Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det ligger något i det. Jag hade problem med mitt GTX280 (back in the day) med accelero.

Dock så ska detta ha återgäldas av vad jag läst.

Dock vill man ju se tester på att det är åtgärdat. Tills dess är det fortfarande en sämre kylare då den inte kyler minnen på ett ok sätt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Tycker det är märkligt att ni inte någonstans nämner den enorma vikten som medföljer den enorma kylaren och backplate och allt. Det är väldigt värt att tänka på om man bär runt på sin dator mycket, eller på annat sätt flyttar den då och då. Kortet är ju såpass tungt att det finns risk att det går sönder, eller tar sönder moderkortet, under förflyttning, något som man definitivt bör tänka på om man som LANare köper detta.

Sedan tycker jag att ni kanske borde nämna att det kan bli svårt att köra dessa kort i SLI, då de är så enorma. Skulle även vara kul om ni, i dessa grafikkortstest, provade att köra med ett annat kort precis brevid, för att man ska kunna avgöra hur mycket sämre det blir i CF/SLI för det blockerade kortet.

Annars en trevlig recension! Emil lät ovanligt pigg och glad, kaffet måste verkligen ha flödat på kontoret innan recensionen.

Tack för detta! Har också tänkt på samma sak och det är en av aspekterna till att jag inte köpt nån av DCII modellerna sen dom kom. Kortet ska i min mening inte behöva hänga snett, det kan inte vara bara för moderkortet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har vi några trovärdiga rykten om när detta kan vara i handeln? Var ju snack om 1-2 veckor 20 April på första nyheten om detta kortet. Har själv beställt dator från CDon med detta kort och fått övriga delarna så det börjar klia lite i fingrarna. Någon som har någon hint om det är en vecka eller en månad bort?

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad fint:)
Det ser verkligen ut som att dom där korten är lite lyxigare än referenskorten, jag sku säga att köper man ett sådant dyrt kort och tänker köra med asus kylare så är det värt pengarna.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

Beställde det nyss från CDON med sweclockers rabatt, kostade 4750+ frakt 45kr!!

Bra pris det också! Jag är student så har gratis frakt en femma billigare ändå

Skrivet av Rahemi:

Samma här! Var otroligt taggad inför den 8:e, när de skulle komma hem och de på Dustin sade: "Ja, leveransdatumet stämmer!!"

Kanske var naivt att tro på dem, men men. Nu verkar de komma i början av Juni, om man litar på kundtjänsten. :/

Jo precis. Aja recensionen gör mig bara mer övertygad att kortet är värt att vänta på.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Vilken tror ni är bredast? Accelero eller DC2 :)?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Tack för detta! Har också tänkt på samma sak och det är en av aspekterna till att jag inte köpt nån av DCII modellerna sen dom kom. Kortet ska i min mening inte behöva hänga snett, det kan inte vara bara för moderkortet.

Asus representant gav mig svar på tal, titta lite tidigare i tråden. Tydligen har de tänkt på det den här gången, och fixat en stöd-arm av metall som fixar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Batman:

Tack för detta! Har också tänkt på samma sak och det är en av aspekterna till att jag inte köpt nån av DCII modellerna sen dom kom. Kortet ska i min mening inte behöva hänga snett, det kan inte vara bara för moderkortet.

Vi har tagit åt oss kritiken ang. monteringen av GTX 570 och GTX 580. Även om det aldrig var ett problem i sig så har vi nu en metallram som ser till att detta inte händer med GTX 680 DC2. Det är faktiskt den enda väsentliga skillnaden (rent konstruktionsmässigt) mellan 570/580 DC2 och 680 DC2. Då just 570 och 580 DC2 är ASUS mest framgångsrika grafikkort genom tiderna i media och försäljning.

Jag postar samma bild från sweclockers artikel som jag gjorde tidigare:

Denna ramen fäster in i infästningen för chassit och ser till att kortet inte sjunker ihop eller lägger för mycket kraft mot moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Tack för detta! Har också tänkt på samma sak och det är en av aspekterna till att jag inte köpt nån av DCII modellerna sen dom kom. Kortet ska i min mening inte behöva hänga snett, det kan inte vara bara för moderkortet.

Du har ju helt rätt i att det varken är bra för moderkortet eller grafikkortet i sig men blir det verkligen ett problem med asus gtx680 DCIIT?

Man ser ju att kortet sitter fast med tre st portar i chassit till skillnad från tex gainwards phantom som fortf är 3 platser hög men fästs bara i två portar till chassit.

Detta plus den extra metallförstärkningen gör att denna modellen kommer nog röra sig minst eller allafall mindre än andra kort med lika stora/tunga kylare, kanske t.o.m mindre än korten som enbart upptar 2 platser..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Ethaan:

Du har ju helt rätt i att det varken är bra för moderkortet eller grafikkortet i sig men blir det verkligen ett problem med asus gtx680 DCIIT?

Man ser ju att kortet sitter fast med tre st portar i chassit till skillnad från tex gainwards phantom som fortf är 3 platser hög men fästs bara i två portar till chassit.

Detta plus den extra metallförstärkningen gör att denna modellen kommer nog röra sig minst eller allafall mindre än andra kort med lika stora/tunga kylare, kanske t.o.m mindre än korten som enbart upptar 2 platser..?

Skickades från m.sweclockers.com

I våra egna tester som vi har gjort för företag som säljer färdigbyggda datorer så kan man tom frakta dessa. Det gick ej med 570/580 DC2 utan att lägga in ett skumgummiblock under frakten.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Vi har tagit åt oss kritiken ang. monteringen av GTX 570 och GTX 580. Även om det aldrig var ett problem i sig så har vi nu en metallram som ser till att detta inte händer med GTX 680 DC2. Det är faktiskt den enda väsentliga skillnaden (rent konstruktionsmässigt) mellan 570/580 DC2 och 680 DC2.

Hur är det med Asus Radeon HD 7970 Direct CU II (OC/TOP), har de korten samma förbättringar som er DC2-kylare hos GTX 680?

Permalänk
Medlem

Om man skulle bli sugen på att köra SLI om kanske två år, är det bara att glömma med kylningen på denna eller kan man trolla till det fint på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Du har ju helt rätt i att det varken är bra för moderkortet eller grafikkortet i sig men blir det verkligen ett problem med asus gtx680 DCIIT?

Man ser ju att kortet sitter fast med tre st portar i chassit till skillnad från tex gainwards phantom som fortf är 3 platser hög men fästs bara i två portar till chassit.

Detta plus den extra metallförstärkningen gör att denna modellen kommer nog röra sig minst eller allafall mindre än andra kort med lika stora/tunga kylare, kanske t.o.m mindre än korten som enbart upptar 2 platser..?

Troligen inte säger dom ju nu. Tror på det helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Subdubwise:

Hur är det med Asus Radeon HD 7970 Direct CU II (OC/TOP), har de korten samma förbättringar som er DC2-kylare hos GTX 680?

En liknande lösning. Men där används en ram monterad över hela kretskortet (som är en del av själva kylaren) som fäster i chassi-infästningen. Dock har jag ingen testdata på detta kortet i det avseendet.

Så här ser det ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Om man skulle bli sugen på att köra SLI om kanske två år, är det bara att glömma med kylningen på denna eller kan man trolla till det fint på något sätt?

Om två år är det garanterat smartare att uppgradera till ett enkelt nytt kort i stället för att köra SLI med ett två år gammalt kort.

Tacka Moores law för det!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Om två år är det garanterat smartare att uppgradera till ett enkelt nytt kort i stället för att köra SLI med ett två år gammalt kort.

Tacka Moores law för det!

Beror lite på hur man resonerar, att köpa nytt högpresterande kort kan vara för kostsamt för stunden och då är ju ett billigare kort för SLI kanske det bättre alternativet.

SLI kräver i regel dock saftigare nätagg och dyrare moderkort så särskilt mycket billigare blir det inte nödvändigtvis. Sedan är inte SLI helt problemfritt heller.

- Själv kör jag på filosofin att köpa det näst bästa kortet vid nysläpp vart tredje år eller så. Man betalar premium för den lilla extra prestandan som skiljer mellan topmodell och näst bäst och sällan tycker jag att det gör någon som helst skillnad. Snålar man mer och går längre ner i prisklass tycker jag att det ganska snabbt straffar sig. Jag tror således att det är en god medelväg mellan spara å slösa.

Vad gäller CUII så är jag nöjd med min kylare på mitt GTX 570, måste däremot säga att ja den är tung som satan och nog hänger den lite i kanten av all vikt. Det är nästan så man borde stötta upp den

Enda jag saknar med många av referenskylarna är hur de pumpar luft rakt ut ur lådan.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Om två år är det garanterat smartare att uppgradera till ett enkelt nytt kort i stället för att köra SLI med ett två år gammalt kort.

Tacka Moores law för det!

Säger du det så ska jag nog lägga vantarna på en DirectCU II TOP. Men måste ändå spekulera lite;

Om man ser till hur prisutvecklingen sett ut hittils så kan man ju idag få ett gtx580 för rätt okay peng, och två 580 presterar rätt bra jämfört med ett 680 väl?
Isåfall hade det idag varit helt okay att uppgradera sin rigg med ett till 580 om man tänkt som jag för två år sen? Men å andra sidan så kommer nog min livssutuation vara rätt långt ifrån vad det är idag, så om två år kommer ett grafikkort hit eller dit spela mindre roll. Samt att jag får en tystare dator i min etta fram tills jag lämnar detta trånga boendet

Jag har nog lyckats övertala mig själv med din hjäpl att beställa ett directCU II TOP kort så fort dom trillar ner i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi har tagit åt oss kritiken ang. monteringen av GTX 570 och GTX 580. Även om det aldrig var ett problem i sig så har vi nu en metallram som ser till att detta inte händer med GTX 680 DC2. Det är faktiskt den enda väsentliga skillnaden (rent konstruktionsmässigt) mellan 570/580 DC2 och 680 DC2. Då just 570 och 580 DC2 är ASUS mest framgångsrika grafikkort genom tiderna i media och försäljning.

Jag postar samma bild från sweclockers artikel som jag gjorde tidigare:
http://www.sweclockers.com/image/red/2012/05/09/IMG_9292.jpg?...

Denna ramen fäster in i infästningen för chassit och ser till att kortet inte sjunker ihop eller lägger för mycket kraft mot moderkortet.

Hur går det med att leverera korten till Sverige? Fick den 8 maj som datum förut, men DCII-korten verkar inte ha funnits med i leveranserna.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av sirnicke:

Hur går det med att leverera korten till Sverige? Fick den 8 maj som datum förut, men DCII-korten verkar inte ha funnits med i leveranserna.

Tillgången på GK104 är mycket värre än vi först fick uppgift om. Tillgången på samtliga 680 kommer därför att fortsätta vara mycket begränsad en bit in i juni.

Permalänk

Jag tåras i ögonen så vackert det är! :')

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av kinc:

Tillgången på GK104 är mycket värre än vi först fick uppgift om. Tillgången på samtliga 680 kommer därför att fortsätta vara mycket begränsad en bit in i juni.

Riktigt tråkigt men inget man kan göra något åt :/

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinc:

Tillgången på GK104 är mycket värre än vi först fick uppgift om. Tillgången på samtliga 680 kommer därför att fortsätta vara mycket begränsad en bit in i juni.

Får väl lov att hoppas på att detta stämmer då: http://www.digitimes.com/news/a20120509PD211.html?mod=2

Permalänk

Något jag tycker är lite konstigt dock är att det verkar som att alla butiker som lägger upp 670 korten nu beräknar att ha dessa i mitten av maj? Så vad *** händer med 680 som inte kommer förens i juni? Bara lite fundersam här.

Jag menar, GK104 i båda korten va!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Vilket vore bäst tror ni, denna eller MSI Twin Frozr III? Fanboys undanbedes, en objektiv bedömning vore trevligt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670

Själv är jag jätte tveksam på om det blir ett 680 eller 670 nu.. fan också -.-

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670

Själv är jag jätte tveksam på om det blir ett 680 eller 670 nu.. fan också -.-

Jo nu så finns den där ja. Men inte när NDAn släppte.
Ang. ditt val tycker jag att du väntar på prissänkningen. Du lär inte dö om du får sitta på ett 580 i en månad till.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Jo nu så finns den där ja. Men inte när NDAn släppte.
Ang. ditt val tycker jag att du väntar på prissänkningen. Du lär inte dö om du får sitta på ett 580 i en månad till.

Nja. Jag gick med på en deal med alina att jag får uppgradera mig till nyare kort och betala mellanskillnaden. Så jag vinner ändå på det. Så nu sitter jag här med beslutsångest :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Nja. Jag gick med på en deal med alina att jag får uppgradera mig till nyare kort och betala mellanskillnaden. Så jag vinner ändå på det. Så nu sitter jag här med beslutsångest :/

Då är de en helt annan sak. Jag skulle nog ändå köra på 680 ändå. Det känns bara bra tycker jag. Du kan ju också säga att du har det fetaste, en liten stund iallafall.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Då är de en helt annan sak. Jag skulle nog ändå köra på 680 ändå. Det känns bara bra tycker jag. Du kan ju också säga att du har det fetaste, en liten stund iallafall.

De sa dock att vi inte skulle kunna vänta till slutet av månaden.. Jag frågade de nu när jag måste skicka kortet senast och de svarar inte :/..
Jag tror faktiskt jag kommer fortfarande få skicka in kortet för att byta ut den..
Tänker man prestanda per krona så är nog 670 ett bättre val då?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR