Permalänk
Medlem

Asus Anti surge problem

tjena

Fick av någon anledning idag när jag installerade om win 7 på datan fick jag upp något
som hette Anti surge å var tvungen att gå in i biosen... när jag var där inne så märkte jag att
+5 och +12 mätarna var typ röda så man blev lite skrajsen så stängde av datan
å gick in på den andra

Frågade asus å så ... dom fråga några frågor etc

Först var det vad jag hade för prylar å nätagg
Han sa att nätagget ska klara det fint
samt fråga han om jag hade testat något annat nätagg å det har jag men felet är kvar

Sen sluta det med att han sa att det är felaktiga mätningar
å jag skulle inaktivera Anti surge

Bör jag vara rädd att något ska hända med datorn?
stängde av anti surge sedan dess verkar datorn fungera som vanligt samt tempraturer

Dator specs

Cpu: intel i7 2600s
Minne: 8GB DDR3 veng 1600mhz
Grafik: geforce 310
Nätagg: Silverstone SFX 450w 80bronze

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Antielefant

Nej, det är inget att oroa sig över. Skulle +12V vara för långt utanför spec skulle datorn inte ens starta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det är inget att oroa sig över. Skulle +12V vara för långt utanför spec skulle datorn inte ens starta.

Tack för svaret

Men 12v ligger på 16.224v och 5v ligger på 10.200v ? förstår inte problemet
Men han på asus sa att det är nog fel inget at oroa sig för mer eller mindre påstod han
men detta står ju i biosen brukar inte den alltid mäta rätt?
kan inget om volt men 16.224v lät så högt : /

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Tack för svaret

Men 12v ligger på 16.224v och 5v ligger på 10.200v ? förstår inte problemet
Men han på asus sa att det är nog fel inget at oroa sig för mer eller mindre påstod han
men detta står ju i biosen brukar inte den alltid mäta rätt?
kan inget om volt men 16.224v lät så högt : /

Det är högt! Men det stämmer inte! Om det skulle stämma skulle datorn inte ens starta Enklaste sättet att mäta det äkta värdet är genom en multimeter, men då får du tjuvstarta nätagget

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Det är högt! Men det stämmer inte! Om det skulle stämma skulle datorn inte ens starta Enklaste sättet att mäta det äkta värdet är genom en multimeter, men då får du tjuvstarta nätagget

Tack för svaret orons nivån börjar gå ner lite hos mig
Finns det ingen annat sätt man kan kolla sådant? vet varken hur man tjuvstartar ett nätagg eller att mäta : (

Men som sagt stort tack för svaren

Men till 100% så visar det fel ?
borde inte tempraturer öka vid höga volt?
verkar inte ha gjort något sådant heller
kan jag stänga av anti surge å gå in på datorn (använda den)

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Antielefant

Ja, det är helt hundra procent säkert att det visar fel. Med största sannolikhet har helt enkelt mätdelen på moderkortet lämnat in, alternativt har du en liten kortslutning exempelvis på grund av damm.

Skulle din +5V ligga på 10V skulle moderkortet redan ha brunnit upp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, det är helt hundra procent säkert att det visar fel. Med största sannolikhet har helt enkelt mätdelen på moderkortet lämnat in, alternativt har du en liten kortslutning exempelvis på grund av damm.

Skulle din +5V ligga på 10V skulle moderkortet redan ha brunnit upp.

Är det något som garantin täcker ? eller finns det ens garanti? köpte moderkortet för ca 30 dagar sen
från komplett.

Eller kanske inte behövs ? påverkar det prestandan något?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Berrich:

Är det något som garantin täcker ? eller finns det ens garanti? köpte moderkortet för ca 30 dagar sen
från komplett.

Eller kanske inte behövs ? påverkar det prestandan något?

Det påverkar ingenting, men visst är det grund för utbyte om du känner dig osäker på moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det påverkar ingenting, men visst är det grund för utbyte om du känner dig osäker på moderkortet.

Okej gött än en gång skönt att få svar från folk som kan detta
Ska se om man kanske kan få ett nytt på garantin , vet inte kanske komplett är svår med att göra
å jag va väldigt försiktig när jag montera det etc med esd band den biten kan jag .

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Berrich:

Okej gött än en gång skönt att få svar från folk som kan detta
Ska se om man kanske kan få ett nytt på garantin , vet inte kanske komplett är svår med att göra
å jag va väldigt försiktig när jag montera det etc med esd band den biten kan jag .

Nej, det är inget som ens Komplett ska bråka om. Trasiga sensorer är inget bra tecken på ett moderkort som bara är en månad gammalt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync