Intel affischerar för Ivy Bridge

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

De säger "smartare", "snabbare" och "energieffektivare" men de glömde lägga till "varmare".

Hade jag gjort bilden skulle jag nog inte skrivit "varmare" utan i stället valt "hetare" som ju lätt kan feltolkas till något positivt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

Jag räknar det här med 3:e generationens core på ett annat sätt, ser mer till den grundläggande arkitekturen.

Första för mig är Core 2 Duo, Core 2 Quad med e6600, e8600 och q6600, q9500 osv

Andra är Nehalem med Core i7 920 och budgetvarianterna Core i7 870 och Core i5 750

Tredje blir Sandy Bridge i5 2500K, i7 2600K, Sandy Bridge E i7 3820, i7 3960X, Ivy bridge i5 3570K, i7 3770K.

Intel räknar tydligen på ett annat sätt som jag inte ser nån som helst logik i. På tal om logik, ta processorindexen i5, i7. Sträcker sig över ett antal processorgenerationer och gör inte skillnad på mainstream eller enthusiast, förvirringen är total.

Nu finns det ju ännu en core generation jag inte nämt ännu, föregångaren till Core 2 Duo. Den fanns bara som laptop processor och vi på desktop lekte fortfarande med Pentiom D. Men det är den laptop processorns akitektur som Intel tittade på när de tog fram Core 2 Duo.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att Intel räknar både tick och tock som en generation, om det inte skett någon arkitetuell förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag räknar det här med 3:e generationens core på ett annat sätt, ser mer till den grundläggande arkitekturen.

Första för mig är Core 2 Duo, Core 2 Quad med e6600, e8600 och q6600, q9500 osv

Andra är Nehalem med Core i7 920 och budgetvarianterna Core i7 870 och Core i5 750

Tredje blir Sandy Bridge i5 2500K, i7 2600K, Sandy Bridge E i7 3820, i7 3960X, Ivy bridge i5 3570K, i7 3770K.

Intel räknar tydligen på ett annat sätt som jag inte ser nån som helst logik i. På tal om logik, ta processorindexen i5, i7. Sträcker sig över ett antal processorgenerationer och gör inte skillnad på mainstream eller enthusiast, förvirringen är total.

Nu finns det ju ännu en core generation jag inte nämt ännu, föregångaren till Core 2 Duo. Den fanns bara som laptop processor och vi på desktop lekte fortfarande med Pentiom D. Men det är den laptop processorns akitektur som Intel tittade på när de tog fram Core 2 Duo.

Är det Pentium M du tänker på?
Den var ju en omarbetad PIII-processor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Är det Pentium M du tänker på?
Den var ju en omarbetad PIII-processor.

Jag vet faktiskt inte, kan väldigt lite om laptop processorer eftersom de aldrig varit intressanta för mig, inbiten desktopare.
Det enda jag vet är att Intel hade en laptop processor som gick under namnet core och att de sen tog ideer från den när de skapade Core 2 Duo processorn.
Då namnet Core redan hade använts så beslöt Intel att kalla denna nya arkitektur för Core 2 och i mitt huvud blir det då 2:a generationens Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag vet faktiskt inte, kan väldigt lite om laptop processorer eftersom de aldrig varit intressanta för mig, inbiten desktopare.
Det enda jag vet är att Intel hade en laptop processor som gick under namnet core och att de sen tog ideer från den när de skapade Core 2 Duo processorn.
Då namnet Core redan hade använts så beslöt Intel att kalla denna nya arkitektur för Core 2 och i mitt huvud blir det då 2:a generationens Core

De är inte samma. Först kom Pentium M, sen kom Core Solo/Core Duo, sen kom Core 2 Duo osv.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

3,5 MB är ca 287 Kg, om man tänker som i denna länken.
http://wallmander.net/256-datores-prestandard-annat-an-i-mega...

Så det är rätt tungt

Jo den är ganska kul. Undrar däremot var han hittade A4 som väger 80g någon stans.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av phz:

Det finns faktiskt en koppling mellan vikt och information (inte som det är beskrivet tidigare i denna kommentarstråd dock) genom entropibegreppet.

Se Entropy in thermodynamics and information theory och en applikation i den vida spridda bloggposten ZFS: Boils the Ocean, Consumes the Moon.

Uppenbarligen är detta inte vad Intel syftar på dock, kan jag anta utan att ens ha läst var det står någonstans.

Vill någon klargöra, väger data eller väger det inte? Jag har fram tills denna stund levt i tron om att data är viktlöst, oavsett lagringsform. Jag kan efter googlesökningar konstatera att magnetisk lagringsform inte väger något (ettor-nollor som byter plats). Sen kommer the tricky part.

http://illvet.se/fraga-oss/har-digitalt-material-nagon-vikt

Självaste Illustrerad Vetenskap (som jag håller högt) påstår att data är viktlöst i flashbaserade minnen. När elektroner fyller en cell uppfattas detta som en nolla. Så om elektroner fyller cellen, så måste det vara så att cellen väger mer när den har värdet 0. Påståendet är kontraproduktivt, min hjärna vrider sig. Blir ingen sömn inatt för min del.

Sen att någon nämner speciella relativitetsteorin gör det hela värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo den är ganska kul. Undrar däremot var han hittade A4 som väger 80g någon stans.

Det är väl standardvikten? Pappersvikt mäts i g/m2 ^^ Vilket i A4-fallet är 80g/m2 (standard).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo den är ganska kul. Undrar däremot var han hittade A4 som väger 80g någon stans.

Vet inte han har kanske 1x1m ark?

Skrivet av Steffe:

Det är väl standardvikten? Pappersvikt mäts i g/m2 ^^ Vilket i A4-fallet är 80g/m2 (standard).

Ett A4 ark väger ca 5g. Eller har du oxå 1x1m ark?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Jo den är ganska kul. Undrar däremot var han hittade A4 som väger 80g någon stans.

I pappershandeln där jag brukar handla har de A4-kartong som väger 20g (320g/kvm) i flera olika färger.
Det finns säker affärer som kan erbjuda A4-kartong som väger 80g speciellt om man inte har krav på att den ska vara färgad. Det är nog i en sådan affär han hittar sina A4...
De har säkert också DVD skivor av DL-typ som rymmer 7GB i samma affär (eller affären bredvid).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Vet inte han har kanske 1x1m ark?

Jag har pappersark i formatet A0 som är 841mm × 1189 mm

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag räknar det här med 3:e generationens core på ett annat sätt, ser mer till den grundläggande arkitekturen.

Första för mig är Core 2 Duo, Core 2 Quad med e6600, e8600 och q6600, q9500 osv

Andra är Nehalem med Core i7 920 och budgetvarianterna Core i7 870 och Core i5 750

Tredje blir Sandy Bridge i5 2500K, i7 2600K, Sandy Bridge E i7 3820, i7 3960X, Ivy bridge i5 3570K, i7 3770K.

Intel räknar tydligen på ett annat sätt som jag inte ser nån som helst logik i. På tal om logik, ta processorindexen i5, i7. Sträcker sig över ett antal processorgenerationer och gör inte skillnad på mainstream eller enthusiast, förvirringen är total.

Nu finns det ju ännu en core generation jag inte nämt ännu, föregångaren till Core 2 Duo. Den fanns bara som laptop processor och vi på desktop lekte fortfarande med Pentiom D. Men det är den laptop processorns akitektur som Intel tittade på när de tog fram Core 2 Duo.

Jag håller med dig. Din ordning är mer logisk än deras. Men jag tycker nog ändå att generationsterminologin i stort saknar värde. Intressant är vad för arkitektur det är och om det är tick eller tock. Numreringen av denna som den "tredje" blir fullständigt arbiträr. Maknadsföringsblaj bara.