Permalänk
Medlem

H80 missljud

Då fick sitt nya bygge av Inet två dagar sedan och trots att det första jag nämnde till dem när jag la till deras monteringstjänst att de skulle kolla så att allt lät bra med H80:in (i och med att det vart lite problem med den) så låter den skit som ni hör i klippet...

http://www.youtube.com/watch?v=mP6zFQ1fMtU

De säger att det kan vara luftfickor i själva systemet som då ska "leta sig" ut ur systemet men kört det dag och natt sen jag fick det. Det funkar att luta på den 45:ish grader eller alternativt lägga den ner vilket reducerar ljudet något men så fort jag reser chassiet upp så låter den igen.

Vad göra? Ska jag konka in kabraket till Inet och låta dem titta på det?

Ursäkta min engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Vad göra? Ska jag konka in kabraket till Inet och låta dem titta på det?

Ja, eftersom du köpt den monterad, problemet verkar vara (har en H100 själv) att man får mer än 12V från PSU. T.ex. min H100 spann med 2.300 rpm och rasslade, när jag satte en diod på vägen och sänkte spänningen till under 12V och fick ner pumpen till 2.000 rpm så vart den knäpptyst. Finns en stor tråd på corsairs forum om detta.

Corsair hävdar som du skriver att det är luft i systemet, att det försvinner efter ett par dagar eller att man ska RMA:a sin kylare. ...men som sagt att sänka varvtalet på pumpen fungerade uppenbarligen för mig. Så hemmabygge med diod (finns alla uppgifter på corsair forum om du söker på "h100 noise") eller en fläktkontroller som pallar lite högre strömmar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

H80 har väl värdelösa fläktar från början? Nästan alla som köper dem köper nya fläktar med.
Eller är det inte dem som låter? Är det kanske fel på pumpen eller radiatorn?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Länka filmen till Inet och hör med dom. Bra att du pratar engelska i filmen, kanske hjälper andra som har samma problem. När det löst sig så lägg till det i texten till filmen.

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Vad göra? Ska jag konka in kabraket till Inet och låta dem titta på det?

Är du inte nöjd med vad du köpt är det självklart att du ska skicka tillbaka det till inet. Jag skulle för säkerhetsskull vänta och köra ett tag till så att du inte skickar tillbaka den i onödan och att luftbubblorna letar sig ut.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Installerade min h80 för en vecka sedan, ja fläktarna låter som en mindre orkan men absolut inte som din låter. RMA

Permalänk
Medlem

Hoppas inte luftbubblorna letar sig ut ur system, för då har du ju en läcka någonstans ;).

Allvarligt, om min H100 låter en massa när jag får den så kommer jag bli mer än måttligt sur.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, eftersom du köpt den monterad, problemet verkar vara (har en H100 själv) att man får mer än 12V från PSU. T.ex. min H100 spann med 2.300 rpm och rasslade, när jag satte en diod på vägen och sänkte spänningen till under 12V och fick ner pumpen till 2.000 rpm så vart den knäpptyst. Finns en stor tråd på corsairs forum om detta.

Corsair hävdar som du skriver att det är luft i systemet, att det försvinner efter ett par dagar eller att man ska RMA:a sin kylare. ...men som sagt att sänka varvtalet på pumpen fungerade uppenbarligen för mig. Så hemmabygge med diod (finns alla uppgifter på corsair forum om du söker på "h100 noise") eller en fläktkontroller som pallar lite högre strömmar.

Jo, kollar tråden nu. Kul att snubben som representerar Corsair blint kör på med att det är luft i systemet när det är en tråd på 700 sidor lol. Om nu det skiter sig med Inet hur gör man denna dioden? Kan man köpen skiten eller måste man modda själv?

Skrivet av Slaktardej:

H80 har väl värdelösa fläktar från början? Nästan alla som köper dem köper nya fläktar med.
Eller är det inte dem som låter? Är det kanske fel på pumpen eller radiatorn?

Det är inte fläktarna för de har jag bytt ut till schythe gentle typhoon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Jo, kollar tråden nu. Kul att snubben som representerar Corsair blint kör på med att det är luft i systemet när det är en tråd på 700 sidor lol. Om nu det skiter sig med Inet hur gör man denna dioden? Kan man köpen skiten eller måste man modda själv?p

Man får bygga den själv molexkontaker, krympslang och diod finns att köpa på kjell.com för under 100kr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Corsairs fläktar är grymt dåliga. Fick till och med byta utblåset där bak på mitt Corsair 650d för det lät för mycket I videon är det dock mer än fläktarna som för oljud

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nostradamu:

Då fick sitt nya bygge av Inet två dagar sedan och trots att det första jag nämnde till dem när jag la till deras monteringstjänst att de skulle kolla så att allt lät bra med H80:in (i och med att det vart lite problem med den) så låter den skit som ni hör i klippet...

http://www.youtube.com/watch?v=mP6zFQ1fMtU

De säger att det kan vara luftfickor i själva systemet som då ska "leta sig" ut ur systemet men kört det dag och natt sen jag fick det. Det funkar att luta på den 45:ish grader eller alternativt lägga den ner vilket reducerar ljudet något men så fort jag reser chassiet upp så låter den igen.

Vad göra? Ska jag konka in kabraket till Inet och låta dem titta på det?

Ursäkta min engelska

Du har ju mountat kylaren fel (upp och ner), slangarna ska vara neråt som går in i radiatorn istället för uppåt.
Detta för att undvika eventuella luftbubblor. Fysikens lagar.

Denna bild visar hur den ska vara monterad på korrekt sätt.

EDIT: Såg att det är inet som monterat grejjerna, jag rekommenderar dig att vända kylaren så dom där små luftbubblorna i systemet samlas i toppen i stället så du slipper problemen.
Detta är inte bara något jag säger, utan fråga vilken person som helst som är erfaren av vätskekylning och han/hon kommer säga samma sak. Fysikens lagar helt enkelt. Luft går uppåt.
Och i ditt fall: upp i toppen på radiatorn, ner i slangarna och in i pumpen.
Vänd på radiatorn så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

hmm, aja jag lämnade in datorn till inet och ska få en ny H80 nu då de konstaterade ett fel men om denna också låter så kan det ju vara som du säger och då vet jag vad som kan göras :). Om det nu är så uppenbart som du säger, konstigt att Inet monterar det fel då :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du har ju mountat kylaren fel (upp och ner), slangarna ska vara neråt som går in i radiatorn istället för uppåt.
Detta för att undvika eventuella luftbubblor. Fysikens lagar.

Denna bild visar hur den ska vara monterad på korrekt sätt.

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/08/15/IMG_6969.jpg?...

EDIT: Såg att det är inet som monterat grejjerna, jag rekommenderar dig att vända kylaren så dom där små luftbubblorna i systemet samlas i toppen i stället så du slipper problemen.
Detta är inte bara något jag säger, utan fråga vilken person som helst som är erfaren av vätskekylning och han/hon kommer säga samma sak. Fysikens lagar helt enkelt. Luft går uppåt.
Och i ditt fall: upp i toppen på radiatorn, ner i slangarna och in i pumpen.
Vänd på radiatorn så ska du se att det löser sig.

Kolla in tråden på corsair forum. Dom har något annat problem med enheterna. Impellern som folk kallar det.
Det rasslar liksom i den när den går för fort.

Själv väntar jag på min fjärde h80 från corsair, denna gång med skriftligt på att den ej lider av rattle noise defekten Jag räknar iskallt med att få ännu en felaktig enhet men hoppas såklart bli överraskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min gamla hederliga H50 har körts finfint i över 2 år (inget ljud), synd att alla nya har relativt stora problem.
Hoppas din nya H80 fungerar bra och är tyst.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Kolla in tråden på corsair forum. Dom har något annat problem med enheterna. Impellern som folk kallar det.
Det rasslar liksom i den när den går för fort.

Själv väntar jag på min fjärde h80 från corsair, denna gång med skriftligt på att den ej lider av rattle noise defekten Jag räknar iskallt med att få ännu en felaktig enhet men hoppas såklart bli överraskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Åfan.

Verkar som dom här nya enheterna ifrån CoolIT (H60,H80,H100) lider av en hel del problem.
personligen hade jag valt en ifrån asatek istället (kuhler 620/920, corsair h50/h70), dom vet vad dom håller på med

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Det är ett Raven RV02 chassi där moderkortet sitter i annan vinkel med uttagen uppåt. Så radiatorn sitter rätt. Snarare fabrikationsfel på kylaren.

Visa signatur

Riggen: Corsair 600T :: i7 2600K@4,8 - Thermalright Silver Arrow :: MSI Z77 MPOWER :: Corsair Vengeance 16gb DDR3 1600MHz :: Corsair AX 850 Gold Modulär :: EVGA GTX580 SOC :: Corsair Force GT 120gb :: Samsung 830 120gb :: Samsung Ecogreen 2tbx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preddan72:

Det är ett Raven RV02 chassi där moderkortet sitter i annan vinkel med uttagen uppåt. Så radiatorn sitter rätt. Snarare fabrikationsfel på kylaren.

Stämmer bra det, är sjukt nöjd annars med deras montering då allt flyter på och de feta fläktarna (3x180mm) drar in bra med luft till komponenterna. Vart helt paff när jag såg dem "in action" och faktum är att det blev t.om en aningens kallt vid datorn samt runt om i och med att jag har utblås rakt uppåt och båkat

Får hoppas på att denna H80:in funkar annars får väl byta kylare..

Permalänk
Medlem

Har fått 3 st H80/H100 på RMA från Corsair och alla dessa har hittills haft problem.. Nu senast sa dom att de skulle sätta en engineer att kolla så att det verkligen inte var några problem innan de skickade ut en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffasin:

Har fått 3 st H80/H100 på RMA från Corsair och alla dessa har hittills haft problem.. Nu senast sa dom att de skulle sätta en engineer att kolla så att det verkligen inte var några problem innan de skickade ut en ny.

Fy fan, det låter ju inte lovande. Konstigt att de inte slutar sälja skiten i så fall och tar en seriös check på deras kylare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

H80 har väl värdelösa fläktar från början? Nästan alla som köper dem köper nya fläktar med.
Eller är det inte dem som låter? Är det kanske fel på pumpen eller radiatorn?

Fläktarna är inte värdelösa, de flyttar ordentligt med luft. Men de låter mycket på högre varvtal. Kör mina på lägsta och de hörs inte och kyler fint. MIssljudet från pumpen skall inte vara där. Hade det på min första och fick den utbytt av cdon utan något krångel. Den nya är tyst!

Permalänk
Medlem

Btw.
Cooler masters eisberg som ska komma ngn gång under året kan ju annars bli en grym sak.

Skickades från m.sweclockers.com