Permalänk
Medlem

Ni med X4 960T

Håller för tillfället på att överklocka min X4 960T, ligger på 1.26 volt och uppe i 3.7ghz någorlunda stabilt just nu (Håller på att stresstesta). Men nu till själva frågan, har ni bara ökat multipel, eller har ni ökat FSB också? Brukar det vara nåt generellt att man bör mixa lite med båda för att komma upp i så högt som möjligt?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Håller för tillfället på att överklocka min X4 960T, ligger på 1.26 volt och uppe i 3.7ghz någorlunda stabilt just nu (Håller på att stresstesta). Men nu till själva frågan, har ni bara ökat multipel, eller har ni ökat FSB också? Brukar det vara nåt generellt att man bör mixa lite med båda för att komma upp i så högt som möjligt?

MVH

har du provat att låsa upp till en X6:a?
annars fick jag upp den en bit 4.1ghz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2224761

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

har du provat att låsa upp till en X6:a?
annars fick jag upp den en bit 4.1ghz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2224761

Ja, jag prövade det, och tyvärr så kunde den inte ens boota med 6 kärnor.. :/ Okaj, ser att du gjorde det utan någon större förändring på FSB.. Men väldigt hög vcore, kör du på luft eller vattenkylning?

Permalänk

Vad har du för hårdvara?

Möjligtvis detta: M4A75TD?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Vad har du för hårdvara?

Möjligtvis detta: M4A75TD?

Korrekt. Och om det andra spelar någon större roll; ram-minnena har jag glömt, 1800mhz med höga flänsar, corsair vengeance(?), radeon 6770 1gb, 850w corsair TX 80+ bronze.

Permalänk
Medlem

Behöver ställa ännu en fråga. Om datorn bara dör, ingen bluescreen ingenting, bilden bara "skär sig" och sen dör, är det för lite strömförsörjning till processorn då eller vad kan det vara? Skedde under stresstest.

Permalänk

Kan nog blivit för varmt kanske.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Kan nog blivit för varmt kanske.

Processorn kom upp på 26 grader, så det är nog en omöjlighet om mina värmesensorer inte har flippat. Eller, core på 26, cpu på 40~, och den ska dö vid 63 grader core om jag minns rätt.

EDIT: Och den dog nästan direkt när jag startade stresstestet, inom 30 sekunder ungefär.

Permalänk
Medlem

Känns som väldigt låg volt för en AMD prolle. Mine beöhver lite mer än 1.48 för 4Ghz. Fast det är då en 1100T men det är ju samma processor familj så arkitekturen är ju samma.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Ja, jag prövade det, och tyvärr så kunde den inte ens boota med 6 kärnor.. :/ Okaj, ser att du gjorde det utan någon större förändring på FSB.. Men väldigt hög vcore, kör du på luft eller vattenkylning?

vcoren är väldigt hög de vet jag, man jag kör den som en X6:a på 3.7 nu.
jag kör på luft.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Jag har någon jävla måndagsexemplar..
Stock volt på 1.45 och kan inte dra ned den(blåskärm)
Jag får max upp den i 3,7 i x4 och 3,4 i x6

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

kör min i 4Ghz med 1.44V

Edit: Har bara ändra multiplier till x20 och volten 1.44V

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Okej! Tack så mycket för alla svar! Ska fortsätta pröva, kom upp 3,7 ghz utan att höja min vcore över 1.27, och kan ju gå upp till 1.5(?) som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 4GHZ i 1.35v inställt i BIOS.-

Dock har moderkortet boostat CPUn med 1.40v under full load. Kör dock stock för tillfället och 3.8Ghz var "sweet spot", kunde köra det på 1.325v

Permalänk
Medlem

Vilken kylare har du? Jag kör min i X6 på 1.475v, rullar på perfa i 4ghz

Permalänk
Skrivet av Liqqan:

Håller för tillfället på att överklocka min X4 960T, ligger på 1.26 volt och uppe i 3.7ghz någorlunda stabilt just nu (Håller på att stresstesta). Men nu till själva frågan, har ni bara ökat multipel, eller har ni ökat FSB också? Brukar det vara nåt generellt att man bör mixa lite med båda för att komma upp i så högt som möjligt?

MVH

1.26v?! Det var inte mycket

Skrivet av Liqqan:

Behöver ställa ännu en fråga. Om datorn bara dör, ingen bluescreen ingenting, bilden bara "skär sig" och sen dör, är det för lite strömförsörjning till processorn då eller vad kan det vara? Skedde under stresstest.

Kan nog vara nästan vad som helst tror jag. För mig har det blivit så en gång, och då var det minnerna som var klockade för högt.

Skrivet av Liqqan:

Processorn kom upp på 26 grader, så det är nog en omöjlighet om mina värmesensorer inte har flippat. Eller, core på 26, cpu på 40~, och den ska dö vid 63 grader core om jag minns rätt.

EDIT: Och den dog nästan direkt när jag startade stresstestet, inom 30 sekunder ungefär.

Vilken kylare har du? 63 är max rekommenderat eller något sånt, stänger av gör den inte förrän 90 eller vad det är.

Skrivet av Liqqan:

Okej! Tack så mycket för alla svar! Ska fortsätta pröva, kom upp 3,7 ghz utan att höja min vcore över 1.27, och kan ju gå upp till 1.5(?) som jag förstått det.

1.5v är max rekommenderat. Jag kör det på min phenom just nu Akta så den inte blir för varm bara.

Btw, om du inte lyckas boota med 6 kärnor, testa med 5

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har låst upp min och ändrat multipeln för att testa 4Ghz, det gick bra direkt utan något övrigt manuellt pill, jag har sedan ställt ner den till originalklock men fortfarande upplåst till 6 kärnig eftersom jag har mer nytta av tystnad och kärnor än Ghz, och turbocoren ger 3,8Ghz ändå helt automatiskt när det är fåtrådade saker och i övrigt låg last.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

1.26v?! Det var inte mycket

Kan nog vara nästan vad som helst tror jag. För mig har det blivit så en gång, och då var det minnerna som var klockade för högt.

Vilken kylare har du? 63 är max rekommenderat eller något sånt, stänger av gör den inte förrän 90 eller vad det är.

1.5v är max rekommenderat. Jag kör det på min phenom just nu Akta så den inte blir för varm bara.

Btw, om du inte lyckas boota med 6 kärnor, testa med 5

61 är högsta temp, den klockar ner direkt den uppnår 62. så här ser det ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2359246

Har inte stresstestat den med linpack eller något annat tyngre program. Körde 15 minuter med everest bara. 3.7 -3.8GHz vet jag ha varit testat stabilt tidigare med stockvolt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

1.26v?! Det var inte mycket

Kan nog vara nästan vad som helst tror jag. För mig har det blivit så en gång, och då var det minnerna som var klockade för högt.

Vilken kylare har du? 63 är max rekommenderat eller något sånt, stänger av gör den inte förrän 90 eller vad det är.

1.5v är max rekommenderat. Jag kör det på min phenom just nu Akta så den inte blir för varm bara.

Btw, om du inte lyckas boota med 6 kärnor, testa med 5

Nää, blev lite förvånad när det funkade så bra med 1.26v, men kom ju somsagt inte över 3,7 ghz, men ska fortsätta öka lite på volten och se hur den funkar En hyper 212+ evo eller vad den nu heter.

Skrivet av mrqaffe:

61 är högsta temp, den klockar ner direkt den uppnår 62. så här ser det ut
http://forumbilder.se/images/502201254858Pfa88.jpg

Min dator har dött tidigare av överhettad processor (om inte moderkortet kan dö av överhettning?)

Skrivet av Brusarn:

Vilken kylare har du? Jag kör min i X6 på 1.475v, rullar på perfa i 4ghz

Låter riktigt fint du! Jag ahr en hyper 212+ evo. Ska köra på lite högre vcore nu och se hur han mår i 4 ghz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Liqqan:

Min dator har dött tidigare av överhettad processor (om inte moderkortet kan dö av överhettning?)

960T cpun "tvångsklockar ner sig" vid 62 C, den kraschar inte, den stänger inte ner sig helt heller, så om det är är nått sånt du råkat ut för är det inget som är ett specifikt tempproblem, den går helt ok att köra vid 61C 100% stabilt. Men den sänker multipeln direkt den når 62C för att inte öka i temp till fysiskt skadliga nivåer, det är det du ser i min tempkurva ovan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

960T cpun "tvångsklockar ner sig" vid 62 C, den kraschar inte, den stänger inte ner sig helt heller, så om det är är nått sånt du råkat ut för är det inget som är ett specifikt tempproblem, den går helt ok att köra vid 61C 100% stabilt. Men den sänker multipeln direkt den når 62C för att inte öka i temp till fysiskt skadliga nivåer, det är det du ser i min tempkurva ovan.

Väldigt konstigt, för det var efter jag hade gejmat några h, mitt grafikkort låg runt 60 C, tills jag skaffade ny fläkt och tempen på cpun sänktes så slutade den att dö. Aja, vi lär inte bli mycket klokare av den här debatten.

Permalänk

Mät inte temperatur emd speedfan. Ladda ner HWmonitor i stället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Håller för tillfället på att överklocka min X4 960T, ligger på 1.26 volt och uppe i 3.7ghz någorlunda stabilt just nu (Håller på att stresstesta). Men nu till själva frågan, har ni bara ökat multipel, eller har ni ökat FSB också? Brukar det vara nåt generellt att man bör mixa lite med båda för att komma upp i så högt som möjligt?

MVH

Bra exemplar du har fått tag på om den gör 3700Mhz med låga 1.26v

Mitt exemplar är inte heller så pjåkig
Funkar även bra som en X6:a, gillar full load tempen

http://imageshack.us/f/839/namnlsh.jpg/

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Liqqan:

Väldigt konstigt, för det var efter jag hade gejmat några h, mitt grafikkort låg runt 60 C, tills jag skaffade ny fläkt och tempen på cpun sänktes så slutade den att dö. Aja, vi lär inte bli mycket klokare av den här debatten.

Det kan ju bero på tempen på nått annat än själva cpun att det blir instabilt, det finns mer än den som inte gillar värme och blir nån del av moderkortet varmt så kan ju även det bråka, men om man isolerar cpun och bara ser till hur den uppför sig gentemot tempen så blir det 61 C som högsta användbara temp, och det stämmer ju dessutom med amds datablad, men om man blandar in klockning av olika delar och spänningsändringar så påverkar ju även de men då är det inte längre temperaturspecifika problem, det är ju inga direkta problem att få datorn instabilt även med en sval oöverklockad cpu om försöker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Mät inte temperatur emd speedfan. Ladda ner HWmonitor i stället

Använder HWmonitor. Vet inte var du fått det ifrån, och om jag skrev det i något av mina inlägg så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Bra exemplar du har fått tag på om den gör 3700Mhz med låga 1.26v

Mitt exemplar är inte heller så pjåkig
Funkar även bra som en X6:a, gillar full load tempen

http://imageshack.us/f/839/namnlsh.jpg/

Ser riktigt fint ut du =)! Synd att min inte vill fungera i X6 :/

Permalänk
Medlem

Tackar

Har du testat ifall din funkar som en X5:a?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Liqqan:

Använder HWmonitor. Vet inte var du fått det ifrån, och om jag skrev det i något av mina inlägg så ber jag om ursäkt.

Jaha. Tyckte jag såg speedfan på någon screenshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Tackar

Har du testat ifall din funkar som en X5:a?

Ska göra det snart, har glömt hur man gjorde det nu igen, men ska ta och kolla upp det efter jag har sett hur mycket hon orkar. Har en fråga dock, volten har en tendens att hoppa +- 0.2 ungefär, har inga energisparfunktioner aktiva, alltså C1E, C'n'Q, och turbo core är avstängd. Vad finns det för något som gör att volten kan hoppa förutom det?