Permalänk

PCI-E SSD

Tjenare!

Jo, jag undrar om det är någon på forumet som har erfarenheter om denna lösningen: http://tinyurl.com/csdcle2
och om någon har samma bräda som jag har, som kör med denna ssd, se signatur.
Samt, är det värt att betala 30kr/GB? Har redan en intel 160GB ssd där blir det ju runt 17kr/GB vilket känns mer prisvärt.

Vad tycker ni?

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Avstängd

Det där är onödigt dyrt. Kör på 2st av dessa: http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri... i raid 0 så får du se vad som händer

Permalänk
Medlem

Du lär inte märka någon skillnad på en 150MB/s SSD jämfört med en 550... Med tanke på att det är accesstiderna som gör dom snabba. Om du nu inte sitter och kopierar stora filer mellan diskar osv.

Du har lagt tråden i fel forumsdel förövrigt, bör vara under lagring

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Dessutom slösar du en pci-e plats och pci-e bandbredd.
Dessa diskar är nog mest för servers där disk i/o är extremt viktig.

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Du lär inte märka någon skillnad på en 150MB/s SSD jämfört med en 550... Med tanke på att det är accesstiderna som gör dom snabba. Om du nu inte sitter och kopierar stora filer mellan diskar osv.

Du har lagt tråden i fel forumsdel förövrigt, bör vara under lagring

OOpps ursäkta mig, var väldigt yrvaken då jag startade tråden.

Håller med dig,, lär ju inte märka någon skillnad alls. Ville veta för/nackdelar med att ha minnet på ett PCI-E kort istället för på en SSD. Klart jag får ju en ledig HDD plats, men samtidigt en upptagen PCI-E plats, så det kvittar ju. Känns väldigt lockande att slippa ha en mekanisk disk i datorn.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk

Skulle jag kunna köra min intel SSD och detta kortet i RAID?

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det där är onödigt dyrt. Kör på 2st av dessa: http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri... i raid 0 så får du se vad som händer

Jo det är lite dyrt Har aldrig haft en produkt som det står samsung på, men helt klart ett väldigt bra tips! Väldigt estetiskt tilltalande också.. om det nu är så dom ser ut i real life.??

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krillekernel:

Jo det är lite dyrt Har aldrig haft en produkt som det står samsung på, men helt klart ett väldigt bra tips! Väldigt estetiskt tilltalande också.. om det nu är så dom ser ut i real life.??

Hur menar du? siffror eller själva produkten?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Hur menar du? siffror eller själva produkten?

Produkten i sig. Planerar att köpa ett öppet chassi, gillar att ha snygga komponenter i mina riggar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krillekernel:

Produkten i sig. Planerar att köpa ett öppet chassi, gillar att ha snygga komponenter i mina riggar

Skickades från m.sweclockers.com

Den är grymt snygg enligt mig, fin borstad alumium är gott att ha och precis som de flesta ultrabooks.

Permalänk

Som jag förstår så är skillnaden på att ha minnet på PCI eller SATA,,, bara skriv och läshastigheten? Accesstiden är väl den samma som en SSD? Eller har jag fel?

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem

Krille, vad är det du vill ha ut av burken?

Som jag ser det är det mest smarta du kan göra om filaccess är så viktigt för dig skaffa en till 160G som du redan har och köra den i raid0, det kommer ge mest för pengarna.

Sen skulle jag oxå fundera på mer minne och sen ha en ramdisk och lägga swappen där om du nu vill ha mer prestanda och kör mycket grejor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krillekernel:

Som jag förstår så är skillnaden på att ha minnet på PCI eller SATA,,, bara skriv och läshastigheten? Accesstiden är väl den samma som en SSD? Eller har jag fel?

Det ska vara exakt samma accesstider eftersom kortet egentligen bara är en SSD utan kåpa.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Krille, vad är det du vill ha ut av burken?

Som jag ser det är det mest smarta du kan göra om filaccess är så viktigt för dig skaffa en till 160G som du redan har och köra den i raid0, det kommer ge mest för pengarna.

Sen skulle jag oxå fundera på mer minne och sen ha en ramdisk och lägga swappen där om du nu vill ha mer prestanda och kör mycket grejor.

Ärligt talat vill jag ha ett projekt bara,, har fått lite pengar över.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillekernel:

OOpps ursäkta mig, var väldigt yrvaken då jag startade tråden.

Varför uppe så tidigt på en lördag morgon!

Skrivet av krillekernel:

Skulle jag kunna köra min intel SSD och detta kortet i RAID?

Jag tror att de bästa är att ha liknande "attribut" i prestandan när du skall lägga upp en RAID, tänk accesstider, I/O och överföring. I fall du är ute efter prestanda alltså! Vilket jag tror du är

Som tips angående RAID, inbyggda varianten (på modermodemen) som raidXpert (AMD) kommer jag personligen undvika i framtiden.
Vet ej om andra moderkortsvarianter, dock hört att dessa inbygga kallas för "fejk-raid" av vissa anledningar

Eftersom jag själv håller på med att bygga/köpa egen RAID, vill jag rekommendera dig 2st Intel 330 i RAID (ska själv lägga upp en frågetråd om detta senare)
Visst går det lika bra med andra SSD, men helst av samma typ bör det vara.

Permalänk
Medlem

Ok En god anledning som någon.

Funderat på en till burk? För dom pengarna som kortet du tittade på kan du bygga en fin och tyst HTPC.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillekernel:

Tjenare!

Jo, jag undrar om det är någon på forumet som har erfarenheter om denna lösningen: http://tinyurl.com/csdcle2
och om någon har samma bräda som jag har, som kör med denna ssd, se signatur.
Samt, är det värt att betala 30kr/GB? Har redan en intel 160GB ssd där blir det ju runt 17kr/GB vilket känns mer prisvärt.

Vad tycker ni?

Det är nästan 5000 kr för vad som egentligen bara är två Vertex 2 80GB i RAID0, så det är gammal teknik, glädesiffror och inte särskilt pålitligt heller.

Ska du köra RAID0 måste du två LIKA diskar (inte ungefär samma storlek utan samma modell) och de måste sitta på samma kontroller. Så om det är värt att köra RAID med din nuvarande disk beror på vad det är för modell. Sen vill du köra med moderkortsraidet och inga sega kontrollerkort.

Måste du bränna 5000 kr och vill fippla lite så köp två stycken 256GB-SSDer (t.ex. Intel 520 från CDON) och kör dessa i RAID0.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W