Forskare gör virtuella landskap med augmented reality, sandlåda och Kinect

Permalänk

Fan, jag satt bara och väntade på att dom skulle översämma hela bordet med vattnet...

Permalänk
Medlem

Bara jag som har sett en likadan video för typ ett år sedan? Men antar att dom har hållt på ett tag D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Om det fyller någon funktion i nuläget spelar ingen roll. Det är mer eller mindre ett tech-demo. Däremot ett häftigt sådant. Första gången jag ser något som använder kinect som är lite tufft faktiskt. Kinect som speltillbehör är ju utan tvekan 2010-talets skämt.

Om Kinect är 2010-talets skämt, vad är då inte Wiimote och PS3 Move? Kinecten är iaf ett intressant stycke hårdvara tillskillnad från de tidigare nämnda ^^ Är mitt uppe i kandidatarbete nu här på Chalmers och gruppen vi delar rum med är en av 2 grupper som gör kandidatarbete relaterat till Kinect. De gör en motion capture verktyg (Open source) vilket gör att indie utvecklare kan använda motion capture för att få till bättre animationer utan att investera i svindyr utrustning. Har inte riktigt koll på vad den andra gruppen sysslar med dock tyvärr.

Permalänk
Medlem

Sandlåda deluxe!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Awsome!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Jag minns det gamla Populus 2. Det vore hur kul som helst att spela det såhär. Liknande spelidéer borde ju vara lätta att göra. Kanske ett strategispel som ett realtidsbaserat Civilization, där man placerar ut legobits-liknande plastobjekt. Bevattningar och åkrar utbreder sig sakta med ett svep med fem fingrar i sanden, snart kan de förse en plaststad i det arida landskapet med färska grödor och låta dess population grönska. Bygg fortifikationer. Bygg vägar. Begär truppförlyttning och se hur dina trupper vandrar till den angivna punkten.

Det enda som behövs är en stor sandlåda och lätta fötter.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Herregud, Black and White 3 + detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det där såg ju riktigt oanvändbart ut faktiskt...är det sånt skattepengar går till? :S

Skrivet av Lindgren92:

Lite små coolt. Men varför? Om han ändå står och skitar ned sig med sand kan han likaväl hälla på riktigt vatten? Visst kanske låter lite bitter, men jag förstår inte tanken med att allt som man kan göra i verkligheten ska göras på en datorskärm. Tycker det är sorgligt.

Skrivet av oi-bastard:

ser skit tråkigt ut :S

Ni måste tänka större och längre fram, fantisera själv vad Kinect kan användas till! (själv ser jag hur mycket som helst, även sandlådan som kommer att stå på ett museum och alla vill testa/leka!

Skrivet av takeoninja:

Om Kinect är 2010-talets skämt, vad är då inte Wiimote och PS3 Move? Kinecten är iaf ett intressant stycke hårdvara tillskillnad från de tidigare nämnda ^^ Är mitt uppe i kandidatarbete nu här på Chalmers och gruppen vi delar rum med är en av 2 grupper som gör kandidatarbete relaterat till Kinect. De gör en motion capture verktyg (Open source) vilket gör att indie utvecklare kan använda motion capture för att få till bättre animationer utan att investera i svindyr utrustning. Har inte riktigt koll på vad den andra gruppen sysslar med dock tyvärr.

Låter intressant! Dela gärna med dig sen när det är klart, om du kan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Riktigt ballt... Såg något liknande med s.k techno-magi för ett tag sedan på u-tuben.

Permalänk
Medlem

Fränt!

Såg att någon innan mig skrev om kinect och motion capture, här finns en plugin där man använder kinect för att samla data för rörelser:
http://www.ni-mate.com
Används till animationer, osäker på vilka program det funkar till men här är ett test från cinema 4d:
http://vimeo.com/39283358

Edit: Här visar killen som gjorde vimeoklippet lite mer: http://vimeo.com/41371204 , riktigt coolt imo.

Permalänk
Medlem

En sån MÅSTE dom sätta in på Universeum... fan va kul de hade varit att få leka i en sån sandlåda

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Jag minns det gamla Populus 2. Det vore hur kul som helst att spela det såhär. Liknande spelidéer borde ju vara lätta att göra. Kanske ett strategispel som ett realtidsbaserat Civilization, där man placerar ut legobits-liknande plastobjekt. Bevattningar och åkrar utbreder sig sakta med ett svep med fem fingrar i sanden, snart kan de förse en plaststad i det arida landskapet med färska grödor och låta dess population grönska. Bygg fortifikationer. Bygg vägar. Begär truppförlyttning och se hur dina trupper vandrar till den angivna punkten.

Det enda som behövs är en stor sandlåda och lätta fötter.

Gamla populus blev lite skönt nostalgiskt nu.

Permalänk
Avstängd

Jag vill också leka i sandlådan!

Permalänk

antagligen det dummaste jag sett på länge, dock rätt ku lidé! hoppas den kan användas till level design och liknande i spel :]

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Släng er i väggen Ubisoft.

From Dust

Dold text
Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Låter intressant! Dela gärna med dig sen när det är klart, om du kan.

Ska försöka komma ihåg att ta reda på vad de döpt sitt projekt till när jag träffar dem ^^ Tror att de har ordnat med nå google code sida eller liknande men är inte säker.

Permalänk

Gäsp.

Men jag hoppas de fixar Kinect som alternativ till pekskärm för Windows 8, annars har Windows 8 svårt att hitta en plats på desktop. Kunde vara riktigt användbart för produktivitet, till skillnad från att nedgradera mus och tangentbord till pekskärm menar jag.

Vi får se om de hittar på nåt bra

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Jag måste säga att jag är väldigt intresserad av hur man skulle kunna använda det här för nivådesign i spel.