Anledning till att köpa en Intel i7 3820 över en i7 3770K?

Permalänk
Inaktiv

Anledning till att köpa en Intel i7 3820 över en i7 3770K?

Vad finns det för anledningar? Ja förutom priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vad finns det för anledningar? Ja förutom priset.

Du vill åt Quad-channel på RAM-minnet eller så har du tänkt köra någon MultiGPU-historia och vill åt de extra PCI Express lanesen på X79. Eller både och

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yrch:

Du vill åt Quad-channel på RAM-minnet eller så har du tänkt köra någon MultiGPU-historia och vill åt de extra PCI Express lanesen på X79. Eller både och

Just nu kör jag ett ljudkort på en vanlig PCI-lane och ett Intel 1000gbit nätverkskort på en x4 pci-e lane som går i x1-fart. Ja förutom dem och grafikkortet så är det inget mer jag tänkte köra. : )

Permalänk
Medlem

Jag tolkar frågan som att den gäller sockel och inte enskilda CPUer.

Mitt största kriterium vore om den ena sockeln stödjer Haswell/Broadwell CPUer. Vet bara att de inte passar till socket 1155 som ersätts med socket 1150, vet inte hur det står till med socket 2011. Vill alltså ha en plattform som jag kan ha en framtida uppgraderingsplan för. Annars hade jag väntat tills socket 1150 lanseras och köpt en billig haswell och ersatt den med en broadwell efter tre - fyra år.

Hade definitivt kört på 3770K om jag inte anser mig behöva en workstation eller server om socket 2011 inte heller stödjer Haswell/Broadwell. Man kommer liksom upp på platån med fyra kärnor i dagsläget.

Permalänk

Eventuellt fetare uppgraderingsmöjlighet i framtiden när det kommer ivy bridge för socket 2011 kanske är en anledning också.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Password:

Jag tolkar frågan som att den gäller sockel och inte enskilda CPUer.

Mitt största kriterium vore om den ena sockeln stödjer Haswell/Broadwell CPUer. Vet bara att de inte passar till socket 1155 som ersätts med socket 1150, vet inte hur det står till med socket 2011. Vill alltså ha en plattform som jag kan ha en framtida uppgraderingsplan för. Annars hade jag väntat tills socket 1150 lanseras och köpt en billig haswell och ersatt den med en broadwell efter tre - fyra år.

Hade definitivt kört på 3770K om jag inte anser mig behöva en workstation eller server om socket 2011 inte heller stödjer Haswell/Broadwell. Man kommer liksom upp på platån med fyra kärnor i dagsläget.

2011 kommer inte att stöda Haswell. Ingen vet vad den nya sockeln kommer att heta, men de arkitekturförändringar som sker mellan SB/IB och Haswell är såpass stora att moderkorten inte kommer att fungera till Haswell-processorerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

2011 kommer inte att stöda Haswell. Ingen vet vad den nya sockeln kommer att heta, men de arkitekturförändringar som sker mellan SB/IB och Haswell är såpass stora att moderkorten inte kommer att fungera till Haswell-processorerna.

Så lika bra och köra Ivy Bridge nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Så lika bra och köra Ivy Bridge nu?

Eller vänta. Är det köpsuget och viljan att uppgradera, eller behovet?
Om du är ärlig mot dig själv.

Jag själv brukar drivas av viljan. Just nu kunde jag dock inte rättfärdiga att uppgradera, själv, då jag inte känner att jag hålls tillbaka av CPUn (däremot moderkortet) i vad jag vill göra med min dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Eller vänta. Är det köpsuget och viljan att uppgradera, eller behovet?
Om du är ärlig mot dig själv.

Jag själv brukar drivas av viljan. Just nu kunde jag dock inte rättfärdiga att uppgradera, själv, då jag inte känner att jag hålls tillbaka av CPUn (däremot moderkortet) i vad jag vill göra med min dator.

Är inte direkt behov men jag känner att min Q6600 ändå behöver en uppfräschning. Den drar mycket och börjar bli lite rostig. Sedan vill jag ha usb-3 och andra nya funktioner som saknas på mitt gamla slot-775 mobo.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av dj christian:

Så lika bra och köra Ivy Bridge nu?

Ivy eller Sandy, spelar ingen större roll vilket, beroende på plånboken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ivy är modernare med lägre micron. Så det finns ingen logisk eller förnuftig anledning alls. Köp 3770K helt enkelt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av rogge66:

Ivy är modernare med lägre micron. Så det finns ingen logisk eller förnuftig anledning alls. Köp 3770K helt enkelt.

Förutom klockning då. 3770k blir förjäkla varm om man ska klocka den förbi ~4.5 GHz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Förutom klockning då. 3770k blir förjäkla varm om man ska klocka den förbi ~4.5 GHz.

Jo. Fast det beror ju lite på varför man klockar. För min del gör jag det för att få lite extra prestanda. Och om det är målet tror jag att en Ivy på 4,5 GHz är snabbare eller minst lika snabb som andra alternativ(t.ex SB). Det rör sig om 4,7 med SB om det är luft och Ivy klarar 4,5... Det är bara en faktor om man ser det som en tävling och vill ha högre överklockning än kompisen. I och med att Ivy är lite snabbare på samma frekvens blir det i princip dött lopp om man bara är ute efter prestanda.
Den blir sannolikt varmare eftersom den är mindre och därför måste mer värme/energi koncentreras till en mindre yta. Men det är inte säkert att den totala värmen som värmer upp lådan och resten av komponenterna är högre.