flödet skapar mer eller mindre turbulens, men i det stora hela snackar vi några procent hit eller dit.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tack för svar, får se hur jag gör, testar med 19mm, går det inte så kör jag med 13mm ist!

Öppnade vattenblocket till grafikkortet, låg en varning att man "måste använda" färdigblandade vätskor med nickel plating, går det altså inte att använda rent destillerat vatten och bara en kill coil? (en bit rent silver i resorvaren)?
Annars måste jag snabbt som attan beställa vätska!

vad tror ni?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Tack för svar, får se hur jag gör, testar med 19mm, går det inte så kör jag med 13mm ist!

Öppnade vattenblocket till grafikkortet, låg en varning att man "måste använda" färdigblandade vätskor med nickel plating, går det altså inte att använda rent destillerat vatten och bara en kill coil? (en bit rent silver i resorvaren)?
Annars måste jag snabbt som attan beställa vätska!

vad tror ni?

Gissar att du har EK block, vet att EK hade problem med nickelpläteringen och att man tror att det berodde på algdödaren som många använder. Men en bit silver och dest vatten ska fan vara safe.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Tack för svar, får se hur jag gör, testar med 19mm, går det inte så kör jag med 13mm ist!

Öppnade vattenblocket till grafikkortet, låg en varning att man "måste använda" färdigblandade vätskor med nickel plating, går det altså inte att använda rent destillerat vatten och bara en kill coil? (en bit rent silver i resorvaren)?
Annars måste jag snabbt som attan beställa vätska!

vad tror ni?

Köp glykol Jag kör ca 65/35 70/30
Gärna giftfri då den är bra om du har katt eller liknande.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Tack för svar, får se hur jag gör, testar med 19mm, går det inte så kör jag med 13mm ist!

Öppnade vattenblocket till grafikkortet, låg en varning att man "måste använda" färdigblandade vätskor med nickel plating, går det altså inte att använda rent destillerat vatten och bara en kill coil? (en bit rent silver i resorvaren)?
Annars måste jag snabbt som attan beställa vätska!

vad tror ni?

Annars finns det ju 16/10 slangar som en kompromiss mellan de två. Jag har tom. 2.5 meter Tygon R3603 till salu.

Oklart fall det där med EKs nickelplätering. Det var mycket pajkastning ett tag. Jag lackade ur när de skyllde på handhavandefel av kunderna (läs: silverjoner) och sa att det inte skulle täckas av garantin. Den inställningen tvingades de dock backa från då de blev rädda om sitt rykte. Oavsett så var det sista gången som jag köpte EK produkter pga hur de skötte det.

I verkligheten tror jag dock att risken att drabbas var liten och de har bytt nickelpläteringsmetod nu så i dina nya block så är nog lappen mest där för "säkerhets skull". Men lite försiktighet skadar nog inte. Jag kör med en aning glykol + destvatten + killcoil, men har inga EK block längre.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware