Asus Maximus IV Extreme ljudkorts problem

Permalänk

Asus Maximus IV Extreme ljudkorts problem

Nu har jag bytt ut mitt MSI kort som står i sign till ett Asus Maximus IV Extreme B3. Jag gjorde även en nyinstallation av windows i samband med bytet.

Problemet jag har är att att jag varken får ut ljud bak på moderkortet eller från min frontpanel på chassit. Vet inte om jag gjort fel när jag installerade drivrutinerna jag tankade från Asus hemsida då det finns flera olika setup filer och har inte hittat någon readme eller liknande som säger vilken det är jag skall använda.

Så jag har testat dom olika som fanns med och det är en som jag får upp realtek's egna manager dock så har jag ändå inget ljud. Om jag då trycker i att realtek skall säga till mig när jag stoppar i en kontakt i frontpanelen så säger den att det är en kontakt i satt där (även fast det inte är någon). Om jag då stoppar i högtalar sladden i frontpanelen så får jag ljud där. Om jag kryssar ur att den skall meddela mig när jag stoppar i kontakt i fronten så säger den att jag inte längre har en kontakt i (även fast jag har det) och den slutar spela upp ljud.

Har förövrigt bytt ut mina hd6950 mot ett 6990. Men ljudet funkade inte med varken eller så det har nog ingen betydelse.

Hoppas jag inte har slagit knut på mig själv allt för mycket i texten nu.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt i BIOS med vilken sorts frontpanel du använder för ljudet? AC97 eller HD Audio så att säga.. Kanske är där problemet ligger? Hoppas det för din skull i alla fall.

Vad kör du för operativsystem?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Har du ställt in rätt i BIOS med vilken sorts frontpanel du använder för ljudet? AC97 eller HD Audio så att säga.. Kanske är där problemet ligger? Hoppas det för din skull i alla fall.

Vad kör du för operativsystem?

Jag har den inställd på HD audio. Är det rätt eller fel? Stoppade i HD kontakten på moderkortet med. Tror det var en liten skarv på den som det stod AC97 på (hänger nu löst). Skall kolla en extra gång för säkerhetskull!

Jag kör windows 7 64bitars.

EDIT: Jag hade följande inställningar:
HD Audio controller: Enable
Front panel type: HD
SPDIF Out Type: SPDIF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Jag har den inställd på HD audio. Är det rätt eller fel? Stoppade i HD kontakten på moderkortet med. Tror det var en liten skarv på den som det stod AC97 på (hänger nu löst). Skall kolla en extra gång för säkerhetskull!

Jag kör windows 7 64bitars.

EDIT: Jag hade följande inställningar:
HD Audio controller: Enable
Front panel type: HD
SPDIF Out Type: SPDIF

Beror helt på vilken kontakt du använt dig av till front panelen! Om du använt dig av AC97 pluggen så ska du ha AC97 i BIOS, men med största sannolikhet har du även en för HD Audio på samma kabel som AC97 som du kan använda dig av. Gissar på att felet ligger där och skapar problem, då datorn verkar tro att du har något inkopplat till frontpanelen hela tiden och därför inte får ut ljud där bak.

Du kan ju enkelt testa detta annars genom att koppla bort HDAudio/AC97 kabeln från moderkortet och se om det ger ut ljud som det ska för att sedan återansluta det 'rätt' för att se om det fortfarande är problem eller inte, det skulle underlätta felsökningen för mig också om du provar detta

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Beror helt på vilken kontakt du använt dig av till front panelen! Om du använt dig av AC97 pluggen så ska du ha AC97 i BIOS, men med största sannolikhet har du även en för HD Audio på samma kabel som AC97 som du kan använda dig av. Gissar på att felet ligger där och skapar problem, då datorn verkar tro att du har något inkopplat till frontpanelen hela tiden och därför inte får ut ljud där bak.

Du kan ju enkelt testa detta annars genom att koppla bort HDAudio/AC97 kabeln från moderkortet och se om det ger ut ljud som det ska för att sedan återansluta det 'rätt' för att se om det fortfarande är problem eller inte, det skulle underlätta felsökningen för mig också om du provar detta

Jag ryckte ur den och testade och inget ljud... Så jag körde en Driver sweeper på ljudkorts drivrutinerna och avinstallerade Realtek och testade utan (Windows installerar ju några drivrutiner själv) det funka inte heller. Så jag testa att installera Realtek igen och funkar fortfarande inte...

Permalänk
Avstängd

Det er visst slik at det finnes valginstilling i realtek, for å kunne plugge inn headphones både foran og bak, men da jeg forsøkte dette med to headset (en vanlig og en annen med mikrofon), da fungerte ikke den i front av hva jeg kunne huske.

Hvis noen lurer på hvorfor jeg gjorde det slik, så skyldes det at jeg var lat da jeg ville bytte til headset med bedre lyd (men uten mikrofon), så jeg plugget inn et nytt headsett og lot det første stå i foran. Ikke umulig at akkurat dette var en uheldig kombinasjon.

Permalänk
Avstängd

Jeg ville i første omgang kjørt med default innstillinger i realtek panelet og så se hvordan det så gikk. Altså at innstillingene blir satt tilbake til å komme med en tilbakemelding når man plugger inn ting, fordi da kan man velge om dette er headphones eller mic f.eks.

Jeg tenker at realtek kanskje har automatisk kjørt med gal innstilling da du plugget inn headset (eller hva det var).

Permalänk
Skrivet av Decoman:

Det er visst slik at det finnes valginstilling i realtek, for å kunne plugge inn headphones både foran og bak, men da jeg forsøkte dette med to headset (en vanlig og en annen med mikrofon), da fungerte ikke den i front av hva jeg kunne huske.

Hvis noen lurer på hvorfor jeg gjorde det slik, så skyldes det at jeg var lat da jeg ville bytte til headset med bedre lyd (men uten mikrofon), så jeg plugget inn et nytt headsett og lot det første stå i foran. Ikke umulig at akkurat dette var en uheldig kombinasjon.

När du har båda i så kan du väll gå in i den vanliga ljud insställningen och så sätter du den du vill använda som standard? Alltså när du vill ha ljud ur ena så sätter du det som standard och om du vill ha det andra så sätter du det. Så funka det att göra på mitt förra moderkort när jag böt mellan mina g35or och högtalare Dock så har ju G35orna inbyggt ljudkort

Skrivet av Decoman:

Jeg ville i første omgang kjørt med default innstillinger i realtek panelet og så se hvordan det så gikk. Altså at innstillingene blir satt tilbake til å komme med en tilbakemelding når man plugger inn ting, fordi da kan man velge om dette er headphones eller mic f.eks.

Jeg tenker at realtek kanskje har automatisk kjørt med gal innstilling da du plugget inn headset (eller hva det var).

Om jag kör med standard inställningarna och med den drivrutin jag tror är rätt så känner den inte av att jag stoppar i några högtalare alls.. Varken fram eller bak.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt det där.. jag har samma OS och moderkort och allt, och det funkar klockrent.. pluggar jag in något fram på panelen så går ljudet endast dit, drar jag ur den så kommer det ur högtalarna istället. Iofs kör jag optiskt (sån där med rött lyse i kabeln) till högtalarna då.. z5500.

Har för mig att det funka utan problem med vanliga 3.5mm plugg inkopplat där bak också och frontpanelen.. hmm

Har du senaste BIOS installerat? Kanske något sådant. Prova även med realteks egna drivrutiner från deras hemsida annars.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Låter konstigt det där.. jag har samma OS och moderkort och allt, och det funkar klockrent.. pluggar jag in något fram på panelen så går ljudet endast dit, drar jag ur den så kommer det ur högtalarna istället. Iofs kör jag optiskt (sån där med rött lyse i kabeln) till högtalarna då.. z5500.

Har för mig att det funka utan problem med vanliga 3.5mm plugg inkopplat där bak också och frontpanelen.. hmm

Har du senaste BIOS installerat? Kanske något sådant. Prova även med realteks egna drivrutiner från deras hemsida annars.

Men vilken setup fil använde du när du installera då?

Har bios 3208 som jag tror är senaste?

Skall kolla deras hemsida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Men vilken setup fil använde du när du installera då?

Har bios 3208 som jag tror är senaste?

Skall kolla deras hemsida!

Audio_Realtek_V51006254_Xp_V6016254_VistaWin7

ja det är senaste!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Audio_Realtek_V51006254_Xp_V6016254_VistaWin7

ja det är senaste!

Det är den jag tankat och när du öppnar så har du först en fil som heter AsusSetup. Är det den du körde? Eller körde du någon av dom i mapparna eller någon i Hotfix mappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Det är den jag tankat och när du öppnar så har du först en fil som heter AsusSetup. Är det den du körde? Eller körde du någon av dom i mapparna eller någon i Hotfix mappen?

AsusSetup filen körde jag

Men du kan ju pröva dom andra med, men det verkar ju som om ljudkortet är trasigt på ditt kort

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

AsusSetup filen körde jag

Men du kan ju pröva dom andra med, men det verkar ju som om ljudkortet är trasigt på ditt kort

Börjar få den känslan att det är de med... Förra ägaren sa dock att han kunde hjälpa mig om jag ville reklamera eller något. Tror dock att det var hos JME så det hjälper ju inte nu längre dock x)

Realteks egna verkade inte funka heller :/ Ser ut som jag sitter på ett defekt kort... Är väl bara att köpa ett ljudkort då. Några tipps på något bra? Blir nog inte nu på en gång men ett hum. Kommer nog köpa ett bra som håller länge när jag ändå håller på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Börjar få den känslan att det är de med... Förra ägaren sa dock att han kunde hjälpa mig om jag ville reklamera eller något. Tror dock att det var hos JME så det hjälper ju inte nu längre dock x)

Om du skyndar dig så får du nog reklamera. De har inte lagt ner helt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Börjar få den känslan att det är de med... Förra ägaren sa dock att han kunde hjälpa mig om jag ville reklamera eller något. Tror dock att det var hos JME så det hjälper ju inte nu längre dock x)

Realteks egna verkade inte funka heller :/ Ser ut som jag sitter på ett defekt kort... Är väl bara att köpa ett ljudkort då. Några tipps på något bra? Blir nog inte nu på en gång men ett hum. Kommer nog köpa ett bra som håller länge när jag ändå håller på!

Du kan alltid reklamera direkt hos tillverkaren annars så det är ju inte så bråttom.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Du kan alltid reklamera direkt hos tillverkaren annars så det är ju inte så bråttom.

Kanske lättare att gå direkt till Asus då. Har hört att JME inte har superbra support och om dom inte har det i vanliga fall så blir det väl svårare nu när det håller på att skita sig.

Permalänk
Avstängd

Jeg mener å ha fått med meg at hvis man oppgraderer fra bios 2.x til 3.x så må man gjøre dette to ganger for å skulle måtte oppdatere to ting hver for seg. Har ikke erfaring med dette selv, men tenkte at dette kanskje var viktig for deg med 3208 bios.

Kan det tenkes at bios oppdateringen ikke er fullført?

Permalänk
Skrivet av Decoman:

Jeg mener å ha fått med meg at hvis man oppgraderer fra bios 2.x til 3.x så må man gjøre dette to ganger for å skulle måtte oppdatere to ting hver for seg. Har ikke erfaring med dette selv, men tenkte at dette kanskje var viktig for deg med 3208 bios.

Kan det tenkes at bios oppdateringen ikke er fullført?

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.. Men ljudet funkade inte innan jag uppdatera biosen.

Permalänk
Avstängd

Ok, nei da var det nok ikke noe galt med bios oppdateringen slik som jeg kunne forestille meg. Glem det.

Permalänk
Medlem

BIOS uppdateringen hävdar att man ska flasha två gånger från asus sida och sedan köra en clear cmos, gjorde du detta?

*Please update Bios twice when update from previous Bios version, then need CLRTC.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

BIOS uppdateringen hävdar att man ska flasha två gånger från asus sida och sedan köra en clear cmos, gjorde du detta?

*Please update Bios twice when update from previous Bios version, then need CLRTC.

Nej det tror jag inte jag gjorde! Tankar ner biosen igen och flashar och testar! Allt annat verkar ju funka men hade varit skönt om det var så lätt!

Permalänk

Hjälpte inte...