Permalänk

3930K ej stabil vid stock hastighet!

Skaffade mig en 3939K och tänkte nu klocka den.

Men jag får den inte stabil ens vid stock-hastigheter.

Var ska jag börja felsöka?

Permalänk

moderkortet, cpu fläkten, kylpastan byt ut mot bättre vid behov, antar du inte använder stock kylaren?
men kolla moderkortet fläkten, minnena
hur beter den sig blåskärmar den i tid och otid?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Skaffade mig en 3939K och tänkte nu klocka den.

Men jag får den inte stabil ens vid stock-hastigheter.

Var ska jag börja felsöka?

Vad har du för moderkort?
Nyaste BIOS?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

moderkortet, cpu fläkten, kylpastan byt ut mot bättre vid behov, antar du inte använder stock kylaren?
men kolla moderkortet fläkten, minnena
hur beter den sig blåskärmar den i tid och otid?

Själv kör jag min 24/7 på 4550mhz har inte ändrat volten ens har inte haft en blåskärm eller frysning. Kyler min cpu med Corsair H80 och är riktigt nöjd.

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skydiver:

Själv kör jag min 24/7 på 4550mhz har inte ändrat volten ens har inte haft en blåskärm eller frysning. Kyler min cpu med Corsair H80 och är riktigt nöjd.

Min är lika stabil..bästa cpun någonsin=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Nocuta NH-D14 för kylning
Gigabyte X79 UD moderkort
F10 BIOS
Radeon HD4350 grafikkort

Har fått blåskärm en gång.
Coretemp visar att processorn ej går över 75 grader (inte ens när jag försökt OC till 4Ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Min är lika stabil..bästa cpun någonsin=)

Ser du kör på GTX680 Körde mitt en dag men hade blinkningar på skrivbord mm så slängde iväg det igen. Tänkte dock köpa ett eller två igen OM dom fixar så det funkar med PCI-E 3.0 för oss med =D

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA gtx 680 SC funkar prima..inte 1 enda problem,blir nog 1 till så jag kan köra SLI

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nocuta NH-D14 för kylning
Gigabyte X79 UD moderkort
F10 BIOS
Radeon HD4350 grafikkort

Har fått blåskärm en gång.
Coretemp visar att processorn ej går över 75 grader (inte ens när jag försökt OC till 4Ghz)

Säker på att det inte är ett minnesfel? Kör ett memtest och se, tycker det låter konstigt att den ska framkalla blåskärmar.

Edit: Minnena påverkar ju iofs inte stabiliteten vid klockning om du inte hoppar runt med FSB:n, men kolla ändå för det låter väldigt konstigt att den inte kan vara stabil vid stock. Kolla vCore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Skaffade mig en 3939K och tänkte nu klocka den.

Men jag får den inte stabil ens vid stock-hastigheter.

Var ska jag börja felsöka?

Du "råkade" göra 2 trådar om samma sak.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Du "råkade" göra 2 trådar om samma sak.

Nope, det råkade jag inte, men kunde inte ändra rubriken på den andra, denna rubriken är ju den som gäller f.n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nope, det råkade jag inte, men kunde inte ändra rubriken på den andra, denna rubriken är ju den som gäller f.n.

Be någon moderator ändra rubriken istället för att skapa dubbla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Nope, det råkade jag inte, men kunde inte ändra rubriken på den andra, denna rubriken är ju den som gäller f.n.

Du får inte korsposta ändå.

Permalänk
Skrivet av joojl:

Säker på att det inte är ett minnesfel? Kör ett memtest och se, tycker det låter konstigt att den ska framkalla blåskärmar.

Edit: Minnena påverkar ju iofs inte stabiliteten vid klockning om du inte hoppar runt med FSB:n, men kolla ändå för det låter väldigt konstigt att den inte kan vara stabil vid stock. Kolla vCore.

CPUz visar en vcore på 1.1272 vid stock när jag kör burntest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

CPUz visar en vcore på 1.1272 vid stock när jag kör burntest

Väldigt dålig koll på 3930:n hur det står sig mot original. Sätt det på stock vcore och kör i vind för det låter väldigt lågt imo

Permalänk
Medlem

Du kanske ska börja med ett minnestest nu istället http://www.memtest.org/
låt allt vara på stock och auto till att börja med, går det bra kan du ju därefter ställa minnet enligt dess spec om du har nått annat än 1333Mhz minne.

Finns även inbyggt memtest i windows 7 du kan köra, men memtest86+ är bättre

Vad har du för minne? och hur många stickor av dessa, 4 eller 8?

Kan nästan sätta 100 spänn på att du har minnesproblem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Du kanske ska börja med ett minnestest nu istället http://www.memtest.org/
låt allt vara på stock och auto till att börja med, går det bra kan du ju därefter ställa minnet enligt dess spec om du har nått annat än 1333Mhz minne.

Finns även inbyggt memtest i windows 7 du kan köra, men memtest86+ är bättre

Vad har du för minne? och hur många stickor av dessa, 4 eller 8?

Kan nästan sätta 100 spänn på att du har minnesproblem

Crucial Ballistix sport 4x8Gb

ska testa med memtest.

EDIT: Detta lär ju ta ett tag 24% testat men inga errors än så länge iaf, får la ge mig ut i solen och ta en sväng med hojjen medans man väntar.

Permalänk

Har kört en vända memtest nu och inga fel hittade....

Något måste alltså vara fel på processorn då eftersom att jag får critical errors i burntest även vid stock-hastighet...?

Permalänk

Har kört allting på auto och stock-hastighet, men får ändå critical error i burntest, har jag hittat ett riktigt ruttet äpple alltså....?

Har lekt runt lite, och bara för att testa lite olika saker så slog jag på VT-d och virtualisering i BIOS, då ville datorn inte ens boota...

Funderade lite på om det kan vara så att jag har lite för litet nätagg, men efter att ha kollat i nån online-calculator så ska det räcka (Seasonic X650).

Vad tror ni, bara att ge sig på en retur?

Permalänk
Medlem

1.12V låter lite väl lågt för 3930k, jag är ganska säker på att den skall gå i 1.16V stock.
Det verkar vara lite skillnad mellan dem olika moderborden vad dom ger för spänning.
Prova uppa till 1.2Volt och kör ett prime95 test eller nått liknande.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Nätagget ska absolut räcka.
Knepigt problem, och är ju väldigt sällan man får defekt CPU.
i så fall troligare nått knas med moderkortet, om du inte får ordning på det kanske det är ide att lyfta på CPU och inspektera om några pinnar blivit böjda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

1.12V låter lite väl lågt för 3930k, jag är ganska säker på att den skall gå i 1.16V stock.
Det verkar vara lite skillnad mellan dem olika moderborden vad dom ger för spänning.
Prova uppa till 1.2Volt och kör ett prime95 test eller nått liknande.

Högre vcore gör ingen skillnad, har provat ända upp till 1.4V

Skrivet av ggustavsson:

Nätagget ska absolut räcka.
Knepigt problem, och är ju väldigt sällan man får defekt CPU.
i så fall troligare nått knas med moderkortet, om du inte får ordning på det kanske det är ide att lyfta på CPU och inspektera om några pinnar blivit böjda

Moderkortet är ganska nyligen bytt, då jag hade problem med det första, senaste BIOS installerad.
Att det skulle vara böjda pinnar håller jag för högst osannolikt, träffade rätt direkt, ingent runtmeckande eller något sånt, bara rakt ner och sedan dit med fästanordningen.

Och ett varningens ord för ersom tänker handla av CDON, deras support är riktigt kass!

Permalänk

har du provat en clear cmos? funkade för mig

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

har du provat en clear cmos? funkade för mig

Inte just med clear cmos, men med ett helt nyflashat BIOS dock, även med äldre BIOS:ar....

Permalänk

min slutade blåskärma efter clear cmos trots nytt bios prova kan ju inte bli värre tror jag i alla fall

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Man skall alltid resetta BiOS när man har flashat det, RTFM.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Man skall alltid resetta BiOS när man har flashat det, RTFM.

Yepp, detta gäller ALLA moderkort när man flashar så skall man alltid göra en clear CMOS efter flashningen är gjord.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Problemet var ännu lättare att återskapa med med prime95, tog inte ens ens sekund på "small ffts" innan den bröt för räknefel, hela tiden 2 trådar, samma kärna

Permalänk
Medlem

Lämna åter

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas