Permalänk

Speedfan 4.46 problem!

Tjena har fixat programmet Speedfan nu och har 2 fläktar i chassit som går i full hå. När jag använder programmet ser jag bara att min dator har 3 fläktar, då det finns 4 system fan uttag. Desutom följer dessa inte heller siffrorna angivna på MOBON. Fan 2/3 i speedfan är uttag 1/2 på MOBON. Fan 1 kan jag inte förändra, så vet inte vilken det är, när jag drar ner till 0 ligger den på samma RPM. Så de två fläktarna jag vill åt kommer jag inte åt som då är 3/4 på MOBON. Helst vill jag inte dra om kablarna för då blir det inge fint alls i chassit. Hjälp upskattas!

Permalänk
Entusiast

Vad har du för moderkort? Asus har ett program där man ska kunna styra fläktarnas hastigheter... kanske kan vara värt att testa det istället? Som jag förstått det så ska man kunna ställa fläktarnas hastighet beroende på temperaturen på valfri komponent i datorn. Har inte testat det själv än. Men ska köra det sen då jag skaffar min tredje fläkt till cpu-kylaren

ASUS Fan xpert...

Permalänk

Asus fan expert fungerar fint men kan bara styra på CPU temp. Jag använder därför Speedfan som kan ... Nästan allt. Vad har du för moderkort ? Vissa moder kort, som mitt, styr tre pins uttaget med ett av 4 pins (pwm) så att bägge fläktar styrs med det rpm man ger pwm uttaget.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Asus fan expert fungerar fint men kan bara styra på CPU temp.

Ahh ok. Har inte fördjupat mig så mycket utan tog bara reda på att det gick att styra på cpu-temp då det är det jag ska ha min fläkt till...

Permalänk

Sitter på ett MSI bord, Z68A GD55 G3 ska in och kolla utilitys nu.