Apple förbereder för högupplösta skärmar i Mac OS X "Lion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jo jag vet men du måste hålla med att det minst sagt är lite luddiga beteckningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0m1nation:

Jo jag vet men du måste hålla med att det minst sagt är lite luddiga beteckningar

Nej, det kan jag nog inte säga att jag gör. Just QFHD tycker jag är rätt bra eftersom att man då vet att det rör sig om en fyrdubbel ökning från Full HD. Helt klart mer logiskt och lättare ihågkommet än SVGA, WQXGA och sådana.

Permalänk
Medlem

Jo på så vis är det ju rätt bra men jag tänker snarare på att "full hd" låter som är det är den absolut högsta upplösningen man kan få.
Är ett glas fullt får du ju inte plats med mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0m1nation:

Jo på så vis är det ju rätt bra men jag tänker snarare på att "full hd" låter som är det är den absolut högsta upplösningen man kan få.
Är ett glas fullt får du ju inte plats med mer

Låter de ju inte, låter som att de är max de kan få ur HD, vilket stämmer enligt dagens standard.
Sen får de väl hitta på något annat fint namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Nej, det kan jag nog inte säga att jag gör. Just QFHD tycker jag är rätt bra eftersom att man då vet att det rör sig om en fyrdubbel ökning från Full HD. Helt klart mer logiskt och lättare ihågkommet än SVGA, WQXGA och sådana.

Jag gillar 1080p, 720p, 720i osv.
Då vet man alltid vad det syftas på, konstiga termer som "HD Ready" tycker jag orsakar mer förvirring är de löser.

Väntar med spänning på "Hyper hexa deca HD ++".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Låter de ju inte, låter som att de är max de kan få ur HD, vilket stämmer enligt dagens standard.
Sen får de väl hitta på något annat fint namn.

Det stämmer ju inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0m1nation:

Jo på så vis är det ju rätt bra men jag tänker snarare på att "full hd" låter som är det är den absolut högsta upplösningen man kan få.
Är ett glas fullt får du ju inte plats med mer

Jo, det gäller ju att man faktiskt vet vad beteckningen innebär.

Skrivet av henkiii:

Jag gillar 1080p, 720p, 720i osv.
Då vet man alltid vad det syftas på, konstiga termer som "HD Ready" tycker jag orsakar mer förvirring är de löser.

Väntar med spänning på "Hyper hexa deca HD ++".

1080p och de andra säger ju dock inget om bildförhållandet och antalet horisontella linjer. Standardiseringen av upplösningsbegrepp är ju inget man räknar med att gemene man ska kunna utan det lämnas till lösa begrepp som HD Ready. Vill du specificera en upplösning så ser i alla fall inte jag någon bättre lösning än att ha begrepp som QFHD eller att skriva ut upplösningen numeriskt varje gång.

EDIT: HD Ready visade sig vara mer än att en display enbart ska kunna visa en viss upplösning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/HD-Ready

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu en gång blir det Apple som visar vägen för de andra tillverkarna... Undrar hur lång tid det tar för de andra att komma ikapp?

Kommer bli intressant att de hur bra det fungerar med Hi-DPI i OS X. Apple brukar ju vara duktiga på att inte kompromissa med användarvänligheten och flytet i OS:et.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Varför använder dom inte vektorgrafik?
Exempelvis SVG?

OS X härstammar från NeXTSTEP som använde PostScript för rendering.

Permalänk
Medlem

Jag personligen ser ingen stor poäng i att motanpassa upplösningen på skärmobjekt till en högre upplösning, då får man ju fortfarande bara plats med lika mycket på skärmen. vitsen med en högre upplösning (enligt mig) är att få plats med mer på skärmen. Som diverse videos på youtube visat så kan de flesta inte se skillnad på ipad2/3, dvs upplösningen är i sig en väldigt liten vinst om gränssnittet anpassar sig.

Till exempel har jag suttit med en 40" 1080P tv som datorskärm under en längre tid och aldrig stört mig på att man kan se pixlarna eller att det varit för låg dpi. Jag skulle gärna vilja ha en mycket högre dpi i en laptop, utan att gränssnittet anpassas, för att slippa ha fler paneler inkopplade för att kunna jobba ordentligt.

Permalänk
Medlem

Hade de varit smarta så hade de använt vektoriserade saker för allt istället. Då blir det verkligt skalbart. Det är ju inte så att det fattas kraft i dagens maskiner för det.

Skrivet av d0m1nation:

Jo på så vis är det ju rätt bra men jag tänker snarare på att "full hd" låter som är det är den absolut högsta upplösningen man kan få.
Är ett glas fullt får du ju inte plats med mer

Får man plats med allt vatten i full tillbringare i ett glas?

HD definerar en specifik upplösning. Det innebär inte att det kan finnas större upplösning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag personligen ser ingen stor poäng i att motanpassa upplösningen på skärmobjekt till en högre upplösning, då får man ju fortfarande bara plats med lika mycket på skärmen. vitsen med en högre upplösning (enligt mig) är att få plats med mer på skärmen. Som diverse videos på youtube visat så kan de flesta inte se skillnad på ipad2/3, dvs upplösningen är i sig en väldigt liten vinst om gränssnittet anpassar sig.

Till exempel har jag suttit med en 40" 1080P tv som datorskärm under en längre tid och aldrig stört mig på att man kan se pixlarna eller att det varit för låg dpi. Jag skulle gärna vilja ha en mycket högre dpi i en laptop, utan att gränssnittet anpassas, för att slippa ha fler paneler inkopplade för att kunna jobba ordentligt.

Poängen är ju rejält mycket bättre skärpa, vilket framför allt visar sig från sin bästa sida när man läser på skärmen.

Precis som du gillar jag också större arbetsyta, så jag hoppas på att kunna ställa DPI i OS på en kompromissnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

NIIIICE! Visste dock inte att Ivy Bridge GPUn hade stöd för 4K

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hade de varit smarta så hade de använt vektoriserade saker för allt istället. Då blir det verkligt skalbart. Det är ju inte så att det fattas kraft i dagens maskiner för det.

Får man plats med allt vatten i full tillbringare i ett glas?

HD definerar en specifik upplösning. Det innebär inte att det kan finnas större upplösning.

Vad är den specifika upplösningen HD definierar?

Permalänk
Medlem

HD definierar ingen specifik upplösning utan konstaterar enbart att det är hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0m1nation:

HD definierar ingen specifik upplösning utan konstaterar enbart att det är hög upplösning.

Tyvärr felaktigt, HD definierar upplösningen 1280x720 som ej ska förväxlas med 720p. Men egentligen har du rätt eftersom att begreppet används väldigt löst när man stöter på det. När en skärm benämns med HD-upplösning kan det i stort sett betyda vad som helst. Det korrekta är ju dock 1280x720.

Skrivet av Wikipedia:

The HD resolution of 1280×720 pixels stems from high-definition television (HDTV), where it originally used 60 frames per second. With its 16:9 aspect ratio it is exactly 2 times the width and 1 1⁄2 times the height of 4:3 VGA, which shares its aspect ratio and 480 line count with NTSC. HD therefore has exactly 3 times as many pixels as VGA.

This resolution is sometimes referred to as 720p, although the p (which stands for progressive scan and is important for transmission formats) is irrelevant for labeling digital display resolutions.

Few screens have been built that actually use this resolution natively, most employ 16:9 panels with 768 lines instead (WXGA), which resulted in odd numbers of pixels per line, i.e. 1365 1⁄3 are rounded to 1360, 1364, 1366 or even 1376, the next multiple of 16. All of these resolutions are in scope of the "HD ready" label.

Än en gång: http://en.wikipedia.org/wiki/Graphic_display_resolutions

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ännu en gång blir det Apple som visar vägen för de andra tillverkarna... Undrar hur lång tid det tar för de andra att komma ikapp?

Kommer bli intressant att de hur bra det fungerar med Hi-DPI i OS X. Apple brukar ju vara duktiga på att inte kompromissa med användarvänligheten och flytet i OS:et.

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas Apple gör en bra lösning, de har ju länge varit på efterkälken vad gäller dpi/ppi (jämfört med främst Linuxvarianter men även Windows), men efter att iphone 4 till slut fått en bra skärm har folk äntligen fått upp ögonen för upplösning och ppi. Kanske kan det här leda till fler skärmar med HÖG upplösning även utan rövarpriser. Snackar om desktopdatorer alltså, tror att om iMac kommer med högupplöst skärm kanske det smittar av sig även på utbudet av "vanliga" skärmar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det förklarar ju saken till varför Apple hade rea på sina datorer i USA, precis som någon sa så tömmer det lagret för att sedan tjäna ännu mer pengar igenom att släppa en ny modell Gillar inte deras produkter men gillar starkt deras förmåga på att lura dumma amerikanare på pengar.

Skrivet av Merlinen:

Apple brukar använda USA för att tömma sina lager innan en "refresh" på en produkt, tror jag aldrig sett det inom EU
Kan vara stort teken på att deras Ivy Bridge MBP/Air ligger runt hörnet.

Samt att elektronik i allämnhet är mycket billigare i USA.

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1109860-rea-pa...

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Med bra skalning av storleken på grännsittet är en hög upplösning enbart positivt. Os tillverkarna får implementera ett standardförhållande mellan text, ikoner och knappar som man kan skala mot sin skärmupplösning vid behov. Om detta inte räcker så ska det vara möjligt att ändra storlek på varje individuellt element på ett enkelt sätt. Gör man det så är det bara att välja upplösning på skärmen efter betrakningsavstånd...

Känns ju helt orimligt att man ska behöva välja upplösning efter skärmstorlek och betraktningsavstånd pga att det inte går att se vissa saker i operativsystemet annars...

Är hyfsat säker på att Apple löser detta då det fungerar t.ex. alldeles utmärkt på nya iPad där allt är lika stort men mer högupplöst.

Permalänk
Medlem

Och för dom som vill ha fint i 4:3(ej wide) kan emotse WHUXGA.. Wide hexadecatuple ultra extended graphics array. 7680×4800. ;p (8K fast lite mer på höjden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Och för dom som vill ha fint i 4:3(ej wide) kan emotse WHUXGA.. Wide hexadecatuple ultra extended graphics array. 7680×4800. ;p (8K fast lite mer på höjden).

Den upplösningen blir inte 4:3...

det är mellan 4:3 och 16:9 eller närmare bestämt: 14.4:9 eller 4.8:3, alltså 8:5

Permalänk
Skrivet av widL:

Ännu en gång blir det Apple som visar vägen för de andra tillverkarna... Undrar hur lång tid det tar för de andra att komma ikapp? Skickades från m.sweclockers.com

Usch, så vet du väl att man inte får säga i Sweclockers forum, man skulle ju kunna tro att det råder åsiktsfrihet här då, och att man inte blir överkörd av en angry mob av frenetiskt Apple-hatande användare om man yttrar någonting positivt om företaget!

Om Apple sätter igång maskineriet på marknaden med nya datorer med hög upplösning kommer man få någon obskyr gammal okänd skärm för 50-60K uppkörd i ansiktet med texten "Titta! Apple var inte först!" om man påpekar det, med största sannolikhet. Samma sak hände ju med iPhone 4, även om vem som helst kunde se på marknadsutveckligen att det var den telefonen som satte fart på de andra tillverkarnas ambitioner att göra högupplösta telefoner, även om det fanns typ tre stycken obskyra modeller med i övrigt kassa specs innan dess. Men nämner man det här kommer man mer eller mindre friteras levande.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Det förklarar ju saken till varför Apple hade rea på sina datorer i USA, precis som någon sa så tömmer det lagret för att sedan tjäna ännu mer pengar igenom att släppa en ny modell Gillar inte deras produkter men gillar starkt deras förmåga på att lura dumma amerikanare på pengar.

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1109860-rea-pa...

Vänta nu... Du är en konsument... Som... Tror att det är ett nytt påfund att sälja ut gamla grejer på rea innan man köper in nya? Världen är bra skrämmande ibland.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Tror du missar en ganska viktig del av den nyheten:

"Tyska Computerbase rapporterar att Intel räknar med att upplösningen 3840 x 2160 pixlar hittar till skärmstorlekar på 24–30 tum redan 2013. Halvledarjätten har dock siktet inställt högre än så och räknar med att upplösningarna 4096 x 2304 samt 4800 x 2700 pixlar kan vara verklighet i premiumsegmenten inom 2–3 år."

Det verkar som att Apple planerar att ta till sig höga upplösningar redan i år, vilket ändå måste ses som att leda utvecklingen i jämförelse med 2013 och framåt. Sedan får du inte heller glömma vilket stenhårt samarbete Intel och Apple har. Tror du att det var en slump att Apple var först på marknaden med Z68-chipsetet? Eller att Ultrabooks är så uppenbart designade utefter Macbook Air? Är det något patent som Apple hade kunnat vinna utan att lyfta ett finger så är det Ultrabook-marknaden, men ändå så lämnar de den marknaden ifred. Varför? För att Ultrabook är ett Intel-initativ, och Apple och Intel är ungefär så nära vänner man kan vara i den här branschen.

Så skulle inte vara förvånad om Apple har ett stort finger med i leken när det kommer till Intels planer när det gäller 4K och liknande.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Aja roligt att Mac fanboys har fått nått att skrika över ialf

Ännu ”roligare” att du alltid ska se ner på Apple och kallar alla som ser något positivt med det de gör för fanboys.
Jag blir skitförbannad på Apple ibland, men tycker ändå de lyckas bra med mycket.
Bara för att man inte ogillar allt Apple gör är man väl inte fanboy?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazze2k5:

Då kanske de äntligen kan fixa så man kan öka DPI på ens text också, helt otroligt att de inte har löst det än, har funnits i över 10 år i både Windows och Linux/Xorg. Det lär bli svårt att läsa annars och det är redan väldigt opraktiskt om man kopplar in sin Mac Mini till en TV om den står en bit bort och inte är gigantisk.

Vänta bara... När allt lanseras från Apple så kommer dom säga att dom som första OS i världen fixat så man kan öka DPI:n på texten!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Tror du missar en ganska viktig del av den nyheten:

"Tyska Computerbase rapporterar att Intel räknar med att upplösningen 3840 x 2160 pixlar hittar till skärmstorlekar på 24–30 tum redan 2013. Halvledarjätten har dock siktet inställt högre än så och räknar med att upplösningarna 4096 x 2304 samt 4800 x 2700 pixlar kan vara verklighet i premiumsegmenten inom 2–3 år."

Det verkar som att Apple planerar att ta till sig höga upplösningar redan i år, vilket ändå måste ses som att leda utvecklingen i jämförelse med 2013 och framåt. Sedan får du inte heller glömma vilket stenhårt samarbete Intel och Apple har. Tror du att det var en slump att Apple var först på marknaden med Z68-chipsetet? Eller att Ultrabooks är så uppenbart designade utefter Macbook Air? Är det något patent som Apple hade kunnat vinna utan att lyfta ett finger så är det Ultrabook-marknaden, men ändå så lämnar de den marknaden ifred. Varför? För att Ultrabook är ett Intel-initativ, och Apple och Intel är ungefär så nära vänner man kan vara i den här branschen.

Så skulle inte vara förvånad om Apple har ett stort finger med i leken när det kommer till Intels planer när det gäller 4K och liknande.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk

Det där är väl ändå en panel, och inte en lanserad skärm för slutanvändare? Apple använder dessutom ganska ofta Sharp-paneler i sina produkter.

Så det hela är inte en fråga om att det finns paneler som klarar upplösningen eller ett operativsystem som klarar upplösningen. Det Apple sätter fart på marknaden genom är att lansera en slutprodukt som har hårdvaran och mjukvaran för teknologin.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jo, det gäller ju att man faktiskt vet vad beteckningen innebär.

1080p och de andra säger ju dock inget om bildförhållandet och antalet horisontella linjer. Standardiseringen av upplösningsbegrepp är ju inget man räknar med att gemene man ska kunna utan det lämnas till lösa begrepp som HD Ready. Vill du specificera en upplösning så ser i alla fall inte jag någon bättre lösning än att ha begrepp som QFHD eller att skriva ut upplösningen numeriskt varje gång.

EDIT: HD Ready visade sig vara mer än att en display enbart ska kunna visa en viss upplösning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/HD-Ready

http://read.pudn.com/downloads160/ebook/723748/s274m.pdf

Full-hd enligt ebu är 1920x1080, punkt slut och och bildförhållande därefter.

DIGITALEUROPE - som tillverkarna måste uppfylla..
"Display products bearing the 1080p qualifier logos not only feature a minimum 1920 x 1080 resolution, but also guarantee that the relevant 1080p signal variants – 24 Hz, 50 Hz and 60 Hz – can be acquired, as well as reproduced with the same or higher frame rate. "

Sedan har du media såsom film och dyl som inte uppfyller detta då man vill bibehålla så nära film som möjligt. Men fullhd är 1920x1080, och hd-ready är något som kan visa mer än 720 vertikala linjer

Så ska man hårddra det så är en hd-ready 1280x720 hd, men mediat, t.ex. en film inte det då den inte uppnår 720 vertikala linjer på grund av annan AR och klippt till närmsta modulus.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Det där är väl ändå en panel, och inte en lanserad skärm för slutanvändare? Apple använder dessutom ganska ofta Sharp-paneler i sina produkter.

Så det hela är inte en fråga om att det finns paneler som klarar upplösningen eller ett operativsystem som klarar upplösningen. Det Apple sätter fart på marknaden genom är att lansera en slutprodukt som har hårdvaran och mjukvaran för teknologin.

Ryktet är att 32 tummaren med 3840x2160 kommer att lanseras som en Imac. Sharp började masstillverka panelen i mars i år och i april var man uppe i 5 miljoner paneler. Sharp skrev i ett pressmeddelande att dem rappar upp produktionen för att täcka marknadsbehovet. Det är precis denna skärmen jag väntar på men jag tänker vänta på att den kommer ut som endast skärm och inte en Imac.