Permalänk
Medlem

2500k hög idle temp

Tjena, jag har byggt ett nytt system med 2500k och jag installerade speedfan för att se tempen, och cpun låg på 80C i princip idle :/

Men det märkliga var att jag testade dra igång Minecraft som normalt låter CPUer jobba rätt hårt, och det drog 30% cpu, men tempen låg i princip å pendlade mellan 79-81C. Även om temperturen var hög vid idle, borde inte temperaturen öka en del när man kör igång å använder 30% CPU. Nu ökade jag belastningen till 50% och den ligger fortfarande på 79C.
Är det Speedfan som spökar?

Permalänk
Medlem

Vad säger BIOS om temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Tjena, jag har byggt ett nytt system med 2500k och jag installerade speedfan för att se tempen, och cpun låg på 80C i princip idle :/

Men det märkliga var att jag testade dra igång Minecraft som normalt låter CPUer jobba rätt hårt, och det drog 30% cpu, men tempen låg i princip å pendlade mellan 79-81C. Även om temperturen var hög vid idle, borde inte temperaturen öka en del när man kör igång å använder 30% CPU. Nu ökade jag belastningen till 50% och den ligger fortfarande på 79C.
Är det Speedfan som spökar?

Testa något annat program såsom coretemp eller throttlestop. Kan vara speedfan som spökar för dig.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Låter som CPUn throttlar. Montera om CPU-kylaren ordenligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

har du intels orginalkylare? kolla om alla push-pinsen är nere ordentligt. Får du samma temp på alla kärnor? eller diffar det mellan dom?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Andvänd inte speedfan till att börja med. Coretemp eller/och realtemp är bra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör Corsair A50 kylare.
Nu har jag dratt in lite olika program, verkar som att det är speedfan som dampar, men ni får jättegärna kolla och ge mig ett utlåtande.

http://i.imgur.com/6Od96.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Jag kör Corsair A50 kylare.
Nu har jag dratt in lite olika program, verkar som att det är speedfan som dampar, men ni får jättegärna kolla och ge mig ett utlåtande.

http://i.imgur.com/6Od96.png

Ser bara bra ut, testa med att belasta CPU också, intel burn test är rätt ok för det, eller prime95

Speedfan är inget höjdarprogram, var bra för några år sen att styra fläktar med, runt när C2D var på tapeten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser bara bra ut, testa med att belasta CPU också, intel burn test är rätt ok för det, eller prime95

Speedfan är inget höjdarprogram, var bra för några år sen att styra fläktar med, runt när C2D var på tapeten

Tack
Slänger ut Speedfan nu, det verkar vara skit, får se när jag hinner göra ett stresstest, vad bör man hålla för temperaturer ungefär? om idle ligger runt 30-33 ? Kanske inte går att säga en generell temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Tack
Slänger ut Speedfan nu, det verkar vara skit, får se när jag hinner göra ett stresstest, vad bör man hålla för temperaturer ungefär? om idle ligger runt 30-33 ? Kanske inte går att säga en generell temp.

Kör Prime95 å kolla, brukar vara enklare än att gissa men skulle tippa på runt 55grader kanske med a50 om den är oclockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Tack
Slänger ut Speedfan nu, det verkar vara skit, får se när jag hinner göra ett stresstest, vad bör man hålla för temperaturer ungefär? om idle ligger runt 30-33 ? Kanske inte går att säga en generell temp.

Kring 30 idle är fint, men skulle inte säga att 40 är dåligt heller.
Beror ju på rumstemperaturen, menar har du 25+ inne lär du inte ha 30 idle =D

Sen undrar ju hur fan folk fortfarande hittar och använder speedfan, måste ju vara 10år sen det var användbart. (Knappt då)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur länge ska man köra Prime95?

Permalänk
Medlem

Bara testade köra 5 minuter, för jag måste iväg en stund, men CPUn enligt Asus Probe ligger på 50 grader, men enligt Core Temp är det mellan 60-65 grader.
Har dom olika mätpunkter eller?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av honkel:

Bara testade köra 5 minuter, för jag måste iväg en stund, men CPUn enligt Asus Probe ligger på 50 grader, men enligt Core Temp är det mellan 60-65 grader.
Har dom olika mätpunkter eller?

Både ja och nej. Båda bör kunna ge dig fem värden, ett per kärna och ett för processorhöljet. Coretemp brukar däremot bara visa det högsta av de fem, medan PC Probe normalt bara visar höljets temperatur.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync