Asus P8Z68-V GEN3 tar lång tid på sig att boota förbi BIOS.

Permalänk
Medlem

Asus P8Z68-V GEN3 tar lång tid på sig att boota förbi BIOS.

Hej!
Jag undrar om det finns något sätt att få datorn att boota snabbare förbi Bios skärmen? När väl SSDn är inläst är windows startat på 6-7 sekunder så min SSD är inte problemet.
Någon som har något tips på detta? Typ "fastboot" som jag hade på mitt gammla Abit där minnesmoduler osv inte kollades varje gång man startade datorn.

Sen har jag problem med programmet som skall kunna ladda ner nyaste bios i windowsmiljö, AI suite 2. Den hittar inga filer alls på några av Asus servrar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Hej!
Jag undrar om det finns något sätt att få datorn att boota snabbare förbi Bios skärmen? När väl SSDn är inläst är windows startat på 6-7 sekunder så min SSD är inte problemet.
Någon som har något tips på detta? Typ "fastboot" som jag hade på mitt gammla Abit där minnesmoduler osv inte kollades varje gång man startade datorn.

Sen har jag problem med programmet som skall kunna ladda ner nyaste bios i windowsmiljö, AI suite 2. Den hittar inga filer alls på några av Asus servrar.

Gå in i fliken "Boot" under advanced options i bios. Stäng av full screen logo och sänk post time till önskat antal sek. Borde göra det hela lite snabbare iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Gå in i fliken "Boot" under advanced options i bios. Stäng av full screen logo och sänk post time till önskat antal sek. Borde göra det hela lite snabbare iaf

Yes, det hjälpte faktiskt lite. Fortfarande ganska långsam post på det kortet men klart bättre. Har samma problem som TS. Googlade det sönder och samman för länge sen utan framgång... Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Hej!
Jag undrar om det finns något sätt att få datorn att boota snabbare förbi Bios skärmen? När väl SSDn är inläst är windows startat på 6-7 sekunder så min SSD är inte problemet.
Någon som har något tips på detta? Typ "fastboot" som jag hade på mitt gammla Abit där minnesmoduler osv inte kollades varje gång man startade datorn.

Sen har jag problem med programmet som skall kunna ladda ner nyaste bios i windowsmiljö, AI suite 2. Den hittar inga filer alls på några av Asus servrar.

Är det likadant om du kör datorn i stock utförande? alltså tar bort överklockningen?

Har du stängt av marvells sata kontroller?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd

det finns en inställning på BIOS som gör att man får bort "windows" flaggan när windows laddas, det gå även det en aning snabbare.
Kan inte minnas vad det inställningen hette då jag själv behöver ändra det :P..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Är det likadant om du kör datorn i stock utförande? alltså tar bort överklockningen?

Har du stängt av marvells sata kontroller?

Finns ingen marvell sata controller på denna bräda. Du tänker nog på P8Z68-V PRO/GEN3 som har fler sata portar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Finns ingen marvell sata controller på denna bräda. Du tänker nog på P8Z68-V PRO/GEN3 som har fler sata portar

Jahaja okej! men som sagt, är den lika seg i uppstarten även när du har datorn i stock inställningar?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Har PRO kortet och tycker också det tar onödigt lång tid. Hade tänkt kolla på det imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81