Toshiba börjar sälja 4K-TV i Japan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Lite väl optimistiskt kanske men säg 2017 kanske? Vore ju dock väldigt trevligt om du hade rätt

Då har du inte läst på grabben. Sharp började massproducera 32 tums paneler i mars i år och i april var man uppe i 5 miljoner. Dem kommer att släppas efter sommaren i form av 32 tums datorskärmar med 3840x2160 upplösning.

Permalänk
Medlem

4K ?

3840 är ju under 4K . och räknar man totala upplösningen hamnar man ju över 8M. undrar hur fan dom har kommit fram till just 4K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MartenKL:

En moderator som argumenterar för att undvika TV-licens är ungefär som en vanlig forumanvändare argumenterar för piratkopiering.

Nja. Nu har du nog missförstått min text lite. Jag kanske inte var så tydlig i texten du citerade.
Det enda jag säger är att om man inte är intresserad av att betala TV-licens så kan man undvika att skaffa utrustning som kräver att man betalar denna.
Vill man ha en datorskärm och inte har någon TV så vill man kanske inte köpa en skärm som även innehåller en TVmottagare som inte kommer komma till användning. Då kan det vara mer lämpligt med en skärm som inte har TVmottagare för datorn så slipper man kravet på att betala TVlicens.

Jag har inte på något sätt uttryckt att man kan/skall/bör undvika att betala licensen när man har en TVmottagare hemma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

På det avstånd jag sitter från tv:n är det svårt att motivera något högre än 1080p. Ser gärna en datorskärm på 24-27 tum med 4k uppslöning dock.

Även min tanke. 2-3 meter från TVn så är jag osäker på om det är såpass märkbart med den högre upplösningen att det motiverar priset.

Förövrigt bekommer det mig inte alls att den inte har 3D. Går jag på bio tex, så väljer jag hellre 2D om jag kan. Synd bara att dem envisas med att gör alla dem bra filmerna i 3D numera :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

4K ?

3840 är ju under 4K . och räknar man totala upplösningen hamnar man ju över 8M. undrar hur fan dom har kommit fram till just 4K.

4K är då man fyrdubblar alla 'full HD' format, även fast QFHD inte når upp till 4000 horisontella pixlar.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Nu har du nog missförstått min text lite. Jag kanske inte var så tydlig i texten du citerade.
Det enda jag säger är att om man inte är intresserad av att betala TV-licens så kan man undvika att skaffa utrustning som kräver att man betalar denna.
Vill man ha en datorskärm och inte har någon TV så vill man kanske inte köpa en skärm som även innehåller en TVmottagare som inte kommer komma till användning. Då kan det vara mer lämpligt med en skärm som inte har TVmottagare för datorn så slipper man kravet på att betala TVlicens.

Jag har inte på något sätt uttryckt att man kan/skall/bör undvika att betala licensen när man har en TVmottagare hemma.

Kanske för att extremt få helt saknar TV-mottagare och de knappast hänger på detta forum (el-allergiker etc).

Att tekniskt kringgå ett syfte med en lag är brottsligt. Lagens syfte är viktigare än dess tekniska formulering.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha OLED 8K

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Håller med dig lite för de vanliga tv storlekarna, men hur är det på skärmar större än 60" med 1080p eller projektorer när bilden blir över 100" ?

Aaa. You are right. Det behövs en mer högupplöst standard för större skärmar och projektorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MartenKL:

Kanske för att extremt få helt saknar TV-mottagare och de knappast hänger på detta forum (el-allergiker etc).

Att tekniskt kringgå ett syfte med en lag är brottsligt. Lagens syfte är viktigare än dess tekniska formulering.

Näe men du är inne på helt fel spår här. Du har fortfarande helt missförstått vad jag skrev.

Behöver man bara en datorskärm och inte har en TV så är det onödigt dyrt att köpa en tv som datorskärm då denna har tvmottagare vilket innebär en extrutgift i form av tvlicens. Exempelvi företag har inte helt sällan datorskärmar men ingen TV.
Hur du fortfarande kan få valet att inte köpa en skärm med tvmottagare för just datorn till något juridiskt eller moraliskt tveksamt begriper jag inte. Inte konstigare än att man inte köper ett gymkort om man inte ska träna.

Och, hade mitt inlägg handlat om att smita från tvlicens när man väl har en mottagare så hade jag väl inte tagit upp tvlicens som en utgift?

Verkar nästan som att du rört ihop det och inte skiljer på att inte skaffa en tvmottagare och att inte betala när man väl har en tvmottagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Kanske för att extremt få helt saknar TV-mottagare och de knappast hänger på detta forum (el-allergiker etc).

Att tekniskt kringgå ett syfte med en lag är brottsligt. Lagens syfte är viktigare än dess tekniska formulering.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Så alltså inte på något sätt olagligt som du försöker framställa det. För övrigt vet jag flera personer som inte har någon Tv-mottagare hemma, några av dem är frekventa besökare på Sweclockers. Detta är någonting som dessutom blir allt vanligare, bland annat på grund av att fler och fler Tv-kanaler går att nå över internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Kanske för att extremt få helt saknar TV-mottagare och de knappast hänger på detta forum (el-allergiker etc).

Att tekniskt kringgå ett syfte med en lag är brottsligt. Lagens syfte är viktigare än dess tekniska formulering.

Är väl nördar som just saknar TV-mottagare? Själv har jag projektor och datorskräm hellre än en TV, och därför saknar jag tvmottagare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Kanske för att extremt få helt saknar TV-mottagare och de knappast hänger på detta forum (el-allergiker etc).

Att tekniskt kringgå ett syfte med en lag är brottsligt. Lagens syfte är viktigare än dess tekniska formulering.

Vår familj har ingen TV. Jag gjorde mig av med min sista för snart 15 år sedan.
Internet är uppfunnet.

Permalänk
Avstängd

2000+ upplösning ihop med att filmer även börjar filma med 48fps kommer vara riktigt nice!

Håller de bara MSen och input laggen på en bra nivå, då jefflar pratar vi HQ gaming. PC only ofc... HAA

Permalänk
Avstängd

4K?

Borde dom inte kalla det fär 2160p?

Sen borde dom inte få kalla det för 4K då det inte är 4000 pixlar.
Upplösningen är ju bara 3840 x 2160.

By the way, 8K är på väg.

Permalänk
Medlem

man kallar det väl 4k för att det är lätt att säga.
2160p...rullar inte direkt av tungan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zodiakonline:

man ser ju inte så jätte bra på 1080p skärmar men man såg ju garanterat typ hur jävla bra man såg saker som var långt borta utan att dem blev suddiga.

Permalänk
Medlem

The Hobbit-trailern finns i 4k-format på Youtube. Välj som sagt att titta på den i kvaliten "original". Tunggrott på vanliga datorer dock. Var även någon som skrev att The Hobbit filmas i 60 fps vilket är fel då det handlar om 48 bildrutor.

Sen är väl 4k-format ett billigare format än att filma i 35 mm? Annars förstår jag inte vitsen med det. För det är INTE bättre filmkvalitet då bilden är mindre rent storleksmässigt då man som någon skrev kan scanna 35 mm i 8k och digital fotografi är ju alltid förstörande till skillnad från analog. Men den är väl skarpare och mer lätthanterlig antar jag. Det kommer ju snart biografer som visar 4k, nyrenoverade Rigoletto har stöd för det. Men vad gäller hemmabruk blir det nog svårare att få tag på 4k i affärer på länge och att ladda ner tar ju evigheter.

Själv tror jag väl mest på spel som ett användningsområde. Men själv kommer jag inte längta till det. Däremot längtar jag till när bildskärmar blir standard i 4K-upplösning så man slipper antialias och skit.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

man ser ju inte så jätte bra på 1080p skärmar men man såg ju garanterat typ hur jävla bra man såg saker som var långt borta utan att dem blev suddiga.

Om du tittar med en 1080p skärm är det placebo

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1019236

finns ju redan fina 4K-plasma i att köpa

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1019236

finns ju redan fina 4K-plasma i att köpa

2620 - 3700W aldrig sett en TV som behövt 2 faser eller en 20A säkring

577kg Jag ser att den är 152" men 577kg?!

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1019236

finns ju redan fina 4K-plasma i att köpa

Skrivet av gustav901:

2620 - 3700W aldrig sett en TV som behövt 2 faser eller en 20A säkring

577kg Jag ser att den är 152" men 577kg?!

mmm rejäl sak:) Tre fasers strömförsörjning då

DEn var ju ett kap när det gäller pris i alla fall. För vem behöver köpa hus eller bil:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

OMG! It's OVER 9000!!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

4K ?

3840 är ju under 4K . och räknar man totala upplösningen hamnar man ju över 8M. undrar hur fan dom har kommit fram till just 4K.

Du tycker dom ska kalla det 3,84K i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

För er som "gnäller" över priset:

Kommer ni ihåg vad en plasma-TV kostade när den kom ut på marknaden?

Jag kommer ihåg en butik som skulle ha lite över 100,000:- för en 42" plasma-TV.
Dessutom var det inte ens HD-kvalitet på dem i början utan vanlig SD.
80,000:- för en 4K TV är faktiskt ganska billigt idag.

2004 köpte jag en 42" plasma-TV för 27,000:-
Nej, den hade inte HD-upplösning.

Tänkt om du hade köpt aktier i apple för 27000 istället

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra förklaring varför det heter 4k TV, när alla andra upplösningar har gått på höjden?

Permalänk
Medlem

Priset va lägre än jag hade kunnat tro.
Jag betalade 37000kr för min första 42" LG plasma, år 2004. Ej HD ready då den saknar HDMI, kunde endastg får ut 720p via VGA ingången. Modellen fick många bäst i test det året.
5Mediamarkt i Norrköping säljer/sålde en 14" oled tv för 16000kr så jag tycker inte priset är orimligt. Sen att jag personligen inte skulle lägga 80000kr är en annan sak.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Finns det någon bra förklaring varför det heter 4k TV, när alla andra upplösningar har gått på höjden?

Jag kan ha fel men begreppet 4K fanns innan begreppet 720P/1080P blev kommersiellt populärt. Sen är det troligen QFHD eller 2160p som kommer användas i marknadsföringen.

4K är ekvivalent med en analog filmremsa på 35mm, men då 4096 × 3112.

Permalänk
Snusfri

Trevligt att Toshiba är med och pushar på 4k upplösning.
Samma snack nu som när 1080p började komma "Onödigt, vi behöver inte sån upplösning" "Finns ju inte ens material" osv...

När Toshiba och fler utvecklare pushar på och verkligen gör produkter som säljs så tvingar det det framförallt filmbolagen att börja pressa 4k material.

Dagens filmer spelas in i upplösningar långt över 4k för att sedan skalas ned till 1080p.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ashzala:

Finns det någon bra förklaring varför det heter 4k TV, när alla andra upplösningar har gått på höjden?

Kan ha att göra med att 4Kbeteckningen inte är efterträdarnamn till 1080p. 4K är efterträdare till hdtv. Hdtv säger inget om antalet pixlar i höjd, precis som att 4K inte gör det.
Upplösningsdefinitionen för hdtv är 720p, samt 1080p. Således borde upplösningsdefinitionen för 4K vara 2160p.

Kanske är jag lite oklar. Ville mest belysa skillnaden mellan benämningen på standarden och upplösningsdefinitionen på denna standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Även 720p skalas perfekt 3x720=2160.

Jepp, minsta gemensamma multipeln till 1280 och 1920 är 3840, så det blir ju väldigt bra uppskalningar av alla nuvarande 1280*720-tv-sändningar i HD, BluRay i 1080p och alla (då, i framtiden) gamla tvspel som renderas i 720p.

Jag ser gärna en 16:10-skärm i WQUXGA (3840*2400) till datorn i framtiden, men som tv-format är det här säkert det bästa.