Asus förbereder ny högupplöst Zenbook med Ivy Bridge och Geforce

Permalänk
Inaktiv

Full HD på 11,6"-skärm... o_O

Permalänk

seriöst, är det bara jag som blir, på något skumt sätt, sexuellt upphettsad av detta? perferkta laptopen imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Bara det kommer en variant med W7 Pro förinstallerat så är jag nöjd. Den förra revisionen tog det ett bra tag innan det kom ut modeller med W7 Pro. Asus verkar inte ha någon stor vilja att rikta sig mot företagsmarknaden tyvärr.

Håller med. Känns inte riktigt som att tillverkarna vill att vi byter ut våra enorma utvecklar-datorer (även om det är laptops) mot dessa små smidiga enheter. Tycker att denna nya Zenbook känns grym, MEN efter att ha googlat lite så ser jag att man återigen endast stoppar in 4GB RAM. Jag sitter för tillfället med en Zenbook med 4 GB RAM och det funkar väl just nu men känns inte framtidssäkert.

Permalänk

Är inte ultrabook en dator för folk med mer pengar än vett?

Jag skulle hellre se en laptop med 12'' skärm och 4GB internminne för 3995kr.

Permalänk

Känner på mig att Apple kommer komma med något som klår denna innan den hinner ut på marknaden.

Permalänk
Medlem

Har läst nyheten, men uppfattade inget pris direkt!
Finns det någon som har pallat kolla upp priset! (gärna länk)

Lat som man är, eller rättare sagt, ont om tid för tillfället!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Är inte ultrabook en dator för folk med mer pengar än vett?

Jag skulle hellre se en laptop med 12'' skärm och 4GB internminne för 3995kr.

Eh? Du vill alltså hellre ha en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1099223

Är inte det för folk utan pengar och vett?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Varför har man en 5 fucking cm bred kant runt skärmen. Måste va det absolut fulaste jag sett i hela mitt liv. Det förstör ju hela datorn!!!

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Exakt detta jag väntat på, blir ett köp utan tvekan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Eh? Du vill alltså hellre ha en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1099223

Är inte det för folk utan pengar och vett?

Jag håller helt med dig, det finns ju antagligen datorer med lika bra hårdvara som är billigare, men vem fan vill ha en dator som är lika tjock som en limpa.... och man ska inte ens tala om hur plasttiga de är USCH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

Varför har man en 5 fucking cm bred kant runt skärmen. Måste va det absolut fulaste jag sett i hela mitt liv. Det förstör ju hela datorn!!!

Håller helt med. Jag vill ej ha tjocka ramar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Blir en Ultrabook (möjligen den där) eller en AMD Ultrathin med Trinity, tänkte mest på HPs Sleekbook, hmm, tough choice =(

Permalänk
Medlem

Vänta, är det thunderbolt jag ser på bilden? Eller kanske bara en displayport? Hurra!

Inte för att jag bryr mig ett skit om just thunderbolt, det är displayport-delen jag är ute efter. Vill kunna ansluta den till en 2560-skärm.

Permalänk
Medlem

VARFÖR slänga in ett extra grafikkort helt i onödan?! Jag vill inte betala ett öre extra för ett grafikkort som ändå inte duger till något.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

VARFÖR slänga in ett extra grafikkort helt i onödan?! Jag vill inte betala ett öre extra för ett grafikkort som ändå inte duger till något.

Isåfall är det UX31A du vill ha, som annars är identisk med UX31VD fast utan en extra grafikkrets.
Det kommer tre nya IVB-Zenbooks:
UX21A, UX31A, UX31VD, varav bara den sista har en GeForce.

Permalänk
Medlem

Finns inte många prestandatester på Nvidia 620M men ska enligt Notebookcheck.com motsvara nuvarande Nvidia GT 525M, som är ett kort som presterar ungefär 3-4% bättre än ett HD 4000. Klockar man däremot upp det lite snabbt så blir det uppemot 10% skillnad, dock är frågan vem som överklockar en ultrabook samt vad värmen säger

Kommer bli roligt att se hur denna modell klarar sig, troligtvis väldigt bra.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Isåfall är det UX31A du vill ha, som annars är identisk med UX31VD fast utan en extra grafikkrets.
Det kommer tre nya IVB-Zenbooks:
UX21A, UX31A, UX31VD, varav bara den sista har en GeForce.

Va BRA! Glad jag blir! Jag tror de är dags för mig att köpa bärbar för första gången i mitt liv =). (Och som ni ser på min status är jag inte direkt ny på sweclockers... )

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

mycket snyggt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har själv den förra generationen och tangentbordet känns riktigt bra. Testade dock datorn på Mediamarkt och där var det definitivt inte samma tangentbord, det kändes ganska hårt att trycka på och troligen inte alls skönt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du generationen innan den nuvarande? Alltså inte UX31E eller UX21?
För jag har UX31E, och är jättenöjd med allt förutom tangentbordet, med tiden har jag börjat avsky det, och därför skulle det vara väldigt trevligt om jag kunde sälja den för ett okej pris för att kunna inhandla en ny till sommarn.
Sen är ju 1920x1080 skärm och en dedikerad grafikkrets inte fel heller

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av asphyxie:

Eh? Du vill alltså hellre ha en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1099223

Är inte det för folk utan pengar och vett?

Snararen en dator för folk som är smartare än du och inte lägger en massa pengar på teknik som är omodern efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Snararen en dator för folk som är smartare än du och inte lägger en massa pengar på teknik som är omodern efter ett par år.

Jag ser ingen lysande framtid för bra skärmar, och om chassit är av bra kvalite så lär det inte komma något revolutionerande inom kort.

Förutom en SSD så skiter jag i prestandan, den är redan bra nog. Jag lägger gärna extra pengar på en dator som faktiskt är bra på allt runtomkring som inte föråldras.

Visst blir det lite dyrt, men tyvärr finns det ingen annan dator som uppfyller mina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Isåfall är det UX31A du vill ha, som annars är identisk med UX31VD fast utan en extra grafikkrets.
Det kommer tre nya IVB-Zenbooks:
UX21A, UX31A, UX31VD, varav bara den sista har en GeForce.

Tror snarare att det är en UX32A som blir närmst. Skillnaden mellan "A" och "VD" är just den diskreta grafiken som skiljer dem.
Ser heller inte riktigt meningen med denna krets då Intel HD4000 närsta presterar likvärdigt (som någon mer skrev). Men om en UX32A med 1080p skärm landar på 7-8000:- så ligger den definitivt i skottgluggen för min del!

Permalänk
Avstängd

Kanterna på skärmen är alldeles för stora.

Kanterna på skärmen har fel färg, de ska vara grå inte vit eller svart. Detta för att undvika att anpassande av visuell perception vilket gör att färgerna på skärmen upplevs på ett felaktigt sätt.

Asus loggan är för stor.

Borde skippa Nvidia grafikkortet och istället använda den inbyggda grafiken i Intel Ivy Bridge vilket är adekvat.
Datorn skulle bli billigare, lättare, strömsnålare, svalare och få längre batteritid.

Dom bör använda riktig SSD istället för en fusk hybridlösning där man kombinerar HDD med SSD. Riktig SSD skulle bli tystare, svalare, strömsnålare och erbjuda högre tillförlitlighet och driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kanterna på skärmen är alldeles för stora.

Kanterna på skärmen har fel färg, de ska vara grå inte vit eller svart. Detta för att undvika att anpassande av visuell perception vilket gör att färgerna på skärmen upplevs på ett felaktigt sätt.

Asus loggan är för stor.

Borde skippa Nvidia grafikkortet och istället använda den inbyggda grafiken i Intel Ivy Bridge vilket är adekvat.
Datorn skulle bli billigare, lättare, strömsnålare, svalare och få längre batteritid.

Dom bör använda riktig SSD istället för en fusk hybridlösning där man kombinerar HDD med SSD. Riktig SSD skulle bli tystare, svalare, strömsnålare och erbjuda högre tillförlitlighet och driftsäkerhet.

Men Asus kommer ju med UX31-modellerna också. De kommer nog uppfylla din krav bättre och går ifrån fler saker som du inte gillar med UX32-modellerna. D.v.s. enbart SSD, ingen diskret grafik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Tror snarare att det är en UX32A som blir närmst. Skillnaden mellan "A" och "VD" är just den diskreta grafiken som skiljer dem.
Ser heller inte riktigt meningen med denna krets då Intel HD4000 närsta presterar likvärdigt (som någon mer skrev). Men om en UX32A med 1080p skärm landar på 7-8000:- så ligger den definitivt i skottgluggen för min del!

Hm, my bad, missade 31/32.

Har jag fått det här rätt då:
UX31A och UX21A är de direkta uppföljarna med IVB, valbar 1080p IPS-skärm och lite annat.
UX32A är en budget-variant med HDD (+ SSD-cache).
UX32Vd är samma som ovan fast med värdelös GeForce.

Kan chassit i -32- vara samma som i -31-? SSDn är väl mSATA eller nåt för att få plats, hur får man in en 2,5-tums hårddisk om den påstås ha samma batteri?
Kan kanske vara värt att ta UX32A och sätta in en egen SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hm, my bad, missade 31/32.

Har jag fått det här rätt då:
UX31A och UX21A är de direkta uppföljarna med IVB, valbar 1080p IPS-skärm och lite annat.
UX32A är en budget-variant med HDD (+ SSD-cache).
UX32Vd är samma som ovan fast med värdelös GeForce.

Kan chassit i -32- vara samma som i -31-? SSDn är väl mSATA eller nåt för att få plats, hur får man in en 2,5-tums hårddisk om den påstås ha samma batteri?
Kan kanske vara värt att ta UX32A och sätta in en egen SSD.

UX32A/VD har vad jag läst något tjockare profil för att rymma en mekaniska hårddisk och diskret grafik. Hur mycket tjockare vet jag dock inte eller vad det rör sig om för material. Dessutom kommer det enligt bilderna ovan finnas både 1080p och 1366p-skärmar. Tror att UX32-modellerna kommer ha mSATA + vanligt mekanisk 7mm hårddisk. Man borde således kunna byta ut mSATA-modulen mot säg en 128gb-variant. En väsentlig fråga i just det sammanhanget är om man vill ge sig in under chassiet på datorn. Tror inte det är som vilken bärbar som helst eller lika enkelt att genomföra. Men borde inte vara någon omöjlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

UX32A/VD har vad jag läst något tjockare profil för att rymma en mekaniska hårddisk och diskret grafik. Hur mycket tjockare vet jag dock inte eller vad det rör sig om för material. Dessutom kommer det enligt bilderna ovan finnas både 1080p och 1366p-skärmar. Tror att UX32-modellerna kommer ha mSATA + vanligt mekanisk 7mm hårddisk. Man borde således kunna byta ut mSATA-modulen mot säg en 128gb-variant. En väsentlig fråga i just det sammanhanget är om man vill ge sig in under chassiet på datorn. Tror inte det är som vilken bärbar som helst eller lika enkelt att genomföra. Men borde inte vara någon omöjlighet!

Standardupplösningen är väl 1600x900 och 1366x768 för 13 resp. 11-tummarna oavsett 31/32. 1080p IPS finns bara som tillval på alla modeller.
Vet inte om 24GB-SSDn är fastlödd eller mSATA, men jag tänkte mer på att byta ut den mekaniska hårddisken mot en SSD. De medföljande brukar ju kosta en hel del extra, så att nergradera sig från 31 till 32 kanske (man kan drömma) sparar mer än vad en SSD kostar =).

Eller så är det en mSATA, och så ersätter man den med en stor SSD och sätter in ett extra batteri i HDD-slotten. Liksom, nån måste väl ha byggt en sån... Ger gärna upp lite storlek mot bättre batteritid, om 32an nu är lite tjockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Menar du generationen innan den nuvarande? Alltså inte UX31E eller UX21?
För jag har UX31E, och är jättenöjd med allt förutom tangentbordet, med tiden har jag börjat avsky det, och därför skulle det vara väldigt trevligt om jag kunde sälja den för ett okej pris för att kunna inhandla en ny till sommarn.
Sen är ju 1920x1080 skärm och en dedikerad grafikkrets inte fel heller

Har även jag en UX31E, själv gillar jag tangentbordet. Kanske är utbytt nyligen?
Dedikerad grafikkrets är väll inte helt fel men själv föredrar jag nog bättre batteritid, det är ju trots allt en Ultrabook och inte en speldator.
Dock så klarar UX31E både Dungeon Defenders och Team Fortress 2, vilket är ungefär 90% av spelen jag spelar. Så själv jag är nöjd.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har även jag en UX31E, själv gillar jag tangentbordet. Kanske är utbytt nyligen?
Dedikerad grafikkrets är väll inte helt fel men själv föredrar jag nog bättre batteritid, det är ju trots allt en Ultrabook och inte en speldator.
Dock så klarar UX31E både Dungeon Defenders och Team Fortress 2, vilket är ungefär 90% av spelen jag spelar. Så själv jag är nöjd.

Haha, vad jag vet finns det bara en variant av tangentbordet Men eftersom jag började ogilla tangentbordet när jag skaffade mig ett tangentbord med mekaniska brytare så handlar det nog om att jag är van vid skönare tangentbord

Men det som stör mig mest med UX31E är att tangenterna är lite "vingliga" då de inte har några stabilatorer eller vad de nu heter, och därför registreras knapptryckningar ibland inte om man inte trycker i mitten av tangenten

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

http://www.macrumors.com/2011/12/14/apple-to-launch-2880x1800...

Kommer förmodligen en MBA med retina också. Väntar hellre lite extra på en sådan