Windows 8 RT och dess begränsningar

Permalänk

Windows 8 RT och dess begränsningar

Som många redan vet kommer Microsoft att stänga ute andra operativsystem på Windows RT versionen ( den som kör på ARM ) så alla som vill dualboota med Linux kommer få det svårt.

Nu rapporterar Mozilla att Microsoft blockerar ute andra tredjeparts webbläsare på denna Windows versioen.

"Mozilla's accusations obviously bring to mind Microsoft's troubled legal history with Internet Explorer; the company famously bundled the browser with its machines as a competitive advantage until the DOJ stepped in back in 1994. The DOJ judgements, however, expired in May of last year. CNET spoke with Mozilla general counsel Harvey Anderson, who stated that Microsoft attorney David Heiner told him the company wasn't allowing other browsers because of the unique security and power needs of the chips used to power mobile devices — needs only Microsoft could properly address — while also pointing out that as an ARM-based OS, Windows RT "isn't Windows anymore"

Jag är inte förvånad eftersom det är Microsoft det handlar om. Däremot är det inte bra när man stänger ute alternativen på dessa sätten.

Vad säger ni om detta?

Jag tycker det är trist när ARM versionen av Windows ska begränsas på detta sättet. Det finns nämligen ingen anledning för det.

Källa:

http://www.theverge.com/2012/5/9/3010982/microsoft-block-brow...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Självklart inte bra, men bryr mig inte så mycket då jag varken kommer ha nån telefon eller surfplatta som kör windows, ingen vanlig dator heller med win 8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

När jag läste ditt inlägg fick jag en uppfattning, men när jag läste artikeln fick jag en helt annan. Det handlar alltså inte om att det inte kommer gå att installera Firefox på Windows RT. Då hade jag blivit väldigt förvånad. Vad det handlar om är att man inte kommer kunna köra desktopappar i Windows RT, annat än Office och Mediaplayer/Internet Explorer. Vilket säger sig själv då det inte finns några program kompatibla med ARM-processorerna som Windows RT kör på.

Firefox kommer gå utmärkt att installera på Windows RT, som Metroapp.

Microsoft gör helt rätt här tycker jag, det är enda chansen att kunna konkurrera med iPad, främst med hållbar batteritid m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Självklart inte bra, men bryr mig inte så mycket då jag varken kommer ha nån telefon eller surfplatta som kör windows, ingen vanlig dator heller med win 8

Det känns som att du har hamnat i fel forum då, testa klicka på Översikt/Forum så får du fler kategorier att välja på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

När jag läste ditt inlägg fick jag en uppfattning, men när jag läste artikeln fick jag en helt annan. Det handlar alltså inte om att det inte kommer gå att installera Firefox på Windows RT. Då hade jag blivit väldigt förvånad. Vad det handlar om är att man inte kommer kunna köra desktopappar i Windows RT, annat än Office och Mediaplayer/Internet Explorer. Vilket säger sig själv då det inte finns några program kompatibla med ARM-processorerna som Windows RT kör på.

Firefox kommer gå utmärkt att installera på Windows RT, som Metroapp.

Microsoft gör helt rätt här tycker jag, det är enda chansen att kunna konkurrera med iPad, främst med hållbar batteritid m.m.

Nej jag som tog fel där. Men om den nu kommer fungera i Metro varför ska man då inte få lov att använda den i klassiska läget? Kommer de göra likadant mot andra webbläsare? Kanske tom annan tredjeparts mjukvara? Har de nu väl börjat att stänga ute konkurrensen ännu mer lär de säkert se var gränsen går genom att stänga ute annan mjukvara. Känns som att ARM versionen av Windows 8 kommer bli en väldigt inlåst sådan. Det förväntar jag mig inte av Microsoft.

EDIT:

Nu kommer Google också. De håller med Mozilla.

“We share the concerns Mozilla has raised regarding the Windows 8 environment restricting user choice and innovation. We've always welcomed innovation in the browser space across all platforms and strongly believe that having great competitors makes us all work harder. In the end, consumers and developers benefit the most from robust competition.”

Tycker detta säger allt från Google.

Sista stycket är också intressant.

"Mozilla's initial complaint related to two issues: first, that "Microsoft has a browser that runs in Classic mode on Windows ARM," something that no other company will be able to do. Second, it claims that Microsoft's Metro browser "has access to rich APIs that they are denying to third-party" browser vendors. Microsoft has yet to comment on either companies' complaints, but we've reached out to them and will be sure to update you when we hear back"

Så Microsofts Metro webbläsare besitter speciella API:s som de andra stängs ute från. Låter som riktigt missgynnande för övriga tredjepartare.

Ska bli intressant och se om Microsoft kommer kunna driva igenom detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer de göra likadant mot andra webbläsare? Kanske tom annan tredjeparts mjukvara?

Ja och ja. Som jag sa, inga andra program än Officepaketet/Internet Explorer/Media Player kommer finnas till desktop på Windows RT. Någonsin.

Microsoft kommer verkligen inte låsa ute tredjepartstillverkare från Windows RT, de kommer pusha för att så många som möjligt utvecklar appar för det. Metroappar alltså, ingenting annat.

Microsoft har alltid haft och kommer alltid ha en fördel när de utvecklar program mot Windows, de är de enda som har tillgång till källkoden av Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Som många redan vet håller Google på att stänga ute andra operativsystem från Android plattformen ( den som kör på ARM ) så alla som vill dualboota med Windows kommer få det svårt.

Jag är inte förvånad eftersom det är Google det handlar om. Däremot är det inte bra när man stänger ute alternativen på dessa sätten.

Vad säger ni om detta?

Jag tycker det är trist när ARM versionen av Android ska begränsas på detta sättet. Det finns nämligen ingen anledning för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tycker det är trist när ARM versionen av Android ska begränsas på detta sättet. Det finns nämligen ingen anledning för det.

Här har du fel. Om det inte hade funnits någon anledning att göra det så hade dom inte gjort det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja och ja. Som jag sa, inga andra program än Officepaketet/Internet Explorer/Media Player kommer finnas till desktop på Windows RT. Någonsin.

Microsoft kommer verkligen inte låsa ute tredjepartstillverkare från Windows RT, de kommer pusha för att så många som möjligt utvecklar appar för det. Metroappar alltså, ingenting annat.

Microsoft har alltid haft och kommer alltid ha en fördel när de utvecklar program mot Windows, de är de enda som har tillgång till källkoden av Windows.

Varför gör de så då? När Windows 8 kommer lär majoriteten av alla datorer som släpps begränsas till detta. ARM på Windows 8 kommer bli enormt inlåst. Varför gör man såhär på ARM och inte X86 också? Eller det är nästa steg för att säkra monopolet? Stänga ute Linux och tredjepart på X86?

Skrivet av Sir. Haxalot:

Som många redan vet håller Google på att stänga ute andra operativsystem från Android plattformen ( den som kör på ARM ) så alla som vill dualboota med Windows kommer få det svårt.

Jag är inte förvånad eftersom det är Google det handlar om. Däremot är det inte bra när man stänger ute alternativen på dessa sätten.

Vad säger ni om detta?

Jag tycker det är trist när ARM versionen av Android ska begränsas på detta sättet. Det finns nämligen ingen anledning för det.

Nu kommer alla Microsoft anhängare inridandes. Kommer bli en intressant diskussion detta. Något säger mig att Windows 8 lär bli mer populärt än Android bland surfplattor. ARM versionerna lär antagligen bli bra prissatta och Windows klingar bekant i mångas öron.

Ska då Microsoft börja stänga ute Linux på ARM baserade enheter och dessutom stänga ute tredjeparts utvecklare är det total inlåsning vi snackar om. Du trivs kanske med Microsofts mjukvara och att betala för alla deras diverse mjukvara de släpper men jag och många andra vill ha möjligheten till ett fritt val.

Och visst är Android låst också men där finns i alla fall möjligheten och det fria valet att välja vilken webbläsare man vill köra tex. Microsoft tar inlåsningen ett steg längre.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför gör de så då? När Windows 8 kommer lär majoriteten av alla datorer som släpps begränsas till detta. ARM på Windows 8 ska man bara undvika.

Jag låter Windowschefen Steven Sinofsky svara:

“If we enabled the broad porting of existing code we would fail to deliver on our commitment to longer battery life, predictable performance, and especially a reliable experience over time. The conventions used by today’s Windows apps do not necessarily provide this … By avoiding these constructs, WOA can deliver on a new level of customer satisfaction: your WOA PC will continue to perform well over time as apps are isolated from the system and each other, and you will remain in control of what additional software is running on your behalf, all while letting the capabilities of diverse hardware shine through”

Du kan läsa mer om Windows RT (Windows On ARM) här:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-window...

Vi får inte heller glömma att Apple gör nästan samma sak redan idag. Safari är den enda webbläsaren för iPhone och iPad.

Jag vet i alla fall att jag kommer vilja köpa en Windows RT-platta när Windows 8 släpps i höst. Grym batteritid, prestanda och den kommer fungera lika bra dag 1 som dag 1000.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag låter Windowschefen Steven Sinofsky svara:

“If we enabled the broad porting of existing code we would fail to deliver on our commitment to longer battery life, predictable performance, and especially a reliable experience over time. The conventions used by today’s Windows apps do not necessarily provide this … By avoiding these constructs, WOA can deliver on a new level of customer satisfaction: your WOA PC will continue to perform well over time as apps are isolated from the system and each other, and you will remain in control of what additional software is running on your behalf, all while letting the capabilities of diverse hardware shine through”

Du kan läsa mer om Windows RT (Windows On ARM) här:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-window...

Vi får inte heller glömma att Apple gör nästan samma sak redan idag. Safari är den enda webbläsaren för iPhone och iPad.

Vänta lite nu. Så du menar att detta är helt okej? Du inser att Microsoft har monopol på Windows? Och att vi som kör Linux nästan alltid måste köpa Windows datorer för att sedemera kunna lägga in det vi vill använda? Och du sväljer detta med hull och hår? Att stänga ute andra plattformar och tredjepart handlar om "optimering" av hårdvara och mjukvara? Och att detta kommer leda till "consumer satisfaction" kanske för dig och andra som gillar att spendera tusentals kronor på licenser hit och dit osv.

Sen förväntar jag mig inget annat än inlåsning när vi snackar Apple. Men om Microsoft tar samma inriktning kommer man att stänga ute allt vad valfrihet heter.

Är du för ett fritt val eller inte?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Vänta lite nu. Så du menar att detta är helt okej? Du inser att Microsoft har monopol på Windows? Och att vi som kör Linux nästan alltid måste köpa Windows datorer för att sedemera kunna lägga in det vi vill använda? Och du sväljer detta med hull och hår? Att stänga ute andra plattformar och tredjepart handlar om "optimering" av hårdvara och mjukvara? Och att detta kommer leda till "consumer satisfaction" kanske för dig och andra som gillar att spendera tusentals kronor på licenser hit och dit osv.

Sen förväntar jag mig inget annat än inlåsning när vi snackar Apple. Men om Microsoft tar samma inriktning kommer man att stänga ute allt vad valfrihet heter.

Är du för ett fritt val eller inte?

Jag är för fritt val, jag väljer hellre Android i min telefon än iOS eftersom att jag kan roota den och lägga in vad jag vill. Men det är inte åt detta håll vi är på väg, det går mer och mer åt inlåsning. Det finns både bra och dåliga saker med det. Samtidigt är jag mycket nyfiken på stabiliteten/prestandan/batteritiden i Windows RT, dessutom fungerar Metro-gränssnittet mycket bättre på en platta än vad desktop gör.

"Ska då Microsoft börja stänga ute Linux på ARM baserade enheter och dessutom stänga ute tredjeparts utvecklare är det total inlåsning vi snackar om. Du trivs kanske med Microsofts mjukvara och att betala för alla deras diverse mjukvara de släpper men jag och många andra vill ha möjligheten till ett fritt val."

Du har fortfarande ett fritt val, köp en dator eller platta med x86 och Windows 8 så kan du lägga in vad du vill. Med iPad/iOS har du inte det här valet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag är för fritt val, jag väljer hellre Android i min telefon än iOS eftersom att jag kan roota den och lägga in vad jag vill. Men det är inte åt detta håll vi är på väg, det går mer och mer åt inlåsning. Det finns både bra och dåliga saker med det. Samtidigt är jag mycket nyfiken på stabiliteten/prestandan/batteritiden i Windows RT, dessutom fungerar Metro-gränssnittet mycket bättre för en platta än desktop.

"Ska då Microsoft börja stänga ute Linux på ARM baserade enheter och dessutom stänga ute tredjeparts utvecklare är det total inlåsning vi snackar om. Du trivs kanske med Microsofts mjukvara och att betala för alla deras diverse mjukvara de släpper men jag och många andra vill ha möjligheten till ett fritt val."

Du har fortfarande ett fritt val, köp en dator med x86 och Windows 8 så kan du lägga in vad du vill. Med Apple har du inte det här valet.

Okej intressant. Men när Microsoft gör som Apple så är det helt okej? Det lär inte bli mer stabilt än Windows 7 bara för att man stänger ute möjligheter. Att Metro funkar bättre än klassik har inte med saken att göra. Det handlar om att jag som konsument har rätten att välja vilken webbläsare jag ska köra inte bara i Metro ( där det funkar ) utan också i klassiskt läge där man får hålla sig till Internet Explorer.

Så du menar att Microsoft bara kan låsa in sitt operativ men en arkitektur ( ARM i detta fallet ) och det är helt okej med dig? Har de väl testat att låsa inne ARM baserade enheter behöver det nog inte dröja länge innan X86 också blir inlåst för att förbättra "consumer satisfaction" som Microsoft säger.

Det visar bara att Microsoft monopolet blir större och större. Vilket är dåligt om man är för konkurrens.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej intressant. Men när Microsoft gör som Apple så är det helt okej? Det lär inte bli mer stabilt än Windows 7 bara för att man stänger ute möjligheter. Att Metro funkar bättre än klassik har inte med saken att göra. Det handlar om att jag som konsument har rätten att välja vilken webbläsare jag ska köra inte bara i Metro ( där det funkar ) utan också i klassiskt läge där man får hålla sig till Internet Explorer.

Så du menar att Microsoft bara kan låsa in sitt operativ men en arkitektur ( ARM i detta fallet ) och det är helt okej med dig? Har de väl testat att låsa inne ARM baserade enheter behöver det nog inte dröja länge innan X86 också blir inlåst för att förbättra "consumer satisfaction" som Microsoft säger.

Det visar bara att Microsoft monopolet blir större och större. Vilket är dåligt om man är för konkurrens.

Grejen är att du haaar möjligheten att välja webbläsare i klassiskt läge, men då måste du köpa en tablet/dator med x86, inte Windows RT och ARM. Självklart skulle Windows 7 bli stabilare om det endast gick att ladda hem från Microsofts Store och alla program var isolerade från varandra/operativsystemet.

Som jag sa så går utveckligen åt mer och mer inlåsning, ARM blir dessutom större och större hela tiden och Intel har svårt att hänga med.

Det där stämmer inte, Microsofts monopol blir mindre och mindre exempelvis har de 1% av mobilmarknaden. MacOS tar också andelar (om än väldigt sakta) på desktopsidan.

Vi kan ganska enkelt se att Apples strategi om inlåsning tyvärr fungerar jävligt bra för den stora massan konsumenter. Apple tjänar också grova pengar på sin appstore, Microsoft vill förstås också göra det med Metroappar och Windows Store.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu kommer alla Microsoft anhängare inridandes. Kommer bli en intressant diskussion detta. Något säger mig att Windows 8 lär bli mer populärt än Android bland surfplattor. ARM versionerna lär antagligen bli bra prissatta och Windows klingar bekant i mångas öron.

Ska då Microsoft börja stänga ute Linux på ARM baserade enheter och dessutom stänga ute tredjeparts utvecklare är det total inlåsning vi snackar om. Du trivs kanske med Microsofts mjukvara och att betala för alla deras diverse mjukvara de släpper men jag och många andra vill ha möjligheten till ett fritt val.

Och visst är Android låst också men där finns i alla fall möjligheten och det fria valet att välja vilken webbläsare man vill köra tex. Microsoft tar inlåsningen ett steg längre.

Det är väl mer så att det är fruktansvärt många som skickar massor av hat mot Microsoft för att de stöder funktionen Secure Boot. Secure Boot är inte en funktion som är utvecklad av Microsoft, utan det är en ny feature i UEFI, vilket i praktiken ger datortillverkare möjlighet att låsa ner sina datorer.

På x86 datorer så kommer det förmodligen inte att användas i någon större utsträckning, förutom möjligen av företag som vill förbjuda att dualboota datorn av säkerhetsskäl. Om du har en dator med Secure boot så kommer du att kunna stänga av funktionen eller signa dina egna Linux distar själv.

På ARM gäller inte riktigt samma sak men å andra sidan så har man i princip aldrig kunnat byta OS på ARM enheter i praktiken. Det är tekniskt sett möjligt och det finns Android portar till gamla Windows Mobile telefoner t. ex. men p.g.a. den hårt anpassade hårdvaran och drivrutiner så fungerar det i princip alltid fruktansvärt dåligt så det finns ingen som riktigt använder det. Custom ROMS till Android är en helt annan sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej intressant. Men när Microsoft gör som Apple så är det helt okej? Det lär inte bli mer stabilt än Windows 7 bara för att man stänger ute möjligheter. Att Metro funkar bättre än klassik har inte med saken att göra. Det handlar om att jag som konsument har rätten att välja vilken webbläsare jag ska köra inte bara i Metro ( där det funkar ) utan också i klassiskt läge där man får hålla sig till Internet Explorer.

Så du menar att Microsoft bara kan låsa in sitt operativ men en arkitektur ( ARM i detta fallet ) och det är helt okej med dig? Har de väl testat att låsa inne ARM baserade enheter behöver det nog inte dröja länge innan X86 också blir inlåst för att förbättra "consumer satisfaction" som Microsoft säger.

Det visar bara att Microsoft monopolet blir större och större. Vilket är dåligt om man är för konkurrens.

Fritt val, som du själv påstår...ingen tvingar dig att använda Windows 8.

Jag avskyr när ett system låses på detta sättet - jag stannar med Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av strejf:

Grejen är att du haaar möjligheten att välja webbläsare i klassiskt läge, men då måste du köpa en tablet/dator med x86, inte Windows RT och ARM. Självklart skulle Windows 7 bli stabilare om det endast gick att ladda hem från Microsofts Store och alla program var isolerade från varandra/operativsystemet.

Som jag sa så går utveckligen åt mer och mer inlåsning, ARM blir dessutom större och större hela tiden och Intel har svårt att hänga med.

Det där stämmer inte, Microsofts monopol blir mindre och mindre exempelvis har de 1% av mobilmarknaden. MacOS tar också andelar (om än väldigt sakta) på desktopsidan.

Vi kan ganska enkelt se att Apples strategi om inlåsning tyvärr fungerar jävligt bra för den stora massan konsumenter. Apple tjänar också grova pengar på sin appstore, Microsoft vill förstås också göra det med Metroappar och Windows Store.

Jo men om man vill använda ARM då? Blir att hålla sig till Android då. Det är också låst men där får man i alla fall välja olika webbläsare och dylikt. Jo och Microsoft kommer tjäna mer pengar när allt är bundet till deras Store. Ja visst är det så. Tråkigt att vi går mot mer inlåsning. Mobilmarknaden har inte mycket med detta att göra. Snarare Microsoft bland datorer och snart surfplattor. Japp du har helt rätt att det är så. Trodde inte Microsoft skulle göra detta såhär inlåst bara.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är väl mer så att det är fruktansvärt många som skickar massor av hat mot Microsoft för att de stöder funktionen Secure Boot. Secure Boot är inte en funktion som är utvecklad av Microsoft, utan det är en ny feature i UEFI, vilket i praktiken ger datortillverkare möjlighet att låsa ner sina datorer.

På x86 datorer så kommer det förmodligen inte att användas i någon större utsträckning, förutom möjligen av företag som vill förbjuda att dualboota datorn av säkerhetsskäl. Om du har en dator med Secure boot så kommer du att kunna stänga av funktionen eller signa dina egna Linux distar själv.

På ARM gäller inte riktigt samma sak men å andra sidan så har man i princip aldrig kunnat byta OS på ARM enheter i praktiken. Det är tekniskt sett möjligt och det finns Android portar till gamla Windows Mobile telefoner t. ex. men p.g.a. den hårt anpassade hårdvaran och drivrutiner så fungerar det i princip alltid fruktansvärt dåligt så det finns ingen som riktigt använder det. Custom ROMS till Android är en helt annan sak.

Jo det vet jag. Ja Secure Boot kan vara bra i företagsmiljö men för en vanlig konsument är det bara begränsande om du frågar mig. Jo det är klart att det blir en massa drivrutiner osv. Men Linux är förberett för ARM så tror inte det ska bli något massivt problem. Custom Roms till Android ger mer en vanilla upplevelse om vi tittar på Cyanogenmod tex.

Jag tycker bara att detta är en tråkig utveckling att allt ska bli mer inlåst.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Mobilmarknaden har inte mycket med detta att göra.

Mobilmarknaden har massor med detta att göra om du frågar mig. Apple/Google/Microsoft gör alla Telefoner/Tablets/Datorer. Alla tre giganter slåss om tre marknader. Alla har sina appstores i varje segment. Microsoft hoppas förstås på att deras telefoner ska få en skjuts tack vare Metro i Windows 8. Mobiltelefoner har i huvudsak ARM-proccessorer.

Mobilmarknaden blir nog den viktigaste av dom alla om vi ser framåt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Nu har EU börjat kolla in i detta ärendet. Även USA kollar in i ärendet.

http://www.theverge.com/2012/5/16/3023440/microsoft-windows-r...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I