Permalänk
Medlem

4.5 ghz 24/7 - Vilken Kylare?

Tjena, fyller år snart och tänkte införskaffa lite nytt, mitt gamla q6600 känns lite väl tråkigt nu.

Jag har kollat lite på senaste vad folk klockar och lite temps och så. men ville bara få en sista recommendation innan köpet.

har redan införskaffat asus p8z77 pro - väntar på 4x4 corsair vengence, och ska plocka upp antingen 2500k eller en IB:a av något slag.

Jag kollade på corsair h100, men det verkar som om många har lite fel på den. antec 920 funderar jag ochså på. Jag vill helst det ska vara relativt tyst.
vill dock försöka minska risken för felaktig grejs, jag är lite lat när det kommer till att RMA:a grejer.

4.0 är inte fel det heller IOFS, men jag gillar att kunna trycka upp hastigheten lite då och då bara för att se vad den klarar av.

finns det bättre luft kylning? Sitter på ett Cosmos S chassi - kan nog behöva skaffa in 2 till tysta fläktar iofs.

lite förslag skulle vara välkomnat

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning är nog bäst om du ska klocka den högt. h100 är inget att rekommendera, stor och klumpig och kyler faktiskt inte så mycket bättre. Kolla på Sweclockers recensioner dom gjort på olika kylare.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Köp en lite fetare luftkylare Scytche, Thermaltake .. finns massor

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Sluten vattenkylning är nog bäst om du ska klocka den högt. h100 är inget att rekommendera, stor och klumpig och kyler faktiskt inte så mycket bättre. Kolla på Sweclockers recensioner dom gjort på olika kylare.

En H80/Khüler 920 skulle nog passa TS!

Men du TS, om du vill ha tyst kylare rekomenderar jag inte vatten(mer som låter i en sådan) en Phantek/D14/Silver Arrow bör du ha!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 2500k@ 4.4Ghz med en 920. Den kyler väldigt bra, aldrig över 65 grader vid load. Ljudnivån går att få ganska låg vid idle med den medföljande mjukvaran. När man spelar däremot och drar upp farten på fläktarna så låter de som ett jetplan, jag spelar med hörlurar så störs inte alls av ljudet, men tror de skulle störa en hel del om man spelar utan hörlurar.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2. MB: Asus P8P67 deluxe. CPU: i5 2500K @4.4ghz. H2O 920.
GPU: GTX 780. RAM: 8GB 1600Mhz vengeance. PSU: NZXT HALE90 1000W 80+ Gold. SSD: OCZ Agility 3 120GB, Corsair F120GB. HDDs: 5TB lagring.

Permalänk

2600k @ 4.8 Ghz 24/7 med en Antec 620

idle: ~30
load: ~70

Permalänk
Avstängd

2500k @ 4.7GHz Corsair H80 + 2x Enermax Magma
idle ~ 30-35
load ~ 60

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

jag kör noctua nhd14 4.5ghz 2500k 24/7 runt 60-70c load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammaldator:

2600k @ 4.8 Ghz 24/7 med en Antec 620

idle: ~30
load: ~70

Kör samma kylare på min 2500K, dock inte med lika hög klock som dig, min verkar ge sig vid 4,4Ghz. Hur som helst bra temperaturer men fläkten är det någon form av fel på den tenderar att skramla och ha sig vi kallstarter och dela med sig av högljudda ljud överlag. Kan vara så att just min fläkt är kass men tyckte det var värt att nämna.

Permalänk
Medlem

Kör en 2500k i 4.5 med en Noctua D14 och jag har under 60 i load (occt linpack). Helt knäpptyst.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kör samma kylare på min 2500K, dock inte med lika hög klock som dig, min verkar ge sig vid 4,4Ghz. Hur som helst bra temperaturer men fläkten är det någon form av fel på den tenderar att skramla och ha sig vi kallstarter och dela med sig av högljudda ljud överlag. Kan vara så att just min fläkt är kass men tyckte det var värt att nämna.

Jag hade samma problem med Antec fläkten som följde med.
Nu kör jag 2st Fractal Design fläktar push 'n pull istället

Permalänk
Medlem

i2500k @ 4,5 ghz. ligger på 60c i load i bf3 med Hyper 212 Evo. KÖP!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammaldator:

Jag hade samma problem med Antec fläkten som följde med.
Nu kör jag 2st Fractal Design fläktar push 'n pull istället
http://dl.dropbox.com/u/50839940/HPIM1608.JPG

Får man fråga varför du blåser in den varma luften i chassit?

Permalänk

Luft: TR Silver Arrow.
Vatten: Kuhler 620/920

Permalänk
Skrivet av Melekai:

Tjena, fyller år snart och tänkte införskaffa lite nytt, mitt gamla q6600 känns lite väl tråkigt nu.

Jag har kollat lite på senaste vad folk klockar och lite temps och så. men ville bara få en sista recommendation innan köpet.

har redan införskaffat asus p8z77 pro - väntar på 4x4 corsair vengence, och ska plocka upp antingen 2500k eller en IB:a av något slag.

Jag kollade på corsair h100, men det verkar som om många har lite fel på den. antec 920 funderar jag ochså på. Jag vill helst det ska vara relativt tyst.
vill dock försöka minska risken för felaktig grejs, jag är lite lat när det kommer till att RMA:a grejer.

4.0 är inte fel det heller IOFS, men jag gillar att kunna trycka upp hastigheten lite då och då bara för att se vad den klarar av.

finns det bättre luft kylning? Sitter på ett Cosmos S chassi - kan nog behöva skaffa in 2 till tysta fläktar iofs.

lite förslag skulle vara välkomnat

Jag kör en 2500k@ 4,5GHz 24/7 en h80 med noctua nf-f12 push and pull
Idle: 30-35grader
load: 55-60grader

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Köp en större luftkylare som noctua 14, slutna vattensystem har bara fler felkällor...

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Får man fråga varför du blåser in den varma luften i chassit?

Jag kör på samma sätt. Jag tar kall luft utifrån och kör igenom kylaren eftersom luften i mitt chassi redan är varm från grafikkortet. Antar att han tänker på samma sätt. Skulle förmodligen få rätt mycket högre load temps under spel om jag tog luften som finns i chassit och drog genom kylaren.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kena91:

jag kör noctua nhd14 4.5ghz 2500k 24/7 runt 60-70c load

Har oxå den kylaren, grymt bra och tyst

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallman_91:

Jag kör på samma sätt. Jag tar kall luft utifrån och kör igenom kylaren eftersom luften i mitt chassi redan är varm från grafikkortet. Antar att han tänker på samma sätt. Skulle förmodligen få rätt mycket högre load temps under spel om jag tog luften som finns i chassit och drog genom kylaren.

Kall luft tas in underifrån (eller så lång ner du kan) via fronten eller/och golvet, resten ska bara blåsa ut, mest effektiva

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Varför väljer man sluten vattenkylning istället för stor luftkylning? Är det ifall man inte har plats med luftkylningen?

Jag menar jag tänker köpa en ny cpu kylaren vid nästa löning för att kunna klocka ännu högre (sitter på det i sign nu) då det verkar som att min cpu flaskar i BF3 då jag bytt ut mina 6950 mot ett 6990. Jag har funderat mest på stor luftkylare då det känns mer safe (ifall det sluta systemet läcker) men sitter på höga vengeance minnen så får inte plats som det är nu.

Frågan är då om jag skall köpa en stor luftkylare och byta ut 2 minnen mot LP eller köpa typ en antec 920? Hur orolig behöver man vara för läckage?

Permalänk
Medlem

Jag kör en h80 på min 2700k i 4,5ghz och jag har fått upp den som max 57 i stresstest enligt de sensorprogram jag kört. tycker dock själv att det låter lite lite.

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Varför väljer man sluten vattenkylning istället för stor luftkylning? Är det ifall man inte har plats med luftkylningen?

Jag menar jag tänker köpa en ny cpu kylaren vid nästa löning för att kunna klocka ännu högre (sitter på det i sign nu) då det verkar som att min cpu flaskar i BF3 då jag bytt ut mina 6950 mot ett 6990. Jag har funderat mest på stor luftkylare då det känns mer safe (ifall det sluta systemet läcker) men sitter på höga vengeance minnen så får inte plats som det är nu.

Frågan är då om jag skall köpa en stor luftkylare och byta ut 2 minnen mot LP eller köpa typ en antec 920? Hur orolig behöver man vara för läckage?

Hmmm är inte flänsarna på minnena löstagbara? Alternativt kapa de...

Jag hade gått på luftkylning, alla dagar... Sluten vattenkylning är bara show

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Hmmm är inte flänsarna på minnena löstagbara? Alternativt kapa de...

Jag hade gått på luftkylning, alla dagar... Sluten vattenkylning är bara show

Kapa går ju och tror att dom är löstagbara (läs med lite våld). Dock så försvinner väl garantin om man vill ha kvar den?

Har svårt att se anledningen till att man vill ha slutet system förutom platsbrist. Då om man kollar på resultaten här i tråden så ligger dom ganska lika i load temp. Så varför riskera att få vatten på sina komponenter? Känns bara som det är något jag missar som kanske bara dom invigda vet

Luftkylare kan man ju köpa begagnat vilket jag aldrig skulle göra med en sluten vattenkylare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagom:

Jag hade gått på luftkylning, alla dagar... Sluten vattenkylning är bara show

Håller fullkomligt med dig, vattenkylning är inte så mycket bättre än luftkylning idag, men det roligaste är när folk säger att de vill att datorn ska bli tyst och få bort fläktarna...va fan är det som kyler radiatorn då?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lergöken:

Kapa går ju och tror att dom är löstagbara (läs med lite våld). Dock så försvinner väl garantin om man vill ha kvar den?

Har svårt att se anledningen till att man vill ha slutet system förutom platsbrist. Då om man kollar på resultaten här i tråden så ligger dom ganska lika i load temp. Så varför riskera att få vatten på sina komponenter? Känns bara som det är något jag missar som kanske bara dom invigda vet

Luftkylare kan man ju köpa begagnat vilket jag aldrig skulle göra med en sluten vattenkylare..

Riktigt bra luftkylare som dessutom ger plats åt minnen: http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Håller fullkomligt med dig, vattenkylning är inte så mycket bättre än luftkylning idag, men det roligaste är när folk säger att de vill att datorn ska bli tyst och få bort fläktarna...va fan är det som kyler radiatorn då?

"Riktig" vattenkylning kan man förvisso få väldigt tyst, men det krävs mer än en 120mm-radiator för att få ett tyst system

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagom:

"Riktig" vattenkylning kan man förvisso få väldigt tyst, men det krävs mer än en 120mm-radiator för att få ett tyst system

Riktig luftkylning är minst lika tyst och effektiv...och billigare, jag har 6 fläktar, 4x http://www.dustinhome.se/product/5010128898/noctua-nf-p12-130... & 2x http://www.dustinhome.se/product/5010371550/noctua-nf-p14-flx... och http://www.dustinhome.se/product/5010614895/noctua-nh-d14-se2... i min, jag hör inte ett smack, hade inte skärmen varit på så vet jag inte ens ifall datorn är på

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Håller fullkomligt med dig, vattenkylning är inte så mycket bättre än luftkylning idag, men det roligaste är när folk säger att de vill att datorn ska bli tyst och få bort fläktarna...va fan är det som kyler radiatorn då?

Precis! Ett slutet vattensystem bör låta mer då det är lika många fläktar (om man kör PnP) plus att man har vattenpumpen som låter. Som någon sa över mig så kan man ju få "riktiga" vattensystem tysta. Men dom kostar ju lite mer..

Skrivet av TheDaemon:

Riktigt bra luftkylare som dessutom ger plats åt minnen: http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-...

Hur står den sig mot dom större kylarna då? Jag vill ju upp på minst 4.8ghz (gärna mer).. Har svårt att se att den skulle kyla lika bra som en kylare med dubbla torn men jag kan ha fel!

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Kall luft tas in underifrån (eller så lång ner du kan) via fronten eller/och golvet, resten ska bara blåsa ut, mest effektiva

Jo det är jag väldigt medveten om men om man kan välja mellan att ta varmluft från graffekortet eller ta kall luft utanför chassit vilket tror du då man väljer? Kan man inte sätta kylaren i fronten nertill på chassit så väljer man väl ändå det kallaste alternativet?

Jag förstår att det är mest effektivt eftersom du hittar kallast luft nere vid golvet, men om man inte kan sätta kylaren där så... Du förstår nog vad jag menar.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Riktigt bra luftkylare som dessutom ger plats åt minnen: http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-...

Det där med plats åt minnen beror mer på hur tillverkaren moderkortet plaserat minnesplatserna, jag har inga som helst problem att få plats med 4st http://www.dustinhome.se/product/5010109969/corsair-4gb-ddr2-... på detta moderkort http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2843#o... och denna kylare http://www.dustinhome.se/product/501...Provider_dacsa

Man får väl tänka till när man handlar så att det man tänker sig passar, sunt förnuft

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you