Permalänk
Medlem

Klocka en FX-6100

Satt i flera timmar igår och försökte få ordning på detta, men lyckades inte...

Multiplier på 20, datorn startar upp som vanligt, under Systemegenskaper visar processorn 4.03GHz och Cool'n'Quiet är avstängt. Ändå så klockar den ner sig i "skrivbordsläge", varför? Vad har jag missat?

Minneshastigheten ställs inte heller in rätt, väljer att köra dem i 1600MHz men när datorn startar om så återgår hastigheten till 1333MHz. Går heller inte att justera bussfrekvensen, återställer sig också.

Edit: Fick ordning på klockhastigheten, återställde BIOS och gjorde om allt från början, nu funkar det plötsligt... fortfarande minnesproblemet kvar dock.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Skrivet av mtntwg:

http://i46.tinypic.com/331es0w.png

Satt i flera timmar igår och försökte få ordning på detta, men lyckades inte...

Multiplier på 20, datorn startar upp som vanligt, under Systemegenskaper visar processorn 4.03GHzGHz och Cool'n'Quiet är avstängt. Ändå så klockar den ner sig i "skrivbordsläge", varför? Vad har jag missat?

Minneshastigheten ställs inte heller in rätt, väljer att köra dem i 1600MHz men när datorn startar om så återgår hastigheten till 1333MHz. Går heller inte att justera bussfrekvensen, återställer sig också.

Edit: Fick ordning på klockhastigheten, återställde BIOS och gjorde om allt från början, nu funkar det plötsligt... fortfarande minnesproblemet kvar dock.

vad var det som gjorde att den klockade ner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

vad var det som gjorde att den klockade ner sig?

Ingen aning, uppdaterade bara BIOS till senaste och sen ställde jag in allt precis som innan.

Minnesfelet förstår jag mig inte på... får upp någon slags varning om att systemet har klockats efter att jag har valt 1600MHz, får valmöjlighet om att antingen starta Windows med överklockningen, eller gå in i BIOS och ändra. Detta kommer bara upp när jag ändrar minnesfrekvensen, inte när jag ändrar för CPU:n.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W