Philips släpper USB-ansluten bildskärm på 21,5 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du menar att det inte hade funkat för dem med endast USB 2 om dem hade kört på USB 3 istället? Hej, Bakåt-kompatibilitet.

Om USB introducerades 2000 så lär det ha varit under utveckling långt innan 2000, därmed förra årtusendets teknik. Dock var det inte direkt så jag menade, mer att det är väldigt gammal teknik bara.

Nej jag menade att det är dyrare att göra den kompatibel med både USB 2 och 3 än bara USB 2.

Och först och främst behöver man en produkt som fungerar för majoriteten. Bakåt-kompatibilitiet betyder att om man utvecklar en skärm som är beroende på den snabba överföringen och extra strömmen från USB 3 så kommer den inte fungera för usb 2. Om man däremot utvecklar den för USB 2 som i detta fallet så funkar den utmärkt även i USB 3 uttag.

Permalänk
Avstängd

Skulle köpt den om det var Usb 3... skulle innebära bättre bandbredd & upplösning samt färg/ljusstyrka ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av endnoy:

Riktigt bra, slipper man den tjocka strömkabeln till skärmen. Detta kommer säkert att vara den nya skärm standard om 3 år. Med tanke på mindre kretsar och störmsnålare skärmar, plus USB v.3.

true

Permalänk
Avstängd
Skrivet av endnoy:

Riktigt bra, slipper man den tjocka strömkabeln till skärmen. Detta kommer säkert att vara den nya skärm standard om 3 år. Med tanke på mindre kretsar och störmsnålare skärmar, plus USB v.3.

Sa man inte det samma om SSD för tre år sen? Inom tre år finns det knappast en chans eftersom skärmar som använder DVI/HDMI eller tom. VGA är betydligt snabbare (och antagligen billigare) och därför kommer denna teknik behöva utvecklats betydligt mer för att kunna slå ut "vanliga" skärmar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande fast i storlekar runt 3-4 tum?
Tanken var att om jag skulle byta ut mitt kolossala G15 tangentbord och använda en sådan i stället.
Det vill säga till klocka, temperaturövervakning och processoranvändning med mera.
Jag har googlat utan framgång. Tycker det borde finnas en marknad för detta.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Makrolon:

Finns det något liknande fast i storlekar runt 3-4 tum?
Tanken var att om jag skulle byta ut mitt kolossala G15 tangentbord och använda en sådan i stället.
Det vill säga till klocka, temperaturövervakning och processoranvändning med mera.
Jag har googlat utan framgång. Tycker det borde finnas en marknad för detta.

Har ju länkats till en på 7" i tråden. Den borde kunna passa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har ju länkats till en på 7" i tråden. Den borde kunna passa.

Hade nog tänkt mig något mindre och med applets som LCD:n på G15. Kanske skulle tänka om.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

Verkar finnas undantag för USB standarden hällande strömmen:

Wiki:
Non-standard device

This unreferenced section requires citations to ensure verifiability.

USB vacuum cleaner novelty device
Some USB devices require more power than is permitted by the specifications for a single port. This is common for external hard and optical disc drives, and generally for devices with motors or lamps. Such devices can use an external power supply, which is allowed by the standard, or use a dual-input USB cable, one input of which is used for power and data transfer, the other solely for power, which makes the device a non-standard USB device. Some USB ports and external hubs can, in practice, supply more power to USB devices than required by the specification but a standard-compliant device may not depend on this.
In addition to limiting the total average power used by the device, the USB specification limits the inrush current (i.e., that used to charge decoupling and filter capacitors) when the device is first connected. Otherwise, connecting a device could cause problems with the host's internal power. USB devices are also required to automatically enter ultra low-power suspend mode when the USB host is suspended. Nevertheless, many USB host interfaces do not cut off the power supply to USB devices when they are suspended.[citation needed]
Some non-standard USB devices use the 5 V power supply without participating in a proper USB network which negotiates power draws with the host interface. These are usually referred to as USB decorations. The typical example is a USB-powered keyboard light; fans, mug coolers and heaters, battery chargers, miniature vacuum cleaners, and even miniature lava lamps are available. In most cases, these items contain no digital circuitry, and thus are not Standard compliant USB devices at all. This can theoretically cause problems with some computers, such as drawing too much current and damaging circuitry; prior to the Battery Charging Specification, the USB specification required that devices connect in a low-power mode (100 mA maximum) and communicate their current requirements to the host, which would then permit the device to switch into high-power mode.
[B]Some devices, when plugged into charging ports, draw even more power (10 watts or 2.1 Amps) than the Battery Charging Specification allows. The iPad and MiFi 2200 are two such devices.[63] Barnes & Noble NOOK devices also require a special charger that runs at 1.9 Amps"

[/B]

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piece of Cake:

Och varför används inte USB 3.0 i stället?

För att 2.0 kanske räcker? Blir billigare för konsumenter samt att den breda massan har 2.0, enkelt uttryckt.

Kul innovation, gillar skarpt! saknas bara en extra bildingång för att köra det över tändarjacket i bilen.

Permalänk
Entusiast

Vad Philips gjort här, är enbart en inbyggnad av HDMI-USB adapter direkt i skärmen.
Idén med att ansluta bildskärmar till USB-portar är inte helt ny. Tekniken har funnits ett bra tag.

För er som är intresserade av detta, men inte vill köpa en helt ny skärm:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
http://www.clasohlson.com/se/USB-till-HDMI-adapter/Pr38461400...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vad Philips gjort här, är enbart en inbyggnad av HDMI-USB adapter direkt i skärmen.
Idén med att ansluta bildskärmar till USB-portar är inte helt ny. Tekniken har funnits ett bra tag.

För er som är intresserade av detta, men inte vill köpa en helt ny skärm:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
http://www.clasohlson.com/se/USB-till-HDMI-adapter/Pr38461400...

Nja... Du glömmer att Philips strömförsörjer sin skärm via USB-sladden också.

Permalänk
Skrivet av vompen:

Perfekt skärm för htpc!

Man vill väl inte sitta o glo på den här tråkiga skärmen när man har en htpc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

2 stycken PHILIPS 221S3UCB

Skulle det fungera med en Main 21,5 koppad med dvi sen två stycken sånna med varsin usb?

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av jh8001:

Jag förstår dock fortfarande inte hur de lyckas driva den med USB 2.0? Det står klart och tydligt i deras produktblad att den drar 9W vid normal användning, vilket borde bli 1,8 ampere vid 5 volt. USB 2.0 ger som bekant maximalt 500mA. I produktbladet finns dock en hänvisning till en tillvalsnätadapter som är specificerad till 3A ut vid 5 volt så det är något som inte stämmer i matematiken här...

Jag håller med, hur fan har de lyckats strömförsörja denna skärm?
Någon som lyckats kommit fram till nått än?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

De flesta har fortfarande bara USB 2.0, troligen därför.

Skrivet av Pie-or-paj:

Varför skulle de? Om det nu funkar med 2.0 är det ju bättre då det ger högre kompabilitet.

Skrivet av anon136857:

För att 2.0 kanske räcker? Blir billigare för konsumenter samt att den breda massan har 2.0, enkelt uttryckt.

Kul innovation, gillar skarpt! saknas bara en extra bildingång för att köra det över tändarjacket i bilen.

Och var någonstans ligger problemet med att göra det bakåtkompatibelt med USB 2.0 vilket USB 3.0 är och därigenom ge möjlighet till större bandbredd till dem som har USB 3.0?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piece of Cake:

Och var någonstans ligger problemet med att göra det bakåtkompatibelt med USB 2.0 vilket USB 3.0 är och därigenom ge möjlighet till större bandbredd till dem som har USB 3.0?

Låt mig säga det igen. För att 2.0 kanske räcker? Sedan måste den kunna känna av vilken bandbredd den har och därmed komprimera olika mycket, känns onödigt krångligt om man känner att den kan släppas med 2.0.

Vi kan förstås inte säga någonting innan det släppts, men det kanske är som att köpa 1000w agg till en 400w rigg. Onödigt mycket helt enkelt. Det finns säkert

Permalänk
Avstängd

Coolt att man bara behöver en sladd.

Men (lossy) komprimering suger.
Om den bara använder USB så borde den vara rätt strömsnål va?
Eller är det Powered USB?

Dom borde använt USB 3 istället för USB 2.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant. Har funderat lite på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086489 för en tredje skärm på kontoret med mail och så. Undrar vilken som skulle ge bäst bild. Med adaptern kan jag ha en ljusstarkare skärm, men måste å andra sidan ha extra ström till den...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon136857:

För att 2.0 kanske räcker? Blir billigare för konsumenter samt att den breda massan har 2.0, enkelt uttryckt.

1. Det räcker inte. 1920x1080 i 60Hz kräver nästan 3 Gbit/s, vilket är betydligt mer än USB 2.0 kan leverera (480 Mbit/s).
2. USB 3.0 är fullt kompatibelt med 2.0, så den breda massan skulle inte ta skada om skärmen stödde 3.0.
3. USB 3.0 kommer vara standard långt innan skärmen är uttjänt.
4. Kostnaden för att sätta in USB 3.0 är inte stor.

Nej, jag tycker det är ytterst tramsigt att bara förse skärmen med USB 2.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zuggmate:

1. Det räcker inte. 1920x1080 i 60Hz kräver nästan 3 Gbit/s, vilket är betydligt mer än USB 2.0 kan leverera (480 Mbit/s).
2. USB 3.0 är fullt kompatibelt med 2.0, så den breda massan skulle inte ta skada om skärmen stödde 3.0.
3. USB 3.0 kommer vara standard långt innan skärmen är uttjänt.
4. Kostnaden för att sätta in USB 3.0 är inte stor.

Nej, jag tycker det är ytterst tramsigt att bara förse skärmen med USB 2.0.

Vad vet du om punkt fyra? För att USB 3.0 stöd ska vara meningsfullt krävs ju att de har hårvara som har två olika komprimeringssteg. Ett steg för USB 2.0 och ett steg för USB 3.0. Det är garanterat inte billigt att implementera och det ställer ju betydligt högre krav på hårdvaran.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Vad vet du om punkt fyra? För att USB 3.0 stöd ska vara meningsfullt krävs ju att de har hårvara som har två olika komprimeringssteg. Ett steg för USB 2.0 och ett steg för USB 3.0. Det är garanterat inte billigt att implementera och det ställer ju betydligt högre krav på hårdvaran.

Det bör inte krävas någon komprimering för USB 3.0, då skärmen kommer behöva 3 Gbit/s och USB 3.0 stöder 5 Gbit/s.

Eller så kör man bara på USB 3.0. Jag skulle aldrig köpa en skärm vars videosignal komprimeras till 1:6.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zuggmate:

Det bör inte krävas någon komprimering för USB 3.0, då skärmen kommer behöva 3 Gbit/s och USB 3.0 stöder 5 Gbit/s.

Eller så kör man bara på USB 3.0. Jag skulle aldrig köpa en skärm vars videosignal komprimeras till 1:6.

Teoretiskt upp till 5 Gbit/s ja. Sen tillkommer lite overhead och så vidare. Du måste fortfarande ha något som känner av vilken typ av interface du har och ställer om överföringen vilket kräver mer logik än att bara ha en fast signaltyp. Det blir automatiskt dyrare.

Det har länge funnits skärmar som skickat data över USB 2.0 och det är inga problem för det skärmarna är ämnade för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exzu:

Jag håller med, hur fan har de lyckats strömförsörja denna skärm?
Någon som lyckats kommit fram till nått än?

Följande:
USB 2.0 tillåter endast 2.5 watt (5 volt, 0.5 amp) medans "powered USB" 2.0/3.0, också känd som USB-laddningsportar eller "Powered USB", klarar av att leverera upp till 9 watt, dock bara i dedikerad laddningsläge.
Detta dedikerade laddningsläget klarar inte av att förse porten med datatrafik samtidigt, så det är högst troligt att kabeln som medföljer skärmen ifråga, kommer att vara en dubbelkontakts-variant, där ena pluggen stoppas in i en "powered USB" -port för kraft, och den andra pluggen i en vanlig USB 2.0 port för data.
Likt den metod man använder för portabla pocket-hårddiskar.

Enligt en tysk källa (Se länk nedan), skall den här skärmen endast dra 9 watt som mest, tack vare bakgrundsbelysning med LED.

Troligen medföljer det även en adapter, så att en extern nätadapter kan anslutas i serie med USB-kabeln. På så sätt kan man använda skärmen, med extern försörjning, om man inte har några "Powered USB" portar.

Länkar:
Data om skärmen: http://www.prad.de/en/guide/screen7723.html
USB-standarden: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)