Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vad håller AMD/Intel på med? Ingen vidare förbättring alls på runt ett år, suck... och överklocka vill man ju så klart (sweclockers?), helst ganska rejält om ett antal år när processorn börjar bli lite gammal. Kunde ju lika gärna köpt en 2600k förra sommaren istället för att vänta, känns som man "slösat bort" ett år ...

Vad fick dig att tro att ivy skulle vara så mycket bättre än SB att du väntade om nu inte pengar är problemet ?.... Det finns ingen mening med att vänta på teknik om den inte är precis runt hörnet för snart kommer det nytt igen. Man bör köpa när det finns behov av en uppgradering eller för att det är en hobby inte för att de är en tillräckligt stor uppgradering...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vad fick dig att tro att ivy skulle vara så mycket bättre än SB att du väntade om nu inte pengar är problemet ?.... Det finns ingen mening med att vänta på teknik om den inte är precis runt hörnet för snart kommer det nytt igen. Man bör köpa när det finns behov av en uppgradering eller för att det är en hobby inte för att de är en tillräckligt stor uppgradering...

Att ivy endast var en krympning o inget revolutionerande (om man bortser från själva tillverkningsprocessen) har väl också varit allmänt känt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vad fick dig att tro att ivy skulle vara så mycket bättre än SB att du väntade om nu inte pengar är problemet ?.... Det finns ingen mening med att vänta på teknik om den inte är precis runt hörnet för snart kommer det nytt igen. Man bör köpa när det finns behov av en uppgradering eller för att det är en hobby inte för att de är en tillräckligt stor uppgradering...

Väntade på Bulldozer som var skit, sen på SB-E som var för dyr, sen på IB som de flesta trodde skulle vara hyfsat mycket bättre (tror det var en viss sida som hade en nyhet om att IB skulle "överklocka som en gud"???). Det blir ju SB eller IB för jag kan inte vänta längre... Förstår du nu?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Köpte ett P8Z77-V PRO precis men då man läser detta så blir man inte så sugen på en IB. Tycker ni jag borde nöja mig med SB i5an och avvakta istället för att köpa en IB i5a? Ska bara spela på datorn och har inte så kraftig budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Köpte ett P8Z77-V PRO precis men då man läser detta så blir man inte så sugen på en IB. Tycker ni jag borde nöja mig med SB i5an och avvakta istället för att köpa en IB i5a? Ska bara spela på datorn och har inte så kraftig budget

Ska du bara spela så kan du lika gärna köra sb, samtidigt som ivy funkar lika bra.
För att få ut fpsen grafikkortet orkar pressa ut så behöver man knappt klocka alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Från techreport "Curious, we asked Intel about the interface between the Ivy Bridge die and the heat spreader. Intel has confirmed to TR that Ivy uses a "different package thermal technology" than Sandy Bridge. The firm stopped short of answering our questions about why the change was made and how the thermal transfer properties of the two materials compare. However, Intel claims the combination of the new interface material and Ivy's higher thermal density is responsible for the higher temperatures users are observing with overclocked CPUs"

Så när till och med Intel själva erkänner att pastan är en del av problemet så är det ju rätt så självklart att den högre w/mm2 som IB har hade varit ett betydligt mindre problem om dom varit lödda och slutligen kan vi gräva ner hela argumentet att "pasta vs lödd gör ingen markant skillnad för temps"

Men hallå, Intel har inte erkänt att detta är ett problem överhuvudtaget. Dessutom finns det ett flertal personer inklusive en känd överklockare (finska SF3D) som gjort tester utan heatspreadern på, och fortfarande sett liknande resultat. Han kom upp i 50Mhz mer än med heatspreadern och på och då körde han med vattenkylning. När man kom upp över en viss spänning så va det fortfarande samma spik i temperaturen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men hallå, Intel har inte erkänt att detta är ett problem överhuvudtaget. Dessutom finns det ett flertal personer inklusive en känd överklockare (finska SF3D) som gjort tester utan heatspreadern på, och fortfarande sett liknande resultat. Han kom upp i 50Mhz mer än med heatspreadern och på och då körde vad jag förstått vattenkylning. När man kom upp över en viss spänning så va det fortfarande samma spik i temperatur.

Kan det vara sämre värmetransport inne i chippet p.g.a transistordensiteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men hallå, Intel har inte erkänt att detta är ett problem överhuvudtaget. Dessutom finns det ett flertal personer inklusive en känd överklockare (finska SF3D) som gjort tester utan heatspreadern på, och fortfarande sett liknande resultat. Han kom upp i 50Mhz mer än med heatspreadern och på och då körde vad jag förstått vattenkylning. När man kom upp över en viss spänning så va det fortfarande samma spik i temperatur.

Om skillnaden bara är 50MHz mer utan heatspreadern så är det ju inte kylpastan som är problemet i alla fall.

Skrivet av Boss302:

Kan det vara sämre värmetransport inne i chippet p.g.a transistordensiteten?

Nja, men energin koncentreras på en mindre yta, vilket ökar kraven på att kunna föra över och sprida ut värmen.
IB har 26% mindre die area än SB.
Samma Vcore på mindre yta=högre tempratur.
Det här märks speciellt när man överklockar och höjer Vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Om skillnaden bara är 50MHz mer utan heatspreadern så är det ju inte kylpastan som är problemet i alla fall.

Nja, men energin koncentreras på en mindre yta, vilket ökar kraven på att kunna föra över och sprida ut värmen.
IB har 26% mindre die area än SB.
Samma Vcore på mindre yta=högre tempratur.
Det här märks speciellt när man överklockar och höjer Vcore.

Hade det inte gjorts tester på sb, med samma effekt per mm2 utan denna temperaturspik?

Vcore i sig är heller inget mått på effekt utan är spänningen till cpu.
effekten ökar med spänningen, men kan man dra en såda parallel mellan olika processorer (även om de är lika varandra)?

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Hade det inte gjorts tester på sb, med samma effekt per mm2 utan denna temperaturspik?

Det skulle innebära drygt 260W på en 2700k. Det testet vill jag gärna se isåfall

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det skulle innebära drygt 260W på en 2700k. Det testet vill jag gärna se isåfall

Tror jag läste det på sweclockers o gjorde ett (möjligen ogenomtänkt?) antagande att det inte var bullshit.
Eftersom jag ställde en fråga så har jag nu fått svar på att det tydligen var bullshit ända. Tack för upplysningen.

Permalänk
Medlem

Som har skrivits på en massa ställen nu: IB var konstruerad för att ticka på med 0.8V, det gör den inte, därav värmen. Det är tillverkningsprocessen som inte är tillräckligt bra, det förklarar också dröjsmålen. Troligen kommer det att komma nya steppings som är mycket bätttre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Tror jag läste det på sweclockers o gjorde ett (möjligen ogenomtänkt?) antagande att det inte var bullshit.
Eftersom jag ställde en fråga så har jag nu fått svar på att det tydligen var bullshit ända. Tack för upplysningen.

Nej, jag syftade inte på att det inte var genomförbart, skulle bara av genuin nyfikenhet vilja se ett sådant test om det nu fanns, då jag själv sitter med SB.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vcore i sig är heller inget mått på effekt utan är spänningen till cpu.
effekten ökar med spänningen, men kan man dra en såda parallel mellan olika processorer (även om de är lika varandra)?

Ja, det är ju mer eller mindre samma arkitektur med krympt tillverkningsteknik.

När man överklockar:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
2700k @4,7GHz = 216w
3770k @4,7GHz = 209w
Nästan samma effekt på 28% mindre yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Ja, det är ju mer eller mindre samma arkitektur med krympt tillverkningsteknik.

När man överklockar:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
2700k @4,7GHz = 216w
3770k @4,7GHz = 209w
Nästan samma effekt på 28% mindre yta.

Sedär. Får väl krypa till korset och erkänna att jag inte orkat läsa recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Ja, det är ju mer eller mindre samma arkitektur med krympt tillverkningsteknik.

När man överklockar:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
2700k @4,7GHz = 216w
3770k @4,7GHz = 209w
Nästan samma effekt på 28% mindre yta.

Hoppas du tar i beaktning att det där är hela system inklusive förluster i PSU och moderkort, samtidigt som mycket annat drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, jag syftade inte på att det inte var genomförbart, skulle bara av genuin nyfikenhet vilja se ett sådant test om det nu fanns, då jag själv sitter med SB.

Det var visst i denna tråd jag läste det. (inget test dock)

#12205855

Skrivet av KalBumling:

Att IB har högre densitet för w/mm2 duger helt enkelt inte som förklaring när en överclockad SB kan ha ÄNNU högre w/mm2 än en IB som är överklockad till gränsen när "allt går åt helvete" och fortfarande så har SBn inte samma problem om du drar upp den till motsvarande w/mm2.

Om en ivy ballar ur redan vid ~4,7ghz o 1.32V så tycker jag inte det borde vara omöjligt att få upp en sb till samma W/mm2? (som bumling skriver)

Skrivet av Aleshi:

Hoppas du tar i beaktning att det där är hela system inklusive förluster i PSU och moderkort, samtidigt som mycket annat drar.

Får väl anta att han menade att det inte är några jätteskillnader mellan sb o ivy vid ungefär samma klock o vcore.
(Och att swec har gjort jämförandet i samma rigg?)

Skrivet av elajt_1:

Men hallå, Intel har inte erkänt att detta är ett problem överhuvudtaget. Dessutom finns det ett flertal personer inklusive en känd överklockare (finska SF3D) som gjort tester utan heatspreadern på, och fortfarande sett liknande resultat. Han kom upp i 50Mhz mer än med heatspreadern och på och då körde han med vattenkylning. När man kom upp över en viss spänning så va det fortfarande samma spik i temperaturen.

Är det inte storleken (enligt bumling) och inte tim/ihs (enligt SF3D) så går det inte att låta bli att fundera?

edit....

Segt på jobbet..

Out soon:

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Fällkniv o bruteforce. vilken lirare!

Permalänk
Rekordmedlem

Och han slår inte ens i takt till musiken han ska vara glad att den heatspreadern inte var lödd, det hade varit nått, tänk hans min när han hade märkt att kretsen satt kvar på plåtbiten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är nu mening med K modellerna?

folk här på swec kommer nästsan upp i 70C vid 4Ghz..

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lundiin:

Vad är nu mening med K modellerna?

Deras huvudsyfte är att tjäna pengar till aktieägarna genom att säljas, eftersom de har olåst multipler så kan de säljas dyrare och då ge högre intäkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Deras huvudsyfte är att tjäna pengar till aktieägarna genom att säljas, eftersom de har olåst multipler så kan de säljas dyrare och då ge högre intäkter.

Man måste ju ändå tänka på kunderna som handlar produkten. Annars kan det gå illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Deras huvudsyfte är att tjäna pengar till aktieägarna genom att säljas, eftersom de har olåst multipler så kan de säljas dyrare och då ge högre intäkter.

Menar förstås för oss, konsumenter.

Får väl se om intel väljer att ändra på detta...men ska nog inte hoppas för mycket

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Får väl anta att han menade att det inte är några jätteskillnader mellan sb o ivy vid ungefär samma klock o vcore.
(Och att swec har gjort jämförandet i samma rigg?)

Min poäng är att skillnaden är större än den ser ut. Om jag mäter hur mycket ström min lägenhet drar och sedan byter en lampa till lågenergi så kanske jag ser hur lägenheten går ner från 1200W till 1150W. Inte många procents vinning med lågenergilampa med andra ord, men mäter jag vid sockeln så ser jag att det går ner från 60W till 10W. Riktigt stor skillnad.

17W skillnad är riktigt mycket om processorerna drar 70W respektive 53W, då är det 30%. Ser man då till tempskillnaden över chassitemperatur så är också den större, många räknar instinktivt från noll. 50C på ett chip är inte 25% varmare än 40C. Är omgivande temperatur 39C så är chippet ju runt 10 gånger varmare. Sedan kan man inte räkna temperaturer riktigt så alls, men poängen kvarstår. Skillnaden är större än vad folk tror, både i temperatur och strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

vad är en cpus värme gräns då man måste försöka få ner värmen?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4dy:

vad är en cpus värme gräns då man måste försöka få ner värmen?

Det beror på konstruktionen, men det finns troligen inga normala konsumentkretsar som är designade för arbetstemperaturer över 115 C men vill du veta det så får du läsa databldet för den specifika kretsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

De där testerna har flera brister som det japanska inte har. De kör t.ex. utan IHS. Vilket antagligen innebär mycket slappare montering av kylaren.