Behöver råd om överklockning av amd phenom x4 970 black edition.

Permalänk
Medlem

Behöver råd om överklockning av amd phenom x4 970 black edition.

Hej! Jag är helt ny (noob) med det här ang överklockning och diverse, så jag vill bara ha råd om tex steg för steg, bör jag göra det? Jag lägger ut alla mina specs direkt så att ni själva får avgöra om det blir någon "vinst" för datorn i att göra en överklockning, då jag läst att grafikkortet i vissa fall "hejdar" till ökad effekt.

SPECS:
OS: Windows Ultimate 64-bitars
Processor: AMD Phenom x4 970 black edition, quad core 3.5 ghz
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA "Synergy Edition"
Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3, ATX, AMD890GX+ SB850, DDR3 ...
RAM-minnen: CROSAIR XMS3 4st x 2gig /ea (1600 mhz)
Nätagg: Fractal Design Integra 500W PSU ,ATX 12V, V2.3, 80 Plus, Standard, 120 mm fläkt
HDD: har en SSD 60 gigs OS disk, 1 TiB 2:a hands disk, och endel externa 500 gigs diskar.

Behöver ni mer info har jag allt på papper redo att skrivas vid behov.

Jag spelar inte direkt krävande spel, och själva överklockningen är inget måste för mig, jag är mer nyfiken om det tjänar något syfte för mig, för jag börjar känna att alla mina bitar i datorn är riktigt vassa för mig, men att själva processorn inte riktigt hänger med hela tiden, så jag står inför valet av en ny, eller att testa med överklockning, vilket rekommenderar ni? Då jag inte är gjord av pengar anser jag att alternativ ett är mest lockande för mig.

Är tacksam för all hjälp jag kan få och alla råd som ges! Glömde tillägga att kylningen är inget problem, har ett otroligt bra sug och luftflöde genom burken, och har 2 extra flläktar som går för fullt, har en temp på grafikkortet på ca 24-30 grader (om det är något och veta)

Mvh Robin

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Medlem

hehehe de bästa är väl typ processorn i hela din dator

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

hehehe de bästa är väl typ processorn i hela din dator

Kan man tycka, men om jag nu vill "uppgradera"?

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Medlem

bättre grafikkort och starkare nätagg skulle jag satsa på.. fast nätagget är inte heller någon jätte dålig.. allt beror på vilket grafikkort du har.. men personligen tycker jag att man ska ha nätagg på minst 650w för att inte ligga så nära gränsen lixom..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

bättre grafikkort och starkare nätagg skulle jag satsa på.. fast nätagget är inte heller någon jätte dålig.. allt beror på vilket grafikkort du har.. men personligen tycker jag att man ska ha nätagg på minst 650w för att inte ligga så nära gränsen lixom..

Ex på bra nätagg? Billigt och bra? Och grafikkort är ju så dyrt -.- Vad kan jag isf hitta en bra som passar till mitt moderkort? Jag har all specs skrivet, innan, så det är ju bara för dig och kolla? Du verkade vara osäker om vad jag hade för grafikkort?

Men om jag nu vill klocka processorn? Är det värt det? Jag hade tänkt mig 4 ghz inte betydligt mer än så,.. Jag har sett trådar om folk som klockat över 6 ghz med min processor

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

hehehe de bästa är väl typ processorn i hela din dator

för att vara petnoga så är faktiskt min SSD disk bästa delen i datorn ^^

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk

Har du orihinalkylaren på processorn? Isf borde du inte överklocka. Är frågan om.du borde göra det, eller hur man gör det?

Har du bra kylning, så skadar drt ju inte. Testa och se om.du blit nöjd. Du kommer inte vinna några fps i spel, där är det grafkkortet som begränsar.

Du behöver verkligen inte ett nytt nätagg. Slösa inte pengar på det!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Har du orihinalkylaren på processorn? Isf borde du inte överklocka. Är frågan om.du borde göra det, eller hur man gör det?

Har du bra kylning, så skadar drt ju inte. Testa och se om.du blit nöjd. Du kommer inte vinna några fps i spel, där är det grafkkortet som begränsar.

Du behöver verkligen inte ett nytt nätagg. Slösa inte pengar på det!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill ju som sagt ha råd, jag har orginal på processorn, och som du säger, då låter det ju dumt att försöka, men om jag nu har bra kylning i burken? Har en burk som är iskall och blir knappt varm även när jag lirar lite mer krävande spel, jag undrar steg för steg utförande för klockning, bästa program, hur man gör, men jag kommer inte göra det "nu", utan jag vill se vad folket här kan bidra med innan jag kanske gör något korkat ^^

(om vi säger att det inte går, det är korkat utan att köpa ny fläkt till processorn, så har jag 2 frågor till, 1:a billigaste och bästa grafikkortet med BRA kylning till min dator för uppgradering, 2:a frågan är är det något i datorn jag behöver byta ut (då jag blev lite fundersam nu över nätagget)?.

MVH

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Skrivet av Criddz:

Jag vill ju som sagt ha råd, jag har orginal på processorn, och som du säger, då låter det ju dumt att försöka, men om jag nu har bra kylning i burken? Har en burk som är iskall och blir knappt varm även när jag lirar lite mer krävande spel, jag undrar steg för steg utförande för klockning, bästa program, hur man gör, men jag kommer inte göra det "nu", utan jag vill se vad folket här kan bidra med innan jag kanske gör något korkat ^^

(om vi säger att det inte går, det är korkat utan att köpa ny fläkt till processorn, så har jag 2 frågor till, 1:a billigaste och bästa grafikkortet med BRA kylning till min dator för uppgradering, 2:a frågan är är det något i datorn jag behöver byta ut (då jag blev lite fundersam nu över nätagget)?.

MVH

Håll koll på temperaturen bara Kolla med Hwmonitor. Den ska inte gå över 60c helst.
Ang grafikkort så beror det helt på hur mycket pengar du vill lägga. Är det alltså bättre spelprestanda du är ute efter? I så fall kommer det inte hjälpa att klocka processorn, men det skadar ju inte som sagt
Nej, du behöver inte byta ut någonting

För att klocka så går du in i BIOS (håller inne DEL när du startar datorn), letar upp multipeln. Jag vet inte hur man hittar det på gigabyte-moderkort, men det borde inte vara så svårt att hitta. Går din processor i 3,5ghz så står den på 17,5. Sen är det bara att höja den. Varje 0,5 kommer ge 100mhz. Ska du klocka högt så måste du höja vcore (volt) också, men gör inte det utan en ny processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Håll koll på temperaturen bara Kolla med Hwmonitor. Den ska inte gå över 60c helst.
Ang grafikkort så beror det helt på hur mycket pengar du vill lägga. Är det alltså bättre spelprestanda du är ute efter? I så fall kommer det inte hjälpa att klocka processorn, men det skadar ju inte som sagt
Nej, du behöver inte byta ut någonting

För att klocka så går du in i BIOS (håller inne DEL när du startar datorn), letar upp multipeln. Jag vet inte hur man hittar det på gigabyte-moderkort, men det borde inte vara så svårt att hitta. Går din processor i 3,5ghz så står den på 17,5. Sen är det bara att höja den. Varje 0,5 kommer ge 100mhz. Ska du klocka högt så måste du höja vcore (volt) också, men gör inte det utan en ny processorkylare.

Den ligger på 54 grader och max stog det 55 grader.. är det ens någon ide och klocka då? Brukar processorerna hålla den temperaturen eller behöver jag en ny fläkt? Verkar lite höga temperaturer på core:s

jag är ute efter spelgrafik ^^ (runt 1000 lappen MAX 1500 med bra kylning som sagt) men nätagg är inget jag behöver tänka på?

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Skrivet av Criddz:

Den ligger på 54 grader och max stog det 55 grader.. är det ens någon ide och klocka då? Brukar processorerna hålla den temperaturen eller behöver jag en ny fläkt? Verkar lite höga temperaturer på core:s

jag är ute efter spelgrafik ^^ (runt 1000 lappen MAX 1500 med bra kylning som sagt) men nätagg är inget jag behöver tänka på?

Du kan klocka. Bara du int ehöjer vcore så kommer den inte bli varmare.
Du kommer som sagt inte kunna köra spel bättre. Det är grafikkortet som är flaskhalsen där. För under 1500 får du inget grafikkort som är bättre än det du redan har tyvärr
Nej, du behöver inte ett nytt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du kan klocka. Bara du int ehöjer vcore så kommer den inte bli varmare.
Du kommer som sagt inte kunna köra spel bättre. Det är grafikkortet som är flaskhalsen där. För under 1500 får du inget grafikkort som är bättre än det du redan har tyvärr
Nej, du behöver inte ett nytt nätagg

Hej igen... Något som jag tyckte var konstigt, testade att klocka (gick fin fint) men.. efter det har mina cores blivit MYCKET kallare ^^ Haha, brukar det ske?

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Skrivet av Criddz:

Hej igen... Något som jag tyckte var konstigt, testade att klocka (gick fin fint) men.. efter det har mina cores blivit MYCKET kallare ^^ Haha, brukar det ske?

Haha det verkar konstigt Du kanske har auto vcore, och så insåg den efteråt att den itne behövde lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Haha det verkar konstigt Du kanske har auto vcore, och så insåg den efteråt att den itne behövde lika mycket?

Jag började med att klocka till 3.8 ghz utan problem, hur mycket kan jag klocka utan att behöva köpa ny fläkt till processorn? Går 4 ghz? Du verkar ju klockat din processor? ^^ Använde du bara bios? ^^

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Skrivet av Criddz:

Jag började med att klocka till 3.8 ghz utan problem, hur mycket kan jag klocka utan att behöva köpa ny fläkt till processorn? Går 4 ghz? Du verkar ju klockat din processor? ^^ Använde du bara bios? ^^

Yup, bara bios
Ladda ner OCCT och kör det kanske en halvtimma när du har klockat, så ser du om den är stabil
Klocka hur högt du vill, håll koll på temperaturen bara. Den ska inte gå över 60 med OCCT på. Min gick till 4,3ghz på 1.5v, sen ville jag inte höja volten mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Yup, bara bios
Ladda ner OCCT och kör det kanske en halvtimma när du har klockat, så ser du om den är stabil
Klocka hur högt du vill, håll koll på temperaturen bara. Den ska inte gå över 60 med OCCT på. Min gick till 4,3ghz på 1.5v, sen ville jag inte höja volten mer

Har du ny fläkt eller orginal?

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Yup, bara bios
Ladda ner OCCT och kör det kanske en halvtimma när du har klockat, så ser du om den är stabil
Klocka hur högt du vill, håll koll på temperaturen bara. Den ska inte gå över 60 med OCCT på. Min gick till 4,3ghz på 1.5v, sen ville jag inte höja volten mer

Hej provade med det programet och hade ökat till 3.9 ghz, då efter ett tag blev det otroligt varm i programmet och temp på 78 efter det blev det bluescreen och datorn startades om, stog att det var för att förhindra skador på systemet, jag tror jag kör på 3.6 ghz var lite kallare än 3.5 ghz ^^ Men ska kolla nu i programmet om det är stabilt, men hur kommer detta sig? Fläkten som är skit och inte vill kyla? xD

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Medlem

Hej igen... Den blir alldeles för varm när man kör det programmet... Även nu när jag dragit ner till normal ghz... Vad missar jag? Behöver jag pilla med volts eller något... För något är skumt.. -.- Jag rör inget försen jag fått svar ^^

Har nu allt som de var innan i bios... Men något ja lagt märke till när jag använder CPUID är att i tex "lol" eller skype så blir CPU:n väldigt varm.. ligger på 57-61 i orginal... Har ju aldrig innan haft detta program innan, så de kanske är den normala tempen på CPU:n när jag använder den?

Om det är tex problem med min kylare? Eller ligger det i volts? Jag kan nästa gång skriva ner allt i bios, om något där blivit galet? Eller så hade jag tänkt höra efter en bra kylare till min processor om det är det som är felet? (400-700) kan jag lägga

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Skrivet av Criddz:

Hej igen... Den blir alldeles för varm när man kör det programmet... Även nu när jag dragit ner till normal ghz... Vad missar jag? Behöver jag pilla med volts eller något... För något är skumt.. -.- Jag rör inget försen jag fått svar ^^

Har nu allt som de var innan i bios... Men något ja lagt märke till när jag använder CPUID är att i tex "lol" eller skype så blir CPU:n väldigt varm.. ligger på 57-61 i orginal... Har ju aldrig innan haft detta program innan, så de kanske är den normala tempen på CPU:n när jag använder den?

Om det är tex problem med min kylare? Eller ligger det i volts? Jag kan nästa gång skriva ner allt i bios, om något där blivit galet? Eller så hade jag tänkt höra efter en bra kylare till min processor om det är det som är felet? (400-700) kan jag lägga

Du borde som sagt inte överklocka med originalkylaren den ska bli varm när du använder occt, det är det programmet är till för. Det belastar provessorn 100% för att se om den är stabil. Den finns helt okej kylare för runt 250-300 kolla sweclockers kylartest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du borde som sagt inte överklocka med originalkylaren den ska bli varm när du använder occt, det är det programmet är till för. Det belastar provessorn 100% för att se om den är stabil. Den finns helt okej kylare för runt 250-300 kolla sweclockers kylartest.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey tackl^^ Ville ju testa ^^ Men vad sjutton, man lär sig av sina misstag Men vilka kylare passar till just AMD Phenom x4 970 black edition, quad core 3.5 ghz? Gör alla det eller hur ligger det till med det? Jag vill ju inte köpa fel... :$

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criddz:

Okey tackl^^ Ville ju testa ^^ Men vad sjutton, man lär sig av sina misstag Men vilka kylare passar till just AMD Phenom x4 970 black edition, quad core 3.5 ghz? Gör alla det eller hur ligger det till med det? Jag vill ju inte köpa fel... :$

Har faktiskt letat och hittar inte den guiden som du berättade om :S

-.-

http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14

har endel rekommenderat, finns det liknande fast lite billigare? Jag har ingen aning om vilken jag ska välja and so on..

(Har endast endrat CPU clock ratio när jag testade att clocka, och nu är den tillbacka på [Auto] igen.

BIOS:

CPU Clock Ratio [Auto] 3500 Mhz
CPU NorthBrigde Freq [Auto] 2000 Mhz
CPU Host Clock Control [Auto]
X CPU Freq(MHz) 200
PCIE Clock Mhz [Auto]
PCIe Spread Spectrum [Disable]
HT Link Width [Auto]
HT Link Freq [Auto] 2000 Mhz
Set Memory Clock [Auto]
X Memory Clock x 6.66 1333 Mhz

System Voltage Control [Auto]
Normal CPU Vcore 1.4000V

Jag tänkte skriva ner hur allt är inställt i mitt bios.. Tycker fortfarande att något är galet eller så är allt rätt ^^ Så det är bara och säga sen om allt är rätt eller vad som är fel ^^

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men har hört att själva vattenkylningen är lite ostabil, är det inte dåligt "flow" om man inte har all kylning i vatten? Vad finns det för liknande fläktar i "dyrt och bättre" jag lägger hellre extra på en fläkt som är bra och håller... För jag tror min fläkt är slut.. xD Ligger i 67 grader i LoL ^^ 55-57 i load

Kollade du mina BIOS specs? ^^

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Criddz:

Men har hört att själva vattenkylningen är lite ostabil, är det inte dåligt "flow" om man inte har all kylning i vatten? Vad finns det för liknande fläktar i "dyrt och bättre" jag lägger hellre extra på en fläkt som är bra och håller... För jag tror min fläkt är slut.. xD Ligger i 67 grader i LoL ^^ 55-57 i load

Kollade du mina BIOS specs? ^^

Hyper Evo 212. Billig och bra. Duger fint för din processor, till ett väldigt lågt pris.

Det som sades om att endast vcore höjer din temp stämmer inte. Även högre klocks gör det.

Originalkylaren till AMD är så piss, förfärligt. Dock med en 200kr kylare så är 4GHZ oftast inte ett problem - iallafall inte när det gäller värmebortförsel.

Här har du en guide om Phenom2 OC.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Hyper Evo 212. Billig och bra. Duger fint för din processor, till ett väldigt lågt pris.

Det som sades om att endast vcore höjer din temp stämmer inte. Även högre klocks gör det.

Originalkylaren till AMD är så piss, förfärligt. Dock med en 200kr kylare så är 4GHZ oftast inte ett problem - iallafall inte när det gäller värmebortförsel.

Här har du en guide om Phenom2 OC.

Beställde den du rekommenderade, kommer la i veckan Tack så mycket

Såg allt i bios ok ut?

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Criddz:

Beställde den du rekommenderade, kommer la i veckan Tack så mycket

Såg allt i bios ok ut?

Jadå. Såg ut som det brukar göra.
Skaffa riktig kylpasta också, förresten - såsom MX eller liknande. Se lite guider om hur man applicerar det bäst. Hellre för lite än för mycket, dock! Jag kör 0.2mm~ lager över mina processorer och det fungerar prima.

Edit; Godnatt förresten, Diablo3 inatt!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jadå. Såg ut som det brukar göra.
Skaffa riktig kylpasta också, förresten - såsom MX eller liknande. Se lite guider om hur man applicerar det bäst. Hellre för lite än för mycket, dock! Jag kör 0.2mm~ lager över mina processorer och det fungerar prima.

Edit; Godnatt förresten, Diablo3 inatt!

Allt är beställt Tack! Diablo.. Jag längtar jag med, fyller 22 i nu den 22 maj, så hoppas den läggs i ett paket

Vet du om Gigabyte HD4859, 1GB, är något och hurra för? Om jag får tag i det billigare?

Är det svårt och montera fläkten? Finns det någon bra information som visar steg för steg eller liknande? Och räcker det med fläkten som är på? Eller ska jag ta och beställa en extra fläkt till? ^^ Har bara funderingar och vet inga som är bättre på det här än ni <3

MVH Robin (en mycket tacksam sådan)

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Entusiast

Oj...

Tempen är verkligen inte bra om den stämmer. Nu varierar det ju en aning mellan AMD's processorer, men om jag inte minns helt fel så var 62 grader max på min f.d. X6 1055T som jag sålde i min f.d. speldator. Vilka program har du använt för att kolla tempsen?

Originalkylare är ingen höjdare att klocka med då de kyler dåligt och låter mycket.

När det kommer till kylpastan och hur den ska appliceras så finns det flera skolor. Jag kör med en silverbaserad och smetar själv ut den över processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Oj...

Tempen är verkligen inte bra om den stämmer. Nu varierar det ju en aning mellan AMD's processorer, men om jag inte minns helt fel så var 62 grader max på min f.d. X6 1055T som jag sålde i min f.d. speldator. Vilka program har du använt för att kolla tempsen?

Originalkylare är ingen höjdare att klocka med då de kyler dåligt och låter mycket.

När det kommer till kylpastan och hur den ska appliceras så finns det flera skolor. Jag kör med en silverbaserad och smetar själv ut den över processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har använt mig av OCCT och CPUID Men ska fixa som sagt en ny kylare till processorn, jag tror inte att mitt klockningsfail är orsaken, utan pratade med en irl polare som är utbildad inom det här och han sade att man ska inte stirra sig blint på själva tempen, då jag har haft noll problem innan, utan med ny kylning så ska den bli kall osv Och då hoppas jag klocka till en stabil 4:a ;);)

Jag hoppas jag kan ha kvar tråden så att man kan ge mig mer råd osv när det kommer till montering + clockning + kylningen ^^ Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

"In Nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Criddz:

Jag har använt mig av OCCT och CPUID Men ska fixa som sagt en ny kylare till processorn, jag tror inte att mitt klockningsfail är orsaken, utan pratade med en irl polare som är utbildad inom det här och han sade att man ska inte stirra sig blint på själva tempen, då jag har haft noll problem innan, utan med ny kylning så ska den bli kall osv Och då hoppas jag klocka till en stabil 4:a ;);)

Jag hoppas jag kan ha kvar tråden så att man kan ge mig mer råd osv när det kommer till montering + clockning + kylningen ^^ Tacksam för all hjälp jag kan få

http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Phenom%20II%20X4%20970%...

Maximum operating temperature 55°C - 62°C

Känns dumt att ignorera temperaturen om den är kritiskt hög, eller hur? Bara för att det fungerat problemfritt tidigare så skulle inte jag ta det som nån sorts garanti att allt är fritt fram nu. Jag skulle åtminstone ta lös kylaren, sätta på ny kylpasta och montera dit den igen.