vilka processorer passar och kommer det göra stor skillnad?

Permalänk
Medlem

vilka processorer passar och kommer det göra stor skillnad?

det här är mitt moderkort http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2627#ov
mitt grafikkort Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB
Min processor: Intel(R) Core(TM) 2 Duo CPU E7400 @ 2.80gHz

Vill veta vilka processorer som passar till det här moderkortet.. vill få det att flyta mer i spel eftersom jag tydligen har en slö processor nu!
såhär såg det ut när jag spelade SPLINTER CELL CONVITION http://www.bilddump.se/bilder/20120510135449-77.219.173.110.b...
Det är väl processorn som spökar?

Permalänk
Permalänk

Japp: http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...

Permalänk

Ja. Alla processorer med socket 775 kommer passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Ja. Alla processorer med socket 775 kommer passa.

va bra! kommer det bli stor skillnad om ja tex köper den ja länka till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

va bra! kommer det bli stor skillnad om ja tex köper den ja länka till?

Bara om du överklockar den ganska mycket.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Bara om du överklockar den ganska mycket.

oooookej? så den är inte speciellt bättre än min som jag har nu eller vadå? överklocka, är det risk fritt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

oooookej? så den är inte speciellt bättre än min som jag har nu eller vadå? överklocka, är det risk fritt ?

För spel som använder mer en två kärnor så är den mycket bättre eftersom den har 4 kärnor, du behöver inte nödvändigtvis överklocka.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Är du säker på att det inte är grafikkortet som spökar?

By the way; Länken till bilden i spelet funkar inte.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

För spel som använder mer en två kärnor så är den mycket bättre eftersom den har 4 kärnor, du behöver inte nödvändigtvis överklocka.

skönt att höra! tror nog datorn blir bättre! tror inte det är grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Är du säker på att det inte är grafikkortet som spökar?

By the way; Länken till bilden i spelet funkar inte.

sorry råka sätta bilden på att visas i bara 2 timmar

Permalänk

ja har den där processorn, uppklockad ganska mycket, bf3 flyter dåligt alltså, andra nyare spel jag provat, singleplayer mass effect 3 och diablo 3 betan flyter kanon. Jag skulle köpa Q9500 åtminstone, men de e så dyra att man lika gärna kan köpa ny burk med en
i5 2500k m.m

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

ja har den där processorn, uppklockad ganska mycket, bf3 flyter dåligt alltså, andra nyare spel jag provat, singleplayer mass effect 3 och diablo 3 betan flyter kanon. Jag skulle köpa Q9500 åtminstone, men de e så dyra att man lika gärna kan köpa ny burk med en
i5 2500k m.m

men så länge det funkar med några av dom nya spelen så duger det för mig alltså håller med! neää ja kommer nog inte köpa en nyare än den ja budat på! kul o höra att det funkar för någon ! hur funkar det med fläktar o så? får ingen med i den här processorn. jag ahr en processor nu, hoppas att samma fläkt passar på den! skulle va sjyst med svar på den frågan!

Permalänk
Medlem

Jo samma fläkt passar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jo samma fläkt passar.

FAN VA GRYMT!!! om det vore fredag hade ja skålat på det där!

Permalänk
Medlem

vad brukar man få med när man köper en processor? http://www.tradera.com/intel-core-2-quad-processor-q6600--auk... står det utan tillbehör.. är det mer skit ja måste köpa förutom fläkt till den???? :S:S:S:

Permalänk
Medlem

ny kylpasta kan vara bra med, har man mellan processor och fläkten, finns bra beskrivning på hur man gör om man söker i forumet:)

Permalänk
Medlem

det är bara kylflänsen och fläkt man får med i orginalkartongen (och processorn givetvis xD), och iom att du redan har en till nuvarande processor så bör den gå

som pellepelikan sa, du bör också byta kylpasta, kika hur man gör här http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Om du bor i göteborg så kanske du kan få min gamla Q6600, vet ej om den fungerar dock, inte använt den på ett bra tag ^^

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

ny kylpasta kan vara bra med, har man mellan processor och fläkten, finns bra beskrivning på hur man gör om man söker i forumet:)

har ju en processor som sitter i nu så finns det inte sånt till den redan som ja kan använda på den? ska kolla upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Om du bor i göteborg så kanske du kan få min gamla Q6600, vet ej om den fungerar dock, inte använt den på ett bra tag ^^

bor i stockholm tack ändå, väldigt snällt!

Permalänk
Medlem

såhär såg det ut när ja spela SPLINTER CELL CONVITION!!! CPUn som segar ner eller?

Permalänk
Skrivet av Lewins:

http://forumbilder.se/images/fd0201283727P0cdf.jpg
såhär såg det ut när ja spela SPLINTER CELL CONVITION!!! CPUn som segar ner eller?

Jo det ser ut som så, annars skulle grafikkortet gå runt 90-99% hela tiden. Btw, du har inte vsync på? Annars kan väl det ge en sådan graf också men jag skulle säga att det verkar vara cpun.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewins:

har ju en processor som sitter i nu så finns det inte sånt till den redan som ja kan använda på den? ska kolla upp!

så du menar att du ska skrapa av, förmodligen en stelnad kylpasta och "smeta" på den på den nya cpun? :D, alltså, kylpasta är som "lera" kan man väll säga, och kan torka/stelna med tiden....

Skrivet av Lewins:

http://forumbilder.se/images/fd0201283727P0cdf.jpg
såhär såg det ut när ja spela SPLINTER CELL CONVITION!!! CPUn som segar ner eller?

prova ha uppe aktivitetshanteraren och ha "performance" tabben framme, den som visar hur mycke cpun belastas, istället. ligger använndingen där på 100% hela tiden, och du inte har vsync igång så är det nog förmodligen cpun som flaskar/segar

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

För spel som använder mer en två kärnor så är den mycket bättre eftersom den har 4 kärnor, du behöver inte nödvändigtvis överklocka.

Fyra långsamma kärnor är väldigt överskattat på Sweclockers... kör han StarCraft 2 eller WOW kommer den vara mycket sämre än hans gamla processor.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Jo det ser ut som så, annars skulle grafikkortet gå runt 90-99% hela tiden. Btw, du har inte vsync på? Annars kan väl det ge en sådan graf också men jag skulle säga att det verkar vara cpun.

stängde av det faktiskt men det gjorde inte mycket skillnad tror också det är den som släpar efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fyra långsamma kärnor är väldigt överskattat på Sweclockers... kör han StarCraft 2 eller WOW kommer den vara mycket sämre än hans gamla processor.

det där känns ju lugnande, så ja köper en sämre processor nu eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

så du menar att du ska skrapa av, förmodligen en stelnad kylpasta och "smeta" på den på den nya cpun? :D, alltså, kylpasta är som "lera" kan man väll säga, och kan torka/stelna med tiden....

prova ha uppe aktivitetshanteraren och ha "performance" tabben framme, den som visar hur mycke cpun belastas, istället. ligger använndingen där på 100% hela tiden, och du inte har vsync igång så är det nog förmodligen cpun som flaskar/segar

haha vet inte mycket om den geggan! läste lite på tråden om kylpasta och det verkar viktigt! det som verkar jobbigt är o veta hur mycket man ska ta och hur man ska ta bort den gamla... några som vet?

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att inte lägga pengar på att uppgradera till en Q6600. Det är inte lönt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Mitt råd är att inte lägga pengar på att uppgradera till en Q6600. Det är inte lönt helt enkelt.

tyvärr nu har ja redan budat på tradera och många har sagt att det blir skillnad !