Permalänk

Molnserver

Hej

Jag har kikat lite runt på nätet efter en passande molntjänst som jag kan köra inom mitt lokalanätverk eller eventuellt även utanför mitt nätverk. Tanken är i grund och botten att jag vill ha en liknande tjänst som dropbox fast jag vill ha en lokal kärna i det hela.

  • Det vore toppen att lägga allt på en NAS disk som server

  • Klienter skall synka emot denna plats automatiskt, i stil med dropbox synkronisering

  • Tjänsten bör vara multi plattform (win och osx)

Jag har tittat lite på Owncloud, men de vekar inte riktigt vara klara med den tjänsten ännu för syncklienter emot osx eller hur det skulle fungera emot en NAS. Är det någon som har tips på detta, nämn gärna några bra NAS stationer om ni vet

Permalänk

1. FTPS eller SSH och sen skriver du en egen klient för kommunikation mot din server.

2. FTPS eller SSH som lagrar sin data i dropbox (och lokalt...) och sen skriver du en egen klient för kommunikation mot din server.

Permalänk
Medlem

Tror det blir knepigt att köra det på en färdig NAS-lösning om du inte kommer åt ett OS.
Är problemet med dropbox utrymmet eller varför inte använda den tjänsten?

Permalänk
Permalänk

Tack för svaren, sparkleshare har jag kikat lite på. Lullebullens svar har jag inte funderat på ännu men det skulle kunna vara ett alternativ om än ett jobbigt sådant =).

Har tittat lite på GoodSync och de verkar intressant.

Tanken är att jag skall ha ett lokalt Itunes bibliotek då vi är DJ's, för att synca och hålla Itunes biblioteket uppdaterat på flera plattformar. Jag har testat flera syncprogram till Itunes men de är inte felfri de minsta så nu satsar jag hellre på att synca filer utanför Itunes. Vi har ett bibliotek som är uppåt 40 GiB och det kan bli onödigt dyrt med dropbox känner jag.

GoodSync kanske erbjuder det jag vill ha på ett smidigt sätt =). Återkommer när jag har testat lite mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostcloud:

Tack för svaren, sparkleshare har jag kikat lite på. Lullebullens svar har jag inte funderat på ännu men det skulle kunna vara ett alternativ om än ett jobbigt sådant =).

Har tittat lite på GoodSync och de verkar intressant.

Tanken är att jag skall ha ett lokalt Itunes bibliotek då vi är DJ's, för att synca och hålla Itunes biblioteket uppdaterat på flera plattformar. Jag har testat flera syncprogram till Itunes men de är inte felfri de minsta så nu satsar jag hellre på att synca filer utanför Itunes. Vi har ett bibliotek som är uppåt 40 GiB och det kan bli onödigt dyrt med dropbox känner jag.

GoodSync kanske erbjuder det jag vill ha på ett smidigt sätt =). Återkommer när jag har testat lite mer!

Det låter intressant. Det ger ju helt nya möjligheter för dj's. Konstigt att det inte redan finns en sådan lösning. Men du kanske har något på gång där!

Permalänk
Citat:

Det låter intressant. Det ger ju helt nya möjligheter för dj's. Konstigt att det inte redan finns en sådan lösning. Men du kanske har något på gång där!

Mjo det är lite av dagen problem när Dj's planerar kvällens listor. Idag använder många resande Dj's Traktor eller liknande när de arbetar men att sitta och arbeta med listor och liknande i dessa problem är än så länge ett lokalt arbete mig vetligen då. Det uppstår problem om du har en station hemma och en station on the move så att säga. Att försöka synca dessa har krånglat en massa för vår del och det vore toppen om detta hade kunnats göra smidigare

Permalänk

Synology säljer NAS burkar med deras nya mjukavara DSM 4.0. Den är crossplattform med cloudstatin mm. Låter lite som det du är ute efter. Kolla på www.synology.com Själv skall jag handla en DS1512+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Synology säljer NAS burkar med deras nya mjukavara DSM 4.0. Den är crossplattform med cloudstatin mm. Låter lite som det du är ute efter. Kolla på www.synology.com Själv skall jag handla en DS1512+

Tanken slog mig också men tyvärr så:

# Finns Cloudstation-klienten mig veterligt endast till Windows idag.
# Är fortfarande i Beta-stadiet
# Kommunikationen är okrypterad (finns spekulationer på forumet om att den skarpa versionen kommer att ha kryptering)
# Antalet samtidiga anslutningar är ganska begränsade och beroende på modell av NAS vill jag minnas, dock kanske det inte är ett problem i det här fallet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad det låter som att du missar är att de flesta av dessa lösningar kräver att du har en server som du synkar mot. Problemet med en NAS är att de oftast är nedlåsta så att man inte kan installera egna saker på dem smidigt. Ett annat alternativ skulle ju vara att bygga en egen NAS som kör den tjänst du nu bestämmer dig för.

Vad är det av biblioteket du planerar att synka? är det bara .mp3 filerna eller även spellistor eller hela mappen inklusive iTunes egna datafiler?

Permalänk
Medlem

Synka låtar mot itunes i molnet, är det inte det iCloud gör? Eller har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Tanken slog mig också men tyvärr så:

# Finns Cloudstation-klienten mig veterligt endast till Windows idag.
# Är fortfarande i Beta-stadiet
# Kommunikationen är okrypterad (finns spekulationer på forumet om att den skarpa versionen kommer att ha kryptering)
# Antalet samtidiga anslutningar är ganska begränsade och beroende på modell av NAS vill jag minnas, dock kanske det inte är ett problem i det här fallet.

Det där hade jag missat. Tack för tipset.
[edit] När det gäller "endast Windows" så är det bra. Mac är inte välkomna i mitt hus.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på en VPN lösning?

Sätt upp en filserver på nätverket där du sparar dina spellistor osv.
Därefter sätter du upp VPN så att filservern är tillgänglig från alla datorer, med internetanslutning.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk

Kul med så många svar! Jag känner att idéerma bara flöder in just nu =).

Citat:

Vad är det av biblioteket du planerar att synka? är det bara .mp3 filerna eller även spellistor eller hela mappen inklusive iTunes egna datafiler?

Jag vill egentligen synka hela Itunes "musik" mapp, så att allt synkas och att du har en up to date "musik" mapp. Det jag gör på en macen/PC får gärna dyka upp i de andra när de synkas ihop.

Om det sedan skulle röra sig om annat än bara itunes idéen så är inte det fel heller. Nått säger mig ändå när jag läst vidare att Owncloud är på god väg. De saknar dock synkningsappliaktioner för Mac än så länge.

Citat:

Har du funderat på en VPN lösning?

Sätt upp en filserver på nätverket där du sparar dina spellistor osv.
Därefter sätter du upp VPN så att filservern är tillgänglig från alla datorer, med internetanslutning.

Detta har jag inte funderat på ännu, är heller inte så insatt på VPN delen och hur man skall gå till väga isf. Finns det möjlighet genom denna idén att synka filer exempelvis?

Tack för er tid, det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostcloud:

Jag vill egentligen synka hela Itunes "musik" mapp, så att allt synkas och att du har en up to date "musik" mapp. Det jag gör på en macen/PC får gärna dyka upp i de andra när de synkas ihop.

Om det sedan skulle röra sig om annat än bara itunes idéen så är inte det fel heller. Nått säger mig ändå när jag läst vidare att Owncloud är på god väg. De saknar dock synkningsappliaktioner för Mac än så länge.

Jag tror inte att det är någon jättebra idé då iTunes tenderar att ha en hel del filer som är öppna hela tiden där. Om två personer då öppnar iTunes samtidigt så kommer det bli stora problem med versionshanteringen av dessa filer. Iaf så gäller det med iPhoto. Har försökt att ha ett iPhoto bibliotek på en nätverksshare. Det fungerar bra så länge bara en dator öppnar den åt gången.

Permalänk

Mjo den tanken har slått mig att det kan bli problem.

Saken är att vi har två användare och att ha två itunes öppna är något vi skulle kunna förhindra genom manuel synk eller hålla Itunes stängda under synk.

Hittade en annan fräck lösning, dock under beta Bitcasa har dock inte testat det ännu men det kanske kan vara något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

SSHFS?

Såg just hak5's avsnitt om detta. Kanske kan vara lite omständigt. Det ger dig i alla fall molnlagring som syns som en extern enhet på din klient och med hög säkerhet (så länge det confas rätt så klart). Men du behöver ju då en SSH-server, och om du ska ha mycket utrymme kanske det blir billigare med dropbox eller dylikt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail