Asus Maximus IV Extreme P67 vägrar starta.

Permalänk
Medlem

Asus Maximus IV Extreme P67 vägrar starta.

Hallå alla datorkunniga!

Fick hem mitt nya Maximus kort i fredags. Bytte det idag dock. Skruva in det i chassit, anslöt alla kablar som dom ska sitta. Drar igång systemet, allt snurrar på men ingen bild på skärmen. Testat ett och två grafikkort i olika PCI-E portar. Även plockat ur alla ram-minnen och testat en för en. Men inga resultat.
När jag startar upp det är det en Röd LED lampa som lyser som det sedan står DRAM_LED under. Vet inte exakt vad den varnar för. För den LED-lampan vid ram-minnen lyser grönt..

What to do? DOA?

Har absolut ingen aning vad jag ska göra!

All hjälp uppskattas
MVH Alexander

Hoppas jag var tydlig nog

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk

Den gröna lampan bredvid minnena är för temperaturen.
Vilka portar sitter minnena i? har du 2 st minnen så skall dem sitta i dem röda portarna, dvs 2 och 4'a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Den gröna lampan bredvid minnena är för temperaturen.
Vilka portar sitter minnena i? har du 2 st minnen så skall dem sitta i dem röda portarna, dvs 2 och 4'a

Kör 4st minnen på 4Gb. ser ut som det är samma som dig om det stämmer med din signatur?

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Skrivet av kangaz:

Kör 4st minnen på 4Gb. ser ut som det är samma som dig om det stämmer med din signatur?

Yes, det är de.

Säker på att dem sitter i helt? snäppena ska gå att knäppa fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Yes, det är de.

Säker på att dem sitter i helt? snäppena ska gå att knäppa fast

Dom sitter som "berget" går inte att knäppa dit dom hårdare..

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Min kompis hade samma problem, behövdes en bios updatering sen fungerade det, man kan updatera bios på dom korten utan att ha fungerande cpu eller minnen.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?1142-How-to-use-ASUS...

Där står allt du behöver!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunk:

Min kompis hade samma problem, behövdes en bios updatering sen fungerade det, man kan updatera bios på dom korten utan att ha fungerande cpu eller minnen.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?1142-How-to-use-ASUS...

Där står allt du behöver!!

Galet att inte kortet fungerar från fabrik utan KRÄVER EN FLASHNING!?

/skönt att klaga på sitt absolut första inlägg

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, blir så ibland, tycker dock det är helt underbart att man kan flasha moderkortet utan fungerande cpu eller minnen, krävs bara 3 saker, moderkortet, nätagg och ett usbminne....gick jäkligt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunk:

Min kompis hade samma problem, behövdes en bios updatering sen fungerade det, man kan updatera bios på dom korten utan att ha fungerande cpu eller minnen.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?1142-How-to-use-ASUS...

Där står allt du behöver!!

Den var lite miss ledande med "If you have a Maximus IV Extreme rename the file to R4E". Skulle vara M4E, så nu håller den på att flasha, så får hoppas på det bästa!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Yes, det är de.

Säker på att dem sitter i helt? snäppena ska gå att knäppa fast

My bad, dom satt tydligen inte som dom skulle. Nybörjar misstag som inte ska hända. TACK fö hjälpen !

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunk:

Min kompis hade samma problem, behövdes en bios updatering sen fungerade det, man kan updatera bios på dom korten utan att ha fungerande cpu eller minnen.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?1142-How-to-use-ASUS...

Där står allt du behöver!!

Var tydligen så att ramminnena inte satt som dom skulle. Men tackar för din hjälp och den länken ska sparas om det uppstår problem i framtiden! !!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Nu har du iaf senaste bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunk:

Nu har du iaf senaste bios!

Precis!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Skrivet av kangaz:

My bad, dom satt tydligen inte som dom skulle. Nybörjar misstag som inte ska hända. TACK fö hjälpen !

Bra att det löste sig