Överklockning av "låst", dvs icke -k modell av LGA1155 Sandy Bridge - Frågor

Permalänk
Medlem

Överklockning av "låst", dvs icke -k modell av LGA1155 Sandy Bridge - Frågor

Som jag förstått det så kan man överklocka även låsta modeller av Intel Sandy Bridge processorer genom att öka busshastigheten, även om det rör sig om ytterst små ökningar. Jag skall bygga mej en budgetdator inom kort och behöver hjälp med lite funderingar.

1: Krävs det ett moderkort med nått speciellt chipset eller duger det med t ex H61 så länge moderkortet har inställningen i bios?
2: Är det upp till moderkortet eller processorn om man kommer upp i "hög" busshastighet?
3: Hur kommer det sig att man ens kan öka busshastigheten om det nu är meningen från Intels sida att man inte skall kunna överklocka? Och vad är det som gör att man inte kan öka busshastigheten mer?
4: Vilken processor (LGA155) i den nedre prisklassen bör kunna överklockas mest? Alltså Celeron, Pentium och i3, samt vilken generation av Sandy Bridge.

Alla tips är välkomna!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

ingen ide att ens försöka, du bränner processorn låångt innan du märker någon ökad prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort och anslutande komponenter (även CPU?) kan gå sönder redan vid en ökning av ~3 MHz (kanske t.o.m mindre) om du har otur. Jag hade alltså inte tagit risken.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du överklockar allt som är anslutet till cpun typ. Korrupt information till hårddisk och kommunikation med grafik till exempel.

Permalänk
Medlem

Det värsta (vad jag förstått) är att som sagt att du överklockar ALLT, även USB och liknande.
Eftersom USB är så timingkänsligt kan en minimal ökning i frekvens göra att det blir timingfel i både datorn och enheten som är ansluten.

Kort sagt, gör det inte. Om du nu verkligen "måste" göra det. Öka en MHz, över det kommer du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du överklockar allt som är anslutet till cpun typ. Korrupt information till hårddisk och kommunikation med grafik till exempel.

Åtusan, så det är som på den gamla goda tiden att bussarna (pci etc) är sammankopplade? Borde inte moderkortstillverkarna kunna styra detta eller sitter allt på cpun?

Tack för alla snabba svar.

BTW: Vad står beteckningarna efter modellnamnet för på de olika processorerna? K är ju olåst, men P, T och S?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Ska du bygga nåt billigt för att överklocka, kolla på t.ex. AMD fx-6100 som SWEC testade för ett tag sen, tror dom fick upp den 40% eller nåt?
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Du kan öka turbon med 4x multipel på icke K modeller ifall du har P eller Z-chipset från Intel ifall processorn stödjer Turbo (i5 och i7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Åtusan, så det är som på den gamla goda tiden att bussarna (pci etc) är sammankopplade? Borde inte moderkortstillverkarna kunna styra detta eller sitter allt på cpun?

Det är intels nya påhitt. Styrkretsen i cpun och allt på samma basfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Åtusan, så det är som på den gamla goda tiden att bussarna (pci etc) är sammankopplade? Borde inte moderkortstillverkarna kunna styra detta eller sitter allt på cpun?

Tack för alla snabba svar.

BTW: Vad står beteckningarna efter modellnamnet för på de olika processorerna? K är ju olåst, men P, T och S?

K - Unlocked (adjustable CPU ratio up to 57 bins)
P - Versions clocked slightly higher than similar models, but with onboard-graphics deactivated.
S - Performance-optimized lifestyle (low power with 65W TDP)
T - Power-optimized lifestyle (ultra low power with 35-45W TDP)
X - Extreme performance (adjustable CPU ratio with no ratio limit)
https://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microproc...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Det värsta (vad jag förstått) är att som sagt att du överklockar ALLT, även USB och liknande.
Eftersom USB är så timingkänsligt kan en minimal ökning i frekvens göra att det blir timingfel i både datorn och enheten som är ansluten.

Kort sagt, gör det inte. Om du nu verkligen "måste" göra det. Öka en MHz, över det kommer du få problem.

Jag sitter på en i3 540. Jag vet att den har en multipel som man får ändra. för 3,06 GHz så har man redan högsta multipeln som går att ställa in dock. Trots detta så har jag överklockat den till ~4,3 GHz med hjälp av att höja BUS frekvensen.

Jag har svårt att se att du skulle få problem med en processor utan upplåst multipel med höjningar av BUS efter mina erfarenheter med i3 540.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Jag sitter på en i3 540. Jag vet att den har en multipel som man får ändra. för 3,06 GHz så har man redan högsta multipeln som går att ställa in dock. Trots detta så har jag överklockat den till ~4,3 GHz med hjälp av att höja BUS frekvensen.

Jag har svårt att se att du skulle få problem med en processor utan upplåst multipel med höjningar av BUS efter mina erfarenheter med i3 540.

Men du kör inte sandy.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Som många tidigare sagt, i sandy bridge så är alla bussar länkade med processorn, så om du försöker klocka processorn så höjs frekvensen på alla bussarna, PCIe USB, Sata mm. och dessa blir instabila vid nästan obefintlig överklockning, med korrupt data och systemkrasch som följd, har du otur kan även flera kretsar gå sönder...

Ska du klocka håll dig till Core Ix XXX serien eller äldre, då dessa inte har länkade frekvenser. Eller till K modeller av nyare processorer.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Men du kör inte sandy.

"Processorn har troligtvis inga problem alls att drivas med en högre bussfrekvens än de 100 MHz som är standard. Problemet är att Intel med Sandy Bridge alltså binder övriga bussar i systemet till samma klockgenerator som numera sitter inbyggd i själva processorkretsen. Ändrar man processorbussen 1 Mhz ökar man samtidigt bussen för QPI, USB, PCI Express, SATA och System Agent med samma frekvens. Tyvärr är komponenterna som kopplas in på exempelvis USB och SATA-bussen väldigt känsliga för ändrade busshastigheter och och detta gör att man redan efter en handfull MHz kan springa in i en regelrätt FSB-vägg."

Det verkar som om ni har rätt

4: Vilken processor (LGA155) i den nedre prisklassen bör kunna överklockas mest? Alltså Celeron, Pentium och i3, samt vilken generation av Sandy Bridge.

Då verkar det som att du ska hålla dig undan från ej upplåsta Sandy Bridge processorer för överklockning, men det finns ju icke Sandy Bridge processorer som överklockar väldigt väl med BUS. Min i3 540 t.ex. överklockar väl med BUS

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Testade att höja busfrekvensen 3MHz på min 2500k, med multipeln på 34 eller vad de nu är som standard så får man alltså ~100MHz till. Dock gick datorn inte ens att boota efter detta... med andra ord ingen idé att försöka klocka med busfrekvensen på en sandy bridge.

Om du inte vill lägga en massa pengar (2500k finns dock från ~1600 kronor) så tycker jag AMD's processorer är ett väldigt bra alternativ.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det räcker med att köra min i7 2600 med turbon på. Bara de 400MHz mer som turbon ger resulterade i 5-10 FPS mer i bla Witcher 2, Mafia II och Skyrim. Nu är det bara ett GTX 680 som fattas men den kommer väl tidigast i lager i början på juni.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar, snabbt och bra som vanligt på sweclockers.

Skrivet av grizzly666:

K - Unlocked (adjustable CPU ratio up to 57 bins)
P - Versions clocked slightly higher than similar models, but with onboard-graphics deactivated.
S - Performance-optimized lifestyle (low power with 65W TDP)
T - Power-optimized lifestyle (ultra low power with 35-45W TDP)
X - Extreme performance (adjustable CPU ratio with no ratio limit)
https://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microproc...

Tack, ibland glömmer jag bort att google finns ;P

Jag måste säga att jag saknar känslan av att köpa något billigt och sedan få det att prestera som något dyrt. Att köpa en -K processor känns som att äta fint ur Intels hand.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Köp en AMD!

där är bussen helt olåst! till och med multiplikatorn är helt upplåst!

inet har 965 för en tusenlapp och den kan man få upp i 4,xGHz enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Du kan öka turbon med 4x multipel på icke K modeller ifall du har P eller Z-chipset från Intel ifall processorn stödjer Turbo (i5 och i7)

Ja precis så är det! Så exempelvis 2500 (non-K) kan du överklocka med 400Mhz.
i3orna kan du inte överklocka på det viset. (då de inte har nån turbo).

Och överklocka inte busshastigheten på 1155 vare sig det är Sandy eller Ivy.