Permalänk
Medlem

Går mina minnen i 1600 MHz ?

Hej
Jag har 8 Gb (4x2Gb)DDR3 1600 MHz minnen.
Om man ser på bilden, vad kan man utläsa där, tycker det verkar som om minnena inte går i 1600 MHz
två kit
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605831

Jag har en känsla av att dom går för sakta.
I Bios försökte jag ändra 1333 till 1600, men det gick inte !

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Hej,

Dina minnen går i 1333Mhz, när dem går i 1600 så ska det stå 800Mhz på dram frequency.

Mvh billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Hej
Misstänkte det.
Hur gör man för att få dom att gå i 1600 MHz
Jag har ett nytt moderkort och processor. BIOS ser helt annorlunda ut mot tidigare, det är är i 3D ganska snyggt att slippa se den där blå färgen.

Gigabyte GA-Z77-D3H Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4140#ov
Intel Core i7 2700K 3,5GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994045

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Misstänkte det.
Hur gör man för att få dom att gå i 1600 MHz
Jag har ett nytt moderkort och processor. BIOS ser helt annorlunda ut mot tidigare, det är är i 3D ganska snyggt att slippa se den där blå färgen.

Gigabyte GA-Z77-D3H Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4140#ov
Intel Core i7 2700K 3,5GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994045

Hmm, då jag inte har det moderkortet själv så får jag kolla manualen.

1, Först går du in i bios vid uppstart (del)
2, Sedan väljer du advance längst ner till vänster
3, När du är inne i advance så väljer du: M.I.T. (längst upp till vänster)
4, Då väljer du Advance frequency settings
5, Sedan ändrar du "system memory multiplier från 13.33 till 16 (default för sandy bridge är 1333Mhz)
6, Nu ska det funka fint (observera att det nu ska stå 16 istället för auto i rutan för "system memory multiplier". Välj "save & exit längst upp till höger.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soberz:

Hmm, då jag inte har det moderkortet själv så får jag kolla manualen.

1, Först går du in i bios vid uppstart (del)
2, Sedan väljer du advance längst ner till vänster
3, När du är inne i advance så väljer du: M.I.T. (längst upp till vänster)
4, Då väljer du Advance frequency settings
5, Sedan ändrar du "system memory multiplier från 13.33 till 16 (default för sandy bridge är 1333Mhz)
6, Nu ska det funka fint (observera att det nu ska stå 16 istället för auto i rutan för "system memory multiplier". Välj "save & exit längst upp till höger.

Mvh Billy

Tror du att det är ungefär likadant för Sabertooth Z77 och är detta helt säkert att göra om minnet ska kunna gå i 1600MHz?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Tror du att det är ungefär likadant för Sabertooth Z77 och är detta helt säkert att göra om minnet ska kunna gå i 1600MHz?

Hej,

Nej, han länkar till sitt moderkort och där finns manualen. så jag kollade manualen för gigabyte moderkortet.
Samt eftersom han påpekar att minnena ska gå i 1600 så är det inga problem att ändra.

Edit, eller menar du för din egen del? Och det är bara att kolla vad moderkortet stödjer för maxhastighet på RAM samt vad dina minnen ska gå i.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Tror du att det är ungefär likadant för Sabertooth Z77 och är detta helt säkert att göra om minnet ska kunna gå i 1600MHz?

Nej, på ett Asuskort väljer du helt enkelt att köra minnena enligt XMP-profilen så ställer de automatiskt in både frekvens, volt och timings.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack :-)

Skrivet av Soberz:

Hmm, då jag inte har det moderkortet själv så får jag kolla manualen.

1, Först går du in i bios vid uppstart (del)
2, Sedan väljer du advance längst ner till vänster
3, När du är inne i advance så väljer du: M.I.T. (längst upp till vänster)
4, Då väljer du Advance frequency settings
5, Sedan ändrar du "system memory multiplier från 13.33 till 16 (default för sandy bridge är 1333Mhz)
6, Nu ska det funka fint (observera att det nu ska stå 16 istället för auto i rutan för "system memory multiplier". Välj "save & exit längst upp till höger.

Mvh Billy

Tusen tack för hjälpen, det var proffsigt

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Hej
Pratade med Komplett i telefon.
Nu påstår dom att mina minnen inte är med i listan över godkända minnen till mitt moderkort !!!
Det har gått för lång tid att få byta dom.
Varför sålde dom då dessa minnen till mitt moderkort?
Skall jag behöva köpa nya minnen som är "godkända" av Gigabyte ?

Datorn funkar ju, även efter att jag ställde in dom i BIOS till 16.

Fråga
Vad kan man märka för skillnad om man kör minnena på 1333 vs. 1600 MHz ?
Får man bättre FPS i spel typ ?

EDIT:
Jag ställde tillbaka minnena till 1333 MHz för säkerhets skull, så att inte "nordbryggan " skall brinna upp, som dom sa på Komplett !

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Antielefant

Funkar de så funkar de. Att nordbryggan ska brinna upp är något någon idiot på Komplett hittat på med tanke på att minnena inte ens matas av nordbryggan på ett 1155-system.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

1333 vs. 1600 MHz ?

Hej
Det var ingen som visste detta?
Vad kan man märka för skillnad om man kör minnena på 1333 vs. 1600 MHz ?
Får man bättre FPS i spel typ ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Det var ingen som visste detta?
Vad kan man märka för skillnad om man kör minnena på 1333 vs. 1600 MHz ?
Får man bättre FPS i spel typ ?

Du kommer till största sannolikhet inte få högre fps, snarare kortare laddningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Pratade med Komplett i telefon.
Nu påstår dom att mina minnen inte är med i listan över godkända minnen till mitt moderkort !!!
Det har gått för lång tid att få byta dom.
Varför sålde dom då dessa minnen till mitt moderkort?
Skall jag behöva köpa nya minnen som är "godkända" av Gigabyte ?

Datorn funkar ju, även efter att jag ställde in dom i BIOS till 16.

Fråga
Vad kan man märka för skillnad om man kör minnena på 1333 vs. 1600 MHz ?
Får man bättre FPS i spel typ ?

EDIT:
Jag ställde tillbaka minnena till 1333 MHz för säkerhets skull, så att inte "nordbryggan " skall brinna upp, som dom sa på Komplett !

Om dom mot förmodan funkar fint ändå så är det inga problem alls, bara vara glad att det funkar så att säga! Inte alla minnen som funkar med respektive moderkort står alltid listade så bara för att dom inte står listade betyder inte att dom inte funkar.
Nej du behöver inte köpa några andra minnen, spelar ingen roll överhuvudtaget att du använder andra.

Funkar dom i 1600Mhz så kör på 1600Mhz, inte för att du lär känna någon direkt skillnad. Men eftersom dom är för 1600Mhz så kör på det.

På ett nyare system med intel DDR3 så finns det ingen nordbrygga så komplett är fulla av skit och bör inte ens utrycka sig i frågan eftersom dom verkar ha noll koll. Minneskontrollern sitter inbyggd på processorn. Även om du haft en nordbrygga så är det absolut inga problem ändå. Så förstår inte ens vad dom försöker ge dig för konstigt råd. Var det roligaste jag hört.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tycker dock du får konstiga CL. på dina minnen.

1333Mhz 9-9-9-24

1600Mhz 9-11-11-29

De står specade till 9-9-9-27 i 1600Mhz på hemsidan

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

(Vad har du för minnen? Och vilken spänning står det att de ska drivas med?)

Normalspänningen för de flesta intel är 1,5V nu men det är med 10% tollerans så det ska fungera med 1,65V.
Sen kan det ju vara värt att testa om du kan sänka spänningen något från 1,65V för att komma närmare 1,5V.

Fail från min sida missade länken i första inlägget.
Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Vad har du för minnen? Och vilken spänning står det att de ska drivas med?

1.65v vid 1600Mhz 9-9-9-24

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

(Vad har du för minnen? Och vilken spänning står det att de ska drivas med?)

Normalspänningen för de flesta intel är 1,5V nu men det är med 10% tollerans så det ska fungera med 1,65V.
Sen kan det ju vara värt att testa om du kan sänka spänningen något från 1,65V för att komma närmare 1,5V.

Jag har dom här minnena.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605831
4x2Gb
Det står 1,65 V.
Skall jag sänka volten till 1,5 ?
Vad menas med att jag har konstiga CL ?

EDIT
Jag såg på mina bilder att FSB.Dram hade höjt sig från 1,5 till 1,6 efter att jag ställt in dom på 16, kan det vara riktigt att det blir så?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawk:

Hej
Pratade med Komplett i telefon.
Nu påstår dom att mina minnen inte är med i listan över godkända minnen till mitt moderkort !!!
Det har gått för lång tid att få byta dom.
Varför sålde dom då dessa minnen till mitt moderkort?
Skall jag behöva köpa nya minnen som är "godkända" av Gigabyte ?

Datorn funkar ju, även efter att jag ställde in dom i BIOS till 16.

Fråga
Vad kan man märka för skillnad om man kör minnena på 1333 vs. 1600 MHz ?
Får man bättre FPS i spel typ ?

EDIT:
Jag ställde tillbaka minnena till 1333 MHz för säkerhets skull, så att inte "nordbryggan " skall brinna upp, som dom sa på Komplett !

För att de förutsätter att du vet vad du beställer och att de antagligen bara tar ner kartongen från hyllan i lagret utan att titta på den? Funkar det så funkar det. Inget att haka upp sig på. Sedan Nordbrygga på ett modernt Intelbygge med DDR3? Ja du verkar ha fått någon mupp från deras kundservice på luren. Minneskontrollen sitter inne i ALLA moderna Intel CPU:er (sedan Sandy bridge).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Jag har dom här minnena.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605831
4x2Gb
Det står 1,65 V.
Skall jag sänka volten till 1,5 ?
Vad menas med att jag har konstiga CL ?

EDIT
Jag såg på mina bilder att FSB.Dram hade höjt sig från 1,5 till 1,6 efter att jag ställt in dom på 16, kan det vara riktigt att det blir så?

Om du kollar din screenshot ur CPU-Z så kan du se Cas latency siffrorna och neråt där, det är CL. Din bild visar 9-11-11-29, det ska vara 9-9-9-24 vid 1600MHz och 1.65v ska det vara.

Nej du ska inte sänka till 1.5v om du ska köra dom i 1600Mhz.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Jag har dom här minnena.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605831
4x2Gb
Det står 1,65 V.
Skall jag sänka volten till 1,5 ?
Vad menas med att jag har konstiga CL ?

DE minnena är märkta:
DDR3-1600 @ 9-9-9-27, 1.65v
DDR3-1333 @ 9-9-9, 1.50v

Hur har du ställt hastigheten? På Intel är ju det enklaste att ställa in minnesprofil XMP-1600.

Annars, om du har ställt in hastigheten manuellt, så ska både spänning och DRAM timings (CL - CAS Latency) ändras också. http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Speed 1600MHz
Voltage 1,65V
Timings CL9 ( 9-9-9-27-36-1T ), jag fick googla lite på minneskitets namn för att hitta de sista två.

Det brukar finnas fler timings ibland så dessa är det som gäller, det inom parenteser är förkortningarna ifall de står istället.

CAS Latency (CL) - 9
RAS to CAS Delay (tRCD) - 9
RAS Precharge (tRP) - 9
Cycle Time (tRAS) - 27
Bank Cycle Time (tRC) - 36
Command Rate (CR) - 1T

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

BIOS

Hej
Jag gjorde som jag blev tillsagd tidigare.
Tog två foton av BIOS

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

För att klargöra. Lägre latencer på minnerna ökar ju hastigheten på systemet i en del situationer.

Hawk: Vill du köra minnerna i 1600Mhz gå då in i XMP menyn och välj 1600Mhz.

Permalänk

1. Moderkortet ska visst stödja 1600mhz (inofficiellt, läs #2 för förklaring).
2. i7-2700 stödjer officiellt upp till 1333mhz vilket innebär att moderkortet följer vad CPU säger.
3. Nej, du märker ingen som helst skillnad på 1333 och 1600mhz.

EDIT: För att i7-2700 ska stödja och utnyttja 1600mhz så bör man överklocka processorn eftersom minneskontrollern är speccad att köras upp till 1333mhz även om minnet körs i 1600mhz.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk

Aktivera XMP kanske? det är så dom går i den hastigheten!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag gjorde som jag blev tillsagd tidigare.
Tog två foton av BIOS

Ja som alla säger och som jag också skrev, det enklaste på en Intel är att ändra längst upp där det står:
Extreme Memory Profile (X.M.P.) ifrån Disabled till XMP-1600.

Det borde funka fint, annars får du ställa manuellt som jag sa, 1600 i hastighet, 1,65V, och ändra DRAM Timing Selectable från AUTO till Manual och ställa in dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Moderkortet ska visst stödja 1600mhz (inofficiellt, läs #2 för förklaring).
2. i7-2700 stödjer officiellt upp till 1333mhz vilket innebär att moderkortet följer vad CPU säger.
3. Nej, du märker ingen som helst skillnad på 1333 och 1600mhz.

EDIT: För att i7-2700 ska stödja och utnyttja 1600mhz så bör man överklocka processorn eftersom minneskontrollern är speccad att köras upp till 1333mhz även om minnet körs i 1600mhz.

Rätta mig om jag har fel.

Du har inte fel. Dock överklockas minneskontrollern automatiskt när man ställer in en XMP-profil, och Sandy Bridge ska egentligen stöda 1600 MHz utan problem så länge det är 1600 MHz @ 1.5V.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Den angivna spänningen är den som de testat och validerat minnena vid. Det innebär att tillverkaren garanterar att om inte någon annan hårdvara sätter stopp så så ska minnena fungera utan problem med angiven spänning, hastighet och latens.
Om man vill så kan man sänka spänningen under den angivna. Detta gör dock att du frångår tillverkarens validering och du måste därför själv testa att det fungerar.
Det kan du göra med memtest. Sänk spänningen i små steg och testa att du inte får några fel i memtest.
Om minnesmodulerna klarar att leverera med några tiondels volt lägre spänning så har du minskat din energiförbrukning och kommit närmare det referensvärde som Intel anger för processorn.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

3. Nej, du märker ingen som helst skillnad på 1333 och 1600mhz.

EDIT: För att i7-2700 ska stödja och utnyttja 1600mhz så bör man överklocka processorn eftersom minneskontrollern är speccad att köras upp till 1333mhz även om minnet körs i 1600mhz.

Rätta mig om jag har fel.

Hej
Om det nu är som du skriver, att man inte märker någon skillnad mellan 1333 vs. 1600.
Jag vill inte överklocka processorn, den har ju redan 3,9 på turbo, som jag satt till "extrem" i BIOS.
Kanske är det lika bra att köra minnena i 1333, så att inte moderkortet överbelastas som Komplett påstod.
Jag gick ju på deras "snack" och beställde två 4 Gb minnen som stöds av av moderkortet.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639491
Det blir ju en helt onödig utgift, dom nya minnena kostar ju trots allt 648 spänn, dom fyra 2 Gb stickorna får jag ju aldrig någon användning för..., och mer än 8 Gb lär man väl aldrig behöva med dagens prylar
Tycker inte om att Cas latency siffrorna visar 9-11-11-29, när det ska vara 9-9-9-24
Kan ju ha dom pengarna till något roligare, så ett ångerköp ligger ju nära till hands.

Om plattformen 1155 är spesade för 1333, så måste det ju betyda att även YB inte heller skall ha 1600.
Mitt moderkort stödjer även IB, om man får lust att uppdatera framöver

Huga, det är inte lätt alla gånger ;), man skriver så mycket trams...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Om det nu är som du skriver, att man inte märker någon skillnad mellan 1333 vs. 1600.
Jag vill inte överklocka processorn, den har ju redan 3,9 på turbo, som jag satt till "extrem" i BIOS.
Kanske är det lika bra att köra minnena i 1333, så att inte moderkortet överbelastas som Komplett påstod.
Jag gick ju på deras "snack" och beställde två 4 Gb minnen som stöds av av moderkortet.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639491
Det blir ju en helt onödig utgift, dom nya minnena kostar ju trots allt 648 spänn, dom fyra 2 Gb stickorna får jag ju aldrig någon användning för..., och mer än 8 Gb lär man väl aldrig behöva med dagens prylar
Tycker inte om att Cas latency siffrorna visar 9-11-11-29, när det ska vara 9-9-9-24
Kan ju ha dom pengarna till något roligare, så ett ångerköp ligger ju nära till hands.

Om plattformen 1155 är spesade för 1333, så måste det ju betyda att även YB inte heller skall ha 1600.
Mitt moderkort stödjer även IB, om man får lust att uppdatera framöver

Huga, det är inte lätt alla gånger ;), man skriver så mycket trams...

Du kommer inte märka någon skillnad på 1333 och 1600 om du inte sitter och överklockar datorn och försöker få höga poäng i 3dmark, men det tvivlar jag på att du gör Spelar du så gör det knappt nå skillnad alls. Du kan lika gärna köra 1333Mhz bara för att slippa strula och få till 1600, inte för att ditt moderkort lär överhetta eller går varmt, för det kommer det absolut INTE att göra. Finns inte en chans. Gå inte på deras bullshit, dom har som vi säger ingen koll alls. Jag har t.ex skrivit FAQ om hur minnen fungerar här i forumet så det har jag absolut koll på

Det finns upp till 2166Mhz minnen att köpa och det är för att man faktiskt kan använda det, och det är ju bra mycket snabbare än 1600Mhz och inte heller några problem att använda på ditt moderkort om det ska vara så. Så du förstår att 1600Mhz absolut inte är någon fara att använda.

Jag skulle använda ångerrätten direkt om jag vore du, dom har trots allt givit dig mycket felaktig information och det tycker jag är riktigt dåligt med tanke på att det är en butik som säljer hårdvara så tycker man att dom borde ha koll och det sorgliga är att när dom berättar saker till såna som har mindre koll så tror ju folk på vad dom säger ändå och då blir det såhär som nu, väldigt fel!
Ibland kan man ju undra varför dom inte letar anställda via såna här forum istället där folk faktiskt har koll på hur saker fungerar..

Lycka till nu och se till att dom inte får ett öre för att du beställt minnena och ångrar dig, om dom nu kräver någon avgift eller dylikt så hänvisa till att dom gett dig mycket felaktig information och ge dom länken till den här tråden så kan dom ju inspektera hur pass felaktig information du trots allt fått.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Pratade med Komplett i telefon.
Nu påstår dom att mina minnen inte är med i listan över godkända minnen till mitt moderkort !!!
Det har gått för lång tid att få byta dom.
Varför sålde dom då dessa minnen till mitt moderkort?
Skall jag behöva köpa nya minnen som är "godkända" av Gigabyte ?

Detta är tyder på ren okunnighet på den du pratade med på telefon.
Listan han/hon antagligen refererar till är de minnena de har testat i moderkortet och sett om de fungerar. Är de med på listan så är det garanterat att minnena skall vara kompatibla med moderkortet. Men jag tror inte att Gigabyte har testat vart enda märke/modell av ram-minnen, det skulle vara helt idiotiskt om man ens skulle försöka sig på det, om inte annat otroligt dyrt. Det vill säga att andra minnen som inte står på listan mycket väl kan fungera utan problem (troligt) men de kan inte garantera det då Gigabyte själva ej har testat just de minnesmodulerna...

Man skall se den listan som ett "förslag" på minnen, inte som en lista vilka moduler man får/måste använda. Står det dock uttryckligen att vissa moduler inte fungerar så skall man självklart inte skaffa dem...