Permalänk

Kylpasta på processorn

Kör med en Antec Kuhler H2O 620 och ligger på runt 30 - 40 grader i idle och under load 40 - 50 grader. Men sitter det kylpasta redan på kylaren eller är det något jag måste köpa och sätta dit efterhand?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snuttenfilt:

Kör med en Antec Kuhler H2O 620 och ligger på runt 30 - 40 grader i idle och under load 40 - 50 grader. Men sitter det kylpasta redan på kylaren eller är det något jag måste köpa och sätta dit efterhand?

Du råkade inte kolla på kylaren när du hade den i handen innan du fäste den om den hade någon form av kylpasta på sig?
Det är ju rätt svårt att missa.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du borde inte kunna köra datorn utan kylpasta, det skulle garanterat bränna processorn.

Permalänk
Avstängd

Njae.
jag råkade göra det en gång på core 2 duo tiden.
70 grader idle... vad fan är felet tänkte jag.
märkte att jag hade glömt pastan ^^
dum man var som barn asså....
vet dock inte hur det är på nya processorer, tänker inte testa heller för den delen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iSw3de:

Du borde inte kunna köra datorn utan kylpasta, det skulle garanterat bränna processorn.

Jodå det fungerar ett tag
Körde min Corsair A70 utan kylpasta i 2 dygn och den enda skillnaden när jag satte på kylpastan var 10-15 grader kallare så det går garanterat

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej... Aldrig provat själv, men många jag träffat som kan en del om datorer säger att man knappt kommer in på inloggsskärmen...
Med kylpasta borde det sänkas till just 35 grader idle

Låt mig säga som så här, till TS, Jag själv har exakt samma kylare som du och jag ligger också på 30-40 idle och något högre under load, och du skuulle ha märkt ifall du inte hade kylpasta på. Du kan nog vara lugn

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt att få reda på om kylaren hade kylpasta är att kolla tillverkarens hemsida, de brukar skriva ner vilka grejer som ingår i paketet. Men som Cuna sa, hur kan du missa kylpastan om du håller kylaren i handen Eller kanske du köpte ett system med kylaren förmonterad? Om så är fallet är jag säker på att de applicerat kylpasta åt dig :]

Permalänk
Medlem

min hade iallfall pastan redan förapplicerad så det borde den även vara på din

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iSw3de:

Du borde inte kunna köra datorn utan kylpasta, det skulle garanterat bränna processorn.

Det finns ju tonvis med folk som kör helt utan kylpasta för att de tror att den ger sämre resultat, samt massor med folk som t.ex. planat processor och kylare som bara har på ett tunt lager pasta, sen skrapar bort det med ett kreditkort så att det bara finns pasta kvar i eventuella små skåror.

Så att processorn skulle brännas är inte sant.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Rent logiskt så bör det vara någon form av värmeavledande smet från start. Jag har fått lika många idiotiska som smarta förklaringar till varför man ska ha det ena och andra som värme-ledande medel mellan cpu och kylare.

Det skadar aldrig att öppna, städa och lägga på nytt. Ta något du inte provat förr och se om du tycker det är enkelt och fungerar bra. Vill du anamma överklockandet och den biten (som jag själv är väldigt ointresserad av) så bör du protokollföra temperaturer osv med olika ledande material.

En bekant visade en gång i tiden att för en kort stund så går det mycket bra att använda olivolja eller vanligt smör som ledare. Det imponerade ganska grovt på mig och sedan dess är jag väldigt likgiltig till alla nymodigheter som som pular in i kylpastorna.

Ett hett tips som nyligen kom från en inte så insatt bekant var att Zalman's modell som man penslar på var väldigt lätt och smidig. Det till skilnad från tex arctic cooling's mx jag kört med, som är väldigt trögt och sandigt efter en halv tub. Kan vara värt att prova. Det är inte så svårt att göra om utifall du blir missnöjd

Lyckatill!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rmd:

Rent logiskt så bör det vara någon form av värmeavledande smet från start. Jag har fått lika många idiotiska som smarta förklaringar till varför man ska ha det ena och andra som värme-ledande medel mellan cpu och kylare.

Det skadar aldrig att öppna, städa och lägga på nytt. Ta något du inte provat förr och se om du tycker det är enkelt och fungerar bra. Vill du anamma överklockandet och den biten (som jag själv är väldigt ointresserad av) så bör du protokollföra temperaturer osv med olika ledande material.

En bekant visade en gång i tiden att för en kort stund så går det mycket bra att använda olivolja eller vanligt smör som ledare. Det imponerade ganska grovt på mig och sedan dess är jag väldigt likgiltig till alla nymodigheter som som pular in i kylpastorna.

Ett hett tips som nyligen kom från en inte så insatt bekant var att Zalman's modell som man penslar på var väldigt lätt och smidig. Det till skilnad från tex arctic cooling's mx jag kört med, som är väldigt trögt och sandigt efter en halv tub. Kan vara värt att prova. Det är inte så svårt att göra om utifall du blir missnöjd

Lyckatill!

Sweclockers testade kylpastor 2007, redan då var Zalmans pensel-pasta bland de sämsta i testet.
http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/12
"Dessutom verkar den torka ut efter en längre tids användning, vilket inte är särskilt förtroendegivande."
Att stryka på pastan är dessutom inte att föredra hur smidigt det än låter, då det ger upphov till bildning av luftbubblor.

Detsamma gäller ju även olivolja osv, det funkar ju bara en stund, sen torkar den och slutar funka och blir istället en isolerare som förvärrar tempen.
Just därför är ju "riktiga" kylpastor bättre, de är utformade så att de presterar som bäst när de fått köras in ett par dagar.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

okej, tack som fan för alla svar Men för kylning överlag, är Corsair H100 bättre?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed