Permalänk

köpa ram minne

köpte dessa för ett tag sen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

undrar om jag borde köpa lika dana eller några lite bättre

använder datorn till allt, lagring och spela mm
använder windows 7

Permalänk
Medlem

4 Gb borde räcka till Gaming , dock är 8 GB mer framtidssäkert.

Visa signatur
Permalänk

De funkar bra, men som ovan, Ram är relativt billigt oavsett hur mycket du köper. Men det är inga problem med 4GB, du överlever om du inte gör några extrema påfrestningar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

ni säger att 4gb inte är några problem fast jag behöver mer
undrade som sagt bara om jag skulle köpa likadana eller mer
verkar som 8gb duger... eller?

Permalänk
Medlem

Köp 8 Gb, finns ingen mening att köpa mindre nu när det är så billigt. BF3 är ett exempel då RAM användningen ibland överskrider 4 GB.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

4Gb duger knappt. Jag hade kört på minst 8Gb idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av LakrisTAnDA:

ni säger att 4gb inte är några problem fast jag behöver mer
undrade som sagt bara om jag skulle köpa likadana eller mer
verkar som 8gb duger... eller?

Om du har fyra RAM slotar på moderkortet och just nu bara använder två bör du köpa till två likadana minnen som du redan har, eftersom alla minnena i en dator alltid körs på den långsammaste minnesstickans specifikationer. Det finns alltså ingen mening med att blanda bättre och sämre RAM. Dessutom är det RAM du har nu så bra som du behöver.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kika vad du har för moderkort, sedan köpa så mycket minne ditt moderkort och ekonomi klarar av. Minne kan du inte ha för mycket av helt enkelt. Eftersom det är DDR3 borde ditt kort klara 16 eller 32GB. Så då är det bara köra på 4x4 eller 4x8GB beroende på vad du har råd med.

Varför bör man ta och kolla upp moderkortet först då. Jo, det kan vara så att du gör en bättre investering att byta moderkortet till ett fräschare istället för att lägga pengarna på minnen just nu. Det måste du avgöra själv vad du tycker är vettigt.

Permalänk

köpte något i denna stilen för ett tag sen(inte säker om det var just den):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638131#extra

så... borde jag köpa likadana som de jag har eller ska jag köpa bättre?
och ja jag spelar BF3 lite smått

Permalänk
Skrivet av LakrisTAnDA:

köpte något i denna stilen för ett tag sen(inte säker om det var just den):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638131#extra

så... borde jag köpa likadana som de jag har eller ska jag köpa bättre?
och ja jag spelar BF3 lite smått

Du ska köpa samma minnen som du redan har. Det finns ingen mening att köpa snabbare minnen om du inte ska överklocka. Även om du ska överklocka borde de minnen du har nu klara sig bra.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Permalänk

då blir det att köpa likadana
tack för alla svar