Permalänk

Batch# L151B488 - bra eller dåligt...?

Just köpt en 2700K med batch# L151B488 gjord i Malaysia och tänkte kolla om någon här har samma batch# och kan svara på hur bra den överklockar?

Sökt efter det här batch # på nätet men får inte en träff?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Just köpt en 2700K med batch# L151B488 gjord i Malaysia och tänkte kolla om någon här har samma batch# och kan svara på hur bra den överklockar?

Sökt efter det här batch # på nätet men får inte en träff?!

Varför inte testa? Finns ingen som kan svara på hur bra ditt exemplar överklockar..

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Just köpt en 2700K med batch# L151B488 gjord i Malaysia och tänkte kolla om någon här har samma batch# och kan svara på hur bra den överklockar?

Sökt efter det här batch # på nätet men får inte en träff?!

vet inte vad jag har för batch men jag köpte min på CDON när dom sålde för 2000kr nyligen. Min går stabilt på 4.8Ghz med 1.325 i volt i alla fall.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Varför jag inte vill bryta förpackningen och testa är väl ganska uppenbart och självklart kan varken jag själv eller någon annan svara på hur just min CPU är men däremot av tidigare erfarenhet vet jag att det kan skilja en hel del mellan olika batchar och trist då att sprätta förpackningen iall man redan innan vet att chanserna för en bra överklockning är små för just den batchen.

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

vet inte vad jag har för batch men jag köpte min på CDON när dom sålde för 2000kr nyligen. Min går stabilt på 4.8Ghz med 1.325 i volt i alla fall.

Härligt, låter som du fått tag i en bra propp! Synd att du inte visste batch#, hade varit intressant!

Permalänk
Medlem

Köpte min 2700k på CDON under rean oxå batch#L151B435. Aldrig klockat förut men testa 4.5ghz och 1.25 vcore 62grader i load med Prime95 i 1 timme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Varför inte testa? Finns ingen som kan svara på hur bra ditt exemplar överklockar..

Vissa batcher klockar bättre än andra om du inte visste det.

Således är trådskaparens fråga en mycket bra fråga.

Till TS:
Försök få mod att ändra titeln till 2700k batch nr(insert ditt batch nummer här) .
Många köpte 2700k ifrån CDON och finns säkert en hel del personer som skulle förstå bättre och kunna ge dig svar på hur bra deras exemplar klockade.
Så du får dig lite riktlinjer och idéer.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Vissa batcher klockar bättre än andra om du inte visste det.

Således är trådskaparens fråga en mycket bra fråga.

Till TS:
Försök få mod att ändra titeln till 2700k batch nr(insert ditt batch nummer här) .
Många köpte 2700k ifrån CDON och finns säkert en hel del personer som skulle förstå bättre och kunna ge dig svar på hur bra deras exemplar klockade.
Så du får dig lite riktlinjer och idéer.

Fel. Förr kunde man tänka så men inte nu längre. Batchen visar snarare mer vilken distrubitör processorn kommer ifrån.
Det är därför t.ex webhallen, komplett, cdon m.fl har i princip identisk batch.

Batchen ändras i omgångar, och kan ändras från en leverans till en annan. Men om du köper 10st 3770Ks från t.ex Komplett som ALLA kom in samma vecka, så kommer det till 99% chans vara samma batch# på alla.

WebMaximus. Det finns inga rätta svar på din fråga riktigt. Du kan bara prova dig fram. Precis som att köpa en triss. Det finns inga ledtrådar eller enkla vägar längre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Fel. Förr kunde man tänka så men inte nu längre. Batchen visar snarare mer vilken distrubitör processorn kommer ifrån.
Det är därför t.ex webhallen, komplett, cdon m.fl har i princip identisk batch.

Batchen ändras i omgångar, och kan ändras från en leverans till en annan. Men om du köper 10st 3770Ks från t.ex Komplett som ALLA kom in samma vecka, så kommer det till 99% chans vara samma batch# på alla.

WebMaximus. Det finns inga rätta svar på din fråga riktigt. Du kan bara prova dig fram. Precis som att köpa en triss. Det finns inga ledtrådar eller enkla vägar längre.

2500/2600/2700k batchlist med överklocknings resultat:

http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=16541

Visserligen 1år gammal nu och de nyare batcherna finns troligtvis inte med på den listan, men visst kan man se att vissa batcher klockat bättre än andra.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

2500/2600/2700k batchlist med överklocknings resultat:

http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=16541

Visserligen 1år gammal nu och de nyare batcherna finns troligtvis inte med på den listan, men visst kan man se att vissa batcher klockat bättre än andra.

Nej, varför är det så tror du? Det är ingen idé längre att gå på batch. Inte sedan 1155. Att en processor klockat bättre än en annan är det ingen tvekan om, att den processorn haft siffror på sig är det inte heller någon tvekan om. Men dom siffrorna betyder inget längre.
Ok?

EDIT:

Tar bort lite ehm.. påhopp kanske jag kan kalla det för ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Nej, varför är det så tror du? Det är ingen idé längre att gå på batch. Inte sedan 1155. Att en processor klockat bättre än en annan är det ingen tvekan om, att den processorn haft siffror på sig är det inte heller någon tvekan om. Men dom siffrorna betyder inget längre.
Ok?

EDIT:

Du jämför SB med IB. Puckat om inte annat. Det är från 2 olika familjer. :S Varför inte jämföra Core 2 Duo batch nuffror med Sandy Bridge-E?

Hmm alltså, trådskaparen har en sandy bridge 2700k.... inte ivy bridge

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Hmm alltså, trådskaparen har en sandy bridge 2700k.... inte ivy bridge

Haha sorry missade. Men det är obetydligt ändå. För batchen har fortfarande noll roll i betydelse gällande överklockning.
Sowwy men så är det faktiskt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Haha sorry missade. Men det är obetydligt ändå. För batchen har fortfarande noll roll i betydelse gällande överklockning.
Sowwy men så är det faktiskt.

Alright, shit va snabbt saker och ting förändras... förut så va ju batch nr allt man tittade på nästan

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Alright, shit va snabbt saker och ting förändras... förut så va ju batch nr allt man tittade på nästan

Japp. Nu är det verkligen ett lotteri. Lite roligare så kanske för vissa också som verkligen "dör" för hobbyn.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Japp. Nu är det verkligen ett lotteri. Lite roligare så kanske för vissa också som verkligen "dör" för hobbyn.

Eller hur... jag köpte mig nyligen en 2500k och den verkar hyfsad iallafall, polarens 2500k inte är i närheten så bra, han har svårt att få sin att gå i 4.6ghz, medans min med utan större bekymmer kliver upp i 4.9.

För 24/7 kör jag min i 4.7ghz med en uefi volt på 1.415.

Verkar som min har en "sweet" spot på 4.6ghz och 1.385v i UEFI, men vem bryr sig om sweet spots?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Tack för info allihop, antar att det inte är mycket annat att göra än att chansa då när det tydligen inte går att gå på samma info längre som man kunde förr. Förstår fick inte riktigt vad det är som förändrats i tillverkningen som gjort att det är så...?

Kollade länken men hittade tyvärr inte mitt batch# i den listan, verkade dessutom mest vara för 2500 och 2600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Vissa batcher klockar bättre än andra om du inte visste det.

Således är trådskaparens fråga en mycket bra fråga.

Till TS:
Försök få mod att ändra titeln till 2700k batch nr(insert ditt batch nummer här) .
Många köpte 2700k ifrån CDON och finns säkert en hel del personer som skulle förstå bättre och kunna ge dig svar på hur bra deras exemplar klockade.
Så du får dig lite riktlinjer och idéer.

Vilken ton. Tror du missförstår mitt inlägg, har aldrig jag påstått att tråd skaparen ställt en dum fråga. Däremot står jag fast vid att ingen kan svara på hur bra hans exemplar klockar. Batchnummer har jag jagat sedan starten av det nya millenniet

Batchnummer spelar dock mindre roll på Sandy Bridge då alla batcher klockar i princip lika bra. Eller variationen är den samma om så vill. Nu kanske du förstår mig bättre i mitt uttalande? En idé kan vara att köpa en 2700K som trådskaparen gjort då den har tillverkats under strängare kriterier.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Bröt förpackningen idag och skruvade i proppen så bara hålla tummarna imorrn när jag hoppas fått ihop allt att den klockar bra

Skickades från m.sweclockers.com